makean nälkä, merkki vitamiininpuutoksesta?

00980066

Olen jo jonkin aikaa kärsinyt masentuneisuudesta, pitkäkestoisesta stressistä, levottomuudesta ja muista tämän tyylisistä oireista. Viime aikoina olen huomannut myös mahdottoman jatkuvan makean nälän. Ruokavalioni ei ole terveellisimmästä päästä ja olenkin miettinyt että voisiko kaikki tämä johtua jonkin vitamiinin puutoksesta? Olen lukenut erilaisilta sivuilta eri vitamiineista ja hulluksihan siinä tulee kun löytää itsensä jokaisen eri vitaminiin puutosten yhteydestä. Olisiko siis jotakin tiettyä vitamiinia/ainetta jonka puutos aiheuttaisi mm seuraavia oireita :

alavireys, väsymys, masentuneisuus, pitkäkestoinen/jatkuva stressi, keskittymisvaikeudet, muistin heikentyminen, sekavaisuus, makean/ruoan nälkä, kynsien lohkeileminen, lihominen, saamattomuus, ärtyneisyys, unettomuus, hikka, sairastumiset (flunssa, kuume, yskä), voimakkaat lihassäryt liikunnan jälkeen, huono iho........ jne

15

5691

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sampsdaasd

Tollasta:http://www.collett.fi/sw1574.asp#516_333

Taitaa olla juuri jotkin hivenaineet ja vitamiinit, joitten puutostilasta tulee makeannälkä. Kromi taitaa olla kyseessä. Mutta makeansyönti taas aiheuttaa väsymystä, lihottaa ym. ja saattaa pahentaa masennusta. Itsekin olen ollut masentunu, poltin tupakkaa, söin koko ajan karkkia enkä harrastanu liikuntaa. Nyt on muuten hyvin mutta olen taas alkanut polttaan 3 viikon tauon jälkeen. :( Omat neuvot: mieti päivä milloin jät herkut ja mieti valmiiksi päivän milloin herkuttelet, vaikka sunnuntai. Sitten koitat syödä terveellistä ruokaa ja silloin kun iskee makeannälkä vedä hedelmiä, mehukeittoa, purkkaa ja paljon vettä. Sokeri aiheuttaa tupakan lisäksi jälkiolon, mikä ei tunnu kauhean hyvältä. Mm. huimaus, paha olo, päänsärky. Sen takia siitä kannattaakin luopua, siis karkeista ;). Hiilarit sit saa vaikka leivästä. Maistuu sitten karkitkin paremmilta ku ei joka päivä syö.

• Nimetön

tosiaan siltä, että jotain puuttuu ja ei välttämättä vaan yksi vitamiini tai hivenaine. Onko sinulta tutkittu kilpirauhanen sen vajaatoiminta aiheuttaa juuri tuonlaisia oireita. Suosittelen, että käyt ensin lääkärillä ja sen jälkeen mietit sitä vitamiini juttua. Mulla teki kilppari just noita samoja oireita.

• vee-e

nopeet hiilarit eli vehnäiset mässyt tekee syötynä kohta uudestaan nälän. jätä pois kokonaan jos suinkin. pelkästään se jo auttaa.
      sokeri on samaa sarjaa.

eli ensiksi jätä pois ennen kuin olet mitään lisäämässä . vaikka tuossa ylempänä ja muuallakin on ihan asiaa siitä mikä olis järkevämpi ruokavalio.

mainokset on mainoksia. älä niiden mukaan elä.
      lue puolueettomia artikkeleita ja tutkimuksia, jos haluat asiaa selvitellä. siis sellaisia tekstejä missä ei mitään yksityistä tuotetta suositella !

makean ja mässyn pois jättäminen koettelee hetken aikaa mutta sitte himo menee ohi ellei sitä syömishaavetta elättele.
      parempi tehdä kerralla kunnolla tai muuten joutuu jatkuvasti asian kanssa vastakkain ja sinnittelemään ja odottamaan hetkeä jolloin taas saa syödä. se ei pitemmän päälle onnistu vaan paluu alkupisteeseen on tosiasia ja sitä odotellessa aika on koko ajan vaan syömisen odottelua. ei varmasti tunnu hyvältä.

siis valmistele asia mieleesäsi, hanki lisää tietoa ja vaikka tukea, sitte lopetat täysin roskaruuan ja makeat.

kun (vaikka näin) saat ensin syömisen parempaan malliin niin kuulostele oloasi. parempi se on aivan varmasti. jos on tarpeen niin sitten vasta hae helppoa ratkaisua lääkäristä/ lääkkeistä.

kilpparihäiriöstä on tullut muotijuttu ja harvalla se on ongelma oikeasti. varsinkin neuroottiset keski-ikäiset naiset hakevat mielellään jotain syytä "sekavaan oloonsa" vaikka väkisin toisten samanlaisten yllyttämänä.

ihan ymmärrettävää kyllä, kukapa ei haluaisi voida paremmin helpolla tavalla.
      ensimmäinen asia olon parantamisessa on kuitenkin se mitä laittaa suuhunsa vaikka helpommat vaihtoehdot olisi mieleisemmät. tsemppiä.

• oli taas

juu. Onko oikeastaan kovinkaan viisasta ruveta arvostelemaan muita jos ei ole omakohtaista kokemusta. Minulla todellakin oli se kilpirauhasen vajaa toiminta ja juuri tuollaisia oireita, plus että pojallani myös. Joten puhuin vain kokemuksesta, sitäpaitsi siellä kilpparissa voi olla vaikka kasvain joten se on erittäin perusteltua tutkituttaa. Tuo jätät vaan pois makeat ja muut on hyvä neuvo sellaiselta jolla ei ole kokemusta siitäkään joten eiköhän taas pysytä asiassa ja puhuta vaan siitä mistä itse on kokemusta ja anneta muillekin mahdollisuus niin tehdä
        Thyroksiin lääkitystä ei todellakaan määrätä jos ei siihen ole tarvetta ja jos otat selvää voi sen hoitamattomuus johtaa todellisiin ongelmiin.

• Amalia
        oli taas kirjoitti:

juu. Onko oikeastaan kovinkaan viisasta ruveta arvostelemaan muita jos ei ole omakohtaista kokemusta. Minulla todellakin oli se kilpirauhasen vajaa toiminta ja juuri tuollaisia oireita, plus että pojallani myös. Joten puhuin vain kokemuksesta, sitäpaitsi siellä kilpparissa voi olla vaikka kasvain joten se on erittäin perusteltua tutkituttaa. Tuo jätät vaan pois makeat ja muut on hyvä neuvo sellaiselta jolla ei ole kokemusta siitäkään joten eiköhän taas pysytä asiassa ja puhuta vaan siitä mistä itse on kokemusta ja anneta muillekin mahdollisuus niin tehdä
        Thyroksiin lääkitystä ei todellakaan määrätä jos ei siihen ole tarvetta ja jos otat selvää voi sen hoitamattomuus johtaa todellisiin ongelmiin.

Myös minulla oli kertoamiasi oireita, joihin suurin syyllinen oli kilpparin raju vajaatoiminta. Sairastan myös mm.selkärankareumaa, joka myös väsyttää.

Kilpirauhasen vajaatoimintaan ei todellakaan turhasta lääkitystä määrätä. Ruokavaliossani ei ole vikaa, sillä en syö makeita lainkaan. En ole koskaan pitänyt. Karkkeja en syö, paitsi jouluna vähän konvehteja. Vaaleata leipää harvoin aamupalalla, muutoin ruisleipää, jossa ei ole muuta kuin ruisjauhoja, vettä ja suolaa. Siis suomalaista perusruokaa.

Olen syönyt reumavaivoihin ja iho-oireisiin ensin möllerin kalamnmaksaöljyä, maun takia vaihdoin möllerin kalaöljykapseleihin .Viime syksynä löysin E-epan. Lääkäreidn määräämä lääkitys on kova, joten en uskalla kovin syödä luontaislääkkeitä ja ylimääräisiä vitamiineja.

Veljeltäni on leikattu koko kilpirauhanen pois. Keväällä kertoi sisareni, että kilpirauhanen on heittänyt toimimasta, joka tietää poistoa.

Kilpirauhasen sairaus ei todellakaan ole muotisairaus.

• vee-e
        oli taas kirjoitti:

päättelet, että mulla ei ole kokemusta noista asioista ??

on kaikesta mitä kirjoitin. ihan todella.
        ja kaikki siinä pitää paikkansa. mulla ei ole tapana kirjoitella huuhaata vakavista asioista. muuten kyllä.
        ihan todella.

thyrox-lääkityksiä kirjoitetaan yksityisesti ihan mielenterveys-syistä, siis ainoastaan "kun mulla on ihan varmasti vajaatoiminta" syyllä vaikka kaikki labrat on normaalit.
        tämä
        (keski-ikäiset, neuroottiset naiset, joiden lapset on muuttaneet kotoa tai niitä ei ole. tarvitsevat hoivattavakseen jotain ja kilppariongelma on siihen sopiva. pääsevät "lapsensa" kanssa muiden samanlaisten kanssa vertailemaan ja keskustelemaan asiasta. näin pääsee osaksi tätä sosiaalista yhteisöä ja kyllähän se parantaa oikeasti)
        porukka on kasvanut valtavasti netin kaudella, "tiedon" levitessä.
        vajaatoiminnan oireet kun sattuvat kuvaamaan osin myös hoivavietin patoutumaa ja siitä seuraavaa yleistä henkistä oireilua)

yleinen puoli ei tähän ralliin lähde.

on myös paljon niitä, joilla on ihan oikeasti lääketieteelliset syyt thyrox-lääkitykseen ja hienoa, kun hoito on vaivatonta ja halpaa. nykyään arvot tutkitaan herkästi lääkärinkin aloitteesta.

vajaatoiminta selviää labrakokeilla, vaikka joillakin sivuilla jaellaan diagnoosia ihan jokaiselle, joka arvaa asiaa miettiä !
        ja jos/kun labrat on normaalit ja lääkitys ei alkanutkaan toiveen mukaan niin " lääkäritkään ei kaikea tiedä" ja sitten mennään sellaisen suositellun yksityisen puheille joka "ymmärtää yskän" ja suostuu aloittamaan lääkityksen.

halpa hoito mutta väärä tauti, pääasia että potilas alkaa voida paremmin. se on kuitenkin hyvä se ja pääasia.

aiheetta enempään. hyvää, rehellistä ja tervettä loppuelämää kaikille toivotan.

• Nimetön
        vee-e kirjoitti:

ja kaikki siinä pitää paikkansa. mulla ei ole tapana kirjoitella huuhaata vakavista asioista. muuten kyllä.
        ihan todella.

thyrox-lääkityksiä kirjoitetaan yksityisesti ihan mielenterveys-syistä, siis ainoastaan "kun mulla on ihan varmasti vajaatoiminta" syyllä vaikka kaikki labrat on normaalit.
        tämä
        (keski-ikäiset, neuroottiset naiset, joiden lapset on muuttaneet kotoa tai niitä ei ole. tarvitsevat hoivattavakseen jotain ja kilppariongelma on siihen sopiva. pääsevät "lapsensa" kanssa muiden samanlaisten kanssa vertailemaan ja keskustelemaan asiasta. näin pääsee osaksi tätä sosiaalista yhteisöä ja kyllähän se parantaa oikeasti)
        vajaatoiminnan oireet kun sattuvat kuvaamaan osin myös hoivavietin patoutumaa ja siitä seuraavaa yleistä henkistä oireilua)

on myös paljon niitä, joilla on ihan oikeasti lääketieteelliset syyt thyrox-lääkitykseen ja hienoa, kun hoito on vaivatonta ja halpaa. nykyään arvot tutkitaan herkästi lääkärinkin aloitteesta.

vajaatoiminta selviää labrakokeilla, vaikka joillakin sivuilla jaellaan diagnoosia ihan jokaiselle, joka arvaa asiaa miettiä !
        ja jos/kun labrat on normaalit ja lääkitys ei alkanutkaan toiveen mukaan niin " lääkäritkään ei kaikea tiedä" ja sitten mennään sellaisen suositellun yksityisen puheille joka "ymmärtää yskän" ja suostuu aloittamaan lääkityksen.

halpa hoito mutta väärä tauti, pääasia että potilas alkaa voida paremmin. se on kuitenkin hyvä se ja pääasia.

joku sullakin metässä. Ei tosta sepustuksesta ota vanha erkkikään mitään selvää. Hopi hopi sinne laboratoorioon.

• helppohoito
        vee-e kirjoitti:

ihan todella.

tämä

Olen reilu puoli vuotta käyttänyt tyroksiinia. Tämä on jatkuvaa säätöä - vähitellen lääkemäärän nostoa. Ei labrakokeita kovin usein määrätä, n. puolen vuoden välein, niin että säätö on tosi hankalaa. Minä olen joutunut itse lisäämään. Nyt olin puhelinyhteydessä lääkäriin. Nyt taas pitäisi olla tässä määrässä syksyyn asti, jolloin on labrakokeet. Vajaaoireet saattavat välillä lisääntyä. Labroja ei siis todellakaan määräillä tiheään. Helmikuussa olen käynyt kokeessa.

Voi olla että rupeaa vaikuttamaan - esim. n. 15 vuoden aikana on nyt sitten ehkä ollut pari kertaa jopa seksihalua. Iho kutisee, kun muhkurainen selluliitti rupeaa sulamaan. Lakanapoimut ym. painavat syvät uurteet. Paino ei ole muuttunut mihinkään. Lihaskipuihin ei ole lääkitys vielä auttanut eikä krooniseen nielurisatulehdukseen (toivon, että tulehdus loppuisi, kun siihen ei ole muutakaan hoitoa). Istua sentään jaksan jo paremmin. Olen ollut aina liikunnallinen, joten äkkinäisestä liikkumisrasituksesta ei ole kysymys.

Aivotoiminnassa on vajausta, mikä huonontaa työkykyäni. Olen nyt tilannut ajan neurologilleni, että saisin neuropsykologilähetteen. Katsottaisiin, onko lääkityksellä ollut apua. Viime kesänä neuropsykologi suositteli uudelleen käyntiä vuoden kuluttua, mutta silloin ei ollut vielä tietoa kilpparilääkityksestä.

Jos vajaatoimintalääkkeillä saadaan Suomessa suuri joukko ihmisiä parempaan työkuntoon, se on huomattava säästö yhteiskunnallisesti ja henkilökohtaisesti asianomaisille parempaa elämänlaatua.

Kyllä sitä ihminen etsii mistä tahansa apua huonoon oloonsa. Lääkäritkään eivät nykyään ota todesta ihmisten vaivoja. Eikä kysymyksiin saa vastauksia. Vastaanotoilla ei ole paljon aikaa. Yleensä sieltä tullaan yhtä tyhmänä pois. Tosin kyllä palstoilla joskus liian rohkeasti otetaan kantaa toisten vajaatoiminta-arveluihin. Mutta saahan niistä keskustella, niinhän niistä keskustellaan muuallakin, kahviporukoissa ym.

Minun täytyy sanoa, että yleiseltä puolelta olen tyroksiinin viimein saanut "koska on niin paljon monenlaista häikkää", en saanut yksityisiltä, eikä neurologi ottanut kilppariasiaa esille. Yksityiset lääkärit juoksuttavat potilaita uudelleen ja uudelleen kyselemässä ongelmistaan sen takia, että rahaa tulisi. Siksi ihmisten vaivoja ei selvitetä perusteellisesti, mistä ne johtuvat. Julkisella puolella ei ole riittävästi resursseja.

• kun kilpirauhanen
        helppohoito kirjoitti:

Olen reilu puoli vuotta käyttänyt tyroksiinia. Tämä on jatkuvaa säätöä - vähitellen lääkemäärän nostoa. Ei labrakokeita kovin usein määrätä, n. puolen vuoden välein, niin että säätö on tosi hankalaa. Minä olen joutunut itse lisäämään. Nyt olin puhelinyhteydessä lääkäriin. Nyt taas pitäisi olla tässä määrässä syksyyn asti, jolloin on labrakokeet. Vajaaoireet saattavat välillä lisääntyä. Labroja ei siis todellakaan määräillä tiheään. Helmikuussa olen käynyt kokeessa.

Voi olla että rupeaa vaikuttamaan - esim. n. 15 vuoden aikana on nyt sitten ehkä ollut pari kertaa jopa seksihalua. Iho kutisee, kun muhkurainen selluliitti rupeaa sulamaan. Lakanapoimut ym. painavat syvät uurteet. Paino ei ole muuttunut mihinkään. Lihaskipuihin ei ole lääkitys vielä auttanut eikä krooniseen nielurisatulehdukseen (toivon, että tulehdus loppuisi, kun siihen ei ole muutakaan hoitoa). Istua sentään jaksan jo paremmin. Olen ollut aina liikunnallinen, joten äkkinäisestä liikkumisrasituksesta ei ole kysymys.

Aivotoiminnassa on vajausta, mikä huonontaa työkykyäni. Olen nyt tilannut ajan neurologilleni, että saisin neuropsykologilähetteen. Katsottaisiin, onko lääkityksellä ollut apua. Viime kesänä neuropsykologi suositteli uudelleen käyntiä vuoden kuluttua, mutta silloin ei ollut vielä tietoa kilpparilääkityksestä.

Jos vajaatoimintalääkkeillä saadaan Suomessa suuri joukko ihmisiä parempaan työkuntoon, se on huomattava säästö yhteiskunnallisesti ja henkilökohtaisesti asianomaisille parempaa elämänlaatua.

Kyllä sitä ihminen etsii mistä tahansa apua huonoon oloonsa. Lääkäritkään eivät nykyään ota todesta ihmisten vaivoja. Eikä kysymyksiin saa vastauksia. Vastaanotoilla ei ole paljon aikaa. Yleensä sieltä tullaan yhtä tyhmänä pois. Tosin kyllä palstoilla joskus liian rohkeasti otetaan kantaa toisten vajaatoiminta-arveluihin. Mutta saahan niistä keskustella, niinhän niistä keskustellaan muuallakin, kahviporukoissa ym.

Minun täytyy sanoa, että yleiseltä puolelta olen tyroksiinin viimein saanut "koska on niin paljon monenlaista häikkää", en saanut yksityisiltä, eikä neurologi ottanut kilppariasiaa esille. Yksityiset lääkärit juoksuttavat potilaita uudelleen ja uudelleen kyselemässä ongelmistaan sen takia, että rahaa tulisi. Siksi ihmisten vaivoja ei selvitetä perusteellisesti, mistä ne johtuvat. Julkisella puolella ei ole riittävästi resursseja.

aiheuttaa niin monia eri vaivoja. Siitä voi seurata jopa mielisairaus. Minulla oli esim. leposyke alle 50 ja rasituksessa se nousi 90 ja sen olisi pitänyt nousta 190 samoin verenpaine oli todella alhainen. Paino ei pudonnut vaikka minkä teki silti verikokeissa oli arvot juuri rajoilla. Mutta kun sain lääkityksen ja olin noin 4kk syönyt aivankuin heräsin pikkuhiljaa ja silloin huomasin itsekkin miten huonossa kunnossa olin ollut jo monta vuotta. Olen nyt syönyt noin 5v. ja arvot kyllä paranivat, mutta ei mihinkään huippu lukemiin vasta viimevuonna kun aloin juomaan aloe vera mehua on verikokeiden tulokset parantuneet. Ilmeisesti kehosta puuttui jotain minkä olen aloesta saanut.
        En väitä, että se toimisi kaikilla, mutta kannattaa kokeilla, siitä on ollut muutenkin vain positiivisia kokemuksia.

• -´´

Ota kromitabletteja.

• Garcinia Cambogia

Kuulostaa tutulta...

http://www.herbtime.com/InformationPages/pH Balance Alkalize or Die.htm

PH-tasapaino palautetaan syömällä emäksisöivää ruokaa (hedelmiä, vihanneksia), juomalla paljon vettä ja liikkumalla kevyesti. Raskas liikunta ja stressi hapattavat.

Makeannälkä, väsymys ja monet muut oireet voivat liittyä insuliiniresistenssiin. Esimerkiksi kromitableteista ja aloe verasta voi olla apua. Myös vähähiilihydraattinen tai matalan glykeemisen indeksin ruokavalio pitää verensokerin kurissa.

Kokeile vielä c-vitamiinipitoisia kasviksia, parantaa mieltä ja vastustuskykyä.
      http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2270&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=fi

• nmhvvgfvjkkhf

osta twinlabin monivitamiini tabuja josta saat kromia hyvin voit ottaa lisä kromia 100 ug vielä

• !!!!!!

löysinpäs nettiosoitteen!!! www.wellnutrition.fi
      siellä on selitetty mitkä vitamiinit vaikuttaa mihinkin ja mikä parasta tuossa tuotteessa on varmaan kaikki tarpeellinen suomalaiselle omega3:sta myöten!suosittelen lämpimästi

• telinevoimistelija poika

esim: jenkkeissä on vuosikymmenet lääkärit määränneet ihmisille kromia 600mg vrk koska sen on todettu vaikuttavan rasvaprosentin pienentymiseen eli se laihduttaa mutta kehonrakentaja ovat käyttäneet samaa kikkaa monta vuosikymmentä!!!

• uygvh

UNOHDA NUO LÄÄKEMAINOKSET

Kuuntele omaa kehoasi. yleensä se kertoo parhaiten mitä tarvii.
      kokeile eri ruoka-aineita, salaattia lihaa yms, jos joku maistaa paremmalle syö sitä enemmän.

jos ei sillä parane, mene lääkäriin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      87
      1623
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      76
      1261
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      176
      1197
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      942
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      901
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      888
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      878
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      823
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      789
    Aihe