hyvät neuvot

olisi tarpeen

MITEN kertoa henkilölle, että hänen pitäisi mennä lääkäriin ja tutkimuksiin? Hänen KAIKKI oireensa viittaavat siihen, että aivojen toiminnassa on jotain outoa. Me omaiset epäilemme, että hänellä on Altzheimerin tauti, mutta tietenkään emme ole varmoja. Diagnoosi puuttuu! Hän ei lähde lääkäriin, vaan kokee tilanteen sellaiseksi, että "siksi vaan, kun haluatte päästä minusta eroon!" Huutoa ja agressiivisuutta ja muuta ällöttävää. MITEN hänet saisi tajuamaan..älyllinen taso hänellä on jo mennyt alaspäin.........

6

1214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykopatologia

      Näinhän se usein on, että oma heikentyminen käy niin itsetunnon päälle, että hyvääkin tarkoittava huolehtiminen koetaan vainoharhaisesti, mikä jälkeen tunteet voivat kuumeta puolin ja toisin. Ja mitä enemmän yrittää, sitä kehnommin tuloksin (uhma!).

      Kannattaisiko ensin rauhoittaa tilanne ja "olla huolehtimatta", ja sen jälkeen varovasti yrittää tyyliin "ei kai tässä vaikeampaa mutta jos kuitenkin varmuuden vuoksi"; siis paradoksaalinen lähestyminen. Tämä voisi onnistua, jos jotain "muutakin" asiaa olisi lääkäriin.

    • olisko tästä apua

      kerron miten meillä asia ratkaistiin; saimme huijaamalla (siis vastahakoista mummua) kotisairaanhoitajan käymään mummulla ja sitä se lähti. Kotisairaanhoitaja sai mummun lääkäriin ja tehtiin muistitesti ja lääkäri pisti lähetteen neurologille ja tulos oli alzheimerintauti.Tämä tapahtui pari vuotta sitten ja nyt mummulla on siivooja joka käy kerran kuussa ja ateriapalvelu ym. avut.Ikinä en olisi uskonut että saamme asiat näin järjestettyä sen verran vaikeaa oli se alku!

      • ....

        Tämä on niin tuttua monille dementoituvien omaisille, sillä sairaudentunnottomuus ja oireiden vähättely ja peittely kuuluva sairauden kuvaan.
        Täytyy vaan olla ovelampi kuin potilas itse, sillä mitä aikaisemmin hoito aloitetaan, sitä tehokkaampaa se on eikä mitään peruuttamattomia vahinkoja ehdi tapahtua.
        Kotisairaanhoitajan tai muun asiantuntijan hyvin valmisteltu kotikäynti on monissa tapauksissa ollut hyvä ratkaisu. Potilas voi terästäytyä vaikkapa lääkärin vastaanotolla niin, että tutkija ei aina uskalla olla varma, kumpi on potilas ja kumpi saattaja. Usien vaan ehti käydä niin, että sairastunut joutuu vastaanotolle tai sairaalaan jonkun muun asian vuoksi, ja muistiongelmat selvitetään vasta sitten.


    • Nimetön

      on niin, että ulkopuolisen kertomana menee asia helpommin perille kun niiden tuttujen omaisten. Malttia ja jaksamista teille

      • odottavalla kannalla

        Kiitos kaikille neuvoistanne! Vastauksissa oli samoja asioita, joita olen itsekin pohdiskellut. Hänelle näkyy "sattuvan" yhtä sun toista outoa, kun muisti pettää. Ja selityksiä riittää,miksi juuri tuota tai tuota en muistanut. Ja kaikenlaisia kiertoilmaisuja asioille, kun ei muista täsmällisempiä...Katsotaan, miten tuossa käy. Tässä tarvitaan joko onnenkantamoinen tai sitten urbaania oveluutta tai peräti molempien yhdistelmää. Toisaalta aika näkyy tekevän tehtäväänsä myös. Sitten sanovat tietysti, että olisi pitänyt tulla aikaisemmin! Voin vain sanoa, että olisi ja olisi...


      • alzh. -perheestä
        odottavalla kannalla kirjoitti:

        Kiitos kaikille neuvoistanne! Vastauksissa oli samoja asioita, joita olen itsekin pohdiskellut. Hänelle näkyy "sattuvan" yhtä sun toista outoa, kun muisti pettää. Ja selityksiä riittää,miksi juuri tuota tai tuota en muistanut. Ja kaikenlaisia kiertoilmaisuja asioille, kun ei muista täsmällisempiä...Katsotaan, miten tuossa käy. Tässä tarvitaan joko onnenkantamoinen tai sitten urbaania oveluutta tai peräti molempien yhdistelmää. Toisaalta aika näkyy tekevän tehtäväänsä myös. Sitten sanovat tietysti, että olisi pitänyt tulla aikaisemmin! Voin vain sanoa, että olisi ja olisi...

        Itse en joutunut diagnoosiin viemään, mutta vuosia myöhemmin minun täytyi suostutella hänet muuttamaan pois kotoaan - jossa hän oli viettänyt viimeiset 55 vuotta! Se vasta rankkaa oli. Varsinkin hänelle siis. Jälkikäteen sanottuna, alzheimer-potilaan kanssa täytyy olla kärsivällinen, kuunteleva, rauhallinen, ei tuputtava. Kohdelkaa niin kuin aikuista ihmistä kohdellaan, mutta uskaltakaa myös ottaa ohjakset käsiinne. Potilaan tunteita tai älykkyyttä ei koskaan kannata aliarvioida.
        Vastahakoisuus on aina oire jostain. Ehkä se on epävarmuutta ja pelkoa. Yrittäkää jutella näistä kaikista asioista. Meillä potilaalle painotettiin, ettei hänestä missään nimessä haluta eroon - päinvastoin. Annoimme hänelle rakkautta ja tukea juuri silloin kun hän sitä eniten tarvitsi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10762
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3053
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      207
      2871
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1666
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1516
    Aihe