Focuksen tyhjäkäynti heittelee

ressu

Focuksen (1.6 2003) tyhjäkäynti tuntuu vaeltelevan aikalailla 700-1000 rpm:n välillä heti kylmäkäynnistyksen jälkeen.

Onko normaali ominaisuus vai vika?

14

9444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulppis

      Käytäpä peli vikakoodin luvussa. Joku sytytystulpista voi olla tullut tiensä päähän (itellä oli näin).

      • focus 99 stw

        Mulla on just tulpat vaihdettu, eikä tuo tyhjäkäynti ole siitä miksikään muuttunut. Välillä kuulostaa että kone ontuu sammumisen rajoilla, kunnes se taas kerää kierroksia ehkä lähemmäksi 900rpm ja sama toistuu.

        Minusta tuo on kuitenkin niin harmitonta, ettei paljon kiinnosta alkaa tutkimaan tarkemmin. Itse kyllä epäilen osin tyhjäkäyntiventtiiliä, jonka tahmainen liikkuminen voisi aiheuttaa tuommoista.

        Tietysti myös muut anturit ja suodattimet ovat tarkistuslistalla, jos tuosta aikoisi päästä eroon. Mulla ainakin polttoaineen suodattimet on juuri vaihdettu 120tkm huollossa ilmeisesti myös ilmansuodatinkin (empä tullut tarkistaneeksi), eikä niistäkään ole apua ollut.

        Tietysti kantsii olla tarkkana, ettei itse ole aiheuttanut tuota ontumista esimerkiksi kääntämällä ratista tai laittamalla istuinlämmitintä päälle tms, jolloin moottori kuormittuu.


      • volvoko tilalle

        eikö kannattais ensin ostaa tulpat ja vaihtaa itte. Noi fordin vikakoodin luvut on aika kalliita, tietty jos koneen ostais itelle niin sen takasin maksu aiko olis aika lyhyt.


      • focus 99 stw
        volvoko tilalle kirjoitti:

        eikö kannattais ensin ostaa tulpat ja vaihtaa itte. Noi fordin vikakoodin luvut on aika kalliita, tietty jos koneen ostais itelle niin sen takasin maksu aiko olis aika lyhyt.

        Joku aika sitten prosessori-lehdessä oli rakenteluohje ko. laitteelle.

        Kaupallinen ELM320 (PWM) chippikään ei maksa kuin vajaat 20 ekee.

        En ole kylläkään tarkemmin perehtynyt aiheeseen, mutta ilmeisesti signaali 12 volttia ja jotain 40kHz:n PWM:ää. Mielestäni tuon pitäisi pystyä toteuttamaan parilla optoerottimella ja mikrokontrollerilla, jotka nyt löytyisi jokaisesta elektroniikkakaupasta.

        Ilmeisesti tuo protokollakin on kohtuullisen helppo... tyyliin herätetään diagnostiikka moodi ja aletaan kahlaamaan vikakoodit läpi, eli melkeimpä perus C/ASM taidoilla pitäisi alkaa luonnistumaan, luultavasti valmistakin softaa löytyy pienellä penkomisella.

        http://www.obdii.com/
        http://www.obd-2.com/

        linkkejä kannattaisi ainakin tutkailla jos tuo kiinnostaa ja elektorissakin näyttäisi olevan asiaa:

        http://www.elektor-electronics.co.uk/dl/details/dl1202.htm


      • focus 99 stw
        focus 99 stw kirjoitti:

        Joku aika sitten prosessori-lehdessä oli rakenteluohje ko. laitteelle.

        Kaupallinen ELM320 (PWM) chippikään ei maksa kuin vajaat 20 ekee.

        En ole kylläkään tarkemmin perehtynyt aiheeseen, mutta ilmeisesti signaali 12 volttia ja jotain 40kHz:n PWM:ää. Mielestäni tuon pitäisi pystyä toteuttamaan parilla optoerottimella ja mikrokontrollerilla, jotka nyt löytyisi jokaisesta elektroniikkakaupasta.

        Ilmeisesti tuo protokollakin on kohtuullisen helppo... tyyliin herätetään diagnostiikka moodi ja aletaan kahlaamaan vikakoodit läpi, eli melkeimpä perus C/ASM taidoilla pitäisi alkaa luonnistumaan, luultavasti valmistakin softaa löytyy pienellä penkomisella.

        http://www.obdii.com/
        http://www.obd-2.com/

        linkkejä kannattaisi ainakin tutkailla jos tuo kiinnostaa ja elektorissakin näyttäisi olevan asiaa:

        http://www.elektor-electronics.co.uk/dl/details/dl1202.htm

        ELM320 datasheetti löytyy muuten täältä:

        http://www.elmelectronics.com/DSheets/ELM320DS.pdf


    • voorti

      Focuksessani 1,6 -02 ajettu 14000km on sama "ominaisuus". Olen jo oppinut "voortimies"! En enää välitä noin pienistä. Annan vetareista rasvan lentää ja olen tyytyväinen kun olen vielä päässyt pisteestä A pisteeseen B.

    • Mondeoman

      Itse aikanaan käytin omaa Focustani montaa kertaa huollossa epätasaisen tyhjäkäynnin takia. Vikaakin löytyi, yksi anturi vaihdettiin ja moottorin ohjainyksikön parametrit puuttuivat mutta ei se siihen loppunut. Oireet jatkuivat muttei enää kylmällä koneella vaan hieman jäähtyneellä (pari tuntia lämpimässä parkkihallissa seisonut). Tyhjäkierrokset heittelehtivät kunnes mottori oli saavuttanut normaalin lämpötilan. Ts. käytä Focustasi huollossa mutta jos mitää ei löydy, tyydy ominaisuuteen. Toinen vaihtoehto on että alatat tutkituttamaan tuota ominaisuutta ja tulet HULLUKSI!

    • Wepa

      Mun porukoiden Focuksessa, -01/1.6/25tkm, olen huomannut saman oireen. Tyhjäkäynti vaeltelee kun kone on kylmä. Ajossa kuitenkin toimii nöyrästi. Kierrokset tasaantuu koneen lämmettyä hieman. Melko nopeesti mielestäni nousee lämmöt.

      • Foortti

        Putsaa nokalla oleva tyhjäkäynnin säädin CRC toimii hyvin, ei heittele enään sen jälkeen, toimenpide tehtävä foorttissa vuosittain(vähintään).


    • updated

      Tästä keskusteltu useaan otteeseen. Kokeile eri sähkönkuormituksilla (ilmastointi, ikkunanlämmitin yms) niin huomaat, että kierrokset pumppaavat vain sähkön kuormituksen lisääntyessä. Tämä johtuu siitä, että ajo-ohjelmisto säätelee tyhjäkäyntiä sähkökuormituksen mukaan. AJA SIIS AUTOSI HUOLTOON JA PYYDÄ PÄIVITTÄMÄÄN SOFTA. Aikaa menee noin 20 minuuttia ja homma rullaa taas. En suostuisi maksamaan tästä operaatiosta lanttiakaan.

      Mielelläni kuulen auttaako tämä resepti.

      Onneksi olkoon kokeneelle toope-voortistille, joka on pärjännyt vian kanssa 140 000 km! ;-)

    • arde12345

      Moro.
      Osaisko joku antaa "tarkan" vinkin mikä tökkii/mitä pitäis tehdä ?
      kyse on Ford Focus 1.4 2003.170000km. Jako hihna vaihdettu 120000 km.
      Ei meinaa lähtä kunnolla käyntiin..sätkii ja käy niin kun spitaalinen ihan kuin (3 pytyllä)..välillä joutuu starttaamaan pitkään ja pum pum puts puts alkaa köhimään käyntiin..on tehnyt sitä viikon verran. kun se on ollut hetken epätasaisesti käynnissä ja alkaa ottaa normaalisti kierroksia niin hups.. se käykin kun kello taas ja ei minkäänlaista ongelmaa. pelaa kuin kello.
      kun käynnistän auton lämpösenä tai vaan pari tuntia jäähtyneenä niin taas pelaa niin käynnistyksessä kun käynnissäkin kuin kello. mutta kylmänä yön yli niin taas on helvetti irti..
      on vaihdettu puolaa, tulppia,johtosarjaa ym. bensan sekaan puhdistusaineita.maajohtojen paikkoja putsannut ja laittanut lisä(maita) ym ym pitäis olla perus jutut kunnossa..mut jokin vaan ei ole !!
      Antaa piilotettujen ominaisuuksien takaa vikakoodia 9202

      Apuva KIITOS

      • Fiacko

        Löytyikö joskus ratkaisu tähän vikaan? Mulla nyt sama propleema


      • vinkkimies

        Tyhjäkäynti ei siis toimi sullakaan, motor pitää saada rikastusta kylymänä! Motor lämpö antura vaihtoon jos on eluktroninen kaasu spedaali?


    • Anonyymi

      Tapaus Ford Focus 1.8 v2002.kylmänä käynnistys ongelmia,eikä meinaa käynnissä pysyä,kierrokset heittelee,vikakoodi: liian laihat seokset , huohotin letkusta löytyi 1cm reikä ,yritetty teipillä korjata aiemmin,nyt uus letku tilalle ja ainakin heti vaikutti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1589
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      22
      1269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1069
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1051
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1048
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      938
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      4
      936
    8. 4
      932
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      922
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      914
    Aihe