Puutarhakivet tuovat muurahaisia.

murkkujen vihaaja.

Puutarhastani löytyy kivien alta yhä enemmän muurahaisia ja niitä löytyy jo vähän muualtakin. Miten niistä pääsisi eroon, vai onko myrkyttäminen ainoa vaihtoehto?

11

11108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ongelmaa

      Kyllä mä ne aioin myrkyttää!

      • Onttomukulakiurunkannus

        Minäkin olen reunustanut suuret määrät kukkapenkkejä luonnonkivillä, niitä kun on tontilla enemmän kuin tarpeeksi. Reunoja siistiessä usein törmää muurahaispesään kivien alla. Useimmiten ne ovat niitä pikkuisia keltaisia, toisinaan myös isompia mustia. Viime kesänä aloin kokeilla sitä, että sumutin pullosta mäntysuopaliuosta ja se tuntui ainakin vähentävän muurahaisten määrää. Kuulostaa kylläkin sadistiselta, mutta...

        Tänä vuonna olen muurahaispesän tavatessani loruttanut siihen kastelukannusta suoraan mäntysuopaliuosta ja se tuntuu olevan vieläkin tehokkaampi keino, varsinkin jos laittaa vähintään kannullisen per pesä.

        Onko teillä olemassa muita, kenties parempiakin, keinoja? Myrkyt kun sitten tappavat estottomasti kaikki samalle alueelle eksyvät muutkin ötökät. Mäntysuopakäsittelyssä kastemadot nimittäin vain ryömivät tuohtuneina pintaan ja siitä ne on helppo lähettää turvallisemmalle alueelle.


      • lollii
        Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:

        Minäkin olen reunustanut suuret määrät kukkapenkkejä luonnonkivillä, niitä kun on tontilla enemmän kuin tarpeeksi. Reunoja siistiessä usein törmää muurahaispesään kivien alla. Useimmiten ne ovat niitä pikkuisia keltaisia, toisinaan myös isompia mustia. Viime kesänä aloin kokeilla sitä, että sumutin pullosta mäntysuopaliuosta ja se tuntui ainakin vähentävän muurahaisten määrää. Kuulostaa kylläkin sadistiselta, mutta...

        Tänä vuonna olen muurahaispesän tavatessani loruttanut siihen kastelukannusta suoraan mäntysuopaliuosta ja se tuntuu olevan vieläkin tehokkaampi keino, varsinkin jos laittaa vähintään kannullisen per pesä.

        Onko teillä olemassa muita, kenties parempiakin, keinoja? Myrkyt kun sitten tappavat estottomasti kaikki samalle alueelle eksyvät muutkin ötökät. Mäntysuopakäsittelyssä kastemadot nimittäin vain ryömivät tuohtuneina pintaan ja siitä ne on helppo lähettää turvallisemmalle alueelle.

        "... nimittäin vain ryömivät tuohtuneina pintaan..." Meinas mennä aamukahvit väärään kurkkuun:)


      • ihan tylysti
        Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:

        Minäkin olen reunustanut suuret määrät kukkapenkkejä luonnonkivillä, niitä kun on tontilla enemmän kuin tarpeeksi. Reunoja siistiessä usein törmää muurahaispesään kivien alla. Useimmiten ne ovat niitä pikkuisia keltaisia, toisinaan myös isompia mustia. Viime kesänä aloin kokeilla sitä, että sumutin pullosta mäntysuopaliuosta ja se tuntui ainakin vähentävän muurahaisten määrää. Kuulostaa kylläkin sadistiselta, mutta...

        Tänä vuonna olen muurahaispesän tavatessani loruttanut siihen kastelukannusta suoraan mäntysuopaliuosta ja se tuntuu olevan vieläkin tehokkaampi keino, varsinkin jos laittaa vähintään kannullisen per pesä.

        Onko teillä olemassa muita, kenties parempiakin, keinoja? Myrkyt kun sitten tappavat estottomasti kaikki samalle alueelle eksyvät muutkin ötökät. Mäntysuopakäsittelyssä kastemadot nimittäin vain ryömivät tuohtuneina pintaan ja siitä ne on helppo lähettää turvallisemmalle alueelle.

        Liuskekiviä olen tällännyt kukkapenkkien reunoihin ja siellähän on taivas näille siloviholaisille=keltiäsille. Muuten saisivat olla, mutta kun purevat niin mahottoman äkäsesti. Jos ei niitä hävitä, ne lisääntyy koko ajan ja tekevät pesiä nurmikolle, semmosia pikku kekoja. Siinäpä parkua piisaa, kun lapsenlapset astuu kohdalle!
        Olen joka kevät käännellyt kivet ja ripotellut Raidin jauhetta niiden alle. Aine tappaa kosketuksesta, mutta ei se näytä tappavan esim. hämähäkkejä tai kuoriaisia - miksiköhän? Olen nimittäin tarkkaillut tilannetta ajatellen juuri viattomien matosten kohtaloa:) No, pihalta on pikkuhiljaa murkut hävinneet ja hävitykseltä säästyneet on perustaneet pesiä tontin laidoille. Siellä saavat ojanpielessä minun puolestani tehdä mitä lystää.
        Mustat murkut meitä ei oo purreet ikinä, niitten annan mellastaa rauhassa. Kaipa ne maanalaiset käytävät pitää maatakin kuohkeena ja sade vesi valuu pintaa syvemmälle - ehkä.


    • pikku poikana

      känneltiin kivijä katsottiin mitäsiellä alla olisi löytyi kaikenlaista vipeltäjää,siellä oli monella vipeltäjällä ihan ikioma koti.

    • vesalaman

      Kaiva pihan perukoille noin puolen metrin kuoppa ja täytä se hiekalla, päälle voit laittaa kivetyksen tai istutuksen,sillä murkut ne vaan asustelee kivien alla.Usko vaan niin sinne ne löytävät. Myrkkyjä käytetään ainoastaan talon rakenteita järsiviin muurahaislajeihin.Ota selvää mitä ovat. Terveisin vuosien taistelun jälkeen murkkujen kanssa sovussa elelijä.

    • Miksi niitä muurahaisia pitää vihata? Kivien alle (tai muihin suojaisiin paikkoihin) pesänsä tekevät mauriaiset tai keltiäiset ovat kovin harmittomia. Eri asia sitten, jos niitä tunkee sisälle, silloinkin tosin usein toimivat varoituksena lahovaurioista.

      Et pääse otuksista lopullisesti millään eroon - vaikka onnistuisit myrkyttämään jokaisen yhdyskunnan tänä kesänä palaavat ne taas ensi vuonna. Jos ei kestä luontoa, ei pidä hankkia puutarhaa...

      • Malasin tepsii

        Hei, kyllä niistä muurahaisista on se haitta, että ne tuovat kaiken hiekan pihakivien raoista ylös. Hiekkakekoja on ympäri laatoitusta.
        Mutta Malasiini auttaa, 30 ml/10 l vettä. Sillä ne lähtee muille maille.


      • Pinuski
        Malasin tepsii kirjoitti:

        Hei, kyllä niistä muurahaisista on se haitta, että ne tuovat kaiken hiekan pihakivien raoista ylös. Hiekkakekoja on ympäri laatoitusta.
        Mutta Malasiini auttaa, 30 ml/10 l vettä. Sillä ne lähtee muille maille.

        Kannattaa laittaa laattojen alle ja väleihin kivituhkaa ennemmin kuin hiekkaa. Muurahaiset eivät kuulemma niin tykkää kivituhkasta ja muutenkin se on parempi laattojen asennukseen kuin hiekka.


    • kyllästynyt murkku

      Mansikkamaan ympärille ja penkkien väliin laitoin kivituhkaa 20cm paksusti ja nyt murkuilla on kivituhkassakin pesä

    • omko pakko...

      kaikkien kivien alle tulee kusiaisia, mutta mitä ne siellä kiven alla haittaa, onko pakko koko ajan käännellä niitä kiviä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1346
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe