lentokone vai laiva?

matkustaja

Kumpi on kokonaisuudessaan saastuttavampaa? Lento Saksaan (kestäisikö pari tuntia?) vai laivailu Saksaan (matkan kesto 25 tuntia?) Pitää ottaa huomioon se että laivaan mahtuu enemmän väkeä.

16

748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulee päästöjä

      Lentokoneet ehdottomasti. Jossain oli kerran verrattu yksityisautoilua ja lentämistä. Siinä kerrottiin että henkeä kohden lentomatkailusta aiheutuu päästöjä jo yhden lennon aikana enemmän kuin henkilöautosta vuodessa.

      • pitäisi..

        Jonkun pitäisi alkaa kehittämään parempia lentokoneita. Minä ainakin aion lentää tulevaisuudessakin. En aio matkustaa junalla tai laivalla Intiaan. Menisi muuten koko loma matkalla oloon.


      • on kiellettävä
        pitäisi.. kirjoitti:

        Jonkun pitäisi alkaa kehittämään parempia lentokoneita. Minä ainakin aion lentää tulevaisuudessakin. En aio matkustaa junalla tai laivalla Intiaan. Menisi muuten koko loma matkalla oloon.

        Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lentomatkailun raju vähentäminen. Totuttele siihen, että huvimatkat ympäri maailmaa tulee loppumaan lentokoneella. Kyllä tulevaisuudessa on taas aikaa seilata maailman merillä, kun palaamme asteittain omavaraisutalouteen ja teollisuus loppuu. No ei ehkä vielä meidän elinaikanamme, mutta tulevaisuudessa varmasti.

        Lentomatkailusta tulisi periä armottomat verot, koska se saastuttaa niin paljon. Näillä verovaroilla tuettaisiin sitten vähäpäästöisyyteen tähtääviä investointeja.


      • laivoista
        on kiellettävä kirjoitti:

        Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lentomatkailun raju vähentäminen. Totuttele siihen, että huvimatkat ympäri maailmaa tulee loppumaan lentokoneella. Kyllä tulevaisuudessa on taas aikaa seilata maailman merillä, kun palaamme asteittain omavaraisutalouteen ja teollisuus loppuu. No ei ehkä vielä meidän elinaikanamme, mutta tulevaisuudessa varmasti.

        Lentomatkailusta tulisi periä armottomat verot, koska se saastuttaa niin paljon. Näillä verovaroilla tuettaisiin sitten vähäpäästöisyyteen tähtääviä investointeja.

        Laivat ovat keskimäärin vanhempia kuin lentokoneet. Näin niiden koneetkin ovat vanhaa, saastuttavaa tekniikkaa. Lisäksi matkan pitkä kesto laivoilla.


      • horiset
        laivoista kirjoitti:

        Laivat ovat keskimäärin vanhempia kuin lentokoneet. Näin niiden koneetkin ovat vanhaa, saastuttavaa tekniikkaa. Lisäksi matkan pitkä kesto laivoilla.

        Oletkos oikein tutustunut dieseltekniikkaan?

        Suuriskaalaisissa dieseleissä on jo kauan aikaa liikuttu 50% hyötysuhteen paikkeilla, ja ylös ollaan menossa kovaa kyytiä nykyisten polttoaineensyöttö- ja niiden ohjausjärjestelmien ansiosta, itse asiassa dieselmoottorin teoreettinen hyötysuhde on tuolla 70% luokassa. Eli kyse on tarkalleen tehokkaimmasta palotapahtumaan perustuvasta moottoriratkaisusta.

        Lentokoneessa tilanne on toinen, vaikka kehitystä onkin tapahtunut.

        Suosittelen tutustumaan moottoritekniikkaan.


      • näinollenyksionkaksi

        No ehkä menee jos lennät Singaporeen. Mieti se matka ajettavaksi autolla. Jos sinulla tulee auton mittariin yli 15 000km/käyttäjä/vuosi, perun sanani.


      • yli10vvanhakessamutsilti
        on kiellettävä kirjoitti:

        Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lentomatkailun raju vähentäminen. Totuttele siihen, että huvimatkat ympäri maailmaa tulee loppumaan lentokoneella. Kyllä tulevaisuudessa on taas aikaa seilata maailman merillä, kun palaamme asteittain omavaraisutalouteen ja teollisuus loppuu. No ei ehkä vielä meidän elinaikanamme, mutta tulevaisuudessa varmasti.

        Lentomatkailusta tulisi periä armottomat verot, koska se saastuttaa niin paljon. Näillä verovaroilla tuettaisiin sitten vähäpäästöisyyteen tähtääviä investointeja.

        Lihatuotanto saastuttas niin paljon enemmän, että siellä lentokoneessa syömäsi sisäfilee todellisuudessa saastutti enemmän kun lentokoneen saastutus sinne intiaan. Toki yhdestä aasian lennosta tulee noin yhden henkilöauton vuoden päästöt. Uskon, ettei keskiverto auto tee kilometrejä yli 10 000 km edestä. Huom: keskiverto.


      • aantijytkystä

        Ei ole uskonasia nuo kilometrit. Suomalaisen henkilöauton keskimääräinen ajomäärä on ollut viime vuosina noin 18 800 km/ vuosi. Tieto löytyy kohtuullisen helposti sellaisen mysteerin kuin googlen avulla. Toki jos haluaa perussuomalaiseen tyyliin epäillä salaliittoa niin 10 000 on varmaan sopivampi lukema.


    • LähiMatkailunPuolesta

      Turhaa lentämistä olisi vähennettävä rajusti. Varsinkin kun suurin osa ihmisistä lentää huvikseen.

      • LähiMatkailunPuolesta

        Lentäminen on itsekästä ja saastuttavaa.


    • Occamin_Parturi

      Yksinkertainen päättelytehtävä: 1) millä kulkuvälineellä kuljetetaan ylivoimaisesti suurin osa maailman rahdista, laivalla vai lentokoneilla? 2) perustuuko tämä yksikkökustannuksiin?

      Tästä kun yhdistät oikeat vastaukset kohtiin 1 ja 2, saat vastauksen aloituskysymykseen.

    • Lennotlennettty

      Nykyiset reittilentokoneet kuluttavat suunnilleen saman verran polttoainetta henkeä kohti kuin henkilöauto. Eli esim. nelihenkisen perheen on selvästi ekologisempaa matkustaa Lapin lomalle omalla autolla kuin lentokoneella. Verotus tosin suosii lentämistä. Jos kerosiinille ja lentelylle asetettaisiin samanlainen verorasitus kuin autoilulle leikkautuisi lentelyistä pois vähintään 90 %.

    • AntaaPalaa

      Vihreään uskontoon ei kuulu lentämisen syyllistäminen. Muuten ei pääsisi kaamosta pakoon etelän aurinkoon.

      Toisaalta, en minäkään usko, että co2 päästöjä edes oikeasti yritetään vähentää. Hyvä esimerkki on Saksa. Ydinvoimaa alasajetaan ja tilalle rakennetaan tuulivoimaa ja tuulivoimaa. Tähän mennessä rakennettu jo yli 20 000 tuulivoimalaitosta ja silti co2 päästöt vain lisääntyvät vuosi vuodelta.

      • AntaaPalaa

        Tietenkin tuulivoimaa ja tuulivoimaa.

        Siltä näyttää, että todellisuudessa ydinvoiman vastustaminen on monelle tärkeämpää kuin ilmaston lämpenemisen hillitseminen.


      • AntaaPalaa
        AntaaPalaa kirjoitti:

        Tietenkin tuulivoimaa ja tuulivoimaa.

        Siltä näyttää, että todellisuudessa ydinvoiman vastustaminen on monelle tärkeämpää kuin ilmaston lämpenemisen hillitseminen.

        Hiilivoimaa. Ihania nämä arvaavat tekstinsyötöt.


      • hymiöhymiö

        persu sai voimakohtauksen ja esitti kolmen loikan mittaisen monologin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1741
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1735
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    8. 114
      1699
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe