80m2 tilan jäähdytys

onnistuuko?

Millaiset jäähdytinlaitteet pitäisi valita 75m2 yhtenäiseen toimistotilaan. Toimistotila on rakennuksen ylimmässä kerroksessa ja ikkunapinta-alaa eteläänpäin on 7m2. Laite- ja valaisinkuormaa on 2kW ja toimistossa on nyt koneellinen ilmanvaihto, mikä ei tunnu riittävältä. Tällä viikolla toimiston lämpötila on vaihdellut työaikana 27:sta asteesta 30asteeseen. Tavoite olis saada pysymään lämpötila 25 asteen tuntumassa.

4

1507

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öööjkdfjksh

onnistuu.split tyyppinen ratkaisu on varmasti tässä tapauksessa paras.
      kylmä urakoitsija laskee tehon tarpeen ja koneitten määrän.

• tarkentamaan

paljonko vähintään tarvittaisiin kylmätehoa esimerkin mukaisen tilan jäähdyttämiseen?

Jonkun näkemäni arvion mukaan jäähdytystehoa pitäisi olla vähintään 1kW 15m2 kohti eli sen mukaan jäähdytystehoksi riittäisi 5kW.

Lisäksi jos muista laitteista ja valaistuksesta tuleva lämpäteho on 2kW niin silloin kokonaistehon tarve olisi varmaan 7kW.

Jos toimistotilojen yhteisen poistoilmakoneen tehoksi on merkattu 1kW, niin olisko kokonaistehon tarve 8kW lähellä todellista tarvetta.

Mitä muuta pitäisi huomioida? Jos jäähdytykseen käytetään siirrettäviä jäähdytyskoneita, pitääkö niiden teho ottaa lisäksi huomioon tilan jäähdytyksessä?

Löytyykö riittävän tehokasta split-ratkaisua ja paljonko tulisi maksamaan asennuksineen?

• faffafaf
        tarkentamaan kirjoitti:

paljonko vähintään tarvittaisiin kylmätehoa esimerkin mukaisen tilan jäähdyttämiseen?

Jonkun näkemäni arvion mukaan jäähdytystehoa pitäisi olla vähintään 1kW 15m2 kohti eli sen mukaan jäähdytystehoksi riittäisi 5kW.

Lisäksi jos muista laitteista ja valaistuksesta tuleva lämpäteho on 2kW niin silloin kokonaistehon tarve olisi varmaan 7kW.

Jos toimistotilojen yhteisen poistoilmakoneen tehoksi on merkattu 1kW, niin olisko kokonaistehon tarve 8kW lähellä todellista tarvetta.

Mitä muuta pitäisi huomioida? Jos jäähdytykseen käytetään siirrettäviä jäähdytyskoneita, pitääkö niiden teho ottaa lisäksi huomioon tilan jäähdytyksessä?

Löytyykö riittävän tehokasta split-ratkaisua ja paljonko tulisi maksamaan asennuksineen?

tilassa olevien ihmisten lukumäärä vaikuttaa myös jäähdytys tehon tarpeeseen.siirrettävistä laitteista kannattaa eristää lauhdutin putket, varsinkin jos on pitkiä vetoja, luovuttavat yllättävän paljon lämpöä.
        splittejä löytyy vaikka minkä kokoisia, mutta normaalit katto yksiköt on n.max 15kw.ikkuna pintaa on sen verran reilusti, että itse hakisin tehoa luokasta 12-14kw, harvemmin on liikaa tehoa, mutta jos jää pieneksi niin harmittaa.itse en ole urakoitsija, niin hintaa en osaa tarkalleen antaa, mut veikkaus et 3500-5000€ riippuen asennuksen vaikeudesta.toivottovasti on jotain apua.

• Talkkari vaan;

Mitä luin jo aloitettua ketjua, oikeilla jäljillä olette.

Mutta ei pidä väheksyä "ilmais"kylmän saamista, jo olemassa olevista laitteista, eli koneellinen ilmavaihto; Kannattaa sitä yö"kylmää" käyttää hyväksi, eli lämmönsäätö minimiin ja koneet jauhamaan yötäpäivää.
      Toinen mistä on apua on aurinkosuojakalvojen asentaminen, sillä osa lämmöstä tulee auringonpaisteen "mukana".

Nyt kyllä on "huonoin aika" alkaa jäähdytystä asenuttamaan, sillä lähestulkoon kaikki tekevät pelkästään vikakeikkaa ja asennusprojekteihin ei miehiä löydy. Toisaalta jos löytyy, niin kyseessä on tuttu ja/tai ison pinon euroja joutuu käyttämään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      19
      5143
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      539
      2615
    3. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      19
      2332
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      151
      2210
    5. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      24
      1967
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1654
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1535
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      125
      1229
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      128
      946
    10. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      889
    Aihe