Venttiilivälyksen säätö

säätäjä11

Eli mitenkäs tuo toimii. Käsittääkseni mäntä pitäisi saada yläkuolokohtaan, ja sitten säädetään sen männän venttiilit, mutta mistä tietää milloin mäntä on täysin yläkuolokohdassa, eikä vain justiinsa?

Ja toinen tuosta rakotulkista, mikä sen oikeaoppinen käyttötapa on? Jos haluan vaikka 0.25mm välyksen, niin pistän tuon 0.25mm liuskan ja kiristän, ja kunhan se vain tulee sieltä niin välys on hyvä? Eli ei haittaa vaikka joutuu voimalla repimään rakotulkin ulos?

17

32123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pera

      Jos perusasioitakaan et tiedä, niin parasta on jättää homma tekemättä tai teettää sellaisella, joka osaa.

      • Anonyymi

        miksi antaa kommentteja jos ei voi auttaa ketään tämä on hyvä palsta muutamat mulkut pilaa tämän jokainen tietää jos ei osaa käänny korjaamon puolee elikkä jos ei osaa antaa ohjeita niin ois parenpi kun ei osallistu keskusteluun ollenkaan


      • Anonyymi

        Lättyskii


    • säätäjä11

      Höh, aina tuo sama vastaus. Ei sitä ikinä opi ellei tee, ja pakkohan sitä on kysyä, että tekee oikein. Vai pitäisikö vain testata ja rikkoa kone?

      Olen jo venttiilivarrenkumit ja turbon vaihtanut, nyt pitäisi vielä välykset saada kohdilleen...

    • Agricolan haamu

      Näethän sen silmälläsi, milloin nokka-akselin nokka ei paina venttiiliä! Silloin on oltava välystä venttiilin/painimen) ja nokka-akselin välissä! Eihän sillä, hyvä mies, ole yhtään mitään väliä, onko se mäntä nyt yläkuolokohdassa vaiko vain sielä päin.

      Miksi rakotulkkia pitäisi repiä? Repimisestä ei ole normaalille missään tilanteessa hyötyä.

    • helpoimmin sieltä

      Yläkuolokohdan löytää helposti kahdella tavalla: joko etsit merkkikohtaisen korjausoppaan jossa neuvotaan minkä sylinterin venttiilit "vaihtavat" (pako sulkeutuu ja imu avautuu) samassa kohtaa jossa toisen sylinterin välykset mitataan tai sitten ruuvaat tulpan pois ja kokeilet jollain ohuella rimanpätkällä tai vastaavalla suoraan männän päältä koska se on yläasennossa.

      Välys on oikea kun rakotulkin liuskan saa työnnettyä väliin voimaa käyttämättä mutta pykälää isompi ei enää mene. Kuvaamallasi tavalla säätämällä välykset menevät todennäköisesti systemaattisesti liian tiukoiksi. Konetta kannattaa pyöritellä säädön aikana ja mitata jo säädetty venttiili uudestaan parin kierroksen jälkeen niin menee kerralla oikein.

    • Topias

      Millaisen moottorin venttiilejä olet säätämässä? Jos moottori on puikkokone, niin et voi nähdä nokka-akselin asennosta, milloin venttilit ovat säädössä. Jos säädät yksisylinterisen moottorin venttiilejä, löydät säätökohdan kun pyörität kampiakselia ensin siihen kohtaan jolloin venttiilit vaihtavat ja sitten siitä tasan yksi kierros, niin venttiilit ovat säätöasennossa.

      Muuten tuo ohje tuossa ylempänä on ihan hyvä:
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=1500000000000131&posting=22000000026817890

      Se ei muuten ole kovin tarkkaa, jos mäntä ei ihan y.k.k:ssa olekaan, riittää kunhan on suunnilleen.
      --

    • diplinssi

      Kun sylinterin venttiilit saksaavat, vastakkaisen sylinterin venttiilien säätö. Nelisylinterisessä:
      4 saks - 1 säätö
      3 saks - 2 säätö
      1 saks - 4 säätö
      2 saks - 3 säätö
      Kun käännät moottorin pyörimissuuntaan, saksaus tarkoittaa, että poistoventtiili menee kiinni ja imuventtiili alkaa avautua. Nääs poistotahdin jälkeen tulee imutahti. Tällä tavalla selviää myös, kumpi on imu ja kumpi poistoventtiili, niillä eri välykset. Tarkan yläkuolokohdan löydät hihnapyörän loven ollessa ajoitusmerkin kohdalla tai vastakkaisella puolella. Et tartte tarkkaa kohtaa, jopa -30 astetta riittää.

      • nelipyttyisen säätö

        Muistelisin että omista teiniautoista ainakin Fodrin Kent-koneessa oli normaalista poikkeava sytytysjärjestys ja venttiilitkin olisi säädetty eri kaavan mukaan.


      • sitroen.
        nelipyttyisen säätö kirjoitti:

        Muistelisin että omista teiniautoista ainakin Fodrin Kent-koneessa oli normaalista poikkeava sytytysjärjestys ja venttiilitkin olisi säädetty eri kaavan mukaan.

        kun ei osaa...!


      • Anonyymi
        nelipyttyisen säätö kirjoitti:

        Muistelisin että omista teiniautoista ainakin Fodrin Kent-koneessa oli normaalista poikkeava sytytysjärjestys ja venttiilitkin olisi säädetty eri kaavan mukaan.

        Kyllä tuo "diplinssi" ohje on ihan oikea. Ei sytytys järjestyksellä ole mitään väliä, tämä silti pätee vaikka sytytys järjestys olisi vastakkainen.
        4 saks - 1 säätö
        3 saks - 2 säätö
        1 saks - 4 säätö
        2 saks - 3 säätö
        Tällöin järjestys olisi tämän näköinen:
        1saks -4 säätö
        2 saks - 3 säätö
        4 saks - 1säätö
        3 saks -2 säätö


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuo "diplinssi" ohje on ihan oikea. Ei sytytys järjestyksellä ole mitään väliä, tämä silti pätee vaikka sytytys järjestys olisi vastakkainen.
        4 saks - 1 säätö
        3 saks - 2 säätö
        1 saks - 4 säätö
        2 saks - 3 säätö
        Tällöin järjestys olisi tämän näköinen:
        1saks -4 säätö
        2 saks - 3 säätö
        4 saks - 1säätö
        3 saks -2 säätö

        Entä, jos järjestys ei ole 1-2-4-3, vaan 1-3-4-2?


    • Anonyymi

      Katetissa ja Vivassa säädettiin venttiilit moottorin käydessä!

    • Anonyymi

      Hei liten tyhmä kysymys venhiilien säädöstä .eikö voi tehdä niin että säätää ensimmäinen ventilen sitten vain seurassa sitten mennään seuraavaan sylinterin ventiileihin ja taas seuraaviin eikä hypit esimerkiksi 1 neloseen tai jotain tälläistä. Hyvin yksinkertaisesti venttiilistä toiseen .mitäs sanotte voiko näin tehdä. Kiitos.

    • Anonyymi

      Kun nokka on taivasta kohti niin työnnät tulkkia väliin ja jne.

    • Anonyymi

      Mitään meinaat sillä etta nokka taivasta Kohti . Ja sitten hyvä tulee

      • Anonyymi

        Tuo "nokka kohti taivasta" neuvo pätee vain silloin kun nokka-akseli on kannessa ja näkyvillä. Työntötankomoottorissa nokka-akseli on piilossa ja silloin oikea mittaushetki on pääteltävissä keinuvivuista.

        Ykkössylinterin yläkuolokohta näkyy ns. ajoitusmerkistä (hihnapyörässä tai mahdollisesti vauhtipyörässä). Säätöjärjestys löytyy varmimmin kyseisen auton korjauskäsikirjasta, mutta kotikonsteja on jo useampiakin neuvottu aiemmissa viesteissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

      Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      48
      5324
    2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

      Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      78
      3223
    3. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

      Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      23
      3064
    4. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

      Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      143
      2921
    5. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      34
      2197
    6. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

      Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      50
      1755
    7. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

      Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      227
      1676
    8. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

      Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      91
      1615
    9. Kaikki ovat syntisiä!!!

      Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N
      Luterilaisuus
      418
      1384
    10. Persut palkkaavat verorahoilla

      avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei
      Maailman menoa
      261
      1328
    Aihe