Kitkarengas sulaa kesällä??

KunhanIhmettelen

Iltiksessa oli tälläinen juttu:

*Hän oli ladannut menemään kitkarenkaat alla pitkää kuumaa moottoritietä. Taukopaikalla oli ihmetellyt, mitä nuo mustat läikät auton kyljissä ja sisälokasuojissa ovat. Selvisihän se - kitkarenkaan pinta oli sulanut palasiksi ja lennellyt pitkin poikin.*


Onko mahdollista?

32

5411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yli 60 astetta

      lämmin ja kitkarenkaan kumiseoksen/rullausominaisuudet tuntien saattaa renkaan lämpötila nousta jopa noinkin kriittiselle tasolle

      kyllähän tunettu asia on se että kesä- ja talvirenkaat on kehitetty totaalisesti eri olosuhteisiin

      ihmettelen kyllä mitä järkeä yleensä on talvirenkaita , niin kitka kuin nasta ajaa ns. kesällä loppuun , on ajo-ominaisuuksissa niin järkyttävä ero KESÄ- HUOM! , KESÄolosuhteissa

      • öl450weriåfk ldså

        "ihmettelen kyllä mitä järkeä yleensä on talvirenkaita , niin kitka kuin nasta ajaa ns. kesällä loppuun"

        Oliskohan järkenä rengaskuluissa säästäminen?


      • öl450weriåfk ldså
        öl450weriåfk ldså kirjoitti:

        "ihmettelen kyllä mitä järkeä yleensä on talvirenkaita , niin kitka kuin nasta ajaa ns. kesällä loppuun"

        Oliskohan järkenä rengaskuluissa säästäminen?

        vaikka onhan se säälittävää kun jossain hienossa audissa on kesällä hakkapeliitat, eikä ole varaa kunnon renkaisiin...


      • kustannuksella
        öl450weriåfk ldså kirjoitti:

        "ihmettelen kyllä mitä järkeä yleensä on talvirenkaita , niin kitka kuin nasta ajaa ns. kesällä loppuun"

        Oliskohan järkenä rengaskuluissa säästäminen?

        sun mielest varmaan on

        yleensä nää motarin pinnalla olevat suistumisraidat taitavat olla näitten säästäjien jättämiä ?


      • öl450weriåfk ldså
        kustannuksella kirjoitti:

        sun mielest varmaan on

        yleensä nää motarin pinnalla olevat suistumisraidat taitavat olla näitten säästäjien jättämiä ?

        Suistumisraitoja en ole nähny, mutta laakerivaurioraitoja kyllä. Siihen ei vaikuta renkaat.

        Kyllähän kunnon kesärenkailla voi vetää pomppuiseen kaarteeseen lujempaa kuin talvirenkailla. Mutta oli renkaat mitkä tahansa, kuskin on sovitettava ajonopeus sopivaksi. Itse olen ajanut monta kesää talvirenkailla, eikä ole sattunut mitään rankaista johtuvia vaaratilanteita.

        Kyllähän sitä kesärenkailla tulee helpommin ajeltua ylinopeuksia, mutta talvirenkaillakin pärjää.


    • Paukenschlag

      Jos moottoritien pinta vaikka olisikin kesähelteellä sen 60 celsiusta lämmin, niin silti se ei riitä sulattamaan autonrengasta, olkoonkin että se olisi kitkarengas joka on kyllä tehty pehmeämmästä materiaalista kuin kesärengas. Silti se ei tarkoita sitä että renkaan "sulamispiste" olisi sinänsä alhaisempi.

      Jos olisi niin että kitkarengas sulaisi jo alle sadan asteen lämpötiloissa, niin kuinka ihmeessä rengas olisi voitu edes valmistaa vulkanoimalla kumi uunissa pitkälti toisella sadalla asteella?

      Todennäköisempää on että mustat läikät auton kyljissä, sekä sisälokasuojissa on karkeapintaisen kitkarenkaan lamellien kuumasta tienpinnasta irrottamaa bitumia.

      • kitkamiehet

        itsensä pussiin... :D


      • Paukenschlag
        kitkamiehet kirjoitti:

        itsensä pussiin... :D

        Itse olen kylläkin "Nastamies".


      • suoraa yhteyttä

        renaasta irtoavaan pintamateriaaliin.

        Jos tienpinta on 60c niin rengas kyllä lämpenee ajossa reilusti yli tuon astemäärän.
        Ei kuitenkaan niinpaljon että kumimateriaali alkaisi sulaa. Tuossa vain törmätään sellaiseen asiaan kuin mekaaninen rasitus. Ei ole täysin poissuljettu että ääriolosuhteissa kitkarenkaasta irtoaa kumia.


      • talvirengas se on
        suoraa yhteyttä kirjoitti:

        renaasta irtoavaan pintamateriaaliin.

        Jos tienpinta on 60c niin rengas kyllä lämpenee ajossa reilusti yli tuon astemäärän.
        Ei kuitenkaan niinpaljon että kumimateriaali alkaisi sulaa. Tuossa vain törmätään sellaiseen asiaan kuin mekaaninen rasitus. Ei ole täysin poissuljettu että ääriolosuhteissa kitkarenkaasta irtoaa kumia.

        Kitkarenkaiden kumiseos on suunniteltu niin että se pysyy pehmeänä vielä kovimmillakin pakkasilla eli -40 asteeseen saakka.

        Tämän takia sitä ei missään nimessä pitäisi käyttää edes plussakeleillä mutta sellaisen nyrkkisäännön olen kuullut että keskimääräinen 5 astetta olisi se raja jonka jälkeen kannattaisi ruuvata oikeat kesärenkaat taas alle.

        Itse olen nuorempana ajanut pari kierrosta kitkarenkaita loppuun kesäkelillä eikä muuten kauaa mennyt. Eivät ne nyt ihan suorastaan sulaneet mutta "sulivat" kyllä alle. Pinnat katosivat hetkessä ja helteillä meno oli niin velttoa että tiukat kaistanvaihdot moottoritienopeuksissa heittivät auton melkein poikittain.


    • ei oo tosi

      ei se oo mahollista millää,ymmärrän et jos poltetaa kumia ni sillo sitä rengasta lentää(siinäkin on jo oma vaivasa,kuskille ja autolle)mutta muuten ei onnistu. se on maantieltä tullutta mikä sinne on lentäny:oisko ollu tuore asfaltti tai jtn osunu matkalla kohallee...

    • mitä juttuja

      Tosiasia kuitenkin on että talvirengas ei ole kesärengas ja on suunniteltu täysin toisenlaisiin olosuhteisiin.

      Se että alkaako kitkarenkaan pinta repeilemään suurissa lämpötiloissa on asia johon en osaa vastata. Kesäolosuhteissa rengas kuitenkin lämpenee melko lailla johtuen tienpinnan ja ilman lämpötilasta sekä itse ajon aiheuttamasta kitkalämpenemisestä.

      Kun kitkarenkaat tulivat markkinoille moni kuvitteli että nyt on renkaat joilla voi ajaa ympäri vuoden. Kuvitteluksi tuo sitten jäikin koska kitkarenkaan ominaisuudet kesäkelillä ovat todella huonot. Lisäksi kitkarenkaat kesäkelillä kuluvat ihan silmissä.

      • paikkaansa

        "Kun kitkarenkaat tulivat markkinoille moni kuvitteli että nyt on renkaat joilla voi ajaa ympäri vuoden."

        No niinhän niillä voikin ajaa.

        "Kuvitteluksi tuo sitten jäikin koska kitkarenkaan ominaisuudet kesäkelillä ovat todella huonot."

        Aivan riittävät rauhalliseen ajoon.

        "Lisäksi kitkarenkaat kesäkelillä kuluvat ihan silmissä."

        Ei pidä paikkaansa ainakaan omalla kohdallani.


      • ja miten
        paikkaansa kirjoitti:

        "Kun kitkarenkaat tulivat markkinoille moni kuvitteli että nyt on renkaat joilla voi ajaa ympäri vuoden."

        No niinhän niillä voikin ajaa.

        "Kuvitteluksi tuo sitten jäikin koska kitkarenkaan ominaisuudet kesäkelillä ovat todella huonot."

        Aivan riittävät rauhalliseen ajoon.

        "Lisäksi kitkarenkaat kesäkelillä kuluvat ihan silmissä."

        Ei pidä paikkaansa ainakaan omalla kohdallani.

        Omakohtaisia kokemuksia Nokian ja Michelinin kitkarenkaista. Kumpikaan merkki ei soveltunut kesäkäyttöön. Ja kuluivat aivan silmissä.


      • hyvin pyörii
        ja miten kirjoitti:

        Omakohtaisia kokemuksia Nokian ja Michelinin kitkarenkaista. Kumpikaan merkki ei soveltunut kesäkäyttöön. Ja kuluivat aivan silmissä.

        Mulla on autossani continentalin talvirenkaat,joista on nypitty ne muutamat harvat nastat pois.Ajan niillä tän kesän.Pitäähän ne enemmän jurinaa ja jollotusta,mutta hyvin niilläkin pärjää,kun ei kokeile autolehtien keilaratoja ym;;testejä..

        Kyllähän rengaskauppiaat tietysti manaavat minunlaiseni alimpaan helvettiin..


      • paikkaansa
        ja miten kirjoitti:

        Omakohtaisia kokemuksia Nokian ja Michelinin kitkarenkaista. Kumpikaan merkki ei soveltunut kesäkäyttöön. Ja kuluivat aivan silmissä.

        Onko se paljon, jos ajat kesässä 10tkm ja kuluvat 1mm? Itsellä on kulutus ollut alle tämän. Talvella kuluvat aivan yhtä nopeasti.

        Tietty kitkarengas sutii helpommin ja sutiessa ja luistaessa se pehmeänä ehkä kuluu kesärengasta nopeammin. Oliskohan tämä asia kuskista kiinni?

        Itse pidän kitkoista niiden hilajsiuuden vuoksi.


      • palikka
        paikkaansa kirjoitti:

        Onko se paljon, jos ajat kesässä 10tkm ja kuluvat 1mm? Itsellä on kulutus ollut alle tämän. Talvella kuluvat aivan yhtä nopeasti.

        Tietty kitkarengas sutii helpommin ja sutiessa ja luistaessa se pehmeänä ehkä kuluu kesärengasta nopeammin. Oliskohan tämä asia kuskista kiinni?

        Itse pidän kitkoista niiden hilajsiuuden vuoksi.

        Itselläni on myös continentalin kitka, joilla ajan n. 40-50k vuodessa. Eikä mitään ongelmia. Eihän niillä toki ajeta sitä maksimia(250 km/h) kokoajan, vaan sitä normaalia 100-120 km/h. Kyllä ne suomen teiden nopuksille riittää. Rengasliikkeiden höpöhöpö juttuja ettei niillä muka voisi ajaa. Ratin ja penkin väliin vain oikeanlainen pallero.


      • tietoa_
        palikka kirjoitti:

        Itselläni on myös continentalin kitka, joilla ajan n. 40-50k vuodessa. Eikä mitään ongelmia. Eihän niillä toki ajeta sitä maksimia(250 km/h) kokoajan, vaan sitä normaalia 100-120 km/h. Kyllä ne suomen teiden nopuksille riittää. Rengasliikkeiden höpöhöpö juttuja ettei niillä muka voisi ajaa. Ratin ja penkin väliin vain oikeanlainen pallero.

        Ensinnäkin niiden sinun Continental-kitkojen max.nopeus on 160 km/h.Se kitkojen nopea kuluminen johtuu äärimmäisen pehmeästä kumiseoksesta kesähelteellä. Ei tässä ole nyt kyse mistään rengasliikkeiden propagandasta.
        terv.toinen kitkakuksi (Michelin X-Ice)


      • paikkaansa
        tietoa_ kirjoitti:

        Ensinnäkin niiden sinun Continental-kitkojen max.nopeus on 160 km/h.Se kitkojen nopea kuluminen johtuu äärimmäisen pehmeästä kumiseoksesta kesähelteellä. Ei tässä ole nyt kyse mistään rengasliikkeiden propagandasta.
        terv.toinen kitkakuksi (Michelin X-Ice)

        Suomen kesä on lyhyt mutta vähäluminen. Kyllä täällä pärjää ilman etelän helteisiin valmistettuja renkaita.


      • Jani......
        paikkaansa kirjoitti:

        "Kun kitkarenkaat tulivat markkinoille moni kuvitteli että nyt on renkaat joilla voi ajaa ympäri vuoden."

        No niinhän niillä voikin ajaa.

        "Kuvitteluksi tuo sitten jäikin koska kitkarenkaan ominaisuudet kesäkelillä ovat todella huonot."

        Aivan riittävät rauhalliseen ajoon.

        "Lisäksi kitkarenkaat kesäkelillä kuluvat ihan silmissä."

        Ei pidä paikkaansa ainakaan omalla kohdallani.

        Eipä noi bridgestonen Blizzak Nordic ainakaan mitenkään erikoisesti ole kulunut eikä ole liukkaat kunnon sateellakaan. kyllä kitkoilla pärjää kesällä ihan hyvin.


      • Anonyymi
        paikkaansa kirjoitti:

        Suomen kesä on lyhyt mutta vähäluminen. Kyllä täällä pärjää ilman etelän helteisiin valmistettuja renkaita.

        Pärjää juu, mutta pitää ajaa sen mukaan, mutta moniko sen tekee? Odottamaton äkkijarrutus on yleensä sellainen johon et voi varautua ja silloin kunnon renkaat voi pelastaa.


    • talvirenkaasta

      Pohjoismaihin suunnitellut kitkat kuluvat nopeasti kesällä ja ovat kaukana kesärenkaiden ominaisuuksista.Jos taas alla on Keski-Eurooppaan tehdyt talvirenkaat,niin ero ei välttämättä ole kovin suuri kesärenkaisiin verrattuna-saattavat olla jopa parempiakin vesiliirrossa.

    • Tyhmyydestä sakotetaan!

      Älä yritä säästää väärässä kohdassa
      Vanha talvirengas on vaarallinen kesällä

      (Helsinki – 28. maaliskuuta, 2007) - Kevät tekee tuloaan ja renkaanvaihtosesonki on jälleen alkamassa. Liian moni yrittää ajaa vanhat talvirenkaat loppuun kesärenkaina. Kitkarengas tai nastansa menettänyt talvirengas voi käydä kesäisillä teillä kohtalokkaaksi, sillä niiden ominaisuudet on kehitetty aivan erilaisiin olosuhteisiin kuten jäälle ja lumelle.

      Kitkarenkaan runko on suunniteltu toimimaan talviolosuhteissa ja pienemmässä kitkakertoimessa. Renkaiden vetelyys voi aiheuttaa hallittavuusongelmia äkkitilanteissa. ”Kitkarenkaan runko on todella pehmeä ja esimerkiksi väistötilanteessa auto reagoi ensin hitaasti ja vastaohjauksessa yliohjaa voimakkaasti”, kertoo henkilöautonrenkaiden asiakasvastaava Toni Rämet Micheliniltä.

      ”Toinen ongelma on se, että kumiseos on suunniteltu talviolosuhteisiin eli jää- ja lumipito on maksimoitu. Jotta renkaalle saadaan hyvä lumipito, joudutaan tinkimään pidosta märällä asvaltilla eli juuri siinä tilanteessa kun pitoa kesällä erityisesti tarvittaisiin. Pito on selkeästi huonompi kuin kesärengaskumiseoksella.”

      Vesiliirtoon jo pienissäkin nopeuksissa
      Saattaa näyttää siltä, että talvirenkaassa on vielä riittävästi uraa kun siitä on nypitty nastat pois. Siitä huolimatta talvirenkaat eivät toimi kesällä. Nastarenkaalla on kesällä samat ongelmat kuin kitkarenkaalla.

      ”Kun nastarengasta on käytetty jo monta vuotta talvirenkaana ja sitten siitä yritetään tehdä kesärengas, niin todennäköisesti rengas ei vanhan kumiseoksen takia toimi ollenkaan”, Rämet varoittaa. ”Esimerkiksi vesiliirtoon joutuu huomattavasti aiemmin kuin kunnollisella kesärenkaalla. Ajoneuvo ei käyttäydy vakaasti eikä johdonmukaisesti väistötilanteessa. Tämä pätee jo hiljaisissa nopeuksissa.”

      Tekniikan Maailman (16/06) ja Test World Oy:n tekemän testien mukaan kuluneella kitkarenkaalla 80 kilometrin tuntinopeudesta tehdyn ABS-jarrutuksen jarrutusmatka on lähes 10 metriä pidempi kuin parhaalla kesärenkaalla. Kitkarengas ja nastansa menettänyt talvirengas hävisivät kesärenkaille turvallisuuskokeissa. Saman testin mukaan kuluneilla talvirenkailla pitäisi vesiliirron välttämäiseksi ajaa lähes 30 km/h hitaammin kuin uusilla kesärenkailla. Märällä tienpinnalla auton nopeus on vielä 40 km/h kohdassa, jossa auto pysähtyisi kunnon kesärenkailla. Urasyvyydeltään viiden millin talvirengas osoittautui sateisella kelillä yhtä huonoksi kuin loppuunajettu 1,6 millin kesärengas.

      Rengaspaineet on tarkistettava
      Kun renkaat on vaihdettu, on syytä poiketa huoltoasemalle tarkistamaan rengaspaineet. Paineet mitataan aina kylmistä renkaista. Jos paine mitataan ajossa lämmenneistä renkaista, on suosituspaineisiin lisättävä 0,3 baria. Tutkimusten mukaan suomalaiset ajavat yleensä liian alhaisilla rengaspaineilla, millä on vaikutusta paitsi liikenneturvallisuuteen myös auton kulutukseen. Oikeat rengaspaineet löytyvät yleensä auton polttoainesäiliön luukun sisäpuolelta, kuljettajan ovesta tai ovipilarista tai omistajan käsikirjasta.

      Renkaanvaihdossa on oltava tarkkana
      Rengasta vaihdettaessa on syytä olla tarkkana, että käytetään oikeaa kiristysmomenttia eli pultti tai mutteri kiristetään oikealla voimalla. Jos momentti on liian suuri, pultti voi venyä tai jopa katketa.

      Myös tunkin kanssa kannattaa olla huolellinen. Jos autoa esimerkiksi nostaa väärästä kohdasta, kori saattaa vääntyä ja jumittaa oven. Myös helma voi mennä ruttuun. Tunkkia varten vahvistetun paikan voi varmistaa auton käyttöohjekirjasta. Autoa ei myöskään pidä koskaan jättää pelkän tunkin varaan vaan se kannattaa tukea vaikkapa pölkyllä siltä varalta, että tunkki luiskahtaa pois paikaltaan.

      Säilytä renkaat oikein
      Renkaiden säilyttämisessä on hyvä muistaa pari perussääntöä. Vanteella olevat renkaat säilytetään lappeellaan lattialla tai roikkumassa. Jos rengasta säilytetään pitkään samassa asennossa pystyssä lattialla, siihen saattaa tulla vanteen painon takia epämuodostuma. On hyvä huolehtia, ettei rengas joudu kosketuksiin öljypohjaisten aineiden kanssa, sillä ne pehmentävät kumia ja lyhentävät renkaan elinikää. Myös suorasta auringonvalosta on renkaalle haittaa. Useissa rengas- ja autoliikkeissä on tarjolla renkaidensäilytyspalvelu, jolloin renkaiden säilytys hoidetaan takuulla ammattitaidolla.

      Vanhat renkaat tulee toimittaa kierrätyksestä huolehtivaan rengas- tai autoliikkeeseen. Käytettyjen renkaiden vieminen on ilmaista, sillä kierrätysmaksu sisältyy uusien renkaiden hintaan.

      Lehdistön yhteyshenkilö, Michelin Nordic: Meri Simula
      Puhelin: 46 70 556 86 98, sähköposti: [email protected]

      Michelin on sitoutunut parantamaan tavaroiden ja ihmisten liikkuvuutta valmistamalla renkaita kaikenlaisiin kulkuneuvoihin, kuten lentokoneisiin, autoihin, polku- ja moottoripyöriin, maansiirtokoneisiin, maatalouskoneisiin, kuorma-autoihin ja Yhdysvaltain avaruussukkuloihin. Michelin tarjoaa myös sähköisiä liikkuvuutta tukevia palveluja osoitteessa www.viamichelin.com ja julkaisee karttoja sekä matka-, ravintola- ja hotellioppaita. Michelinin pääkonttori sijaitsee Clermont-Ferrandissa, Ranskassa ja yhtiö toimii 170 maassa. Michelinillä on 129 000 työntekijää (joista 320 Pohjoismaissa) ja sillä on 71 tehdasta 19 maassa. Lisätietoa löydät osoitteesta www.michelin.com tai www.michelin.fi

      • conti 3

        ei eroa paljon suvikummiin huomaa kitkassa vain uskomaton pito kurveissa.


    • Anonyymi

      Hm... sulavat kitkarenkaat oikeasti? Olen ajanut nyt muutaman kesän Contin kitkarenkailla Etelä-Suomessa. Tänä kesänä on ollut monesti yli 27 astetta varjossa ja auringossa paljon enemmän. Pahin lämpötila pohjoisen puolen mittarissa varjossa oli 33 astetta.

      Ei minulla ole kitkarenkaat sulaneet. Ihan ehjiltä näyttävät ja tuntuvat, eivätkä ajo-ominaisuudet ole muuttuneet. Olen ajanut hellepäivinä paljon 100 km/h teitä ja myös moottoritiellä. Joku sanoi, että jos mutkittelee helteellä, niin renkaat lämpeäisivät enemmän ja sulaisivat. Mutkittelee niin kuin formulakuskit ennen kisaa? Miksi kukaan niin tekisi ja vaikuttaisiko se niin paljon? Vesiliirto-ominaisuuksia en ole testannut mutta en aja syvissä urissa joissa on vettä eniten. En aja urissa myöskään sen takia, kun renkaat kuluisivat niissä eniten ja melua tulee myös. Sileämmässä kohdassa ajaminen kuluttaa renkaita kaikkein vähiten. Ja kitkarenkaat ovat hiljaisemmat ja mukavammat, melua ja tärinää tulee vähemmän kuin kovemmista kesärenkaista.

      • Anonyymi

        Tyhmähän sinä olet. Vai vertaat asiaa F1 autoihin ja renkaisiin, hienoa!
        Et sitten vaihda koskaan kaistaa tai linjaa jos on urassa vettä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmähän sinä olet. Vai vertaat asiaa F1 autoihin ja renkaisiin, hienoa!
        Et sitten vaihda koskaan kaistaa tai linjaa jos on urassa vettä?

        Tarkoitatko sinä, että renkaat voivat kuumua liikaa, kun ihan vain vaihtaa kaistaa tai ajolinjaa jos urassa on vettä?
        Voisitko viisaana valistaa minua tyhmää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko sinä, että renkaat voivat kuumua liikaa, kun ihan vain vaihtaa kaistaa tai ajolinjaa jos urassa on vettä?
        Voisitko viisaana valistaa minua tyhmää?

        Väärin ymmärretty. Tarkoitin että joudut aina välillä ajamaan uraan kun vaihdat kaistaa jne...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin ymmärretty. Tarkoitin että joudut aina välillä ajamaan uraan kun vaihdat kaistaa jne...

        Niin kuin joku voi sanoa, että eu aja jalkakäytävällä autolla tai mopolla. Ja joku alkaa vängätä, että kyllähän sinä ajat jalkakäytävällä, kun tulet pihalta kadulle tai päinvastoin.


    • Anonyymi

      Mustia läikkiä auton kylkiin ja vanteisiin voi tulla ihan kesärenkaallakin, juuri pesin omasta pois Lapin reissun jälkeen. Pikeä/bitumia tiestä se on.

    • Anonyymi

      Lienee polttoaineenkulutus aika kovaa luokkaa, jos moottoritievauhdissa rengas pystyy kuumenemaan niin paljon, että kumi sulaa. :D

      No bitumiahan se on mitä kuumana kesäpäivänä voi roiskua.

    • Anonyymi

      Itse asiassa kitka- ja talvirenkaiden kumi on kovempaa ja siksi märkäpito huonompaa kuin kesärenkailla. Kitka ja talvirenkaiden pito tehdään lamelleilla, ei kumin pehmeydellä kuten kesärenkaissa, jotka ovat teoriassa nopeammin kuluvia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      47
      3288
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      12
      2053
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      22
      1525
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1394
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1351
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1271
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1186
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1115
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      9
      1073
    10. 22
      1047
    Aihe