Sony Alpha 100

reiska*

Hankin vastikään Sony Alphan digijärkkärin. Nyt ku oon sillä kuvannu niin tuntuu et kuvat on aika tummmia. Jotenkin en oo päässy sen kans sinuiksi. Onko kellään vastaavia kokemuksia.
Entä ootteko huomannu eroa vanhojen putkien ja uusien digiä varten tehtyjen välillä. Piirtääkö siis paremmin ?

7

5922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fotari

      Jos olet kuvannut automaattiasetuksella, niin siirry manuaalin. Kuvat saa juuri toivomassaan sävyssä, muista tarkistaa, että valkotasapainoasetus on tilanteen mukainen.
      Helpoiten pääset aluksi sinuksi A-säätökiekon asetuksella jolla säädät aukon, kamera valitsee nopeuden sopivaksi, jos on tarvista vaalentaa tai tummentaa voit säätää nopeutta kiekon M kohdasta. Tämä on yksi tapa. Jos kuvaa nopeita kohteita säädetään ensin nopeus ja sen jälkeen aukko valonmäärän mukaan.
      Tehdasasetuksia saa muokattua menun kautta, en ole nähnyt sitä kuitenkaan tarpeelliseksi.
      Ostin kameran paljaan rungon heti sen tullessa markkinoille ja siihen Tamronin ja Sigman 2.8 valovoimaiset objektiivit. Kerran kokeilin Minoltan vanhaa 200 mm objektiivia ja jälki oli hienoa, tosin putki oli jo alkujaan laatukamaa.

      • reiska,

        joo käytän yleensä just tuota A asetusta. Kattelin niitä valkotasapainon säätöjäkin mut en tiedä onko tää kuvien tummuus sit siitä kiinni. Olen kyl kaikkia menu-valikoitakin käyny läpi. Mulla on aika vanha putkinäyttö, millä katson kuvia ja kun katsoin samoja kuvia uudella littunäytöllä niin ne näytti ihan normaalilta. Saattaa siis olla et on näytöstäkin kiinni. Mulla on yksi Sigman putki, kiintee 400 millinen. Muut on Minoltaa. Ajattelin ostaa jossain vaiheessa uuden 28-200 millisen lisäksi.


      • Fotari
        reiska, kirjoitti:

        joo käytän yleensä just tuota A asetusta. Kattelin niitä valkotasapainon säätöjäkin mut en tiedä onko tää kuvien tummuus sit siitä kiinni. Olen kyl kaikkia menu-valikoitakin käyny läpi. Mulla on aika vanha putkinäyttö, millä katson kuvia ja kun katsoin samoja kuvia uudella littunäytöllä niin ne näytti ihan normaalilta. Saattaa siis olla et on näytöstäkin kiinni. Mulla on yksi Sigman putki, kiintee 400 millinen. Muut on Minoltaa. Ajattelin ostaa jossain vaiheessa uuden 28-200 millisen lisäksi.

        Jos kuville ei välillä ole tehty mitään korjauksia kuvankäsittelyssä ja jos otettu kuva myös toisessa monitorissa ja kameran näytössäkin näyttää hyvältä niin asia on lienee O.K.
        Alkuperäisiä tehdasasetuksia menun kautta en itse ole innostunut räpläämään, kun kuitenkin kuvaustilanteet ovat erilaisia ja kuvankäsittelyssä tietokoneella on helppo tehdä tarvittaessa loppuhoito.
        Paljon kuvaamista, virheiden arviointia ja niiden korjaamista ja tekniikan hiomista niin alkaa syntyä tulosta. Usein virheitä syntyy kun yrittää ottaa liian vaikeista tilanteista kuvia, (liian kaukaa, hankalissa valaistus olosuhteissa jne).
        Omat kakkulani Sonyssa ovat Sigmat 18-50 / 70-200 1.4x telekonvertteri / 90 mm Tamronin Makro/ joiden valovoimat ovat 2.8


    • TTT.

      Ostin Sonyn Alpha 100:n joulukuussa 2006. Automaattiasetuksilla kuvat ovat siniharmaita ja lähetin kamerani jo keväällä huoltoon. Siellä tehtiin ohjelmistopäivitys, joka ei auttanut. Saan oikeat värit esiin vain käyttämällä värilämpötila-asetusta 9900 K tai muuten kikkailemalla eri asetuksilla, automaattiasetuksia ei voi käyttää. Edes vakioasetuksilla (päivänvalo jne.) kuvat eivät ole lähelläkään oikean värisiä. Kuvankäsittelyllä tietysti saa värejä muutettua, mutta ko. kameran hankinta kaduttaa. Onkohan kenenkään kameraa saatu huollossa korjattua vai onko nämä valkotasapainongelmat Sonyn Alpha 100:n "ominaisuuksia"?

      • Fotari

        Ei ole vakio-ominaisuus. Kun kokeilet käsin eri värilämpötila asetuksia ja jos kuvien sävyt muuttuvat johdonmukaisesti niin siltäosin asia on O.K.
        Miksi automaatti ei toimi haluamallasi tavalla siihen on huollon kyettävä antamaan tyydyttävä vastaus.
        Itse olen kuvannut vain aivan koemielessä automaattiasetuksilla, jos kamerassa on manuaali mahdollisuus käytän aina sitä, merkistä riippumatta. Yleensä voi tiivistää kärjistäen, automaattiasetuksilla saa automaattisesti huonoja kuvia, se ei ole kamerakohtainen vaan yleinen ominaisuus. Joskus voi automaattiasetuksillakin onnistua...


      • TTT.
        Fotari kirjoitti:

        Ei ole vakio-ominaisuus. Kun kokeilet käsin eri värilämpötila asetuksia ja jos kuvien sävyt muuttuvat johdonmukaisesti niin siltäosin asia on O.K.
        Miksi automaatti ei toimi haluamallasi tavalla siihen on huollon kyettävä antamaan tyydyttävä vastaus.
        Itse olen kuvannut vain aivan koemielessä automaattiasetuksilla, jos kamerassa on manuaali mahdollisuus käytän aina sitä, merkistä riippumatta. Yleensä voi tiivistää kärjistäen, automaattiasetuksilla saa automaattisesti huonoja kuvia, se ei ole kamerakohtainen vaan yleinen ominaisuus. Joskus voi automaattiasetuksillakin onnistua...

        Toivon tosiaan, että kamerassani on vaan jokin yksilövika, joka saadaan korjattua. Jäi sanomatta, että kamera toimii muuten aivan moitteettomasti, sitä on mukava käyttää ja siinä on paljon hyviä yksityiskohtia. Manuaalisilla säädöillä saa myös aikaiseksi vaikka mitä, kun viitsii kokeilla (eikä ole kiire ottaa kuvaa). Tehdasasetuksia vaan ei voi itse valkotasapainon osalta muuttaa, sen kysyin huollosta (joka muuten toimii nopeasti ja hienosti) heti ensimmäisenä. Minun mielestäni yksi tärkeimmistä valokuvan ominaisuuksista on kuitenkin värit ja niihin olen automaatti/vakioasetuksilla pettynyt. Toisaalta, nyt tulee perehdyttyä valokuvaamiseen perinpohjaisesti... Jos tuo ongelma selviää, hankin jonkun vähän pidemmän putken, esim. 70-200:n. Mikähän olisi tähän sopiva.


    • thegromit

      Mulla on yhteistä eloa vasta reilun viikon A100:n kanssa ja itse olen ollut tyytyväinen väreihin (erilaisia olosuhteita on kokeiltu, kamerassa oli valmiiksi softaversio 1.02; saa ladattua Sonyn tukisivuilta), paremmat valaistuksen ja valkotasapainon automatiikat tässä näyttää olevan kun aiemmassa digipokkarissa. Näyttää siltä, että alan näpsimään aiempaa enemmän manuaalilla spot-valotuksella.

      Ans katsoo sitten myöhemmin kun pääsen RAW-käsittelyyn kiinni, koska siinä valkotasapaino muutama muukin päätös tehdään joka kerta erikseen.

      BTW, aivan hillittömän hyvän kirjan löysin netistä: "The Complete Guide to Sony's Alpha 100" (400s). Kirjoittajana Gary L. Friedman, ladattavana PDF:nä hinta about 20e, amazonissa enemmän. http://www.friedmanarchives.com/alpha100/index.htm
      Siinä ilmeisen Pro-kirjoittaja ei snobbaa yhtään ja jaksaa kertoa kameran piirteet kuvaamisen kannalta järkevästi ja myös antaa oikeita neuvoja asioiden hoitamiseksi. Mäkin luulin ymmärtäväni eri valikkokohtien merkityksen... [en tunne kirjoittajaa enkä saa provikoita :-) ]

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4903
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe