Eli mitenkäs tuo toimii. Käsittääkseni mäntä pitäisi saada yläkuolokohtaan, ja sitten säädetään sen männän venttiilit, mutta mistä tietää milloin mäntä on täysin yläkuolokohdassa, eikä vain justiinsa?
Ja toinen tuosta rakotulkista, mikä sen oikeaoppinen käyttötapa on? Jos haluan vaikka 0.25mm välyksen, niin pistän tuon 0.25mm liuskan ja kiristän, ja kunhan se vain tulee sieltä niin välys on hyvä? Eli ei haittaa vaikka joutuu voimalla repimään rakotulkin ulos?
Venttiilivälyksen säätö
17
27431
Vastaukset
- Pera
Jos perusasioitakaan et tiedä, niin parasta on jättää homma tekemättä tai teettää sellaisella, joka osaa.
- Anonyymi
miksi antaa kommentteja jos ei voi auttaa ketään tämä on hyvä palsta muutamat mulkut pilaa tämän jokainen tietää jos ei osaa käänny korjaamon puolee elikkä jos ei osaa antaa ohjeita niin ois parenpi kun ei osallistu keskusteluun ollenkaan
- Anonyymi
Lättyskii
- säätäjä11
Höh, aina tuo sama vastaus. Ei sitä ikinä opi ellei tee, ja pakkohan sitä on kysyä, että tekee oikein. Vai pitäisikö vain testata ja rikkoa kone?
Olen jo venttiilivarrenkumit ja turbon vaihtanut, nyt pitäisi vielä välykset saada kohdilleen... - Agricolan haamu
Näethän sen silmälläsi, milloin nokka-akselin nokka ei paina venttiiliä! Silloin on oltava välystä venttiilin/painimen) ja nokka-akselin välissä! Eihän sillä, hyvä mies, ole yhtään mitään väliä, onko se mäntä nyt yläkuolokohdassa vaiko vain sielä päin.
Miksi rakotulkkia pitäisi repiä? Repimisestä ei ole normaalille missään tilanteessa hyötyä. - helpoimmin sieltä
Yläkuolokohdan löytää helposti kahdella tavalla: joko etsit merkkikohtaisen korjausoppaan jossa neuvotaan minkä sylinterin venttiilit "vaihtavat" (pako sulkeutuu ja imu avautuu) samassa kohtaa jossa toisen sylinterin välykset mitataan tai sitten ruuvaat tulpan pois ja kokeilet jollain ohuella rimanpätkällä tai vastaavalla suoraan männän päältä koska se on yläasennossa.
Välys on oikea kun rakotulkin liuskan saa työnnettyä väliin voimaa käyttämättä mutta pykälää isompi ei enää mene. Kuvaamallasi tavalla säätämällä välykset menevät todennäköisesti systemaattisesti liian tiukoiksi. Konetta kannattaa pyöritellä säädön aikana ja mitata jo säädetty venttiili uudestaan parin kierroksen jälkeen niin menee kerralla oikein. - Topias
Millaisen moottorin venttiilejä olet säätämässä? Jos moottori on puikkokone, niin et voi nähdä nokka-akselin asennosta, milloin venttilit ovat säädössä. Jos säädät yksisylinterisen moottorin venttiilejä, löydät säätökohdan kun pyörität kampiakselia ensin siihen kohtaan jolloin venttiilit vaihtavat ja sitten siitä tasan yksi kierros, niin venttiilit ovat säätöasennossa.
Muuten tuo ohje tuossa ylempänä on ihan hyvä:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=1500000000000131&posting=22000000026817890
Se ei muuten ole kovin tarkkaa, jos mäntä ei ihan y.k.k:ssa olekaan, riittää kunhan on suunnilleen.
-- - diplinssi
Kun sylinterin venttiilit saksaavat, vastakkaisen sylinterin venttiilien säätö. Nelisylinterisessä:
4 saks - 1 säätö
3 saks - 2 säätö
1 saks - 4 säätö
2 saks - 3 säätö
Kun käännät moottorin pyörimissuuntaan, saksaus tarkoittaa, että poistoventtiili menee kiinni ja imuventtiili alkaa avautua. Nääs poistotahdin jälkeen tulee imutahti. Tällä tavalla selviää myös, kumpi on imu ja kumpi poistoventtiili, niillä eri välykset. Tarkan yläkuolokohdan löydät hihnapyörän loven ollessa ajoitusmerkin kohdalla tai vastakkaisella puolella. Et tartte tarkkaa kohtaa, jopa -30 astetta riittää.- nelipyttyisen säätö
Muistelisin että omista teiniautoista ainakin Fodrin Kent-koneessa oli normaalista poikkeava sytytysjärjestys ja venttiilitkin olisi säädetty eri kaavan mukaan.
- sitroen.
nelipyttyisen säätö kirjoitti:
Muistelisin että omista teiniautoista ainakin Fodrin Kent-koneessa oli normaalista poikkeava sytytysjärjestys ja venttiilitkin olisi säädetty eri kaavan mukaan.
kun ei osaa...!
- Anonyymi
nelipyttyisen säätö kirjoitti:
Muistelisin että omista teiniautoista ainakin Fodrin Kent-koneessa oli normaalista poikkeava sytytysjärjestys ja venttiilitkin olisi säädetty eri kaavan mukaan.
Kyllä tuo "diplinssi" ohje on ihan oikea. Ei sytytys järjestyksellä ole mitään väliä, tämä silti pätee vaikka sytytys järjestys olisi vastakkainen.
4 saks - 1 säätö
3 saks - 2 säätö
1 saks - 4 säätö
2 saks - 3 säätö
Tällöin järjestys olisi tämän näköinen:
1saks -4 säätö
2 saks - 3 säätö
4 saks - 1säätö
3 saks -2 säätö - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tuo "diplinssi" ohje on ihan oikea. Ei sytytys järjestyksellä ole mitään väliä, tämä silti pätee vaikka sytytys järjestys olisi vastakkainen.
4 saks - 1 säätö
3 saks - 2 säätö
1 saks - 4 säätö
2 saks - 3 säätö
Tällöin järjestys olisi tämän näköinen:
1saks -4 säätö
2 saks - 3 säätö
4 saks - 1säätö
3 saks -2 säätöEntä, jos järjestys ei ole 1-2-4-3, vaan 1-3-4-2?
- Anonyymi
Katetissa ja Vivassa säädettiin venttiilit moottorin käydessä!
- Anonyymi
Hei liten tyhmä kysymys venhiilien säädöstä .eikö voi tehdä niin että säätää ensimmäinen ventilen sitten vain seurassa sitten mennään seuraavaan sylinterin ventiileihin ja taas seuraaviin eikä hypit esimerkiksi 1 neloseen tai jotain tälläistä. Hyvin yksinkertaisesti venttiilistä toiseen .mitäs sanotte voiko näin tehdä. Kiitos.
- Anonyymi
Kun nokka on taivasta kohti niin työnnät tulkkia väliin ja jne.
- Anonyymi
Mitään meinaat sillä etta nokka taivasta Kohti . Ja sitten hyvä tulee
- Anonyymi
Tuo "nokka kohti taivasta" neuvo pätee vain silloin kun nokka-akseli on kannessa ja näkyvillä. Työntötankomoottorissa nokka-akseli on piilossa ja silloin oikea mittaushetki on pääteltävissä keinuvivuista.
Ykkössylinterin yläkuolokohta näkyy ns. ajoitusmerkistä (hihnapyörässä tai mahdollisesti vauhtipyörässä). Säätöjärjestys löytyy varmimmin kyseisen auton korjauskäsikirjasta, mutta kotikonsteja on jo useampiakin neuvottu aiemmissa viesteissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581361Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221094Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73849