Röyhtäily ja sydän vika?

Mikämikämikä

Koira on alkanut yllättäin röyhtäillä,puklu nousee suuhun mutta nielee sen kuitenkin.Onko tähän mitään apua?

Ruokavalio on pysynyt samana,muistelisin että viime kesänä oli samaa ongelmaa.

Lisäksi kysyisin kuinka koiralta testataan onko sydämessä jotain vikaa,sillä epäilen että jotakin vikaa on.Koira on melko laiska lenkitettävä nuoreksi koiraksi,kuitenkin jaksaa sisällä juosta jahti leikkejä ja juosta lelun perässä,mutta ulkona koira on mateleva ja nyt varsinkin kun kesä saapui niin mielummin jo puoli välissä kävisi varjoon makaamaan.Painotan sitä että koiralle ei tehdä liian pitkiä lenkkejä,kesäkuumalla ihan pieniä pisulenkkejä.Toisinaan koira myös yskii,mutta nyt se on ollut hetken poissa.

5

4898

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *******

      Eläinlääkäri kuulee kyllä sydämestä sivuäänen jos koiralla on sydämen vajaatoiminta. Lisäksi sydäntä voidaan kuvata, että nähdään minkä kokoinen se on. Oma koira yski ja köhi, enkä heti tajunnut sen johtuvan sydämen vajaatoiminnasta. Nykyään siihen on hyvät lääkkeet, oma koira eli vielä viisi vuotta taudin toteamisen jälkeen. Eikä kuollut siihen vaan ihan vanhuuttaan. Minkä ikäinen koirasi on? Oma koirani sairastui 11-vuotiaana.

      • Alkuperäinen.

        on 1,5 vuotta,joten sydän vika ei ihan ensimmäisenä mielessä ole ollut mutta köhiminen ja laiskuus ainakin lukemani perusteella viittaisi sydän vikaan.Maksaakohan tuo tutkiminen kuinka paljon,siis onko kalliskin operaatio,eli pitääkö alkaa siihen säästämään että saa sen tutkittua?

        Osaako joku vielä siitä röyhtimisestä sanoa,närästystäkö se on vai jotain muuta?


      • lellu1960
        Alkuperäinen. kirjoitti:

        on 1,5 vuotta,joten sydän vika ei ihan ensimmäisenä mielessä ole ollut mutta köhiminen ja laiskuus ainakin lukemani perusteella viittaisi sydän vikaan.Maksaakohan tuo tutkiminen kuinka paljon,siis onko kalliskin operaatio,eli pitääkö alkaa siihen säästämään että saa sen tutkittua?

        Osaako joku vielä siitä röyhtimisestä sanoa,närästystäkö se on vai jotain muuta?

        Kyllä nuorellakin koiralla voi olla sydänvika, esim. läpän vuotamisesta johtuva vajaatoiminta. Yksinkertaisimmillaan sen voi lääkäri todeta kuuntelemalla.Todennäköisesti kuitenkin noin nuoren koiran kohdalla tehdään myös muita tutkimuksia.

        Kunnan eläinlääkärit ovat yleensä edullisempia, kuin klinikat.Kipin kapin siis lääkäriin, tilanne voi nopeasti huonontua, yritä saada tarvittava summa kokoon.

        Röyhtäily ja närästys voivat liittyä asiaan siten, että sydämen vajaatoiminta aiheuttaa vajaatoimintaa myös maksaan, heikentyneen verenkierron vuoksi. Tämä taas saattaa aiheuttaa vatsavaivoja, kuten närästystä.

        Lääkityksellä ja sopivalla ruokavaliolla tilanne voidaan saada hallintaan.Kyllä kertomasi oireet tuovat mieleen sydänvian


      • Alkuperäinen.
        lellu1960 kirjoitti:

        Kyllä nuorellakin koiralla voi olla sydänvika, esim. läpän vuotamisesta johtuva vajaatoiminta. Yksinkertaisimmillaan sen voi lääkäri todeta kuuntelemalla.Todennäköisesti kuitenkin noin nuoren koiran kohdalla tehdään myös muita tutkimuksia.

        Kunnan eläinlääkärit ovat yleensä edullisempia, kuin klinikat.Kipin kapin siis lääkäriin, tilanne voi nopeasti huonontua, yritä saada tarvittava summa kokoon.

        Röyhtäily ja närästys voivat liittyä asiaan siten, että sydämen vajaatoiminta aiheuttaa vajaatoimintaa myös maksaan, heikentyneen verenkierron vuoksi. Tämä taas saattaa aiheuttaa vatsavaivoja, kuten närästystä.

        Lääkityksellä ja sopivalla ruokavaliolla tilanne voidaan saada hallintaan.Kyllä kertomasi oireet tuovat mieleen sydänvian

        Lääkäriin siis pitänee mennä kunhan nuo rahat saa vain kokoon.Ruokavalio vaihdettiin kokonaan uusiksi tuossa puolisen vuotta sitten,muiden vaivojen takia.Mutta tätä yskintää ja röyhtimistä on esiintynyt jo aiemmin joten sitä en ainakaan epäile että johtuisi ruuasta.Joten siis ajatukseni sydänviasta osui oikeaan.Kunhan saa rahat kasaan.


    • diagnoosiepäilyihin

      Voisi lisätä ruokatorvessa olevan laajentuman; ruokaa voi siis rakenteellisen vian takia nousta "vastavirtaan". Tai jokin ruokatorvea ahtauttava tekijä (esim.palleatyrä).

      Yskä on yksi sydämen vajaatoiminna oireita. Sydäntä tutkitaan kuuntelemalla, sydänkäyrällä (ekg) ja ultraäänellä. UÄ tosin vaatii hyvät laitteet ja erityisesti perehtyneen el.lääkärin.

      Joka tapauksessa hyvä yleistutkimus el.lääkärissä alkajaisiksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe