Osaisikohan kukaan auttaa näissä vero asioissa opiskelijaa,itse olen aika onneton näissä.
Paljonko opiskelija saa tienata verottomana vuodessa. Olen nimittäin jostain kuullut,että tuo raja olisi n.2100e. Jos tuo on oikea summa niin onko siinä olemassa mitään ikärajaa tai opiskelupaikka "rajaa"?
Itsellä sellainen tilanne,että sain kesäksi töitä vain yhdelle kuukaudelle(n.1400) eikä muita tuloja ole tälle vuodelle jos kaikenlaisia tukia ei lasketa mukaan.
Olisin TODELLA kiitollinen jos joku osaisi auttaa.
T: N88
Veroton palkka, palkka raja?
3
3214
Vastaukset
- kannata...
Käsittääkseni ns. nollaverokortin voi hommata, jos tulot ovat vuodessa enintään reilu kaksi tonnia ja ei saa opintorahaa.
Itselläni oli yhtenä vuonna käytössä portaikkoverokortti, jossa 0-reilun 2000 €:n tuloista ei mennyt veroa (se oli siis nollaverokortti) ja siitä yli menevästä osasta meni veroa n. 15%. Olin melkein koko kesän töissä ja samana vuonna sain myös opintorahaa. Seuraavana vuonna tuli sitten mätkyjä, koska en ollut maksanut tarpeeksi veroja ja palkkatulojen ohella myös opintoraha on veronalaista tuloa. Toisin sanoen veron määrää laskettaessa opintoraha lasketaan muihin mahdollisiin veronalaisiin tuloihin mukaan, jolloin myös opintoraha vaikuttaa lopullisen veron määrään. Jos taas vuoden aikana ei ole muita tuloja kuin opintotuki, saa kelan opintorahasta pidättämän ennakonpidätyksen takaisin veronpalautuksena.
Kannattaa laskea sinulle sopiva ennakonpidätysprosentti veroprosenttilaskurin avulla:
http://www.vero.fi/default.asp?domain=VERO_MAIN&path=http://prosentti.vero.fi/veropros_aloitus.asp?language=FIN- OpiskelijaN
Pystyikö tuolla sinun nollaverokortilla tienaamaan kuukausittan tuloja 0-2000e? Mikäli olit koko kesän töissä eli n.3kk, niin silloin kyllä ymmärrän mätkyt.
Itselläni tosiaan tuo 1400e käsittää koko kesän työt, eli en ole tekemässä mitään muita töitä koko kesän aikana. Jotenkin tuntuisi hullulta jos tuosta summasta tulisi suuret mätkyt.
Opintotuesta ja rahasta jne.. menee minun käsittääkseni jo automaattisesta joku vakiovero joka on suuruudeltaan 10,0%. Jotenkin tuntuu tyhmältä jos ns.opiskelusta tienattavat rahat vaikuttaa yhden kk kesätöitten verotukseen. Kaikki toki on mahdollista.... - pari tonnia
OpiskelijaN kirjoitti:
Pystyikö tuolla sinun nollaverokortilla tienaamaan kuukausittan tuloja 0-2000e? Mikäli olit koko kesän töissä eli n.3kk, niin silloin kyllä ymmärrän mätkyt.
Itselläni tosiaan tuo 1400e käsittää koko kesän työt, eli en ole tekemässä mitään muita töitä koko kesän aikana. Jotenkin tuntuisi hullulta jos tuosta summasta tulisi suuret mätkyt.
Opintotuesta ja rahasta jne.. menee minun käsittääkseni jo automaattisesta joku vakiovero joka on suuruudeltaan 10,0%. Jotenkin tuntuu tyhmältä jos ns.opiskelusta tienattavat rahat vaikuttaa yhden kk kesätöitten verotukseen. Kaikki toki on mahdollista....Ei kuukausittain, vaan tuolla portaikkoverokortilla pystyi vuodessa tienaamaan 0-2000 euroa verottomasti. Kun tulot menivät yli 2000 euroa, mentiin seuraavalle "portaikolle", jossa veroprosentti oli n. 15 muistaakseni jonnekin 10000 euroon asti. Alkukesästä tienattu palkka kahteen tonniin asti oli siis verotonta ja kun mentiin yli kahden tonnin, loppukesän aikana tienatuista palkoista meni veroa se 15%.
Ja opintorahasta (opintotuki=opintoraha asumislisä opintolaina) menee automaattisesti veroa se 10%. Jos vuoden aikana ei ole mitään muita tuloja, saa opintorahasta pidätetyn veron takaisin seuraavana vuonna veronpalauksena. Jos taas on opintorahan lisäksi muita veronalaisia tuloja, lasketaan opintorahakin vuoden aikana tienattuihin veronalaisiin tuloihin mukaan ja katsotaan onko veroja maksettu tarpeeksi vai ei. Hassultahan se kuulostaa, mutta näin se vaan menee.
Kannattaa laskea tuolla veroprosenttilaskurilla sopiva veroprosentti, tai jos se tuntuu hankalalta, käy paikanpäällä verotoimistossa. On huomattavasti mukavampi saada veronpalautuksia kuin maksaa mätkyjä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan382945Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272824- 1202288
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281422Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111246
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121063- 74969
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792