Opiskelupaikan saamisen jälkeen

Heidi881

Haluaisin tietää, mitä minun konkreettisesti kannattaisi tehdä sen jälkeen jos loppukesästä saan ilmoituksen opiskelupaikan saannista. Mahdollinen tuleva opiskelupaikkani tulisi sijaitsemaan eri kaupungissa, joten muuttaisin pois kotoa. Kannattaako heti opiskelupaikan saatua tehdä hakemus opiskelija-asunnosta? Vai kannattaako alkaa etsimään vuokra-asuntoa yksityisiltä markkinoilta? Ja kuinka helposti noita opiskelija-asuntoja saa Helsingistä?

Ja vielä sellainen kysymys, että jos en saa opiskelupaikkaa, mutta muutan joka tapauksessa pois kotoa toiselle paikkakunnalle, niin kannattaako ensin muuttaa ja vasta sitten alkaa hakemaan työtä? Vai niin, että ensin hakee työtä ja vasta sitten kun on saanut työpaikan niin muuttaa? Ajattelin vain, että pidetäänkö työhaastattelussa huonona sitä jos sanoo, että sorry en voi aloittaa töitä vielä ku pitäisi ensin muuttaakin tälle paikkakunnalle. Kyllä vanhemmat varmaan avustaisivat aluksi jos muuttaisin ilman että olisi työpaikkaa. Mutta melko nopeasti töitä pitäisi saada, kun en opiskelija-asuntoa saisi enkä myöskään opintotukea yms..

Kiitos jos jaksatte neuvoa, mutta en oikein tiedä keneltä kysyä kun ei vanhemmillakaan ole kokemusta tällaisesta!

4

1230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moimoimoi!

Kyllä kannattaa heti hakea opiskelija-asuntoa kun opisklupaikka on varmistunut. Olen jostakin lukenut että joillakin paikkakunnilla voi hakea opiskelija-asuntoa vaikka opiskelupaikka ei olisi vielä varmistunut. Toki voit hakea asuntoa yksityisiltäkin. Opiskelija-asunnon kyllä saa, muttei ehkä juuri siihen päivään mennessä kun haluaa. Töitä kannattaa hakea sitten kun tiedät milloin pääset muuttamaan. Jos kerran olet muuttamassa helsinkiin niin siivous-iltatöitä ainakin saa ihan mistä vaan! :)

• Heidi881

Kiitti paljon! :) niin olen tosiaan kuullut että sieltä päin töitä löytyy huomattavasti helpommin kuin esim. hieman pienemmistä suurista kaupungeista.

• ,,,

"Ja kuinka helposti noita opiskelija-asuntoja saa Helsingistä?"

Soluja saa kyllä helposti jos ei ole nirso sijainnin ja kämppisten lukumäärän suhteen, ihan hyvä ja halpa vaihtoehto ensimmäiseksi kämpäksi. HOAS:ilta voi hakea kämppää sitten kun opiskelupaikka on varmistunut.

Helsingissä on korkeat vuokrat ja useimmiten joutuu maksamaan vielä 3 kk:n takuun josta kertyy melko mukava summa, muuttamiseen menee muutenkin rahaa. Kyllähän ns. "paskaduunia" löytää helposti mutta esim. osa-aikaisen iltasiivoojan palkoilla ei paljon kalliita vuokria maksella.

• JEP JEP

pisti ihan silmään tuo "paskaduuni"... niin että siivoojatko tekevät paskaduunia. Taidettas hukkua paskaan ilman heitä!! Kyllä mun mielestä työ kuin työ on arvokasta ja kunnioitettavaa. Ite työskentelen toimistossa, mutta miksei sitä voisi tienata siivoojanakin! Ja mitä palkkoihin tulee niin tottakai niissä on eroja. Voihan sitä tarpeen mukaan etsiä lisähommia vaikka postinjakajana, vai onko sekin paskahomma.... Ei muutakuin reippaasti ensimmäiseen duuniin vaikka siivoojaksi! Ei se paskaduuni ole!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      179
      3470
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      374
      2186
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      55
      2157
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      42
      2028
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1481
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1203
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      416
      1142
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      117
      1039
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      57
      958
    Aihe