Kasvohermohalvaus

halvaantunut

Täällä on kyllä jo olemassa keskusteluketju kasvohermohalvauksesta, mutta kun tämä palsta toimii niin typerästi, ettei uusi viesti nosta ketjua tuolta monen sivun takaa etusivulle. Mutta kuulisin mieluusti kokemuksia henkilöiltä, joilla on ollut Bellin pareesi, eli kasvohermohalvaus, johon ei ole löydetty syytä. Kuinka kauan halvaus on kestänyt ennen kuin se parani? Onko parantunut?
Itselläni on halvaus kestänyt nyt jo reilun vuoden ja alan välistä olla epätoivoinen, paranevatko kasvoni enää koskaan ennalleen.


http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000469&posting=22000000011342855

37

20985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykopatologia

      ylläolevassa linkissä. Urheutta ja surullisuutta!

      • Psykopatologia

        B e l l i n .p a r e e s i,

        tavallisimmin toisen kasvonpuoliskon naama-*hermoon (VII *aivo-hermo) liittyvä *etiologialtaan *idiopaattinen halvaus, jonka ensimmäisenä kuvasi skotl. kuvataitelija (*Waterloo) ja lääkäri sir Charles Bell (1774–1842). Erotettava (V aivohermo) trigeminus-*neuralgiasta.


      • que?
        Psykopatologia kirjoitti:

        B e l l i n .p a r e e s i,

        tavallisimmin toisen kasvonpuoliskon naama-*hermoon (VII *aivo-hermo) liittyvä *etiologialtaan *idiopaattinen halvaus, jonka ensimmäisenä kuvasi skotl. kuvataitelija (*Waterloo) ja lääkäri sir Charles Bell (1774–1842). Erotettava (V aivohermo) trigeminus-*neuralgiasta.

        justiinsa, olipas selvä seostus aiheesta, varsinkin se viimeinen lause. Mitähän se tarkoittaa suomenkielellä?


      • Psykopatologia
        que? kirjoitti:

        justiinsa, olipas selvä seostus aiheesta, varsinkin se viimeinen lause. Mitähän se tarkoittaa suomenkielellä?

        sama kuin tic douloureux.


      • Psykopatologia
        Psykopatologia kirjoitti:

        sama kuin tic douloureux.

        t r i-g e m i n u s-n e u r-a l g i a

        (kr. neuron hermo, algos kipu), tic douloureux, kolmois-hermo-särky (V *aivo-*hermo); tämän hermon alueen voimakkaat, sähköiskumaiset, usein jopa kymmeniä kertoja päivässä toistuvat kivut usein jonkun trigger'in laukaisemana (esim. kasvojen koskettelu, jopa hymyileminen). *tic.


      • kyllästynyt!!!
        Psykopatologia kirjoitti:

        B e l l i n .p a r e e s i,

        tavallisimmin toisen kasvonpuoliskon naama-*hermoon (VII *aivo-hermo) liittyvä *etiologialtaan *idiopaattinen halvaus, jonka ensimmäisenä kuvasi skotl. kuvataitelija (*Waterloo) ja lääkäri sir Charles Bell (1774–1842). Erotettava (V aivohermo) trigeminus-*neuralgiasta.

        Mene psykopatologia kaljalle, kun et osaa edes kirjoittaa oikeasta aiheesta.

        Tylsämielistä copypasteamista. Ihmiset hakevat täältä oikeaa tietoa ja kokemuksia, jos he haluavat sekalaisia tiedonsirpaleita he googlettavat - he osaavat sen siinä missä sinäkin.


      • Psykopatologia
        kyllästynyt!!! kirjoitti:

        Mene psykopatologia kaljalle, kun et osaa edes kirjoittaa oikeasta aiheesta.

        Tylsämielistä copypasteamista. Ihmiset hakevat täältä oikeaa tietoa ja kokemuksia, jos he haluavat sekalaisia tiedonsirpaleita he googlettavat - he osaavat sen siinä missä sinäkin.

        Vastaapa sinä "varvasparalle"; hän tarvitsee apuasi!


    • Halvaus

      Minulla on ollut juuri sellainen kasvohermohalvaus kuin mainitsit yli vuoden ja se ei ole parantunut. Tänään sain tietää, että se ei parane koskaan, niin lääkäri sanoi. Toivotan sinulle parempaa onnea.

      • halvaantunut

        Minkälaiset perusteet lääkäri lausunnolleen antoi? Minulla kun on käsitys, ettei sitä oikeasti voida tietää. Onko sinun halvausta tutkittu kuinka tarkkaan? Millaisia tuntemuksia sinulla on kasvoissa tällä hetkellä? Älä kuule menetä vielä toivoasi, eivät ne lääkärit mitään jumalia ole. Olen kuullut tapauksista, että puolentoista vuodenkin jälkeen halvaus olisi parantunut. On tässä itselläkin usko kyllä välillä heikoilla, mutta en kyllä suostu vielä uskomaan, että tämä olisi pysyvä tila. Halvaus on nyt kestänyt vuoden ja neljä kuukautta.


      • Halvaus
        halvaantunut kirjoitti:

        Minkälaiset perusteet lääkäri lausunnolleen antoi? Minulla kun on käsitys, ettei sitä oikeasti voida tietää. Onko sinun halvausta tutkittu kuinka tarkkaan? Millaisia tuntemuksia sinulla on kasvoissa tällä hetkellä? Älä kuule menetä vielä toivoasi, eivät ne lääkärit mitään jumalia ole. Olen kuullut tapauksista, että puolentoista vuodenkin jälkeen halvaus olisi parantunut. On tässä itselläkin usko kyllä välillä heikoilla, mutta en kyllä suostu vielä uskomaan, että tämä olisi pysyvä tila. Halvaus on nyt kestänyt vuoden ja neljä kuukautta.

        Hän sanoi, että kun ei ole tapahtunut pienintäkään parantumista yli puoleen vuoteen, niin hän uskoo, että se jää tälläiseksi. Aluksi otettiin selkäydinnäyte, mutta ei ollut sitä punkkivirusta. Sitten söin jotain antibioottia, jos se vaikka olisikin ollut herpesviruksesta. Puolen vuoden päästä otettiin magneettikuvat, mutta niissäkään ei ollut mitään. Siinä se.


      • halvaantunut
        Halvaus kirjoitti:

        Hän sanoi, että kun ei ole tapahtunut pienintäkään parantumista yli puoleen vuoteen, niin hän uskoo, että se jää tälläiseksi. Aluksi otettiin selkäydinnäyte, mutta ei ollut sitä punkkivirusta. Sitten söin jotain antibioottia, jos se vaikka olisikin ollut herpesviruksesta. Puolen vuoden päästä otettiin magneettikuvat, mutta niissäkään ei ollut mitään. Siinä se.

        Saanko kysyä sinulta, mitä tarkoittaa ettei ole tapahtunut pienintäkään parantumista? Tarkoittaako hän muutosta magneettikuvissa vai eikö kasvoissasi ole tapahtunut muutosta? Näkyykö halvaus kasvoillasi, kun se on peruslukemilla?
        Onko sinulla halvaantuneella puolella kramppeja, suonenvetoja, elohiirtä?
        Itselläni kasvolihas karmppaa erityisesti leuanseutuvilla usin. Olen itse ajatellut, että se on parempi kuin ei mitään. Olen myös havainnut, että pienoista mutta tavattoman hidasta toipumista esim. otsan alueella on tapahtunut. Pystyn esim. rypistämään silmäkulmaa hieman, oli aika, jolloin otassa ei hievahtanut ollenkaan. Leuanalueella toimitaa on jo aika paljonkin. Lääkäri sanoi minulle, että vaurioitunut hermo paranee todella hitaasti, oliko se peräti millin viikossa. Toipuminen on siis hidasta. Mutta en ole käynyt lääkärissä lähemmäs vuoteen, olisi varmasti aihetta. Toisaalta pelkään, että saan saman tuomion kuin sinä... Tottahan toki olen ajatellut sitäkin, että tämä jää. Naaman halvauksen vielä ehkä oppisi kestämään, mutta ikävintä on silmä. Pelkään, että se vaurioituu, kun luomi ei toimi kunnolla.

        Voimia sinulle ja sinuna kyllä koettaisin uskoa, että kasvosi voivat parantua. :)


      • Halvaus
        halvaantunut kirjoitti:

        Saanko kysyä sinulta, mitä tarkoittaa ettei ole tapahtunut pienintäkään parantumista? Tarkoittaako hän muutosta magneettikuvissa vai eikö kasvoissasi ole tapahtunut muutosta? Näkyykö halvaus kasvoillasi, kun se on peruslukemilla?
        Onko sinulla halvaantuneella puolella kramppeja, suonenvetoja, elohiirtä?
        Itselläni kasvolihas karmppaa erityisesti leuanseutuvilla usin. Olen itse ajatellut, että se on parempi kuin ei mitään. Olen myös havainnut, että pienoista mutta tavattoman hidasta toipumista esim. otsan alueella on tapahtunut. Pystyn esim. rypistämään silmäkulmaa hieman, oli aika, jolloin otassa ei hievahtanut ollenkaan. Leuanalueella toimitaa on jo aika paljonkin. Lääkäri sanoi minulle, että vaurioitunut hermo paranee todella hitaasti, oliko se peräti millin viikossa. Toipuminen on siis hidasta. Mutta en ole käynyt lääkärissä lähemmäs vuoteen, olisi varmasti aihetta. Toisaalta pelkään, että saan saman tuomion kuin sinä... Tottahan toki olen ajatellut sitäkin, että tämä jää. Naaman halvauksen vielä ehkä oppisi kestämään, mutta ikävintä on silmä. Pelkään, että se vaurioituu, kun luomi ei toimi kunnolla.

        Voimia sinulle ja sinuna kyllä koettaisin uskoa, että kasvosi voivat parantua. :)

        Halvaus näkyy ainakin omasta mielestäni, sillä oikea silmäni on pienempi, koska luomi tavallaan roikkuu sekä oikea kulmakarvani on alempana kuin vasen, mutta sen saa piiloon meikillä. Niin ja muutoksella tarkoitin sitä, että parantuminen on pysähtynyt. Heti alussa oikea eli halvaantunut puoli ei liikkunut yhtään, mutta nyt se liikkuu ihan vähän ja saan jopa silmän kiinni. Lääkäri kuitenkin sanoi, että se liike saattaa vain heijastua terveestä puolesta. Halvaantuneella puolella ei ole ollut kramppeja tms. sitten halvaantumisen. Muistan, että juuri ennen halvaantumista minulla oli usein elohiiriä, jotka kestivät tosi pitkäänkin. En nyt halua järkyttää, mutta minullekin sanottiin yli puoli vuotta, että kyllä se paranee, mutta "lilliputti askelein". Viime torstaina, kun kävin lääkärissä, hän sanoi, että on vain parempi sanoa suoraan, että halvaus ei luultavasti parane. Eli luulen, että muut lääkärit halusivat vain "suojella" minua siltä totuudelta, kun olen niin nuori tms. Itselläkin oli huoli tuosta silmästäni, mutta itse ainakin käytin silmätippoja, kunnes se meni kiinni. Ainahan voit korjata asian leikkauksella, jossa luomeen laitetaan kultapunnus, mikä auttaa kiinni menemisessä. Oma silmäni kerkesi parantua tarpeeksi ennen toimenpidettä, mutta lääkärini kertoi siitä.


      • halvaantunut
        Halvaus kirjoitti:

        Halvaus näkyy ainakin omasta mielestäni, sillä oikea silmäni on pienempi, koska luomi tavallaan roikkuu sekä oikea kulmakarvani on alempana kuin vasen, mutta sen saa piiloon meikillä. Niin ja muutoksella tarkoitin sitä, että parantuminen on pysähtynyt. Heti alussa oikea eli halvaantunut puoli ei liikkunut yhtään, mutta nyt se liikkuu ihan vähän ja saan jopa silmän kiinni. Lääkäri kuitenkin sanoi, että se liike saattaa vain heijastua terveestä puolesta. Halvaantuneella puolella ei ole ollut kramppeja tms. sitten halvaantumisen. Muistan, että juuri ennen halvaantumista minulla oli usein elohiiriä, jotka kestivät tosi pitkäänkin. En nyt halua järkyttää, mutta minullekin sanottiin yli puoli vuotta, että kyllä se paranee, mutta "lilliputti askelein". Viime torstaina, kun kävin lääkärissä, hän sanoi, että on vain parempi sanoa suoraan, että halvaus ei luultavasti parane. Eli luulen, että muut lääkärit halusivat vain "suojella" minua siltä totuudelta, kun olen niin nuori tms. Itselläkin oli huoli tuosta silmästäni, mutta itse ainakin käytin silmätippoja, kunnes se meni kiinni. Ainahan voit korjata asian leikkauksella, jossa luomeen laitetaan kultapunnus, mikä auttaa kiinni menemisessä. Oma silmäni kerkesi parantua tarpeeksi ennen toimenpidettä, mutta lääkärini kertoi siitä.

        Kiitoksia vastauksestasi! Mulla on myös silmätipat jatkuvassa käytössä. Menen parin viikon päästä silmälääkärille, koska silmä on alkanut kutista ja rähmiäkin hieman. Saa nähdä, mitä mieltä hän tilastani on. Mulla on jännä kyllä päinvastainen reaktio, eli halvaantunut silmäni on normaalia silmää suurempi. Mutta aika näyttää kuinka tässä käy.
        Ei nyt kuitenkaan menetetä toivoamme ihan kokonaan. :)


      • Halvaus
        halvaantunut kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksestasi! Mulla on myös silmätipat jatkuvassa käytössä. Menen parin viikon päästä silmälääkärille, koska silmä on alkanut kutista ja rähmiäkin hieman. Saa nähdä, mitä mieltä hän tilastani on. Mulla on jännä kyllä päinvastainen reaktio, eli halvaantunut silmäni on normaalia silmää suurempi. Mutta aika näyttää kuinka tässä käy.
        Ei nyt kuitenkaan menetetä toivoamme ihan kokonaan. :)

        Toivotaan, ettei silmässäsi ole mitään :) Itselläni on silmälasit, ja halvauksen jälkeen oikea silmäni "huononi" lyhyessä ajassa todella paljon, joten jouduin vaihtaan laseja kaksi kertaa vahvempiin. Kannattaa todella pitää huolta silmästä, ettei se vain kuivu. Luulen, että itse en hoitanut sitä tarpeeksi, sillä minun olisi varmaan pitänyt laittaa silmätippoja kesken päivää, mutta tein sen vain aamuisin.


      • Merja

        Minulla vasen puoli kasvoista "venähti" kolme viikkoa sitten ja palautuminen on hyvällä vauhdilla. Syytä tapahtuneeseen ei ole löydetty.
        Otan kuitenkin osan paranemisesta täysin oman aktiivisuuteni piikkiin. Olen oikeasti harjoitellut päivittäin todella paljon. Lyhyitä treenejä useita kertoja päivässä ja tarpeeksi lepoa siinä välissä. Olen yrittänyt etsiä hauskuutta tilanteista vaikka välillä se onkin ollut hymyä läpi kyynelten. Hymy harjoittaa! Huulipunan laittaminen on erittäin terapeuttista kun sen niin ajattelee ;./
        Itselläni on ollut ongelmia myös katseen tarkentamisessa ja etäisyyksien arviointi on välillä täysin arvauksien varassa. Olen leikellyt lehdistä kuvia ja piirtänyt viivaa paperille ja sitten leikellyt sen irti.
        Muistakaa kohtalotoverit: missään nimessä ei saa välttää hymyilyä. Hymy tuo ehkä halvauksen esiin reilummin mutta samalla vapauttaa endorfiineja ja stimuloi kasvojen hermotusta. Minulla myös kasvohieronta on auttanut, tai ainakin se on tuonut uusia tuntemuksia. On mielenkiintoista verrata millainen tuntoero on oikealla ja vasemmalla, kun tietää kosmetologin tekevän töitä molemmilla käsillä aikalailla samalla tavalla. Hieronnan jälkeen myös "virheviestit" lisääntyy hetkellisesti mutta seuraava päivä on ollut aina rauhallisempi.
        Tsemppiä kaikille!


      • Anonyymi

        Mulla on ollut tämä Bell jo yli 10 vuotta ja välillä se on parempi mutta pois ei lähde. Jumppaa kasvolihakksia.


    • "mimmu"

      Hei!
      Älkää menettäkö toivoanne parantumisesta. Olen itse sairastanut kyseistä sairautta vuodesta -93 lähtien. Kasvoni oikeapuoli ei ole täysin palautunut vieläkään, mutta sitä ei huomaa jos ei tiedä. Parantuminen voi viedä vuosia, tulokset näkyvät pikkuhiljaa ajan kanssa. Pidä päiväkirjaa tuntemuksista kasvoissa, niin saat jonkinlaisen kuvan tuloksista. Kannattaa olla erittäin aktiivinen kasvojumpan ja irvistelyn suhteen. Monta kertaa päivittäin peilin edessä ja positiivinen asenne, vaikka kuinka itkettäisi. Kävin itse läpi kyseisen ja luulin että kuolen kaikkien kipujen kanssa. Kasvoni ovat nyt persoonalliset enkä kärsi enää ulkonäöstäni. Tsemppiä kaikille!

    • Terve`

      Itse olen vasta 13 vuotias tyttönen, kesällä 14.Sairastuin n. 1kk sitten kasvohermohalvaukseen.Oireena oli elohiiriä ja yhtenä yönä järkyttävä otsasärky.No yhtäkkiä äitini huomautti että miten minä osaankin hymyillä vain toisella puolella, sitä ei sinä iltana vielä pahemmin noteerattu, naurettiin vain, mutta seuraavana aamuna äiti laukaisi että sulla on varmasti halvaus.Tottakai olin kauhuissani ja menimmekin ensimmäiseksi terveyskeskukseen, siellä onnekseni oli pätevä ja mukava lääkäri joka totesi että minulla on halvaus, mutta halusi vielä varmistua joten lähetti minut TAYS:ssiin.Sain kortisonikuurin, jonkun virustorjuntalääkkeen ja silmätippoja.Lääkäri minua pelotteli että voi tulla halvaus niin pahaksi että vasen puoli roikkuu kokonaan, koska silloinhan minulla ei ollut halvaus vielä kovin paha.Oireita olivat kun vasemmalta puolelta kieltä hävisi makuaisti, silmä ei mennyt kokonaan kiinni, kulmakarva ei noussut oikeastaan yhtään, vasen poski ei noussut hymyyn eikä nenä rypistynyt ym.Halvaukseni ei kumminkaan edennyt niin pahaksi mitä lääkäri sanoi, vaan pysyi tuollaisena oikeastaan koko ajan.Paranemisessa mentiin välillä takapakkiakin, ahkerasti jaksoin voimistella pari päivää ja sitten olikin jo hermot vasemmalta puolelta niin kipeenä että hyvä kun koskea sieti.Tänään kävin kontrollissa jossa todettiin että kasvoni olivat palautuneet hyvin, kontrollikäyntejä ei tarvita.Taaskin lääkäri pelotteli että halvaus voi uusia ja että voi mennä takapakkia, mutta täytyy vain toivoa parasta.Vielä ei vasen kulmakarva täydellisesti rypisty mutta ehkä joskus ja myöskin kun haukottelee tuppaa vasen silmä helposti kiinni menemään.

      Kuulostaa hassulta näinkin nuoren suusta, mutta toivon todellakin kaikille kasvohermohalvauksen sairastaneilla/sairastaville että paranette täysin.Muistakaahan jumpata naamavärkkiänne ahkerasti, älkää antako periksi.Hieroa kannattaa naamaa myös, itseäni se auttoi ja lämpölamppua kannatan, itse otin ja hyvää teki.Voimia ja keväisiä ajatuksia. :>

      • saanut

        Olen nuori nainen ja kasvojeni vasen puoli halvaantui yhtäkkiä. Kasvot olleet nyt halvaantuneena viikon ajan eikä mitään edistymistä nähtävissä. Vasen korva, sen taka osa, niskat ja leuat tosi kipeät,särkylääke ei auta mitään. Oliko sinulla todella kovia kipuja? Miten jumppasit kasvojasi? Puhuit jotain lampusta, auttaako? Kiitos paljon vastauksista jo etukäteen!


      • Terve`
        saanut kirjoitti:

        Olen nuori nainen ja kasvojeni vasen puoli halvaantui yhtäkkiä. Kasvot olleet nyt halvaantuneena viikon ajan eikä mitään edistymistä nähtävissä. Vasen korva, sen taka osa, niskat ja leuat tosi kipeät,särkylääke ei auta mitään. Oliko sinulla todella kovia kipuja? Miten jumppasit kasvojasi? Puhuit jotain lampusta, auttaako? Kiitos paljon vastauksista jo etukäteen!

        Anteeksi kun kesti, mutta en ottanut huomioon että joku saattaisi kysyä minulta jotain.Eli joo, yritän nyt vastailla.Niinkuin kerroinkin viestissäni niin minulla oli parin päivän irvistelyjen jälkeen kasvojen lihakset todella kipeät, särkylääkettä en edes kokeillut.Lämpölamppu (infrapunalamppu) oli todella hyvä ainakin minulle, se vei kipua ainakin hetkekeksi pois ja rentoutti kasvoja.Hierominen oli minusta todella hyvää kasvoille, mielestäni se edisti kasvojeni palautumista, kipeitäkin paikoista hieroin vaikka sattuikin.Älä luovuta, nuori kun kerrot olevasi niin olen varma että paranet!Älä anna periksi vaikka välillä mentäisiinkin takapakkia.Jos haluat muuten olla yhteydessä niin voit pyytää vaikka msn-osoitteen jos itse omistat msn:nän.


      • Nimetön
        Terve` kirjoitti:

        Anteeksi kun kesti, mutta en ottanut huomioon että joku saattaisi kysyä minulta jotain.Eli joo, yritän nyt vastailla.Niinkuin kerroinkin viestissäni niin minulla oli parin päivän irvistelyjen jälkeen kasvojen lihakset todella kipeät, särkylääkettä en edes kokeillut.Lämpölamppu (infrapunalamppu) oli todella hyvä ainakin minulle, se vei kipua ainakin hetkekeksi pois ja rentoutti kasvoja.Hierominen oli minusta todella hyvää kasvoille, mielestäni se edisti kasvojeni palautumista, kipeitäkin paikoista hieroin vaikka sattuikin.Älä luovuta, nuori kun kerrot olevasi niin olen varma että paranet!Älä anna periksi vaikka välillä mentäisiinkin takapakkia.Jos haluat muuten olla yhteydessä niin voit pyytää vaikka msn-osoitteen jos itse omistat msn:nän.

        Paljon on ollut itselläni tämän asian kanssa kestämistä ja paljon olisi kyllä kysymistä!Jo yli kolme viikkoa mennyt eikä minkäänlaista edistymistä tapahtunut joten vertaistuki olisi kyllä nyt tosi tarpeen!..Eli jos laitat mese osoitteen ni voitaisiin jutella enemmän:)


      • Terve`
        Nimetön kirjoitti:

        Paljon on ollut itselläni tämän asian kanssa kestämistä ja paljon olisi kyllä kysymistä!Jo yli kolme viikkoa mennyt eikä minkäänlaista edistymistä tapahtunut joten vertaistuki olisi kyllä nyt tosi tarpeen!..Eli jos laitat mese osoitteen ni voitaisiin jutella enemmän:)

        [email protected]

        vähän tyhmä osoite, mutta älä siitä välitä. ;D


      • Peppana

        Pitäisikö huolestua jos tässä muutaman viikon aikana oikan puoleisen silmään on tullut elohiiriä silloin tällöin.. nyt ei ole pariin päivään.. löysin tänään oikeasta ohimosta etusormen kokoisen alueen että siihen kosketellessa tuntuu "jomotusta" päässä kulmakarvan ja silmän "sisällä" /takana. vasemmalla puolella ohimossa kyseistä pistettä ei löydy. mikähän voisi olla kyseessä


    • minnyliini

      Moi! Ensimmäisen lapseni kun synnytin, niin synnytyksestä päivä niin rupesi puutumaan toinenpuoli kielestä, jatkui kauheana niskasärkynä ja sitten korvasärkynä ja lopulta asteittain leuasta silmään halvaantuminen, halvaus on oikealla puolella kasvoissani. Pääsin onnekseni pään ct kuvaukseen, magneettikuvaukseen ja on otettu kaikki mahdolliset kokeet ja kävin kurkku,nenä,silmä tautien osastolla hyvällä lääkärillä seuraamassa tilannetta ja tutkivat joka kerta. Ei mitään selitystä löydetty. Ainut ohje että jumppaa ilmeillä yms. Kyllä arki kolahti vastaan julmasti kun ei toinen puoli kasvoista toiminut ja piti pienen vauvan kanssa keskustella, joskus itkin kun mietin että ymmärtääköhän lapseni mitään kun yritän hymyillä yms. Noh, sitten pääsin tutkimukseen jossa annettiin pieniä sähkönykäyksiä kasvoihin, ennuste näytti hyvältä, luvattiin että parantuu täydellisesti ja että jos saan toisen lapsen niin ei pitäisi enää halvaantua. Nyt tapahtumasta on 3 vuotta ja vielä on silmän kanssa ongelmia ja huuli ei omasta mielestäni toimi, mutta nautin elämästä päivä kerrallaan ja lapsista etenkin. Ja siitä että kasvot toimivat suurimmalta osalta hyvin! Ehkäpä se tästä....tsemiä!

      • minnyliini

        sain tytön sitten -08 ja ei onneksi tullut halvausta uudelleen..


    • TOIVOA ON

      ITSELLÄNI OLI KASVOHERMOHALVAUS JOULUKUUSSA 2008. ENNEN HALVAUSTA OLI PITKÄÄN OLLUT ELOHIIRIOIREITA JA TUNTEMUKSIA KUIN MATO OLISI LUIKERRELLUT IHON ALLA. SYY YHTEYTTÄ NÄIHIN EI VOIDA SANOA, MUTTA MAHDOLLISTA KYLLÄ. SYYKSI EPÄILLÄÄN PITKÄ AIKAISTA OIREETONTA (KUUMEETONTA) KORVATULEHDUSTA. TARKAA TIETO EI OLE LÖYTYNYT, EIKÄ MANGNEETTIKUVAUKSESSA LÖYTYNYT MITÄÄN. VIRUSKOKEET, BORREOLOOSI OTETTIIN EIKÄ NIISSÄKÄÄN OLLUT MITÄÄN.
      SILLOISEN KIERTÄVÄN INFLUENSSAN OLI SAIRASTANUT PARIA VIIKKOA AIJEMMIN KORKEAN KUUMEEN KANSSA.

      EDELLISENÄ PÄIVÄNÄ TUNTUI SILMÄÄ KAIVAVAN KUIN ROSKA OLISI SILMÄSSÄ, MYÖHEMMIN KIELI PUUTUI KUIN HAMMASLÄÄKÄRIKÄYNNIN JÄLJILTÄ. AAMULLA HERÄTESSÄ SILMÄ OLI TURVOKSISSA JA HAMPAIDENPESU EI ONNISTUNUT KUN VESI EI KESTÄNYT SUUSSA. LÄÄKÄRINVASTAANOTOLLA ODOTTELU AIKANA KOKO OIKEA PUOLI KASVOISTA ALKOI ROIKKUA JA TUNTO HÄVISI KOKONAAN, VAIN PIENTÄ LIIKETTÄ OLI HAVAITAVISSA JA DIAGNOOSINA OLI LÄHES TÄYDELLINEN HALVAUS JONKA TÄYDELLINEN PARANEMINEN OLISI EPÄTODENNÄKÖISTÄ MUTTA MAHDOLLISTA.
      IRVISTELY JUMPPA OHJEET JA SILMÄTIPAT OLIVAT ALKUUN HOITONA KORTISOONILÄÄKEKUURIN JÄLKEEN. LIIALLISTA RASITUS TULI VÄLTTÄÄ ETTEI HERMO ÄRTYISI.

      KUUKAUDEN SAIRASLOMAN JÄLKEEN PALASIN TÖIHIN, VAIKKAKIN NOSTELUA JA KYLMÄÄ TULI VÄLTTÄÄ. KUULON OSALTA JÄI VAIN VÄHÄINEN JOIDENKIN MATALIEN ÄÄNIEN EROTTAMIS VAIKEUS, JOKA ILMENEE HÄLYISISSÄ TILANTEISSA VAIKEUTENA EROTTAA ÄÄNIÄ TAI PUHETTA, VAATII KESKITTYMISTÄ. SILMÄLUOMEN LEIKKAUSTA SILMÄÄ PIENENTÄMISEKSI SUUNNITELTIIN, JOTTA SILMÄN KUIVUMISESTA MAHDOLLISESTI AIHEUTUVIA LISÄ SAIRAUKSIA EI TULISI, MUTTA SIIHEN EI PÄÄDYTTY KUN LUOMI ALKOI LIIKKUA .

      PUOLIVUOTTA HALVAUKSESTA OLI LUOMI ALKANUT LIIKKU, HUULI/SUUPIELI OLI PERUS ILMEEN OSALTA KOHDALLAAN, MUTTA HYMYILLESSÄ, PUHUESSA, SYÖDESSÄ VETÄYTYI ALAS. KULMAKARVAT OLIVAT NOUSSEET SAMALLE TASOLLE. PARANEMINEN OLI MENNYT SYKÄYKSITTÄIN ETEENPÄIN, NOIN KAHDEN VIIKON JAKSOISSA. ENSIN EI TUNTUNUT TAPAHTUVAN MITÄÄN, MUTTA SITTEN AIVAN YHTÄ YLLÄTTÄEN YÖN AIKANA JOTAIN AINA OLI ILMENNYT, TUNTO PALANNUT KIELEEN/KULMA RUVENNUT LIIKKUMAAN/LUOMI LIIKKUMAAN/POSKEEN TULLUT TUNTO/SUUPILEEN JA HUULIIN PALANNUT LIIKE JNE. TÄMÄ ON JATKUNUT NYT KOHTA VUODEN. TÄLLÄ HETKELLÄ PERUS ILMEESTÄ EI HUOMAA MITÄÄN, MUTTA HYMYILLESSÄ TOINEN PUOLI ON JÄHMEÄMPI EIKÄ KOHOA YHTÄ YLÖS KUIN TOINEN VARSINKIN YLÄHUULEN KAARI, SEKÄ SILMÄ VETÄYTYY ULKONURKASTAAN KINEMMÄKSI KUIN TOINEN. SILMÄÄ KUIVAA EDELLEEN SATUNNAISESTI JA VARSINKIN TUULESSA TAI AUTONKYYDISSÄ ILMASTOINNIN VAIKUTUKSESTA. TÄHÄN ON OLLUT HYVÄNÄ APUNA AURINKOLASIT! ETÄISYYKSIEN ARVIOINTI OLI ALKUUN HANKALAA JA MAASSA OLEVAT MONTUT/KOHOUMAT OLI VAIKEA EROTTAA ETENKIN HÄMÄRÄSSÄ, SEKÄ PORTAISSA LIIKKUMINEN OLI EPÄVARMAA, MUTTA NÄMÄ OIREET OVAT POISTUNEET.

      VIIMEISELLÄ LÄÄKÄRI KÄYNNILLÄ TOUKOKUULLA LÄÄKÄRI TOTESI HALVAUKSEN PARANTUNEEN ODOTETTUA PAREMMIN EIKÄ PITÄISI EPÄTODEN NÄKÖISENÄ SITÄKÄÄN VAIHTO EHTOA ETTÄ PARANISI ENNALLEEN, MUTTA LIIKOJA TOIVEITA SEN SUHTEEN EI SAISI ASETTAAN. HÄNEN MIELESTÄÄN NOIN VUOSI OLISI SELLAINEN AIKA JOKA NÄYTTÄISI MITEN TULEE KÄYMÄÄN, MUTTA NIIN PITKÄÄN KUIN PIENTÄKIN PARANEMISEN MERKKIÄ ON OLEMASSA NIIN PROSESSI OLISI KÄYNNISSÄ JA TOIVEITA OLISI.

      NYKYISIN OLEN HUOMANNUT ETTÄ KASVOHIERONTA AUTTAA. ALKUUN KASVOT OLIVAT KOSKETUS ARAT EIKÄ HIERONTAA VOINUT TEHDÄ, MUTTA SITÄ MUKAA KUIN JÄYKKYYS ON HELPOTTANUT JA KOSKETUS ARKUUS HÄVINNYT ON HIEROTTUUN OSAAN TULLUT TUNTOA JA LIIKETTÄ NOIN PUOLEN VUOROKAUDEN VIIVEELLÄ. ETENKIN NENÄNVARSI SUUNPIELEEN JA POSKILUUN PÄÄLINEN OVAT ALUEITA JOTKA OVAT OLENNAISESTI PARANTUNEET TÄMÄN AVULLA, MYÖS KULMAN HIERONTA ON TUONUT HELPOTUSTA OTSAAN JA SILMÄÄN. HIERONUT OLEN ERITYISESTI NIITÄ KOHTIA JOTKA TUNTUVAT KOVILTA JA SELVÄSTI MUUTA ALUETTA JÄYKEMMILTÄ. OLEN KOKEILLUT NS AKUPAINANTAA JA SEN OSALTA AINAKIN KORVAN YLÄPUOLLTA JA SILMÄNURKISTA PAINELU ON AUTTANUT. TASAISTAPAINELUA JA SITTEN TAUKO NOIN 5 SEK KUTAKIN MUUTMAN TOISTON KERA. MYÖS LÄMPIMÄSSÄ POREALTAASSA HARTIOIDEN HIEROTTAMINEN ON AUTTANUT SELVÄSTI, ETENKIN PÄÄNAHAN ALUEELLE TUODEN LIIKETTA TAKASIN.
      SYKSYN JA KYLMIEN SÄIDEN TULTUA OLEN HUOMANNUT KYLMÄN JÄYKISTÄVÄN LIHAKSIA UUDESTAAN. TUTTAVANI JOKA ON HOITANUT KORVASAIRAUKSIA KEHOTTI SUOJAAMAAN HYVIN HALVAANTUNEEN PUOLEN KYLMÄLTÄ, JA KÄYTTÄMÄÄN PIPOA ULKOILLESSA TAI HUPPUA TUULELLA.

      VIELÄ USKON TOIPUMISTA TAPAHTUVAN JA TOIVOTTAVASTI TOISETKIN JAKSATTE SINNIKKÄÄSTI YRITTÄÄ VAIKKEI AINA TUNTUISIKAAN TOIPUMISTA TAPAHTUVAN. TEKEMÄTTÄ EI PALJON TAPAHDU. ITTESTÄ ON KIINNI PALJON.

      • Puoliton

        joskus aikoinaan, kun minulla myös halvaantui kasvoista toinen puoli, jumppasin lääkityksen ohessa kasvoja todella aktiivisesti. Halvaus kesti lähes vuoden, mutta palautui kuitenkin lähes ennalleen. Kipu oli ankara! Söin hevosen annoksen lääkärin määräämiä kipulääkkeitä. Onhan se ymmärrettävää, että kun niin pienet lihakset ovat tekemättä mitään ja yhtäkkiä alkavat aktivoitumaan, niitä särkee. Ikäänkuin kävisit pitkän ajan jälkeen kuntosalilla, lihakset ovat kipeitä. Kasvoissa vielä niitä pieniä lihaksia on erittäin runsaasti. Vieläkin kasvoni ovat hieman epäsymmetriset ja lääkäri sanoi, etteivät ne tästä enempää "parannu", mutta eipä sitä huomaa kuin toiset lääkärit ja joskus joku meikkaaja on kysellyt asiasta. Valokuvissa myös huomaa usein asian. Voimia teille, pitkä ja rasittava tie, mutta sen jälkeen osaa arvostaa omaa ulkonäköään.


      • Kysymyskysymys

        Olen tälläinen nuori tapaus, ajattelin laittaa että tuo oire että on elohiiriä ja tunne että olisi matoja luikertelemassa ihon alla... onko se semmoinen merkki, että pitäisi odottaa jotain halvausta?
        Koska itselläni on nyt ollut oikean puolen huulessa samanlaisia oireita. Kaikki alkoi siitä että olin ottanut silmien väliin lävistyksen ja mennyt heti seuraavana päivän vähän ottaa kuppia, siinä juodessa sitten olin jo aikamoisessa jurrissa, menossa vessaan ja avasin sitten oven kasvoihini päin, oikea puoli siis, siitä alkoi kaikki nämä tunnehäiriöit...Olen niin ahdistunut niitten oireitten takia että en oikein pysty elämään normaalisti, mitä pitäisi tehdä?
        Ps. käynyt lääkärissä, lääkäri sanoo ettei mitään vakavaa, en ole halvaantumassa.
        Mutta just noi oireet vähän pelottaa mua siitä huolimatta.
        Laitathan mielummin vastauksen tähän sähköpostiin [email protected]


    • yksi vinokasvoinen

      Minulla on ollut kasvohermohalvaus monta kertaa molemmilla puolilla. Vasen puoli ei ole koskaan palautunut normaaliksi, silmä kuitenkin sulkeutuu. Syytä ei koskaan löytynyt. Tutkittiin borreliat ja kasvain peräiset asiat ja hoitonahan oli se kortisooni. Nyt kuitenkin olen sairastunut keuhkosarkoidoosiin ja sainpa tietää että yksi sen taudin oireista on juuri kasvohermohalvaus,muita oireita on kuulon heikkeneminen ja huimaus sekä nivelten kipuilu, kas kun sitä ei kymmenen vuotta sitten sanottu ja tutkittu. Eli keuhkos. on ollut piilevänä vuosikaudet ja nyt puhkeaa.

      Kasvojen kanssa tottuu kyllä elämään ja se tuo ilmeeseen persoonallisuutta kun toinen puoli ei toimi, pakkasella se on vähän kurja kun tahtoo paleltua aika herkästi, kun ei voi liikutella.

      Minulle sanottiin heti että kasvot ei välttämättä ikinä palaudu jotta osasin siihen varautua.

    • KASVOT

      hei! mulla ollu.. vasen kasvo halvaus! kirurgisesta toimeen piteestä asti!! (aivokasvain)!! :( v:89 tohtori tuumi et muutamassa kuukaudessa! paranee??????`nyt menny 25v ja vielä täs irvistellään puoleen ja toiseen!!!!! (mut elämä on!! ) onhan niitä raajattomiakin...............!!! :( elämä opettaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ehkä? :(

    • ...

      Itse söin Disperiiniä viikon kuurin. En tiedä oliko sillä vaikutusta asiaan, mutta kuurin aloitin kun halvaus oli kestänyt kaksi viikkoa. Kolmannen viikon kohdalla liikkui kulmakarva millin. Siitä paraneminen alkoi ja kesti kaikenkaikkiaan noin 2 viikkoa kun kasvot oli normaalit. Edelleen jäykkyyttä on toisella puolella, mutta ei näkyviä "vikoja" halvauksesta jäänyt. Minulle myös sanottiin, että paranee jos paranee. ( Lääkäri ei neuvonut disperiini kuuria vaan eräs ystävä, jolla oli ollut kasvoherm.halv.)

      • Qwerty

        Hei, pitää lisätä muutama treenivinkki vaikka ketju on vanha. Suosittelen sähköimpulssihoitoa, fysioterapeutilta saa vuokrata laitetta, omankin voi hankkia kuten itse tein. Halvauksesta on kaksi vuotta mutta käyn edelleen silloin tällöin kosmetologilla take ten sähköhoidoissa koska se treenaa hyvin laiskoja kasvolihaksia. Tsemppiä kaikille ja muistakaa jumpat ja hymy.


    • Vierailija2222

      Moi,

      Kirjoitan tänne myös oman tarinani.
      Näistä ja monista muista kertomuksista oli omalla kohdalla niin paljon hyötyä, joten koen velvollisuudekseni myös kirjoittaa oman tarinani, jos joku löytää tulevaisuudessa vaikka yhtäläisyyksiä.

      Oma kasvohermonhalvaukseni alkoi kovalla niskasäryllä. Aluksi ajattelin, että kyseessä todellakin on niskasärky, mutta taisi lopulta olla jo alusta asti hermosärkyä.
      Tätä kesti n. kolme päivää, kunnes alkoi ensimmäiset oireet kasvohalvauksessa.

      Ensimmäisenä puutui suu, ensimmäisen päivän ajattelinkin, että kyseessä olisi viisaudenhammas.
      Toisena päivänä tutustuin hieman kasvohalvauksen oireisiin ja kohta kohdalta kaikki täsmäsivät.

      En kuitenkaan heti uskonut, että kyseessä voisi todellakin olla kasvohalvaus (alle 30-vuotias mies), mutta sitten lopulta päädyin menemään päivystykseen.
      Kasvohermonhalvaus todettiin välittömästi. Vasenpuoli halvaantunut. Suu ja silmä ei toimineet käytännössä lainkaan.
      Tämä oli lopulta suuri virhe. Suosittelen menemään heti oikealle lääkärille (=korvalääkäri). Päivystyksessä otettiin verikokeet (ei tulehdusta), mutta esim. vastanäyteet jätettiin kokonaan ottamatta.
      Korvat, nielut jne. todettiin terveiksi ja annettiin kuuri kortisonia. Silmiä ei katsottu tai neuvottu niiden käytännön asioissa mitenkään (tipat).

      Kortisonin päiväannoksen, mikä annettiin päivystyksessä heitin roskakoriin ja reseptiä en koskaan hakenut.
      Hermosärky jatkui yhteensä 15 päivää ja olin joka päivä menossa uudelleen lääkärille ja erilaisia hierojia selvittelin.
      Buranaa otin päivittäin 3kpl ja Voltarenia hieroin korvanseudulle ja niskaan päivittäin.
      Silmä tuotti suurimpia ongelmia, hain omatoimisesti silmään tippoja ja ne auttoivat ainakin osittain (placebo?).

      Itsellä oli kuitenkin kaiketi hyvää onnea matkassa. Tapahtumasta nyt 2,5 viikkoa ja oireet ovat jo lähes kokonaan hävinneet.
      Silmä menee jo n. 90% kiinni, suu on vielä toispuoleinen, mutta paranemaan päin.
      Eli omalla kohdalla kyseessä kaiketi nopea toippuminen.

      Koko sairaudessa omalla kohdalla hirveintä oli hermosärky. Suun kanssa oppi elämään hyvin nopeasti ja silmä ärsytti paljon, mutta ei siihenkään kuollut.
      Ulkonäköpaineita tms. en kohdannut lainkaan, sairaus on sairaus.

      Toivon kaikille erittäin paljon tsemppiä ja positiivista asennetta.
      Kiitos vielä kerran kaikille viestin kirjoittaneille, näistä on oikeasti apua.

    • Vinohuuli

      Hei, täällä eka oireet alkoi niska säryllä ja ajattelin että ylä selkä taas jumissa. Huulia nyki vasemmalta puolelta ja tuntui kuin olisi puudutus ollut. Kävin lekurilla ja sain niska jäykkyyden takia saikkua 3 vrk. Sitten seuraavana iltana huomasin kun koiralle vihelsin , että huulet ei toiminut. Enpä älynnyt siihen reagoida mitenkään. Seuraavana aamuna kahvia juodessa huomasin että suu ei toimi normaalisti. Menin päivystykseen, siellä tekivät vain perus testit ja sulkivat pois että ei ole neurologista. Diagnoosi Bellin pareesi. Ja vahva kortisoonikuuri. Kerkesin 60g napata, mutta kun pieni lomamatka oli varattu muutaman päivän päähän, jätin kuurin kesken. Alkoi hirvittää tuleeko kortisonista sellaiset haitat, että koko reissu pilalla. Nyt sitten reissuun lähtö ja ilman kortisonikuuria. Olen näistä jutuista lukenut, että toipua voisi ilman lääkkeitäkin. Vielä kyllä nykii poskia ja huulia, mutta minun halvaus ei ole varmaan ihan pahimmasta päästä. Niinpä otan riskin, ja ilman kortisonia. Onko muita saman tehneitä? Kokemuksia olisi kiva kuulla.

    • soyouknow
    • sampo5

      hei minulla oli tuo kasvohermohalvaus vuonna 2009 ja ei ole vieläkään parantunut taitaa olla niin ettei paranekkaan mulle tuli oikealle puolelle voimia kaikille kohtalotovereille!

    • Anonyymi

      Minulla tuli kasvohermohalvaus, noin kuukausi sitten. Huomasin suihkussa hiuksia pestessä kun shampoota menee silmään eikä saa silmää kiinni vaikka kuinka yrittäisi. Peilistä kun katsoi niin oikea kulmakarva ei toiminut samanlailla kuin vasen ja oikea poski ei noussut yhtä ylös kuin vasen. Siitä päivystykseen ja siellä lääkäri aika nopeasti teki diagnoosin bellin pareesi. Antoi kortisooni kuurin ja kasvojen venyttely ohjeet. Samalla varattiin aika korvalääkärille. Seuraavana aamuna tilanne oli pahentunut melkein täydelliseksi pareesiksi, eli oikea puoli ei toiminut oikeastaan lainkaan. Juominen oli hankalaa, syöminen venytti/satutti vasenta puolta kasvoista, viheltäminen ei onnistunut, huulten nuoleminen mahdotonta ja silmä ei mennyt kiinni ollenkaan. Otsasta katosi rypyt oikealta puolelta. Hieman luomi liikkui mutta siinä se. Toisen päivän aikana pareesi paheni oikeastaan siihen pisteeseen että oikea puoli oli täysin toiminta kyvytön. Suun oikea puoli ei liikkunut laisinkaan eikä silmä, eikä poski. Silmä vuosi ja kuivui jatkuvasti. Tippoja apteekista ja sormella silmää kiinni. Teippailemaan silmää kiinni en jaksanut vaan käytin silmälappua ns. merirosvolappua. Lääkäristä 3 viikkoa saikkua kun päätetyötä teen niin silmä ei tykkää yhtään tietokoneen näytöstä, rupea vuotamaan ja näkö sumenee. Välillä korvassa varsinkin aamulla kovaa kipua. Huimausta minulla ei ole ollut. Mielessä kävi että jos tämmöiseksi jää niin TERVE! Noin kolme viikkoa kesti tätä kunnes huomasin että poski ruvennut vähäsen liikkumaan ja peilistä kun katsoi niin silmäluomi liikkuu paremmin mitä ennen. Paraneminen alkanut siis itsellä nopeasti suhteessa siihen mitä voisi kestää, itsellä nuori ikä (23v) vaikuti varmasti. Tilanne nyt kuukauden jälkeen sairastumisesta, että olen pystynyt palata töihin, silmä menee lähes täysin kiinni, ei tarvitse käyttää tippoja ja silmä ei vuoda eikä kuivu. Viheltäminen ei onnistu vielä, syöminen hieman toispuoleista kuitenkin jo paljon normaalimpaa, juomaan pystyy lähes täysin normaalisti. Kasvot eivät roiku ja näyttävät täysin normaaleilta, kunnes yrittää hymyillä niin oikeapuoli ei ihan niin leveästi hymyile kuin vasen. Otsassa taas vaihteeksi ryppyjä ja kulma liikkuu yhtä hyvin kuin terveellä puolella. Eiköhän tämä tästä täysin terveeksi itsellä parane! Ja jos luet tätä juuri sairastuneena ja epäilyttää että jääkö tämä ikuiseksi vaivaksi, niin noin 90% sairastuneista paranee lähes täysin! Aikaa se vain ottaa ja voi ottaa paljonkin. Yritä elää mahdollisimman normaalia elämää niin sairaus välillä jopa unohtuu! TSEMPPIÄ KOHTALON TOVEREILLE

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      735
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      68
      627
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe