Vene kulkee vinossa.

Mikä on?

...Eli vene on n. 5 metrinen TL ja moottorina toimii Evinrude 60. Kun vene nousee liukuun on vasen puoli selvästi syvemmällä, vaikka painoa on hieman enemmän kuskin puolella. ...Jos kyydillä on 2 henkilöä ja toinen henkilö (vasemman puoleinen) siirtyy keskelle, tai oikeastaan vähän oikealle, alkaa vene suoristumaan.
Ei vaan oo oikein nastaa ajaa kahdestaan ja istua peräkkäin. ...Ja muutenkin ihan perseestä!

Mikä neuvoksi?

Potkurin yläpuolella oleva sinkkianodi on suorassa. Pitäisikö sitä kääntää?

10

7755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anodi

      Mikäli joudut kampeamaan ratista saadaksesi veneen kulkemaan suoraan on anodia käännettävä. Nyt kone joutuu olemaan hieman käännettynä korjatakseen potkurin sivuvääntöä ja samalla kallistaa venettä.
      Anodilla/evällä saat säädettyä koneen siten että ratista voi vaikka irrottaa kädet eikä vene lähde kaartamaan eikä kallistu.
      Anodi pitää olla aina hieman vinossa.

      • evät

        anodin tehtävä liittyy kemiaan ja evän taas juuri tuohon kampeamiseen. Tai enhän minä tiedä millainen moottori on kyseessä...

        Meillä oli samaa vikaa, koska evä oli jostain syystä vinossa. Kun se suoristettiin, alkoi vene kulkea suorassa eikä kammennut enää. Toki, jos kone on varustettu trimmillä, ala-asennossa se kampeaa aina hiukan kiihdytyksessä.


      • anodi
        evät kirjoitti:

        anodin tehtävä liittyy kemiaan ja evän taas juuri tuohon kampeamiseen. Tai enhän minä tiedä millainen moottori on kyseessä...

        Meillä oli samaa vikaa, koska evä oli jostain syystä vinossa. Kun se suoristettiin, alkoi vene kulkea suorassa eikä kammennut enää. Toki, jos kone on varustettu trimmillä, ala-asennossa se kampeaa aina hiukan kiihdytyksessä.

        Oikeassa olet. Perämoottorissa asiat ovat vain yhdistetty tilan säästämiseksi. Säätöevä on tehty sinkistä jolloin se toimii myös anodina. Sitä ei siis saa maalata. Toinen anodi on yleensä jossakin kotaa moottorin kyljessä.
        Järvialueilla niistä ei ole huolta sillä ne eivät syövy. Murtovedessäkään syöpyminen ei ole kovin voimakasta mutta sitä kannattaa seurata. Eväanodistahan sen huomaa helposti.


    • Ykä 2

      Kyseinen ilmiö johtuu potkurin väännöstä.

      Jos veneen ohjaus puoltaa samalla, eli on jäykempi toiseen suuntaan kuin toiseen, kannattaa tämä puolto yrittää poistaa sitä evää kääntämällä. Tämäkin vääntö on sikäli hakala, että sen suunta ja voima on riippuvainen koneen trimmin ja veneen asennosta sekä veneen vauhdista, joten jonkinlainen kompromissi säädöstä tulee aina, yleensä kuitenkin niin hyvä että koko haitta on helppo unohtaa.

      V-pohja veneen kallistumista vasemmalle on vaikea kokonaan poistaa, se kun johtuu koneen potkurin väännöstä. Väännön suunta selviää kun ajattelee mitä tapahtuu kun ottaa käteen vaikkapa leikkiveneen jossa pieni sähkömoottori ja tarttuu sen potkuriin. Kun kone käynnistetään lähtee vene pyörimään. Samoin moottori tarvitsee tukipisteen veneessä jotta potkuriin välitettävä vääntö voisi tehdä työtä. Tilanne siis pahenee sitä mukaa mitä isompi momentti potkuriin välitetään, toisin sanoen mitä enemmän tehoa ja mitä suurempi potkurin läpimitta. Kallistuma pahenee edelleen kun veneen vesilinja kapenee rungon noustessa vauhdin voimasta ylemmäksi. Koska ohjaspiste on veneissä perinteisesti ollut oikella puolella, on koneiden potkurien kiertosuunnaksi vakioitunut myötäpäivää, eli oikeakätinen, jolloin yksin ajettaessa kuskin ja pulpetin yhteispainon aihettama veneen kallistustuminen tulee kompensoitua potkurin väännöllä.

      Tilannetta voidaan muuttaa sijoittamalla kone aavistuksen veneen oikealle sivulle, jolloin kone työntää venettä vähän vinoon vasemmalle ja se taas korjataan kääntämällä ohjauspyörää vastaavasti oikealla, jolloin potkurin vino työntö nostaa veneen vasenta sivua. Tilannetta on ainakin joskus (McCulloc 75, joskus 60-70luvulla) pyritty jo tehtaalla eräissä koneissa korjaamaan kallistamalla koneen alaosaa oikealle 2°. Periaatteessa koneen alaosan muoto voitaisiin rakentaa epäsymmetriseksi siten, että sen siipivaikutus olisi vasemmalle nouseva. En tiedä onko missän koneessa toteutettu. Valiten muotoilun sopivasti sen aiheuttama voima ei tuntuisi ohjauksen puoltona, mutta veneen kallistus tasoittuisi jollain optiminopeudella. Kaikki tämän kaltaiset temput syövät tietysti osan koneen tehosta, mikä lienee ainakin osin tehtaiden haluttomuuteen pyrkiä tilanteessa nolla-vääntöön.

      Tästä veneen kallistuksesta on viimeksi keskusteltu vetouistelu.com ryhmässä veneet, välineet ja varusteet.. Lopputuloksena oli suurinpiirtein, että niin se asia on ja sen kanssa on vain elettävä.

      • Oskari

        ...asia on. Toisaalta ongelma on kyllä aika olematon. Jos evä on säädetty oikein, saadaan ohjaus tasapainoon eri nopeuksilla moottorin trimmillä. Jos kallistuminen on edelleen ongelma, lienee fiksuin tapa korjata se trimmilevyjen avulla. Sivutuuli vaikuttaa veneen kallistumiseen paljon enemmän kuin potkurin vääntö. Lääke siihenkin on trimmilevyt ja silloinhan tulee samalla hoidettua potkurista johtuva kallistelu.


    • Duutsonni

      Jos ei muu auta niin rimmitasot joudut laittamaan jotka kyllä ovat avuksi yksin ajellessakin

    • Mikä on?

      No mitä nää trimmilevyt tulee maksamaan? Saako ne helposti asennettua? Onko niistä mahdollisia haittoja?

      • ei haittaa

        mutta maksaahan ne noin 1000eur. Asennus riippuu osaamisesta. Uskoisin, että useimmat eivät tee sitä itse vaan antaa veneilyliikkeen hommaksi.
        Uskoisin kuitenkin, että saat kallistusongelman hoidettua ostamatta trimmilevyjä.
        Käy kysymässä veneliikkeestä, joka tekee huoltoja yms. mitä he suosittelevat.


      • Mikä on?
        ei haittaa kirjoitti:

        mutta maksaahan ne noin 1000eur. Asennus riippuu osaamisesta. Uskoisin, että useimmat eivät tee sitä itse vaan antaa veneilyliikkeen hommaksi.
        Uskoisin kuitenkin, että saat kallistusongelman hoidettua ostamatta trimmilevyjä.
        Käy kysymässä veneliikkeestä, joka tekee huoltoja yms. mitä he suosittelevat.

        vene on arvoltaan "jotain" 3000 euroa, ehkä hieman alle. en kyllä rupea laittaan 1000 euroa trimmilevyihin...

        joo, pitää yrittää keksiä jotain muuta...


      • voitko
        Mikä on? kirjoitti:

        vene on arvoltaan "jotain" 3000 euroa, ehkä hieman alle. en kyllä rupea laittaan 1000 euroa trimmilevyihin...

        joo, pitää yrittää keksiä jotain muuta...

        kuormata veneen "romut" siten, että paino jakautuu paremmin. Uskon, että polttoainetankin, akun ja muun pakollisen irtonaisen tavaran uudelleeen sijoittelulla tilanne paranee. Varsinkin veneen perässä oleva paino vaikuttaa sivukallistuksiin enemmän kuin edessä oleva paino. Aloita helpoimmin siirrettävistä tavaroista...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7095
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3978
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      51
      3422
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2978
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2746
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2147
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      42
      2102
    Aihe