Kortisoni ja vatsa

kipu

Moro!

Oon syönyt kortisonia jotain yli 20 päivää ja vatsa ei sitä enää kestä. Sairasta kilpirauhassairautta ja
lisämunuaisten uupumista. Miten muilla kortisonia syövillä kestää vatsa? Oon ihan hukassa tilanteeni takia. Syön vatsansuojalääkettä mutta se ei paljoa auta. Mikä avuksi?

5

14216

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kortisonisti

Millä annoksella syöt kortisonia? Minkälaisia mahaoireita?

Mielenkiinnosta kyselen, kun mulla maha ja suolisto ihan sekaisin enkä ole ennen tajunnut, että voisi olla yhteys kortisoniin. Itse olen syönyt kortisonia 5 vuotta suurimman osan annoksella 5mg/pv.

• kipu

Oon kortisonia nyt syönyt kuukauden verran. Mulla on muutenkin pari vuotta ollut herkkä vatsa, mutta toi kortisoni on vaan osaltaan sitä pahentanut. Olen nostanut kortisoniannosta pikkuhilja ja nyt on menossa 15 mg/pv. Kortisoni aiheuttaa vatsan korvennusta, närästystä ja täten myös turvotusta. Olen kuullut että kortisoni on muillakin aiheuttanut vatsaoireita, mutta heillä on vatsansuojalääke auttanut esim. Somac ja se että ovat ottaneet kortisonin ruoan kanssa. Mulla ei vaan noi kovinkaan auta, kun kortisonia pitäs yrittää syödä 20 mg/pv. Oon huomannut että kortisoni on kyl tosiaan pahaksi vattalle, ja ärsyttää ku sitä on pakko syödä.

• Kortisonisti
        kipu kirjoitti:

Oon kortisonia nyt syönyt kuukauden verran. Mulla on muutenkin pari vuotta ollut herkkä vatsa, mutta toi kortisoni on vaan osaltaan sitä pahentanut. Olen nostanut kortisoniannosta pikkuhilja ja nyt on menossa 15 mg/pv. Kortisoni aiheuttaa vatsan korvennusta, närästystä ja täten myös turvotusta. Olen kuullut että kortisoni on muillakin aiheuttanut vatsaoireita, mutta heillä on vatsansuojalääke auttanut esim. Somac ja se että ovat ottaneet kortisonin ruoan kanssa. Mulla ei vaan noi kovinkaan auta, kun kortisonia pitäs yrittää syödä 20 mg/pv. Oon huomannut että kortisoni on kyl tosiaan pahaksi vattalle, ja ärsyttää ku sitä on pakko syödä.

Mulla on aika paljon lääkkeitä kortisoninkin lisäksi joten olen kyllä yhdistänyt närästyksen, korvennuksen ja refluksivaivat lääkkeistä johtuviksi. Mutten ehkä ole aiemmin ajatellut juuri kortisonin osuutta siinä. Somac 40 mg mulla on jo käytössä, kun oireet sen verran pahat.

Kyllä mäkin olen pahimmillaan joutunut ottamaan 40 mg kortisonia päivässä. Nyt tosiaan onneksi vain 5 mg.

Toivottavasti elimistösi tottuu kortisoniin ja oireet helpottavat!

• Anonyymi

// Joo, mulla jotain 5-30mg Prednisolonia, ja vatsa murisee ja loiskuu siihen malliin, et tuntuu, ettei neste oikein liiku eteenpäin vaan jää sinne lotisemaan. Outo juttu. Kipua ei ole, on vain liikettä ja ääntä. Murinat ja lotinat saa myös itse provosoitua liikuttamalla vatsaa, mutta sitä oon ihmetelly, että miksei normi liikettä synny suolistossa eteenpäin~~maksa munuaiset-linjalla. Miks nesteet jää lillumaan.?
      thx

• Anonyymi

Minä jouduin syömään puoli vuotta kortisonia keuhkosairauteen. Aluksi meni 60mg päivässä. Purettiin pikkuhiljaa. Kovastihan tuo painoa nosti, melkein 20 kiloa siinä puolessa vuodessa. Ei minulla ollut kuitenkaan muuten vatsavaivoja ja muutkin lihaskivut jne. oli poissa tuon lääkkeen ottamisen ajan. Kuurin jälkeen paino putosi alkuun hyvin, mutta viimeiset ylimääräiset otti lujalle saada pois, meni varmaan pari vuotta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä on mietteissäsi

Tänään?
      Ikävä
      67
      758
    2. En olis uskonu

et kuulut tollaseen porukkaan
      Ikävä
      113
      722
    3. Mikä on hulluinta?

Mitä ikäväsi kohde on tehnyt?
      Ikävä
      37
      696
    4. Meiltä löytyy kyllä älliä

Vai mitä oot mieltä...
      Ikävä
      129
      649
    5. Et taida olla ihan varma

Päätöksestäsi?
      Ikävä
      67
      589
    6. En haluaisi sanoa tätä

Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari
      Ikävä
      40
      589
    7. Vasemmiston aloite

Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja
      Pyhäjärvi
      58
      483
    8. Miltä tuntuu

olla erossa kaivatustasi?
      Ikävä
      26
      465
    9. Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?

Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      459
    10. Onko suhtautuminen kaivattusi

Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin
      Ikävä
      35
      458
    11. Miksi vihainen

Miksi olet vihainen mulle?
      Ikävä
      41
      432
    12. Näyttää siltä ettet edes sinä.

Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa
      Ikävä
      30
      398
    13. Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu

Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i
      Maajussille morsian
      0
      395
    14. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      58
      377
    15. Kun asiat pitkittyy niin ne mutkistuu

Mutkaista jo on, ei nämä enää selviä.
      Ikävä
      29
      374
    16. Hei, alettaisko oleen yhdessä?

Miltä tuntuisi jos joku ihminen josta tykkäät sanoisi haluavansa yhteen asumaan? Ajattelisitko menettäväsi vapauden, pys
      Sinkut
      64
      374
    17. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      61
      374
    18. 32
      361
    19. Jää tyhjää tila

Kun ärrä loppuu. Toivottavasti ei kyhätä siihenkin kirppari. Hävettää koko keskusta.
      Ähtäri
      24
      359
    20. Miks tämä jatkuu näin pitkään?

Ootko rakastunut?
      Ikävä
      23
      357
    Aihe