Voi pentu........

kakkaa kakkaa

Mikähän mahtaa vaivata 4kk pentua kun on vatsa jatkuvasti löysällä.
Madotettu on rokotettu on, ruokinnasta ei ole kyse kosa on kokeiltu eri vaihtoehtoja ja loppu tulos on sama.
Eli pentu söisi vaikka kuinka paljon ja aamuisin yleensä kakka on kiinteää mutta päivän mittaan uloste on erittäin löysää usein liman sekaista ripulia ja sitä kuulkaa riittää.
Pentu kakkailee ulos ja sisälle 5-6 kertaa päivässä ja pissaa myös usein ( ei ole virtsatie tulehdus on tutkittu)
Valtavasta rukahalusta huolimatta pentu on erittäin hoikka.
Muuten se on virkeä ja touhukas.
Kävi tuossa mielessä että olisiko haiman vajaatoimintaa mutta näin pienessä pennussa?

Pentu menossa ensi viikolla eläinlääkäriin, mietin vain josko muilla olisi ollut samanlaisia ongelmia tai ideoita joita voisi kenties elukkalekurille ehdotta tarkistettavaksi?

6

3901

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terristi

voi ruokinnasta olla kyse. Ei tuon ikäiselle pennulle ole kunnolla ehtinyt vielä montaa eri ruokintoja kokeilemaan, koska uuden ruuan vaikutus näkyy vasta n. kuukauden kuluttua aloittamisesta. Tuon ikäiselle on kerran kunnolla ehtinyt kasvattajan ohjeista muuttamaan itselle paremmin sopivaan ruokintaan ja pentu syö vielä 3-4 krt/pv. Siitä johtuen sitä kakkaa tulee vastaava määrä ja useita kertoja päivässä koska eri ruoka-aineet sulavat eri tahtiin.

Tuo että uloste tulee liman sekaisena, kertoo että koiralla on lievä suolistotulehdus ja veikkaan sen johtuvan nyt yksinkertaisesti siitä että on kokeiltu liikaa erilaisia ruokintoja. Aloita alusta sen ruokinnan kanssa ja koita ymmärtää että vaikutus ei näy illalla eikä edes huomenna, viikon kahden kuluttua voit nähdä ensimmäisiä muutoksia ruokavalion vaihdon jälkeen. Koiralle voi nyt antaa muutaman päivän vaikkapa asidophilus-piimää ruuan seassa että sen vatsa vähän rauhoittuu eikä tulehdus pahene.

Uutta ruokaa koiralle annetaan asteittain vanhan ruuan joukossa uuden määrää pikku hiljaa lisäämällä, täysin uutta ruokaa koira saa n. viikko tai kaksi uuden aloittamisesta, ei koskaan koiralle uutta ruokaa yhtäkkiä, ihmekään että vatsa on sekaisin.

• aloittaja

Kiitos viestistäsi, mutta ruokintaa ei ole vaihdettu lennossa vaan nimenomaan vähitelle, kasvattajan ruokinta ohjeita noudattamalla oli tulos aivan sama, siitäkään ei luovuttu kertarytinällä, kyllä olen ymmärtänyt nämä asiat jo vuosia sitten.
        Ja olisihan se eläinlääkäri jota tutki virtsainfektion mahdollisuuden, tähän asiaan kommentoinut.
        Ehkä kirjoituksessani on jotenkin ylimalkaisesti kirjoitettu asia, mutta oletin olevan itsestään selvää ettei oleteta minun vaihdelleen ruokintaa parin viikon välein.

• annatko pennullesi maitotuotteita?? Piimää ,viiliä, velliä?? Annatko lihaa? Jos annat niin paljonko ja millaista lihaa. Onko liha veristä?? Saako se ruoan raakana vai annatko nappuloita ja jos nappuloita, niin mitä merkkiä ja minkä ikäiselle tarkoitettua??
      Kaikkien vatsa ei kestä verta, tai raakaa lihaa.

Haiseeko se löysä uloste tosi pahalta? Kuriseeko koiran vatsa??

Jos joku ylläolevista, niin maitotuotteita ei edes hapanmaito tuotteita kestä kaikki koirat. Eli laktoosin tyyppinen vaiva ehkä?

Jos annat lihaa liikaa sille, niin samankaltainen juttu kuin edellä.

Jos annat vielä muonaa, niin lue tarkkaan seloste. Voi olla liian voimakasta koirasi ruoan sulatukselle.

Kerroit että ahne ja silti hoikka. Jos se läpipaskoo ruokansa niin eihän sille jää mitään, mikä sen pyöristäisi.

Annatko muonana markettimuonaa vai eläinkaupan. Niissäkin on eroja.

Oletko koittanut antaa kerran päivässä maitohappobakteeria.

tee nyt minun konstini mukaan ja etene vähitellen normaaliin ruokintaan.
      Eli mene kauppaan ja osta maustamaton kana tai broileri. keitä se kypsäksi niin että luut irtoavat helposti lihasta. ÄLÄ KAADA lientä pois, vaan käytä liemi keittämällä riisi siihen. Tarjoa koirallesi lämpöisenä ja pakasta kerta annoksiin.

Kun vatsa on rauhoittunut lisää varovaisesti kanariisi keitokseen nappuloita. Etene sitten siihen että masu on kunnossa ja uloste kiinteää.

Voit myös varovaisesti kiehauttaa muutaman silakan ja lisätä ne muonan joukkoon, sitten kun vatsa ei enää reagoi löysyydellä.

• aloittaja

Vastauksia, kasvattajan ohjeinen ruokina oli lihaa siis kananlihaa, kalaa, riisiä, raejuustoa. Liha kypsänä,ja vaiva on jatkunut koko ajan, se mikä ihmetyttää miksi uloste on aamulla kiinteää?nappulat mitä pentu on syönyt eaglen ja eukanuban pentu ruokaa liotettuna veteen, syötetty neljä kertaa päivässä.
        Maha kurisee todella paljon, mutta ilmavaivoja ei ole. Uloste haisee, jos vertaisin lapsen ulsoteen hajuun kun lapsella on rotavirus eli tosi pahalle.

• aloittaja kirjoitti:

Vastauksia, kasvattajan ohjeinen ruokina oli lihaa siis kananlihaa, kalaa, riisiä, raejuustoa. Liha kypsänä,ja vaiva on jatkunut koko ajan, se mikä ihmetyttää miksi uloste on aamulla kiinteää?nappulat mitä pentu on syönyt eaglen ja eukanuban pentu ruokaa liotettuna veteen, syötetty neljä kertaa päivässä.
        Maha kurisee todella paljon, mutta ilmavaivoja ei ole. Uloste haisee, jos vertaisin lapsen ulsoteen hajuun kun lapsella on rotavirus eli tosi pahalle.

kokonaan. Vähennä lihan osuutta ja kokeile tuota maitohappobakteeria. Aivan sama kuin esimerkiksi meittin "Rouvalla" alias Tintillä oli pentuna.
        Raejuusto ei sovi minunkaan ruokavaliooni edes laktoosittomana.
        Raaka porkkana kova näkkileipä välipalana on minun ohjeissani pennulle.
        Tuo kiinteä uloste aamulla ja sitten päivän mittaan PRUIIIT (löysä) viittaa kyllä aika pitkälti mielestäni ns.laktoosivaivaan.
        BIOBAK on minulla käytössä. auttaa aika nopsaan. Säilytetään jääkapissa.

En halua puuttua kenenkään toisen kasvattajan ruokinta ohjeisiin, koska jokainen tuntee omat rotunsa ja omat linjansa. Mutta itse aloitan vieroittamisen vellillä. Sitten vellin joukkoon raakaa sikanauta jauhelihaa (ihmisille tarkoitettua). Seuraava vaihe on Royal Caninin Start Puppy. Muonan joukkoon laitan raakaa jauhelihaa ja koska pentu tarvitsee rasvaa joko sikanautaa tai puhdasta possua. Juuston virkaa meillä toimittaa ihan tavallinen juusto. usein annan kaluttavaksi juuston kannikan (kuivanneen josta veistän pennuille sopivia palasia. Isäntä ihmetelee miksi ihmeessä taas on juusto päässyt kuivumaan). Juustoraaste silloin tällöin ruoan joukkoon. Hyppysellinen sitä hyppysellinen tätä. Kiehautettua kypsää kalaa jne.
        Kyllä sinä sen sopivan ruokinnan löydät kokeilemalla. Jos tuntuu pahalta löydät sähkärini galleriasta ja minulle voi postittaa. Löydät myös yhteystietoni Suomen Griffonthdistyksen kasvattaja linkistä netistä ja voit soittaakkin jos siltä tuntuu.
        Tsemppiä
        Pidän peukkuja.

• alkuper.
        umalehtinen kirjoitti:

kokonaan. Vähennä lihan osuutta ja kokeile tuota maitohappobakteeria. Aivan sama kuin esimerkiksi meittin "Rouvalla" alias Tintillä oli pentuna.
        Raejuusto ei sovi minunkaan ruokavaliooni edes laktoosittomana.
        Raaka porkkana kova näkkileipä välipalana on minun ohjeissani pennulle.
        Tuo kiinteä uloste aamulla ja sitten päivän mittaan PRUIIIT (löysä) viittaa kyllä aika pitkälti mielestäni ns.laktoosivaivaan.
        BIOBAK on minulla käytössä. auttaa aika nopsaan. Säilytetään jääkapissa.

En halua puuttua kenenkään toisen kasvattajan ruokinta ohjeisiin, koska jokainen tuntee omat rotunsa ja omat linjansa. Mutta itse aloitan vieroittamisen vellillä. Sitten vellin joukkoon raakaa sikanauta jauhelihaa (ihmisille tarkoitettua). Seuraava vaihe on Royal Caninin Start Puppy. Muonan joukkoon laitan raakaa jauhelihaa ja koska pentu tarvitsee rasvaa joko sikanautaa tai puhdasta possua. Juuston virkaa meillä toimittaa ihan tavallinen juusto. usein annan kaluttavaksi juuston kannikan (kuivanneen josta veistän pennuille sopivia palasia. Isäntä ihmetelee miksi ihmeessä taas on juusto päässyt kuivumaan). Juustoraaste silloin tällöin ruoan joukkoon. Hyppysellinen sitä hyppysellinen tätä. Kiehautettua kypsää kalaa jne.
        Kyllä sinä sen sopivan ruokinnan löydät kokeilemalla. Jos tuntuu pahalta löydät sähkärini galleriasta ja minulle voi postittaa. Löydät myös yhteystietoni Suomen Griffonthdistyksen kasvattaja linkistä netistä ja voit soittaakkin jos siltä tuntuu.
        Tsemppiä
        Pidän peukkuja.

Kiitos vastauksistasi, kokeilen heti ilman raejuustoa. Toivon mukaan alkaisi tepsimään.
        Mukavaa kesää teille.:)

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      243
      4629
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      76
      3065
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2473
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1777
    5. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1753
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      80
      1456
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1285
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      948
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe