Moro!
Oon syönyt kortisonia jotain yli 20 päivää ja vatsa ei sitä enää kestä. Sairasta kilpirauhassairautta ja
lisämunuaisten uupumista. Miten muilla kortisonia syövillä kestää vatsa? Oon ihan hukassa tilanteeni takia. Syön vatsansuojalääkettä mutta se ei paljoa auta. Mikä avuksi?
Kortisoni ja vatsa
5
10458
Vastaukset
- Kortisonisti
Millä annoksella syöt kortisonia? Minkälaisia mahaoireita?
Mielenkiinnosta kyselen, kun mulla maha ja suolisto ihan sekaisin enkä ole ennen tajunnut, että voisi olla yhteys kortisoniin. Itse olen syönyt kortisonia 5 vuotta suurimman osan annoksella 5mg/pv.- kipu
Oon kortisonia nyt syönyt kuukauden verran. Mulla on muutenkin pari vuotta ollut herkkä vatsa, mutta toi kortisoni on vaan osaltaan sitä pahentanut. Olen nostanut kortisoniannosta pikkuhilja ja nyt on menossa 15 mg/pv. Kortisoni aiheuttaa vatsan korvennusta, närästystä ja täten myös turvotusta. Olen kuullut että kortisoni on muillakin aiheuttanut vatsaoireita, mutta heillä on vatsansuojalääke auttanut esim. Somac ja se että ovat ottaneet kortisonin ruoan kanssa. Mulla ei vaan noi kovinkaan auta, kun kortisonia pitäs yrittää syödä 20 mg/pv. Oon huomannut että kortisoni on kyl tosiaan pahaksi vattalle, ja ärsyttää ku sitä on pakko syödä.
- Kortisonisti
kipu kirjoitti:
Oon kortisonia nyt syönyt kuukauden verran. Mulla on muutenkin pari vuotta ollut herkkä vatsa, mutta toi kortisoni on vaan osaltaan sitä pahentanut. Olen nostanut kortisoniannosta pikkuhilja ja nyt on menossa 15 mg/pv. Kortisoni aiheuttaa vatsan korvennusta, närästystä ja täten myös turvotusta. Olen kuullut että kortisoni on muillakin aiheuttanut vatsaoireita, mutta heillä on vatsansuojalääke auttanut esim. Somac ja se että ovat ottaneet kortisonin ruoan kanssa. Mulla ei vaan noi kovinkaan auta, kun kortisonia pitäs yrittää syödä 20 mg/pv. Oon huomannut että kortisoni on kyl tosiaan pahaksi vattalle, ja ärsyttää ku sitä on pakko syödä.
Mulla on aika paljon lääkkeitä kortisoninkin lisäksi joten olen kyllä yhdistänyt närästyksen, korvennuksen ja refluksivaivat lääkkeistä johtuviksi. Mutten ehkä ole aiemmin ajatellut juuri kortisonin osuutta siinä. Somac 40 mg mulla on jo käytössä, kun oireet sen verran pahat.
Kyllä mäkin olen pahimmillaan joutunut ottamaan 40 mg kortisonia päivässä. Nyt tosiaan onneksi vain 5 mg.
Toivottavasti elimistösi tottuu kortisoniin ja oireet helpottavat!
- Anonyymi
// Joo, mulla jotain 5-30mg Prednisolonia, ja vatsa murisee ja loiskuu siihen malliin, et tuntuu, ettei neste oikein liiku eteenpäin vaan jää sinne lotisemaan. Outo juttu. Kipua ei ole, on vain liikettä ja ääntä. Murinat ja lotinat saa myös itse provosoitua liikuttamalla vatsaa, mutta sitä oon ihmetelly, että miksei normi liikettä synny suolistossa eteenpäin~~maksa munuaiset-linjalla. Miks nesteet jää lillumaan.?
thx - Anonyymi
Minä jouduin syömään puoli vuotta kortisonia keuhkosairauteen. Aluksi meni 60mg päivässä. Purettiin pikkuhiljaa. Kovastihan tuo painoa nosti, melkein 20 kiloa siinä puolessa vuodessa. Ei minulla ollut kuitenkaan muuten vatsavaivoja ja muutkin lihaskivut jne. oli poissa tuon lääkkeen ottamisen ajan. Kuurin jälkeen paino putosi alkuun hyvin, mutta viimeiset ylimääräiset otti lujalle saada pois, meni varmaan pari vuotta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446