yöperhoset kiusana

perhos fobiaa

Hei vaan hei

Onko jollain tietoa yöperhosista, kun meillä sisällä niitä tuntuu olevan ihan kiusaksi asti! Ne on sellaisia eri kokoisia, mutta kaikki kuitenkin samaa lajia, paikallaan ollessa siivet on selän päällä, eikä siis levällään kuin joillain olen kuvissa nähnyt. Harmaa väriltään, jossain havaitttavissa pientä tummaa pistettä.. En löytänyt perhossivuilta vastaavaa yöperhosta, tai sitten en tutkinut tarpeeksi tarkkaan...

Sitten kun sellasen liiskaa, niin perhonen on jotenkin omituisen jauhomainen, eli siitä irtoaa kovasti harmaata pölymäistä möhnää.

Pesiikö ne meillä jossain vai pääseekö ne aina jostain sisään? Vaikka ei ovia pidetä auki kuin päivisin hetken kerrallaan. Yläkerrassa niitä tuntuu olevan enemmän kuin alhaalla (missä luonnollisesti ulko-ovikin on..) Ikkunoitakaan ei pidetä auki...

Tosi ärsyttäviä ötököitä, kun alkavat illalla lentelemään makuuhuoneessa ym.!

Miten niistä pääsee eroon?? Vaikkei ne varmasti sinällään pahaa tee (vai..?) Mut iljettää kaikki tollaset! Apua!

21

25956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • biologi

      Tuon tyyppiset yöperhoset tulevat yleensä ovesta. Meillä on auki pidettävissä ovissa roikkumassa näin kesällä ohuesta verkkokankaasta tehdyt verhot. Ei tule ötököitä sisälle.

      Toinen paikka mistä yökkösiä tulee sisään ovat ikkunoiden sivustat, jos tiivistykset ovat huonot tai jopa rako.

      • myös......

        samoja perhosia. polttopuiden mukana niitä tulee myös sisälle.


    • Aphomia sociella
      • näyttää

        näyttää kyl aika samanlaiselta!! kauheeta, siis onks nää jotain koiperhosia vai??

        Siis näitä on ollut joka ilta ainakin 3-5 ikkunoilla roikkumassa ja niitä saa koko ajan lätkiä. Viikonloppu oltiin pois ja kun tultiin takasin niin niitä oli ainakin 10 kpl..

        Mitäs sit tehdään jos nää on niitä...?


      • Voi ei
        näyttää kirjoitti:

        näyttää kyl aika samanlaiselta!! kauheeta, siis onks nää jotain koiperhosia vai??

        Siis näitä on ollut joka ilta ainakin 3-5 ikkunoilla roikkumassa ja niitä saa koko ajan lätkiä. Viikonloppu oltiin pois ja kun tultiin takasin niin niitä oli ainakin 10 kpl..

        Mitäs sit tehdään jos nää on niitä...?

        Meillä noita tuon näköisiä on olut nyt viime päivinä kymmeniä ellei yli sata tuollaisessa hatarassa esieteisessä. Eivät ole tulleet todennäköisesti ulkoa ja yhdessä yössä ilmestyivät. Kuinka ne voi häätää ja kuinka niiden lisääntymisen voi estää? Aiemmin noita ei ole ollut.


      • pesäkoisa vai ampiaskoisa?

        "Ampiaiskoisan (Aphomia sociella) tuokka on mehiläisten, ampiaisten ja kimalaisten pesäloinen. Perhosen toukka elelee mehiläisten ja ampiaisten ja kimalaisten pesäloisena. Aikuista tapaa monesti istuskelemassa latojen ja talojen seinillä.

        Toukat siirtyvät sisätiloihin koteloitumaan. Ne voivat muodostaa tiiviin ja vaikeasti alustastaan irrotettavan rykelmän. Ampiaispesien poistaminen rakennuksista estää toukkien tulon sisään."

        Juu eli sisältä ne tulevat, meillä on vintillä vanhoja ampiaispesiä... Ja kun ei siinä ajassa missä ovet on auki, nin ehdi tulla niin paljon perhosia... Karseeta, ei näistä ikinä pääse eroon...


    • perhostenpelkääjä

      meilläki on niitä. tosi rasittavia ja ällöttaviä. mä oikein pelkään niitä.

    • flammenwerfer

      Kärvennän niitä suoraan lennosta käyttämällä deodoranttipulloa ja sytkäriä liekinheittimenä. On hienoa katsella kun sauhuavat perhosenraadot putoilevat kieppuen maahan kuin II maailmansodan hävittäjät konsanaan.

    • perhoslemmikit

      meilläkin niitä ollut jo vuosia. luulin koiperhosiksi ensin mutta hyvä ettei olekkaan. vaatteissa ei ole ollut reikiä. lentelevät ulkoa sisälle ovea avattaessa. parveilevat pimeällä ikkunaruudun ulkopuolelle, kun valot sisällä. en näe vavaksi vielä, koska yksilöitä on ollut kokonaisuudessaan noin 15 tämän kevään aikana. nyt ei ole näkynyt ainoatakaan.

    • BERTTA

      Tein ampiaisille syötin päivällä fairista.vedestä.makeasta siideristä. Toimi. Yöllä siihen oli menny 8 yökerhosta. Enempää ei mahtunut kun oli tavallinen kahvimuki.

      • öklojhgfd

        Itse lapsena tein välillä yökkösille sokeri-vesi lientä, jonka annoin käydä. Sitten imeytin vaahtomuoviin. Sitten roikkumaan puuhun. Hyvin tuli yökkösiä syötille. Välillä aivan täynnä.


    • Anonyymi

      tapa se

    • Anonyymi

      Meillä myös nuo perhoset kiusana, on muuten ensimmäinen kesä kun näen niitä sisällä? Nyt niitä ilmaantuu aina vain enemmän, juuri liiskasin viisi. Hirvittää kun lähdemme lomalle viikoksi,että valtaavatko ne sillä aikaa kotimme?? Yököttäviä

    • Anonyymi

      Nyt on viikon verran ollut meilläkin. asutaan kerrostalossa, olen tukkinut kaikki mahdolliset reiät, ovesta ei tule. Voisiko ne tulla huonosti tiivistetyistä ikkunanpielistä, muuta en enää keksi. Ulkopuolella tosin on ampiaispesiä jossain tiiliseinän sisällä... Tänä aamuna oli keittiön ikkunassa kaksi. makkarissa ei ollut kun ovi oli yön kiinni. Ennen niitä lenteli siellä iltaisin kun luin valo päällä. Alkaa hermo mennä ja kohta viikon reissukin edessä...jos niitä on kämppä täynnä kun tullaan.

    • Anonyymi

      Tapa yks nii sit niitten pitää lähtee sen hautajaisiin😅

    • Anonyymi

      Minun huoneeseen ilmestyi niitä vähän aikaa sitten.Oon niitä yrittänyt tappaa mutta aina vaan tulee lisää mutta onneksi ei ole muualla talossa joten nukun nyt sohvalla ja jos ne n yö perhosia niin ne viihtyy vaatekasoissa ja ne munii muutama sataa munaa tai niin mä olen kuullut.

    • Anonyymi

      Se on varmaan pesäkoisa mikä siellä on kun meilläkin niitä on kyllä ihan riittävästi

    • Anonyymi

      no joo mulla sama ongelma tällä hetkellä ku mulla tuo ötökkä kammo nii tääl peiton alla hiessä ku perhonen huoneessa :D

    • Anonyymi

      Mulla on sama ongelma ja pelottaaaa

    • Anonyymi

      Siis mun huoneessa on 1 pelottava yö perhonen miten pääsen eroon siitä😭

      • Anonyymi

        Jos on 1 niin se on helppo tappaa vaikka kärpäslätkällä. Mulla on näitä tällähetkellä 24 lentelemässä ja ötökkäkammoinen kun olen en uskalla käydä nukkumaan..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1515
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1035
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      990
    Aihe