Aknea selässä?

Minä vain.

Eli onko täällä muitakin kenellä on selässä vaikeaa aknea?? ei mtn muutamaa näppylää,vaan isoja paiseita,arpia jne..

itse olen 16v jätkä ja aika paha akne selässä kun laittaa jo "tämän ikäisen" pojan/miehen itkemään,kun jää väliin kaikki uinti/sauna reissut kavereitten kanssa.. :/

7

2337

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyt 30v

Mulla oli joskus 15-20v melko paha akne yläselässä, kasvoissa oli selvästi lievempää aknea. Mitkään voiteet ei auttaneet, eivätkä antibiootit, mutta kun olin 20v ROACCUTAN auttoi, tosin sitäkin sai syödä pidennetyn kuurin. Sen jälkeen ongelma oli ohi. Jotain arpia toki selkään jäi, mutta toisaalta arpia voi ajatella miehekkäiksikin (heh!). Runsas auringon otto auttoi myös jonkin verran tilapäisesti.

• öööööööööööööööööö

Suosittelen sinulle että varaat ajan yksityiselle ihotautilääkärille!!! Ne osaavat parhaiten auttaa sinua hoitamaan akneasi. Aknehan on iho sairaus ja se ei liity mitenkään siihen että esim. et peseytyisi oikein. Akne vaikuttaa jo nyt itsetuntoosi ja tunnet häpeää ihosi takia. Tämä alkaa kertomasi mukaan jo häiritä elämääsi siinä määrin että et esim. kehtaa olla selkä paljaana julkisilla paikoilla ja kavereiden kesken. Nyt on korkea aika mennä lääkäriin. Akne on mahdollista saada hoidettua ja mitä nopeammin toimit sitä parempi!!!!

Näin turvaat että akne ei pääse leviämään muualle vartalossasi esim. kasvoihin ja vältät mahdollisesti lisä arvet. Lääkärillä ollessasi kerrot vaan rohkeasti kuinka asia sinua häiritsee ja rajoittaa elämääsi. Kerro myös että pelkäät sen leviävän ja jättävän loppuelämäksesi arvet. Lääkärit tekee tätä hommaa työkseen ja siellä sun ei tarvi nolostella, mitä rehellisempi olet sitä parempaa hoitoa tulet saamaan. Jos et halua yksin mennä, pyydä vaikka äitiäsi mukaan. Itse olen saanut avun ihotautilääkärillä ja kiitän sitä päivää, kun sain kunnon lääkekuurin jolla ongelmani hävisi.

Parhaiten akneen auttaa Roacuttan tai Isotretinoin Alpharma nimiset lääkkeet ja niitä pystyy määräämään reseptillä vain ja ainoastaan ihotautilääkärit. (lääkkeissä sama vaikuttava aine) Muitakin hoitovaihtoehtoja toki löytyy mutta noilla lääkkeillä akne saadaan parannettua pysyvästi. Esim. Antibioottikuurit auttavat monesti vain sen aikaa, kun niitä syö. Lääkäri varmasti osaa valita sinulle sopivan lääkkeen ja saattaa ensin suositella kokeilemaan jotakin piedompaa lääkettä. Itse tietenkin teet päätöksesi haetko apua ja aloitatko lääkekuurin!!!

Kyseiset lääkkeet saattavat aiheuttaa tiettyjä sivuoireita esim. kasvojen ihon kuivumista ja huulten rohtumista, mutta niitä pystyy hoitaan hyvällä rasvauksella ja huuliin kannattaa laittaa pebanthen nimistä voidetta, mitä saa apteekista. Tämä sivuoire on kuitenkin vain merkki että lääke on alkanut tehoamaan ja usein oireetkin helpottavat kuurin jatkuessa. Aina on luettava tuoteselosteet huolellisesti ja suhtauduttava niihin vakavasti!!! Esim. kesällä iho on herkempi palaan auringossa joten hyvää aurinkorasvaa on syytä käyttää tai välttää aurinkoa.

Kuuri kuitenkin tehoaa usein nopeastikin ja sitä iloa ei osaa edes kuvailla, kun ihoa alkaa näyttään paremmalta.

Olet vielä niin nuori että ei kannata kärsiä mokomasta sairaudesta vuosia. Puhu vanhempiesi kanssa asiasta ja pyydä päästä ihotautilääkärille. Monesti naislääkärit hyvin ymmärtää huolen ulkonäöstä yms...

Kaverisi eivät välttämättä tiedä koko sairaudesta yms... iho-ongelmista mitään, mutta sekin voi auttaa jos sanot et se ihosairaus johon olet nyt hakenut apua lääkäristä. Sanot vaan että asia sinua häiritsee ja toivot nyt kavereilta ymmärrystä!!! Kerrot että on ikävää jos koko kesä menee pilalle sen takia että et kehtaat hengata heidän kanssa.

Lääkärillä käynti ja kuuri tietenkin maksaa hieman, mutta se raha on kuitenkin todella pieni jos saat ongelmaasi avun. Miehillä iho ongelmat usein jatkuu yli 20-vuotiaiksi ja jopa pidempään niin se on kuitenkin pitkä aika odotella. Lääkekuurien syöminen on miehille hieman helpompaakin kuin naisille, koska naisilla on tärkeää ettei tule raskaaksi kuurin aikana. Miehillä tätä ongelmaa ei kuitenkaan ole.

Toivottavasti tämä nyt jotain auttoi ja mieti asiaa rauhassa ja puhu vanhemmillesi. He eivät ehkä ole aikaisemmin olleet tietoisia kuinka asia sinua vaivaa!!1

Shemppiä!

• Icedyyd

Moi. Minulla on kans rinnassa ja selässä jonkilaista aknea tai jtn sellasta. Rinnassa on pieniä ja suuria paiseita, jotka on aika hel**tin rumia ja uimaan yms paikkaan ei kehtaa mennä. Ikää on 17v ja olen poika. Kauan siihen menee että akne alkaa parantua jos saa jonku lääke kuurin?

• iiiiiiiiiiiiiiiii
        Icedyyd kirjoitti:

Moi. Minulla on kans rinnassa ja selässä jonkilaista aknea tai jtn sellasta. Rinnassa on pieniä ja suuria paiseita, jotka on aika hel**tin rumia ja uimaan yms paikkaan ei kehtaa mennä. Ikää on 17v ja olen poika. Kauan siihen menee että akne alkaa parantua jos saa jonku lääke kuurin?

Lääkkeiden vaikutusaika on tietenkin yksilöllistä, mutta ainakin omalla kohdallani iho on alkoi nopeasti paranemaan. Kasvojen ja rintakehän iho parantui nopeimmin. Selän iho vie hieman pidemmän ajan, mutta toki senkin oireet alkaa lieventyyn.

Lääkkeen hoito selosteessa sanotaan että akne saattaa ensin pahentua, mutta kuitenkin lievittyy hoitoa jatkettaessa. (näin ei kuitenkaan kaikille käy, siis peheneminen). Itse en ole jotunut ikinä käyttään rinnalla lisäksi antibiootti-kuuria, mutta tiedän että näinkin on jotkut tehneet.

Itselläni ei ollut mitään suurempia ongelmia kuuria syödessä. Tietenkin kasvojen iho kuivui, mihin käytin säännöllisesti kosteusvoidetta. Apteekista löytyy monia hyviä vaihtoehtoja Esim. Humektan-perusvoide (sopii erityisesti akneiholle), mutta tarvittaessa voi olla hyvä käyttää hieman "tuhdimpaa" kosteusrasvaa jos iho tuntuu itsestä kovin kuivalta/kiristävältä. Apteekissa osaavat kyllä neuvoa oikean rasvan valinnassa. Oireethan helpottuvat kuurin edetessä eli ei kannata heti pelästyä jos ekana parina viikkona iho olisi kuiva ja "hilseilevä", se kyllä lievittyy huomattavasti. Aamuin illoin, kun rasvaa ihoa voi paljon paremmin. Ja huuliin paljon huulirasvaa.

Itselläni iho oli aivan eri maata jo 2 viikossa, mutta toki se voi pidemmänkin ajan viedä. Toisella voi viedä kuukauden toisella kaksi....Toisella kolme...

• ääääääääääää
        iiiiiiiiiiiiiiiii kirjoitti:

Lääkkeiden vaikutusaika on tietenkin yksilöllistä, mutta ainakin omalla kohdallani iho on alkoi nopeasti paranemaan. Kasvojen ja rintakehän iho parantui nopeimmin. Selän iho vie hieman pidemmän ajan, mutta toki senkin oireet alkaa lieventyyn.

Lääkkeen hoito selosteessa sanotaan että akne saattaa ensin pahentua, mutta kuitenkin lievittyy hoitoa jatkettaessa. (näin ei kuitenkaan kaikille käy, siis peheneminen). Itse en ole jotunut ikinä käyttään rinnalla lisäksi antibiootti-kuuria, mutta tiedän että näinkin on jotkut tehneet.

Itselläni ei ollut mitään suurempia ongelmia kuuria syödessä. Tietenkin kasvojen iho kuivui, mihin käytin säännöllisesti kosteusvoidetta. Apteekista löytyy monia hyviä vaihtoehtoja Esim. Humektan-perusvoide (sopii erityisesti akneiholle), mutta tarvittaessa voi olla hyvä käyttää hieman "tuhdimpaa" kosteusrasvaa jos iho tuntuu itsestä kovin kuivalta/kiristävältä. Apteekissa osaavat kyllä neuvoa oikean rasvan valinnassa. Oireethan helpottuvat kuurin edetessä eli ei kannata heti pelästyä jos ekana parina viikkona iho olisi kuiva ja "hilseilevä", se kyllä lievittyy huomattavasti. Aamuin illoin, kun rasvaa ihoa voi paljon paremmin. Ja huuliin paljon huulirasvaa.

Itselläni iho oli aivan eri maata jo 2 viikossa, mutta toki se voi pidemmänkin ajan viedä. Toisella voi viedä kuukauden toisella kaksi....Toisella kolme...

Lisään vielä tohon edelliseen viestiini, että lääkekuuri tulee aina syödä loppuun asti vaikka iho aikaisemmin paranisikin. Tämä on todella tärkeää, koska sillä ehkäiset sen ettei oireet palaa takaisin!!!

• Muista
        iiiiiiiiiiiiiiiii kirjoitti:

Lisään vielä tohon edelliseen viestiini, että lääkekuuri tulee aina syödä loppuun asti vaikka iho aikaisemmin paranisikin. Tämä on todella tärkeää, koska sillä ehkäiset sen ettei oireet palaa takaisin!!!

• täällä

Itelläkin on aknea selässä (ja rinnassa) :( sen takia olen lintsannut varmaan jokaisen koulun uimahallireissun, ja nyt lukiossa yks liikunnankurssi meni keskeytetyksi koska en menny uimatunneille. eli et oo ainoa.

life sucks, tuskin maltan odottaa että en enää herää aamulla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe