mitkä ovat fibromyalgian oireet

tietämätön-kesällä 2007

SILLÄ,OLEN KUULLUT,LUKENUTKIN,ETTÄ ON KIPUJA,ERIPUOLILLA,KEHOA,ONKO KENELLÄKÄÄN OIREET,PAIKALLISTUNEET,1-2 ESIM:SELKÄÄN,JA JALKOIHIN.VOIKO KO;SAIRAUDESSA,AJAA PYÖRÄLLÄ,KESTÄÄKÖ MATKUSTELLA ESIM;LINKISSÄ USEITA TUNTEJA?VAI ONKO ELÄMÄNNE RAJOITETTUA.OMAAN NAPAAN TUIJOTTELUA? YKSINÄISTÄ?REUMALEHDISSÄ,LÖYTYY PALJON TOIMINNASTANNE.RISTEILYJÄ,ASKARTELU-KERHOJA?KUINKA,PÄÄSTÄ MUKAANNE,KUN ASUU KAUKANA,REUMAYHDISTYS TOIMINNOISTA.MAKSAN JÄSENMAKSUN!MUTTA OLEN EPÄVARMA DIAGNOOSISTANI,KOSKA KIPUPISTEET.EI OLE"ÄRHÄKÖITÄ".
VÄÄNTÄÄKÖ,SAIRAUS JÄSENIÄNNE,SORMIA,JNE.ENTÄ SAUNA,AVANTOUINTI,ONKO OLO KUIN RAUTAKANGILLA? KERTOKAA SIIS,KUINKA SAIRAUTENNE !VAIVAA,RAJOITTAA ELÄMÄÄNNE? ONKO MUITAVAIHTOEHTOJA,KUIN PAIKKAKUNNANVAIHDOS?ENTÄ TALVELLA,AUTTAAKO ETELÄNLÄMPÖ? LOPUTTOMASTI KYSYMYKSIÄ,JAKSAAKOHAN KUKAAN VASTATA ODOTELLAAN!?HYVÄÄ KESÄÄ KAIKILLE.

10

1680

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidettu

Jokainen fibromyalgia on erilainen. Sehän onkin oireyhtymä, eli kyse on kooste useista erilaisista oireista jolle on sitten annettu yksi nimi, kun riittävän iso oirejoukko havaitaan. Fibromyalgia on vain nimi oireille joiden aiheuttajaa eivät lääkärit ymmärrä.

Monta fibromyalgiaa on parannettu osaajilla, jotka ymmärtävät sen syyn.

Tässä erään potilaan kertomus:
      http://www.selkasivut.fi/selka/eve.htm

• Merja

Minulle reumalääkäri totesi fibron noin kahdeksan vuotta sitten. Sitä ennen olin hypännyt vuosia lääkärissä ja mistään ei löydetty mitään, pitivät jo varmaan hulluna kun aina menin uudelleen särkyjäni valittamaan. Minulla on aina pahimmat paikat olleet jalat. Kun kysyit tuosta pyöräilystä niin se on minulle ihan myrkkyä, sillä polkeminen repii reisiä älyttömästi. Ja kun sairaus on pahimmillaan niin makuulla ollessa ei tahdo löytää mitään paikkaa missä voisi olla sillä niin kova on särky. Minulla särky jaloissa on ns. repivää aivan kuin joku repisi niitä eri puolille... Nykyisin myös käsivarret on pahat ja selkä ollut myös aina. Etelänmatkoja teen noin neljä vuodessa ja ainakin se minulla auttaa. Kun kohteeseen menee niin seuraavana päivänä en tiedä juurikaan säryistä enää mitään ja parempi olo saattaa kestää joskus jopa kaksi kuukautta matkan jälkeen (ei aina).Minulla sauna ei pahenna särkyjä. Mutta nämä kaikki ovat yksilöllisiä ja ei tämä elämä ole omaan napaan tuijottelua. Se on vain hyväksyttävä ja opittava elämään sen kanssa sillä sehän ei parane. Tässä oli nyt jotain omia kokemuksiani sinulle...

• Fibroilija

Fibromyalgia:

Kipua on kaikkialla eli kaularangasta varpaisiin, joka neliösentillä.

Raajat (lihaksisto) puutuu, palelee, väsyy, särkee ja sattuu (kosketuksesta). Hetken paikallaanoltuaan on koko kroppa ihan jäykkä eli hitaasti täytyy lähteä liikkeelle.

Kevyt aerobinen liikunta (uinti ja vesiliikunta) ja hyvät lihasten venyttelyt päivittäin helpottavat kipuja hetkeksi ja pitävät kropan vetreänä.

Lihaskrampit ja revähdykset eri puolilla kehoa ovat yleisiä, joten varovainen saa liikkeissään olla.

Uupumus on valtava ja jos hiukankin liikaa itseään rasittaa fyysisesti päivän aikana, niin kivut vaan lisääntyvät ja yöuni häiriintyy entisestään ja näinollen seuraavana päivänä on kahta kauheemmin uupunut.

Lihakset kannattaa pitää vetreinä eli kunnon hierojalle, jos lihasjumittumia on, koska mahdolliset lihasjumittumat pahentavat oireita.

Itselläni on kaikki nikamat ja nivelet kohdallaan sekä lihakset hyvin vetreät eli mikään Si-nivelen virheasento EI aiheuta fibromyalgian oireita, vaikka joku 1 ihminen tässä maailmassa näin väittäisi eli on täysin humpuukia.

Ruokavalio terveelliseksi eli turhat sokerit ja valkoiset jauhot sekä riisit pois ja kasvikunnan tuotteita lisää ja paljon. Koska kun jo on sairas, niin täytyy varmistaa elimistön ravinnonsaanti ja sisäelinten kunnollinen toiminta, jotta huono ravitsemus ei lisää väsymystä.

Mistään luontaistuotteista en ole apua saanut. Minulla myös kävely ja pidempään pyöräily pahentavat oireita.

Teen 4-tuntista työpäivää ja käyn joka toinen päivä uimassa.

Toisilla oireet ovat lievempiä ja toisilla tosi pahoja eli fibromyalgiaa on lievää, keskivaikeaa ja vaikeaa muotoa.

Vika on keskushermoston kivunsäätelyjärjestelmässä ja näinollen vaikuttaa lihasten toimintaan.

• hoidettu

Mielipiteistäsi riippumatta moni on fibrosta parantunut ja SI-nivelillä on ollut osuuttaa asiaan.

Mistä tiedät, että sinulla on SI:t kohdillaan?

Meitä on monia, joile lääkäri (radiologi) on diagnosoinut, ettei SI-nivelissä näy vikaa, mutta sieltä se vika on kuitenkin lopulta löytynyt...

• Fibroilija

• sieppo

Minä olen sairastanut fibroa jo kauan ja parannusta siihen ei ole tähän päivään mennessä löytynyt.Kokeiltu on huippukylmä-hoidot jne..Apua ei ole ollut.Ainoastaan lämmin kesä ja etelässa vietetty aika parantaa oireilua eli kipuja hetkittäin.Itselläni on lääkityksenä Klotripyl x 1 iltaisin unta parantamaan,mutta siltikin uni on pätkäunta,eli heräilyä jopa useita kertoja yössä ja aamulla sitten väsynyt.Olen jo 12 vuotta ollut elääkkeellä joten työtäni ei väsymys häiritse.Kivut ovat ns.jokapaikan kipuja eli klassiset kipupisteet ja paikkaa vaihtaen.Reuma-yhdistyksestä saat lääketieteellistä tietoa fibromyalgiasta.Itselleni ainakin pyöräily sopii parhaiten.Kesäisin pyöräilen päivittäin 25-60 km ajan kanssa,eli useampi tunti,välillä huilaan.Eikä mitään tappotahtia,tärkeintä että liikkuu.Sauna ei ole minulle koskaan aiheuttanut lisä-oireita.Säätilan vaihtelut kyllä senkin edestä,eli olen elävä ilmapuntari.Virheasentoja niveliin fibro ei vaikuta,vaikka reumasairaus onkin.Korvien väliin ainakin minulla vaikuttanut,eli jatkuva paikkaa vaihtava kipu joka ei näy pahemmin päällepäin,pistää useinkin veettämään.....Mutta minkäs teet.Ajattelen usein että jollain toisella ovat asiat paljonkin huonommin kuin minulla.Pääsen sentäs liikkumaan joka minun mielestäni on hyvinkin tärkeä asia.Kuka milläkin tavalla elämäänsä arvostaa.Kun tietää että todennäköisesti tämä vaiva ei minulta parane,niin osaani täytyy tyytyä,näiden muiden nivelvaivojen lisäksi.Jos olet kovin nuori ja elämä edessä ajattele positiivisesti.Ei kaikkea voi saada,ei terveyttäkään,edes rahalla......Hyvää ja oikein lämmintä kivutonta kesää ja hymyä huuleen.

• vastauksista kiitollinen,,,,

KIITÄN TEITÄ KAIKKIA.Vastauksistanne.Kyllä noista vastauksistanne,uskoisin,sairastavinani.KIPUKYNNYS-TAUTIA;FIBRO!!!.VARMAANKIN SE,ALKOI N.20V.Ensin niskoista,hartioista,Työni oli raskasta,siivoustyötä,Kotioloissa paljon,STRESSITEKIJÖITÄ.ISÄNI äkillinen,poismeno,josta niskoihini,hartioihini,tuli,polttavaa kipua,JA PÄÄNI KÄÄNTYI VASEM:OLKAPÄÄN PÄÄLLE.jos yritin sitä oikaista,oli kuin niskoissa saranat,VETI UUDELLEEN KANIIN.KIVUT HIRVITTÄVÄT.9KK,Olin tälläisessa asennossa.TUOLLOIN LÖYSIN AVUN K ANSAN-PARANTAJALTA.VAIVA NISKOISTANI LÄHTI 3VRK:KULUTTUA.NYT OIREET OVAT SELÄSSÄ-RISTI)JA JALOISSA.OLEN KÄYNNYT FYSSASSA,ALUSSA HIEROTTIIN,NYT ON Kuntoliikuntaa 2kert.viikko.LÄÄKÄRIT ANTOI LAUSUNNON:HEIKOT,Vatsa-selkälihas-voimat.UNI PÄTKII YÖLLÄ JA PÄIVISIN VÄSYTTÄÄ.SOMADRIL-COMP: EN käytä,ei auta!!-Triptyl,otan yöksi 25mg,ETTÄ saa nukutuksi.jonkun tunnin.UINTI AUTTAA,TULEE 7KM.LENKKISAMALLA,SÄÄT VAIKUTTAA,oireet voimistuu.ukonilmalla nukuttaa,ja on hirveän Sähköinen olo.jalkoja kuumottaa.JA:KAUPASSAjos on kylmyyttä uhkuvat pakaste-altaat,KÄVELY ON RASKASTA,KUIN ,Tällä meidän EUROVIISUVOITTAJA:LORDILLA?Tuossapa osuin juuri,jonkun "Homeopaatti".RANTALAN SIVUILLE.KURKATKAA.ELÄMÄ ON ELÄMÄÄ,OLLAAN ME SITTEN TÄLLÄISIÄ.VIISAUKSISTA SUURIN:OLLAAN ILOISIA KUN VOIMME LIIKKUA.EIKÄ TÄMÄ VAMMAUTA.HYVÄÄ.SIUNATTUA KESÄÄ TEILLE,YSTÄVÄT.

• Fibroilija
        vastauksista kiitollinen,,,, kirjoitti:

KIITÄN TEITÄ KAIKKIA.Vastauksistanne.Kyllä noista vastauksistanne,uskoisin,sairastavinani.KIPUKYNNYS-TAUTIA;FIBRO!!!.VARMAANKIN SE,ALKOI N.20V.Ensin niskoista,hartioista,Työni oli raskasta,siivoustyötä,Kotioloissa paljon,STRESSITEKIJÖITÄ.ISÄNI äkillinen,poismeno,josta niskoihini,hartioihini,tuli,polttavaa kipua,JA PÄÄNI KÄÄNTYI VASEM:OLKAPÄÄN PÄÄLLE.jos yritin sitä oikaista,oli kuin niskoissa saranat,VETI UUDELLEEN KANIIN.KIVUT HIRVITTÄVÄT.9KK,Olin tälläisessa asennossa.TUOLLOIN LÖYSIN AVUN K ANSAN-PARANTAJALTA.VAIVA NISKOISTANI LÄHTI 3VRK:KULUTTUA.NYT OIREET OVAT SELÄSSÄ-RISTI)JA JALOISSA.OLEN KÄYNNYT FYSSASSA,ALUSSA HIEROTTIIN,NYT ON Kuntoliikuntaa 2kert.viikko.LÄÄKÄRIT ANTOI LAUSUNNON:HEIKOT,Vatsa-selkälihas-voimat.UNI PÄTKII YÖLLÄ JA PÄIVISIN VÄSYTTÄÄ.SOMADRIL-COMP: EN käytä,ei auta!!-Triptyl,otan yöksi 25mg,ETTÄ saa nukutuksi.jonkun tunnin.UINTI AUTTAA,TULEE 7KM.LENKKISAMALLA,SÄÄT VAIKUTTAA,oireet voimistuu.ukonilmalla nukuttaa,ja on hirveän Sähköinen olo.jalkoja kuumottaa.JA:KAUPASSAjos on kylmyyttä uhkuvat pakaste-altaat,KÄVELY ON RASKASTA,KUIN ,Tällä meidän EUROVIISUVOITTAJA:LORDILLA?Tuossapa osuin juuri,jonkun "Homeopaatti".RANTALAN SIVUILLE.KURKATKAA.ELÄMÄ ON ELÄMÄÄ,OLLAAN ME SITTEN TÄLLÄISIÄ.VIISAUKSISTA SUURIN:OLLAAN ILOISIA KUN VOIMME LIIKKUA.EIKÄ TÄMÄ VAMMAUTA.HYVÄÄ.SIUNATTUA KESÄÄ TEILLE,YSTÄVÄT.

Mene kunnon hierojalle, jois paikat on jumissa, ne meinaan sitten vaan lisäävät fibrokipuja.

Ja jatkossa säännöllinen liikunta ja jokapäiväiset venyttelyt ovat ehdoton edellytys sille omahoidolle.

Syvät vatsalihaksen ovat erittäin tärkeät selän toiminnalle ihan kaikenikäisille, koska ne tukevat selkärankaa vatsan suunnalta ja näinollen ehkäisevät selkävaivoja, joista nykyään paljon porukka kärsii, kun liikutaan ihan liian vähän ja tehdään töissä yksipuolista liikuntasuoritusta.

Monilla suomalaisilla on huonot vatsalihakset.

Täällä jumppa- ja venyttelyohjetta.

http://www.tuuli.net/kunto-ohjelmat/lihaskunto_vatsalihakset.htm

• Agnett
        vastauksista kiitollinen,,,, kirjoitti:

Hei, haluaisin tietää miten fibro sinulla todettiin, onko paljon kokeita ym.? Olisin todella kiitollinen vastauksesta.::)

• TODETTIINKOHAN??
        Agnett kirjoitti:

Hei, haluaisin tietää miten fibro sinulla todettiin, onko paljon kokeita ym.? Olisin todella kiitollinen vastauksesta.::)

NO:Olin käynny Eka,fyssassa,hartia-niskahieronnoissa,tommoset.20v.Viimekesänä 1,FYSSATERAPEUTTI:TOTESI',Sinulla on ehkä,FIBRO
        KÄVIN selkä-magneettikuvauksissa.Selässäni on kipua..Lannerangan kuvaus.sieltä,Neuropölille.sieltä vastaus:lähetetään.ENMG JA PÄÄN TIETOKONEtomografiaan.FIBROPISTEET,EIkovin ärhäköitä.Potilaalla kuitenkin epämääräistä kipuilua ja liikkumisvaikeuksia,joihin lämpö,rasitus ym:vaikuttaa oireet häiritseviä jo toista vuotta.pohditaan vielä DM2 YM.MAHDOLLISUUKSIA.TULOKSET JÄIVÄT normaaleiksi.samoin ENMG-TULOKSET.TUTKIMUKSESSA TUTKITTIIN HERMOJEN toimintaa pienillä sähköärsykkeillä ihon pinnalta.Lihasten toimintaa tutkitaan ohuella neulalla.\epäily lihassairaus:EI OLLUT onneksi.PARKINSONIN,MS-YM.Lihasperäisiä sairauksia. VERIKOKEITA OTETTIN OMASSA TK:SSA.SIIS MISTÄÄN kokeista ei löytynyt mitään sairautta.Lankomieheni sattui sitten, viimekesänä,kysymään;Onko sulle tehty Reumakokeita milloinkaan? NO tavalliset reumakokeet jäi normaaleiksi.oli vaivoja:Muttei Diagnosia.??-no tilasin sitten ajan,REUMATAUTIENLÄÄKÄRILLE,;VIIMEKESÄNÄ.sain,ko lääkäriltä lausunnon;HYPERMOBILITEETTIÄ,ja siihen liittyen fibromyalginen kipuherkkyys.tutkittu laajasti!KO:Lääkäri istutti minut itseään vastapäätä,KYSYI taipuvatko sormeni taakse päin,ONNISTUI,KÄDET LATTIAAN onnistui.JÄSENENI OVAT YLILIIKKUAT.EIPÄ SIINÄ MUUTA.´KIPUPISTEITÄ ei koeteltu? ANNETTIIN
        RESEPTI KOURAAN.TÄTI KUN ON NIIN ALAVIREINEN JA KIPEÄ;SiitäTRIPTYLIÄ 25mg, yöksi SOMADRIL.FIBROON..Käskettiin ulkoilla,liikkua.kyllähän nuo tutkimukset -matkustelut,kokeiden tulosten oottelu kysyi,voimia,EPÄVARMUUS.KAIKKI NUO JA KOSKUT päälle teki minusta .TOTISEN,.STRESSAANTUNEEN kiukkusen,ihmisen,.entiseen verrattuna,.Tässä nyt jotain söhellystä.jaKIITOS kun kysyit.Minua jäi vain vaivaamaan ne:kuulemani 18 kipupistettä.??-Tai edes ne.11-,TUNNUSTELEMATTA JÄI,,,??.Näin se todettiin.!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      176
      11155
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5318
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      47
      2525
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      36
      2215
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1761
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1654
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1300
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1246
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1046
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      100
      976
    Aihe