Mikä teillä auttaa parhaiten käsien ihottumaan? Parissa päivässä kädet on mennyt tosi pahaksi ja jotain kotikonsteja/niksejä olisin vaille?
Puuvillahanskat ja yörasvaus ei ole auttanut. Tulee vaan vesirakkuloita.
Atoopikot kertokaa..
28
2319
Vastaukset
- äippä38
Itselläni ollut jo yli vuosi krooninen käsi-ihottuma. Kävin yksityisellä lääkärillä josta oli avuksi hyvä kortisonit vahvat voiteet ja perusrasvaus. Mutta välillä kädet todella huonona. Läääkäri sanoi et aurinko auttas mukamas...
Käy lääkärissä tai kokeileppa vaihtaa rasvaa sitä vois apteekista kysyä mikä olis hyvä. Mulla itselläni on fusidin haaavoihin ja bemetson ja sit käytän lisäs aina kosteuttavia perusrasvoja. Kokeiels tummeli rasvaa voisko auttaa.- Sone
Mie en ole nyt käynyt ihotautilääkärillä moneen vuoteen, kun ei ole mennyt pahaksi, mutta nyt sitten on. Hehkutin vielä toissapäivänä miten hyvin on pysynyt kurissa ihottumat... kääk...
En ole kyllä huomannut että aurinko auttais, oikeestaan päinvastoin. Päivällä iho kuivaa ja yöllä turpoaa sormet ja tulee vesirakkuloita.
Mietin vaan että mikä rasva olis hyvä , sellanen mkä ei teksi "kalvoa" ihon pintaan. Minun käsityksen mukaan se tekee juuri vesirakkuloita kun iho ei hengitä. Vai oonkohan hakoteillä..!?!?
Pitää vissiin käydä siellä apteekissa ja varata aika ihotautiläääkärille. - -----------------------
Lääkärin määräämä bemetson on ollu paras,rasvanen vaihtoehto ei emulsio-vaikka sekin voi olla yhtä hyvä...kädet jälleenkerran täynnä pikkuhaavoja...
- akkeli
----------------------- kirjoitti:
Lääkärin määräämä bemetson on ollu paras,rasvanen vaihtoehto ei emulsio-vaikka sekin voi olla yhtä hyvä...kädet jälleenkerran täynnä pikkuhaavoja...
oon laittanut joskus vauvojen sinkkivoidetta yöksi käsiin ja puuvillahanskat käteen,loppuu ainakin kutina
- Äitikkäinen
Sone kirjoitti:
Mie en ole nyt käynyt ihotautilääkärillä moneen vuoteen, kun ei ole mennyt pahaksi, mutta nyt sitten on. Hehkutin vielä toissapäivänä miten hyvin on pysynyt kurissa ihottumat... kääk...
En ole kyllä huomannut että aurinko auttais, oikeestaan päinvastoin. Päivällä iho kuivaa ja yöllä turpoaa sormet ja tulee vesirakkuloita.
Mietin vaan että mikä rasva olis hyvä , sellanen mkä ei teksi "kalvoa" ihon pintaan. Minun käsityksen mukaan se tekee juuri vesirakkuloita kun iho ei hengitä. Vai oonkohan hakoteillä..!?!?
Pitää vissiin käydä siellä apteekissa ja varata aika ihotautiläääkärille.paraffiini, jota kaikki apteekin voiteet sisältää. Suosittelen hengittäviä luontaisvoiteita. Mm. Ruohonjuuresta saa tällaisia.
- biologi
Hyvin monella atopia onkin kosketusallergiaa. Onko sinua testattu tai oletko itse testannut? Voit olla allerginen esimerkiksi astianpesuaineelle, vauvaöljylle, käsirasvan lanoliinille, huuhteluaineelle jne. Oireita voi tulla myös kukkakmullan käsittelystä, luonnon vesistä tai kumihanskoista.
Protopic voiteen pitäisi auttaa ja sen, että et pese keäsiäsi kuin kerran pari päivässä. Vesi on myrkkyä ihottumaisille käsille.- Sone
testattu...
Mutta olen huomannut että iho ei kestä jauhoja... eikä stressiä ja hellettä. - biologi
Sone kirjoitti:
testattu...
Mutta olen huomannut että iho ei kestä jauhoja... eikä stressiä ja hellettä.Jauhot ovat melko yleinen kosketusallergian lähde. Tästä lähtien miehesi sitten alustaa kaikki taikinat :)
Kutinaa (ja raapimisen aiheuttamaa lisätulehdusta) ehkäisee apteekista saatava mentholsprii. Kuivattaa toki lisää, mutta pidän raapimista vaarallisempana. - Sone
biologi kirjoitti:
Jauhot ovat melko yleinen kosketusallergian lähde. Tästä lähtien miehesi sitten alustaa kaikki taikinat :)
Kutinaa (ja raapimisen aiheuttamaa lisätulehdusta) ehkäisee apteekista saatava mentholsprii. Kuivattaa toki lisää, mutta pidän raapimista vaarallisempana.olen alustanut kaikki taikinat, se auttaa hyvin.
:) - oireiden suhteen
Sone kirjoitti:
testattu...
Mutta olen huomannut että iho ei kestä jauhoja... eikä stressiä ja hellettä.jokavuotinen juttu, nimittäin näin kesän kynnyksellä kädet alkavat oireilla. Luulen että se johtuu jostain kasveista, tai tiedänkin muutaman kukkivan kasvin, joiden kosketus/ läheisyys saa aikaan ensioireet, kutinan ja rakkulat. Aurinko ei ainakaan auta, pahentaa vaan.
Sanotaan että atooppiselle iholle talvi olisi tuskaa ja kesällä helpottaa, mutta täällä menee ainakin toisin päin.
- ei ainoastaan lehmille
Tummeli on aika hyvää, vaikka se onkin lypsyvoiteen ja polkuanturalääkkeen maineessa! Sitten on yks voide, jonka nimen olen unohtanut, mutta sen 'alaotsikko' on repair eli se korjaa erityisesti kuivien käsien ja halkeilleiden sormenpäiden ihoa. On sitten kalliimpaakin kuin tavalliset rasvat. Mutta kokeiltu on ja se toimii. Pojalla on aina talvella polvet ja kyynärtaipeet paksussa karstassa (vaikuttaa psorilta, kääk), mutta kesäksi ne häipyvät kokonaan, joten aurinko ja kevyt vaatetus todellakin auttavat!
- Atoopikkojen atoopikko
Aurinko ja suolavesi ovat atopiaan hyviä lääkkeitä. Suomessa ei merivedessä pahemmin suolaa ole, mutta esim. käsien pahimmillaan ollessa olen sekoittanut merisuolaa kraanaveteen ja liotellut käsiä siinä. Kirpaisee aluksi, mutta on ollut apua. Auringon teho vaatii hieman aikaa (itse asiassa atoopikot ovat niitä harvoja, joille lääkärit todella suosittelevat auringon ottamista).
Kortisonivoiteet auttavat toki, mutta niitähän ei voi jatkuvasti käyttää. Atopia on usein myös kytköksissä stressitasoon, ja esim. omalla kohdallani olen huomannut esim. työ- tai opiskelustressin pahentavan oireita. Kannattanee myös tarkkailla, mitkä aineet aiheuttavat kosketusärsytystä ja tätä kautta atopian oireita. - "allua"
Etsi käsiisi Aloe veran myyjä, jolla on myynnissä Propolis merkkistä voidetta. Se on hyvä ja toimiva tuote. Itseltäni parani punajäkälä sillä,ja sisäisesti nautittuna aloe vera juomalla. Kummitytöllä on atooppinen iho ja hänelle ei apteekin rasvat käy,propoliksella hoitavat hänen ihoa menestyksekkäästi.
- ystävätär
sai atooppisen ihottumansa kokonaan pois kun muutti tyystin ruokavalioonsa. jätti kaikki nopeat sokerit pois, nopeat hiilarit(perunat, maissin yms), viljan.
saa syödä paljon kaloreitakin sisältävää ruokaa (kermasia, voisia..)..
silti sillä lähti vyötäröltäkin 13cm, eikä tehny mitää..
30v asti sille lääkärit sano et kortisoonia kortisoonia..atooppinen iho..ei muuta hoitoo oo..
mut kuinkas kävikään.. - Elfarran
atoopikoille, mutta jos kädet ovat hirveän kuivat ja halkeilevat niin hyvä on kuulemma Locobase repair (apteekista).
Isäni joutuu töissä pesemään jatkuvasti käsiään. Käytössä on tietenkin mahdollisimman ihoystävälliset aineet jne., mutta kädet meni ihan mahdottomaksi. Kokeili kaiken maailman rasvat tuloksetta, mutta sitten löysi Locobase repairin (nimenomaan tuota repairia, Locobasea on tavallistakin olemassa) ja kädet parani. - Sone
Eräs kirjoittaja viittasi karppauksen auttaneen, mutta voisiko olla että kyseessä oli ruoka-aine allergia mikä aiheutti "Atoopisen ihottuman"? Minulla itseasiassa ruokavalio on aika matala hiilihydraattinen, ei nyt kuitenkaan ihan karppausta. Mietin itekkin että johtuisko jostain ruoka-aineesta, sillä suunympärys ihottuma tuli riesaksi tuon esikoisen odotusaikana, ja vieläkin on.
Kääks, nyt minulla on naamarikin täynnä finniä :D
Niin muuten, mites raskausaika ja atoopikot? Onko pahentuneet vai parantuneet?- biologi
Ihottumaa voi tulla suun ympärille myös muusta kuin ruoasta. Kynsilakka hartsi kosketusallergia esimerkiksi yleensä oireilee käsien sijaan silmäluomissa, kaulalla tai suun ympärillä.
Suomessa lääkäreillä on paha tapa tuomita kaikki ihottuma atopiaksi (ja sanoa vaan voi voi) kun iso osa ihottumista on oikeasti kosketusallergioita. Allergioiden selvittäminen kun vie sata kertaa enemmän aikaa kuin kortisonireseptin kirjoittaminen :( - Äitikkäinen
raskaana menee AINA pahemmaksi- siis minulla ja olen vaikea atoopikko. Sokerin ja vehnän kun maltan karsia, iho rauhoittuu selvästi. Uskon, että ihottumaa tulee atoopikoille allergioiden lisäksi pääasiassa tuosta hiivasta, jota kaikki "herkku" ruokkii. Hiivahan on muutenkin raskausaikana paremmin pinnassa kun keho muuttuu happamemmaksi. Eli Skarppaus ruokavaliossa auttaa paljon. Kunpa itsekin jaksaisi JÄLLEEN KERRAN aloittaa se terveellisempi jakso.
Rauhallista ja mukavaa kesäaikaa kaikille atoopikoille!!
- mapee
varsinaisesti luulisi olevan kyse nyt todella ärtyneestä allergisesta realtiosta eikä atopiasta kun on kelloilla. Atooppinen ihihan tulehtuu helposti kun on rikki ja heikko muutenkin. Menisin lääkäriin hakemaan siihen kunnon töhnät sillä lisäksi näillä keleillä tuo tulehdusriski on aika suuri.
Nimimerkillä koettu vastaava, sormen välit oli ihan vereslihalla vuorokaudessa ja aluksi epäiltiin jopa syyhyä.. - Mutta...
mulla meni kädet ihan vereslihalle kun pesin jonkun aikaa pyykit Daily sensitivellä. Käsien iho siis kuivui kun ripustin pyykkiä. ja 6 hengen perheessä sitä pyykkiä riittää. Kuivat vaatteet eivät ärsyttäneet ihoa ollenkaan. Vaihdoin pesuaineen toiseen, ja iho on taas hyvässä kunnossa.
- tällainen:
Elidelillä olen saanut tuon vaiheen paranemaan nopeasti. Kallista, mutta niin tehokasta tuossa vaiheessa. Vaikutus on välitön, minulla toimii. Sen jälkeen rasvailet vaan käsiäsi tiuhaan tahtiin niin ettei pääse yhtä pahaksi ja kun alkaa näyttää että iho pahenee, laita heti Elideliä, ei pääse pahenemaan ollenkaan.
- Ex-atoopikko
Hei
Minäkin puhun karppauksen puolesta. Ainakin kannattaa jättää sokerit ja pullaleivät pois, jo sekin voi auttaa. Kannattaa miettiä myös joidenkin lisäravinteiden käyttöä. Muista syödä rasvaa päivittäin, pähkinöitä, oliiviöljyä, voita, kalaöljyä jne. Maitohappobakteerit ovat myös hyväksi.
Itse olen saanut kuivan, kutisevan ja ihottumaisen ihoni kuntoon em. ohjeilla. - atoopikko myös
Ex-atoopikko kirjoitti:
Hei
Minäkin puhun karppauksen puolesta. Ainakin kannattaa jättää sokerit ja pullaleivät pois, jo sekin voi auttaa. Kannattaa miettiä myös joidenkin lisäravinteiden käyttöä. Muista syödä rasvaa päivittäin, pähkinöitä, oliiviöljyä, voita, kalaöljyä jne. Maitohappobakteerit ovat myös hyväksi.
Itse olen saanut kuivan, kutisevan ja ihottumaisen ihoni kuntoon em. ohjeilla.Hyviä vinkkejä, mutta moni atoopikko on myös hyvin allerginen monille ruoka-aineille. Itse en voi syödä juurikaan mitään raakoja vihanneksia enkä ah niin ihania kesän herkkuja - mansikoita. Kiwistä kuolisin, samoin pähkinöistä, kalaa en voi edes haistaa.
Näin täällä, mutta tämän kanssa on elettävä ja olen ottanut asenteen: pahempaakin voisi olla :)
Kyllä tämä silti joskus rasittaa kun iho on joskus talvella niin kauheassa kunnossa, eivätkä kaikki tiedä mikä minulla on. Näin aikuisena olen kuitenkin oppinut olemaan välittämättä muiden katseista.
Aurinko helpottaa monen atoopikon tuskaa, toisille ei sekään sovi. Sanoisin, että tuo elidel rasva on akuuttiin tilaan hyvä, sitten kannattaa kokeilla ruokavaliota, mikä sopii mikä ei. Me atoopikot huomaamme kyllä nopeasti mikä ei sovi ;)
Hyvää kesää kaikille "rupikonnille" - Äitikkäinen
Ex-atoopikko kirjoitti:
Hei
Itse olen saanut kuivan, kutisevan ja ihottumaisen ihoni kuntoon em. ohjeilla.täysin sokerittomalla ja viljattomalla dieetillä?
- ...................
atoopikko myös kirjoitti:
Hyviä vinkkejä, mutta moni atoopikko on myös hyvin allerginen monille ruoka-aineille. Itse en voi syödä juurikaan mitään raakoja vihanneksia enkä ah niin ihania kesän herkkuja - mansikoita. Kiwistä kuolisin, samoin pähkinöistä, kalaa en voi edes haistaa.
Näin täällä, mutta tämän kanssa on elettävä ja olen ottanut asenteen: pahempaakin voisi olla :)
Kyllä tämä silti joskus rasittaa kun iho on joskus talvella niin kauheassa kunnossa, eivätkä kaikki tiedä mikä minulla on. Näin aikuisena olen kuitenkin oppinut olemaan välittämättä muiden katseista.
Aurinko helpottaa monen atoopikon tuskaa, toisille ei sekään sovi. Sanoisin, että tuo elidel rasva on akuuttiin tilaan hyvä, sitten kannattaa kokeilla ruokavaliota, mikä sopii mikä ei. Me atoopikot huomaamme kyllä nopeasti mikä ei sovi ;)
Hyvää kesää kaikille "rupikonnille"Kokeilemalla on joutunut selvittämään mitkä ovat niitä oireita aiheuttavia tekijöitä. Kiiwi, sitrushedelmät jne. Pesuaineista on löytynyt kantapaan kautta ne pahimmat ja ne, mitä voi huoletta käyttää. Enkä käytä hajusteettomia, toisissa merkeissä vain on "jotain" joka on liikaa. Tiedän monia, joilla samat kemppari merkit aiheuttavat samanlaisia oireita.
Joku mainitsi kasvoilla tulleen ihottuman. Itselläni oli sama juttu ja pähkäilin, ennenkuin tajusin tarkistaa kasvovoiteet ym tökötit. Kaikki, joissa oli kiiwiä ja sitruksia lensivät roskiin ja iho parani heti.
Ruokavalion tarkistus on ihan hyvä juttu. Minullakin aikoinaan otettiin kaikki kokeet joilla tarkastettiin hivenaineiden saanti vaikka ruokavalioni on jo entuudestaan mallillaan ja monipuolinen. Luulen silti, että monilla se tosiaan on vain herkistymistä sille jollekin/ joillekin tietyille ainesosille.
Joskus aikoinani popsin kokeilumielessä jotain Jättihelokkiöljy-kapseleita, ne tuntuivat auttavan. Niiden kokeilemista lukuunottamatta en ole kokeillut poppaskonsteja vaan välttämällä oireita aiheuttavia tekijöitä oireet ovat pysyneet poissa. - E-atoopikko
atoopikko myös kirjoitti:
Hyviä vinkkejä, mutta moni atoopikko on myös hyvin allerginen monille ruoka-aineille. Itse en voi syödä juurikaan mitään raakoja vihanneksia enkä ah niin ihania kesän herkkuja - mansikoita. Kiwistä kuolisin, samoin pähkinöistä, kalaa en voi edes haistaa.
Hyvää kesää kaikille "rupikonnille"Itsekin olen allerginen esim. kalalle,mutta useimmat kala-allergikot voivat syödä kalaöljykapseleita, koska niissä ei ole allergiaa aiheuttavaa kalan proteiinia. Kannattaa kokeilla varoen: avata kapseli ja puristaa kämmenselälle, ja siitä "nousta ylös päin" eli tippa käsivarteen, jne. kohti suuta ja katsoa tuleeko reaktiota. Eli ei suoraan suuhun...
Itse olen ollut myös allerginen pähkinöille, mutta nykyään syön niitä päivittäin. (Tutkittu ihan lääkärissä).
Mutta kannattaa miettiä ruokavaliotaan, jättää ne sokerit ja valkoiset viljat pois jne. Itselläkin on ollut kädet, taipeet, sääret ja kasvot ihottumassa ja auki pahimmillaan. Nyt iho on hyvässä kunnossa. Atoopikoilla on toivoa!
- skorpioni-80
Mulla meni kans käsien ihottuma tosi pahaks ja kävin lääkärillä. Se määräs antibioottikuurin ja bemetson-k rasvaa ja perusvoidetta. Nyt on kädet kunnossa. Mulla luultavasti ihottuman aiheutti ihan vaan raaka peruna ja porkkana kun väsäsin pikkuselle soseita..
- a-topic
On vaikeata neuvoa mitään, koska mikä auttaa toiselle ei auta toiselle.
Itse olen saanut apua helokkiölystä. Kapselit maksavat paljon, mutta itse en välitä hinnasta jos vain saan apua. En halua vuorata itseäni kortisonilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083286Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391658Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971513- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55872