Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

testosteroni

ja vajaatoiminta

Kannattaako vajaatoimintaa sairastavien miesten mittauttaa myös testosteroni arvot, tai onko niillä edes mitään yhteyttä...

20

5759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alitoimintainen nainen

      Kilpirauhanen säätelee kaikkea hormonitoimintaa elimistössä mukaan lukien sukuhormonit. Esimerkiksi naiselta voi puuttua kuukautiset, olla kuukautishäiriöitä tai raskaaksi tuleminen ei onnistu, jos kilpirauhashormonia on liian vähän. Siksi kuukautiskierron säännöllisyys tai sen häiriöt ovat indikaattoreita naisen kilpirauhasta hoitavalle lääkärille tyroksiniannostuksen sopivuudesta. Miehillä ei valitettavasti ole samalaista mittaria, joten luulisin testosteroniarvojen kertovan lääkärille miehen kilpirauhasen tilasta. Testosteronin puute aikaan saa samankaltaisia oireita kuin vajaatoiminta.

    • testosteroni...

      ...arvot saattavat liittyä vajatoimintaan.

      • lisää tietoa

        Niin miehillä vajaatoiminta voi käsittääkseni laskea testosteroni tasoja vai tarkoititko että se nostaisi?


      • testosteroni...
        lisää tietoa kirjoitti:

        Niin miehillä vajaatoiminta voi käsittääkseni laskea testosteroni tasoja vai tarkoititko että se nostaisi?

        ... yhtyneetlaboratoriot.fi sivuilta. Kohonnut arvo voi liittyä vajaatoimintaan, alentunut liikatoimintaan.


    • jokinenpena

      Kilpirauhanen vaikuttaa kaikkeen hormonitoimintaan. Itellä vajaatoiminta vaikkakin arvot viiterajoissa oikein nätisti kun lääkityksen sain. Popsinu tyroksiinia nyt ja olo parempi. Testokki "normaalisoitui" , ennen lääkettä 14 nyt 26

    • S-Testo

      No minulla ainakin suhteellisen alhaiset testosteronit ja vajaatoiminta. Tosin testot mitattiin vasta vuosi tyroksiinin aloittamisen jälkeen ja olivat S-Testo-V 235 (200-580), S-TestoV% 1.5 (1,2-2,7) ja S-Testo 16 (10-38). Suluissa siis viitteet. Seksi ei noilla arvoilla isommasti ainakaan itseäni kiinnosta, ehkä kerran viikossa tai kahdessa.

    • jokinenpena

      paljos sulla ikää. eihän sulla voikka olla mitää parikybäse testoja jos oot esim 40 ? ylipaino ym laskee testoja

      • S-Testo

        Nelikymppinen ja hoikkana olen pysynyt vajiksesta huolimatta. Olen lukenut, että sukupuolihormoneilla ja kilpirauhasella on yhteys. Eikös syy siihen, että vajis on yleisempää naisilla liittynyt jotenkin estrogeenien toimintaan jos en väärin muista.


    • jokinenpena

      Okkeiokkei. Itekkin olen myös hoikka vajiksesta huolimatta, sikälimikäli tämä on vajaatoimintaa koska en olisi uskonut et näin hyvillä arvoilla voi saada lääkettä (esim tv4 15.) Mutta mutta mielentilaan ainakin tää lääke olisi tuntunut vaikuttavan positiivisesti. Sittenpähän sen näkee ku on kontrolli labra että mihinkä arvot ovat muuttuneet vai ovatko sillä käsittääkseni "terveellä" ihmisellä arvot ei muut vaikka vähän tuota tyroksiinia saisikin sillä terve kilpirauhanen osaa säädellä tämän pilleri tyroksiinin ja kehon oman tyroksiinin kohdilleen

    • &&&

      Turhaan ei Thyroxinia kannata syödä, sillä se korvaa vain yhtä kilpirauhasen tuottamista monista hormoneista - vaikkakin tärkeintä. Niillä muillakin on kuitenkin varmasti oma tehtävänsä. Synteettisen tyroksiinin eli Thyroxinin nauttiminen todellakin vähentää omaa kilpirauhashormonien tuotantoa.

      • paljon korvaa

        Kun ei ole enää koko kilpparia!


      • &&&
        paljon korvaa kirjoitti:

        Kun ei ole enää koko kilpparia!

        Kai nyt ymmärrät, että kommentti koski vain heitä, joilla on omaa tuotantoa ja jopa niin, että tulee toimeen ilman Thyroxinia?


      • kovasti esitti
        &&& kirjoitti:

        Kai nyt ymmärrät, että kommentti koski vain heitä, joilla on omaa tuotantoa ja jopa niin, että tulee toimeen ilman Thyroxinia?

        Nyt kauhaa vaje jostain, kun thyroxinissa vai osa tuotannosta. Kyllä siitä saa kaiken, kun kilppari poistettu!


    • ¤¤¤

      Aika hyvällä arvolla jokinenpena on tosiaankin alkanut tyroksiinia ottamaan, jos t4V ollut todellakin 15 ja saanut lääkityksen, mutta jokainen tietenkin tyylillään... Se on sitten vaan todennäköisesti loppuelämän projekti, jos vähäänkään pidempään on hormonia ehtinyt ottaa.

    • jokinenpena

      Sitähän tässä on ihmetelty.. mutta vajaatoiminintaa epäillen menin tälle endolle ja hän verikokeiden jälkeen samantien raaputti reseptin. "Koelääkitys" "onhan nää arvot ihan ok" tämmösistä lausahduksista EI ollut puhettakaan. Pari viikkoo vetäny tyroksiinia vielä pienellä annostuksella joten onkoha liian myöhäistä heittää pillerit roskin

    • semmost

      piru kun itekkin löytäisi tuollaisen lääkärin joka alkaisi hoitamaan :) itellä t4v 12,69, s-testo 8.1 ja testo vl 142. Sisätautilekuri totesi vain että hyvät arvot on... Ja ite tosiaan 28v mies

    • S-Testo

      Jokinenpenalle vastausta, että ei pari viikkoa tyroksiinia purkista kilpirauhasta tapa, mutta vuosi onkin jo aivan toinen juttu omien kokemuksieni perusteella.

      Ihmetyttää kovasti tämä kertomasi, että testo taso noussut noin huimasti näin lyhyellä lääkityksellä. Useasti tyroksiinin aloitus ainoastaan pahentaa vajaatoimintaa, kunnes annostukset on kuukausien myötä saatu paremmin kohdilleen.

      Semmost nimimerkille kyssäriä, että millaista oireitta koet alhaisen testo tason aiheuttavan sukupuolivietin alentumisen lisäksi ? Kiinnostaisi vaan tietää, kun itsellänikään arvot eivät parhaimmasta päästä.

    • Turtle79

      Itse olen 36v. mies ja tänään sain taas tulokset s-testo oli 6 ja risat. Vajaatoiminnalla on menty nyt n. 5 vuotta. Teston tilaa tiesin lähteä kyselemään, koska oli taas mielialan vaihtelut aika rajuja, väsymystä, parta irtoili tupsuina pienestäkin nykäisystä (perheessä vuoden vanha tyttö, joka tykkää isänsä partaa nykiä). Yleinen olotila muuttui heikommaksi. Nämä oireet mielessä marssin työterveyteen ja pyysin kokeisiin. Matalat taas olikin, niin kuin olin olettanutkin. Kilpirauhasen vajaatoimintaa syön Armour thyroidia, josta olen saanut paremman vasteen kuin thryroxinista.

      • ei_saa_kelakorvausta

        > Kilpirauhasen vajaatoimintaa syön Armour thyroidia,
        Off-Topic: Eikö sinunkaan lääkäri tiedä Erfa Thyroid'ista tai edes Nature Throid'ista, jotka molemmat ovat järkevämmän hintaisia. Loppuvuodesta maksoi Erfa Thyroid 185e/500 kpl Tampereen yliopistoapteekissa


    • 52vuotias

      Mulla leikattiin toinen kilpirauhaslohko muutama kuukausi sitten. Muutama kontrollilabra nyt käyty vähän eri paikoissa. Kilpirauhasarvot olleet 5-7 ja 11-13. Mittautin erikseen s-teston. Se oli vain 7.
      Mulla ei erektio-ongelmia. Tosin pari viikkoo leikkauksesta terskaa alkanut särkeä.
      Onkohan tuolla kilpirauhasen lievässä vajiksessa yhteys testosteroniarvooni ja tuohon särkyyn?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2102
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      24
      1715
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1490
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1451
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1358
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1251
    Aihe