Olen saanut käsiini vanhan kokopuisen ruokapöydän 20- luvulta. Pöytä "linjoiltaan" on todella kaunis, mutta sen pöytälevy on surkeassa kunnossa, koska sitä on säilytetty vuosikymmeniä liiterin tyyppisessä tilassa. Pöytälevy on harmaa, vaikka puun luonnonväri on vaaleaa puuta (ei koivua, jotain tummempaa, kenties pyökkiä...? - pöydän alkuperää en tunne). Lisäksi pöytälevyssä on useita reikiä, jotka pitäisi jotenkin täyttää... Kuinka sekin onnistuu..? Ajatukseni on poistaa maali pöydän jaloista ja rakenteesta, saattaa pöytälevy säälliseen kuntoon ja käsitellä se lopuksi huonekaluvahalla. Ongelmani on, että en tiedä, kannattaako tämänkuntoisen pöydän entisöintiä kotikonstein edes aloittaa? Kiitos etukäteen amattitaitoisista vastauksistanne!!!
Onnistuuko harmaantuneen puun ehostus?
3
4577
Vastaukset
- tpk_68
20-luvun pöytä ei ole pyökkia jos se on kotimaista tekoa. Ruotsissa pyökkiä on käytetty. Maalikerrosten alta saattaa löytyä viitteitä tekijästä. Puulaji selviää parhaiten kysymällä asiaa esim. jostakin puusepänverstaasta terveen mallipalan kanssa.
Harmaantuneen puun ehostus ilman, että pinnasta poistetaan harmaantunut materiaali on vaikeaa tai mahdotonta.
Materiaalin poistaminen höyläämällä on helppo homma mutta jos pöydän kansi on kovin huonokuntoinen se oikeastaan sulkee pois sen vaihtoehdon, että kansi pyrittäisiin palauttamaan alkuperäiseen luonnonväriinsä. Vetyperoksidilla voi yrittää vaalentaa harmaantunuttakin puuta mutta tulos on mikä on, eli yleensä aika heikko. Vetyperodiksi puree paremmin puun luonnolliseen tummumisen vaalentamiseen. Muitakin aineita on, kovia myrkkyjä kaikki, joilta edes jotakin tulosta voi odottaa.
Kolot pöydän pinnassa pitää täyttää puulla. Sama puulaji ja sävyltään, sekä syyrakenteeltaan mahdollisimman tarkoin ympäröivää puuta mukaileva. Oksa- ja tulppaporalla homma käy helposti mutta näkyy. Säännöllisen pyöreä muoto pistää näet hyvin silmään. Toinen vaihtoehto on lamellon "paikkakone" mutta se on taas erittäin kallis ammattityökalu. Vaihtoehdoksi jää kärsivällisyys, tarkkuus ja taltta.
Kitit paistavat hyvin pahasti silmään öljyjen ja vahojen alta. Samoin liima. Eli paikan pitäisi sopia paikalleen kuin nyrkki silmään.
Jos kansi on pahoin halkeillut muualta kuin saumoista on korjaaminen vaikeaa. Halkeamat vain korostuvat ympäristöään tummempina jos kansi on muutoin hiottu/höylätty terveeseen puuhun saakka.
Joissakin tapauksissa on muuten fiksuinta kääntää pöydän alapinta uudeksi yläpinnaksi. Usein se tosin on ruuvattu ja naulattu täyteen reikiä.
Jos kansi on kovin yksinkertainen ei tietenkään ole vaikeaa tehdä pöytään uutta kanttakaan. Tosin uusien osien valmistaminen vanhaan kapineeseen on sikäli aina tarkoin harkittava sillä jossakin vaiheessa entisöinnistä tuleekin uuden tekemistä.- tpk_68, ejk
Värittömille vahoille on vaihtoehtona sävytetyt tai peittävät puuvahat ja -öljyt, jolloin huonokuntoisestakin kapineesta saadaan varsin tyydyttävä. ei toki mitään luonnonväristä mutta perinneväreissä löytyy kyllä. Tutustu vaikkapa Osmo Colorin tai Uula-tuotteen pintakäsittelyaineisiin. Uula-tuote valmistaa vahoja, öljyjä ja pigmenttejä nimenomaan entisöijille vanhoin perinteisin menetelmin.
- diosa
tpk_68, ejk kirjoitti:
Värittömille vahoille on vaihtoehtona sävytetyt tai peittävät puuvahat ja -öljyt, jolloin huonokuntoisestakin kapineesta saadaan varsin tyydyttävä. ei toki mitään luonnonväristä mutta perinneväreissä löytyy kyllä. Tutustu vaikkapa Osmo Colorin tai Uula-tuotteen pintakäsittelyaineisiin. Uula-tuote valmistaa vahoja, öljyjä ja pigmenttejä nimenomaan entisöijille vanhoin perinteisin menetelmin.
Tulipa varsinainen tietopaketti (x2) nopeasti ja ilmaiseksi. Kiitos vaivannäöstäsi! Pöytälevyn kääntäminen on LOISTAVA IDEA, joka antaa toivoa, sillä levyn alapuoli on todellakin puunvärinen!!! Loistoideat ovat yleensä yksinkertaisia ja tässä tapauksessa neronleimauksesi vähentää työn määrää siinä määrin, että innostun todellakin entisöimään tämän pöydän!! Tiedä millaisia kommelluksia vielä edessä, mutta yrittänyttä ei laiteta... Voinhan aina laittaa uuden kyselyn nyt kun tiedän, että tällä palstalla on eräs asiantuntija, joka ottaa toisten entisöintihuolet asiakseen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833278
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli342615- 612248
Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.702209Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512161Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1102143Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.191917- 611884
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv191763- 861622