Sairausloma irtisanomisajalla

uupunut'

Irtisanouduin koska työtilanne oli ollut pitkään uuvuttava eikä parannusta ollut näkyvissä. irtisanomisestani helvetti vasta alkoikin. Minulle annettiin kokoajan vain lisää töitä vaikka sanoin, etten pysty enempää tekemään. Itkin töissä ja olin ihan loppu. Menin työterveyslääkärille ja hän määräsi minut sairauslomalle loppuajaksi. Nyt työnantaja syyttää minua irtisanomisajan noudattamatta jättämisestä ja kieltäytyy maksamasta palkkaa...

Kuuluuko sairauslomapalkka minulle? Kuuluuko minulle joku sanktio irtisanomisajan noudattamatta jättämisestä vaikka olin sairauslomalla?

3

18875

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

Kuuluu tietysti normaalein ehdoin. Kuinka pitkä työsuhde ja mikä irtisanomisaika? Irtisanomisaikana voi olla sairaslomalla tai töissä, sillä ei ole mitään eroa. Jos ei maksa sovinnolla niin uhkaa viedä asia oikeuteen. Voitat varmasti ja saat rahat korkojen kera. Jos ei ole maksanut ajallaan niin saat odatusajalta myös palkkaa, muistaakseni max. viikon.

• ...

Irtisanomisaikana voi olla sairauslomalla aivan samalla tavalla kuin normaalistikin töissä ollessa. Työehtosopimukset saattavat määritellä sen, kuinka kauan työsuhteen on pitänyt kestää ennen sairauslomaoikeuden alkua, mutta mikään työehtosopimus ei taatusti leikkaa sairauslomaoikeutta pois irtisanomisajalta. Jos et siis ole aloittanut tässä työpaikassa ihan viime aikoina, sinulla lienee sairauslomaoikeus.

Toinen rajoite on se, kuinka pitkään työnantaja maksaa palkkaa sairausloman aikana. Tätä koskevia määrittelyjä löytyy sekä laista että sovellettavasta työehtosopimuksesta. Tietämättä millä alalla toimit, en voi sanoa, kuinka pitkä sairauslomaoikeus sinulla on.

Vaikka työnantajan maksama palkallinen sairausloma päättyisikin ennen työsuhteen päättymistä, voit saada KELAsta ansiosidonnaista sairauspäivärahaa lääkärintodistuksen perusteella. Toisaalta jos työnantaja maksaa sinulle palkkaa sairausloman ajalta, työnantaja kuittaa nuo KELAn päivärahat itselleen, joten työnantaja maksaa sinulla itse vain noin 40% palkasta, loppuraha tulee KELAsta takaisin.

Jos työnantaja tulkitsee sairauslomalle jäämisen irtisanomisajan noudattamatta jättämiseksi, otapa yhteys joko ammattiliiton lakimieheen (jos olet jäsen) tai paikalliseen työsuojelupiiriin. Saat ainakin hyviä neuvoja siitä, miten pitää toimia.

Kuten edellinen vastaaja totesi, työntekijällä on oikeus työsuhteen päättymisen jälkeenkin saada täysi palkka ns odotusajalta (max 6 pv), jos työnantaja ei ole maksanut "kiltisti" kaikkia työsuhteeseen perustuvia palkkoja työsuhteen päättymiseen mennessä.

• Neuvo

Hei!

Pyydä lääkäriäsi kirjoittamaan lääkäritodistus siitä, että sairautesi on johtunut työpaikasta. Näin vältyt karenssilta työkkärissä.
      Tyttärelleni kävi näin ja hän sai työpaikkalääkärin kirjoittaman todistuken. Mitään karenssia ei tullut.
      Jos olet ollut sairaana irtisanomisajan, siitä on palkka maksettava!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1331
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33