406 auraukset

kuntoon

Säästyy sitten muut kulut. Säätöhinta tulee hetkessä takaisin. Noin lyhykäisesti!

Jos ei itse osaa, eikä kaverikaan..niin sitten "pukille" säätöön. Sekin noin lyhykäisesti!

Takapäässä 2-3 milliä auraus, vaikkapa tavallisella rullamitalla mitaten. Kaveri vain mitan toiseen päähän. Jotain suoraa rengasta vasten. 15-20 cm maasta..vaakatasoon...siitä vain mitat,..renkaan edestä ja takaa.

Etupäässä sama juttu...mutta sillä erolla...että autoa pukata ...renkaan puolikierrosta, siinä sitten kun paino pois autosta...ottaa jännitykset pois ...lähinnä alatuennan takakumipuslasta, joka hyvin joustava..ja kun paino korissa muuttuu niin ei änkeä puslaa.
----------
Noin helppoa tähän asti! Ennen mittausta, jokaisesta renkaasta kiinni ja vääntöä..ylä7sivu suuntaa..onko mahdollisia väljyyksiä nivelissä...tuntuu kyllä siinä..mm raidetangon päänivel..edessä ja takaa.

Takanakin raidetanko, joka pitää pyörän oikeassa aurauksessaan...on helppo säädettävä !? Säädetään suhteessa toiseen pyörään..katsotaan että on linjassaan koriin nähden suorassa..samoin molemmat
-----------
Vaikka vain tuo mitta otetaan aurauksista(tasaisella paikalla), niin sitten tietää suuntia, onko tarvetta säädättää!

Kun auraukset kunnossa ja välyksiä ei tunnu rengasta vaakatasossa käsillä renkaasta edestaas kääntäen, ja renkaat tasaisesti kuluu, niin silloin suunnilleen kunnossa.
-----------
mm. taka-aurauksessa säätöalue (kokeiltu) 10mm harituksen puolelle, ja 14 mm aurauksen puolelle. Eli jos ei tiedetä aurausta..taka poikittaistankoa vaihdettaessa. laitetaan~~puoleenväliin säätö, joka sisänivesessä. Siinä semmoinen epäkeskosäätö...pultissa kiinteä epäkesko prikka, jota kääntäen saadaan haluttu kohta..mutterilla lukitaan kohtaansa.

Jos ei taka-auraus kunnossa, on jollain lumikeleillä, kuin haulien päällä, ja syö renkaat nopeasti...normaalisti takapään renkaat ei kulu kuin nimeksi..ehkä millin/pari tasaisesti/ 20000 km

Eli..hyvinkin vähällä, jopa 0€ kuten omassani tuli asia kuntoon aikanaan.
--------
Jarruissa myös omat pienet ennakoinninsa..jospa joskus siitä! ..aja jarruttamatta muutama kymmen km..kokeile laikasta, pysähtymällä jarrumatta...onko kuuma/kylmä/tulikuuma...haalean kuuma saa olla!....

7

1709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asentaja 5

      kulkukulmaksi?????

      • noin yleensä

        Katsoin kirjatiedotkin, niillä ei ollut tapauksessani merkitystä.

        Laitoin suunnilleen suoraan kulkemaan.

        Tattatoki "pukilla" tulee hyvä myös, kun siinäkin oikein laitetaan. Ja sehän monella ainoa mahdollisuus, jua kannattaa tehdä ..ehdottomasti!- Raha tulee takaisin hyvinkin pian, muuna säästönä.

        Turha edes saivarrella takapään kulmilla, koska ei ole kuin tämä auraus-säätö vain, ja se laittaa synkrooniin.

        Näkyy olevan ihan kamalan paljon kulmavikaisia, pahimmat näkyy jo silmällä.

        Eli, aina kun takapäässä laitetaan poikittaistankoa, silloin oltava myös auraus-säätö. Sama kuka tai mikä laittaa, kunhan on vain oikein. Ja tosiaan se kulkusuuntakin osata laittaa suunnilleenkaan arvoihin.
        -----
        Turha tähän paiskata kulma-arvoja, kun käytäntö kuitenkin ratkaisee, tai mikä on mittaus korkeus, koska niitä ei osata pukillakaan.

        Maalaisjärkeä käyttää, ei numoarvoja! sillä jo selviää pitkalle, tai ainakin paremmaksi tulee.


      • Ammattilainen
        noin yleensä kirjoitti:

        Katsoin kirjatiedotkin, niillä ei ollut tapauksessani merkitystä.

        Laitoin suunnilleen suoraan kulkemaan.

        Tattatoki "pukilla" tulee hyvä myös, kun siinäkin oikein laitetaan. Ja sehän monella ainoa mahdollisuus, jua kannattaa tehdä ..ehdottomasti!- Raha tulee takaisin hyvinkin pian, muuna säästönä.

        Turha edes saivarrella takapään kulmilla, koska ei ole kuin tämä auraus-säätö vain, ja se laittaa synkrooniin.

        Näkyy olevan ihan kamalan paljon kulmavikaisia, pahimmat näkyy jo silmällä.

        Eli, aina kun takapäässä laitetaan poikittaistankoa, silloin oltava myös auraus-säätö. Sama kuka tai mikä laittaa, kunhan on vain oikein. Ja tosiaan se kulkusuuntakin osata laittaa suunnilleenkaan arvoihin.
        -----
        Turha tähän paiskata kulma-arvoja, kun käytäntö kuitenkin ratkaisee, tai mikä on mittaus korkeus, koska niitä ei osata pukillakaan.

        Maalaisjärkeä käyttää, ei numoarvoja! sillä jo selviää pitkalle, tai ainakin paremmaksi tulee.

        Kehoittaisin kyllä että jättäisit tälläisen konsultoinnin kirjoittamatta.
        Suuntaus neuvosi sisältää niin paljon virheitä että toivottavasti kukaan ei niitä noudata.
        Hyviä ajeluja vaan sinulle mutta pösösi tuskin kulkee niin kuin pösön pitäisi


      • aurausmittaus!
        Ammattilainen kirjoitti:

        Kehoittaisin kyllä että jättäisit tälläisen konsultoinnin kirjoittamatta.
        Suuntaus neuvosi sisältää niin paljon virheitä että toivottavasti kukaan ei niitä noudata.
        Hyviä ajeluja vaan sinulle mutta pösösi tuskin kulkee niin kuin pösön pitäisi

        Itse myös "ammattilainen"

        Mutta se tai ne ei vaikuta jos ihmisillä paikat viksollaan autoissaan. Tulee ihan puhdasta säästöä jos ja kun laitetaan kohdalleen kulmat(kin).

        Sama miten laittaa, kunhan ovat kohdillaan. Jotenkin aina itsekunkin asia aloitettava. Ja edes jonkinlainen perusmittaus tehdä, joko itse tai muilla teetättää.

        Jopa aiemmin olin mieltä, että raaka aurausmittaus voisi olla katsastukseenkin liittyvä. Raaka tarkoittaa että katsotaan noin arvot, ei esim. jos kirjassa lukee että 2,5 mm jne...Jos oli vaikkapa 5 mm harituksen puolella, niin saadaan edes jotain osviittaa.

        mm. aikoinaan esillä eräässä, etu 12 mm harituksella ja takapää oli 10 mm harituksella (pösö 406) ja oli ns, ammatilaisen huoltama.

        Kuinka moni itseasentaja esim. tietää että takapää pitää' 406:ssa laittaa aurauksenkin osalta kohdalleen. Ei esim. "ammattilainen" saisi heittää noin kesken laittoa.

        Omani kulkee erittäin hyvin ja suoraan, josta osoituksena esim. renkaitten kuluminen, takapää ei kuluta juurikaan 20000km/ rapea 1 milli (205/65/15 Nokia Energy) Läpi vuoden "korjattu" kulutus 5,2 l

        "Hyviä ajeluja vaan sinulle mutta pösösi tuskin kulkee niin kuin pösön pitäisi"
        -onko sitä ammattilaisen tietoa, vai mitä. ?
        ---
        Vielä toistan, sama kuka laittaaa, kunhan vain on kohdallaaan, joko osaava, tai viedä osaavalle. Raha tulee hetkessä takaisin. Sama jarrujen kohdalla, ettei olisi laahaavia jarruja, nekin erittäin helppo osaavan laittaa. Jo liukutappien voitelu auttaa asiaa useimmin, eikä laittaa vain uutta jarrupalaa, katsomatta liikkuuko oikein satulat jarruissa.

        Jarruihin hyvä konsti katsoa onko laahaamista, kokeillaan ajossa jarruttamatta onko se laikka tulinen vai normaalin haalea. Saadaan osviittaa mahdollisista jumipaikoista.

        Hyvin pienillä ennakoinneilla saadaan säästöä turhissa korjauskuluissa poistettua paljon, ja saadaan ajo paljon miellyttävämmäksi ja turvallisemmaksi. Katsastus tyyppisessä toiminassa olisi vielä paljon kehitettävää, vaikka ei suoranaisesti liitykkään ajoturvaalisuuteen.

        Se on sitä osaamista "nouhauta", jos ei itse niin sitten joku muu osaa laittaa vehkeet kuntoon oikein.

        mm. jos ilmastointi (406) reistailee ei tarvita koko boksia uusia, riittää monesti vain pelkkä muutaman euron rele boksissa. Tämmöistä osaamista ajan takaa, en pelkän boksin vaihtoa.


    • terho2

      Takarenkaat kuluvat sisäreunasta ???

    • Break 406

      Mistäs säädät 406 taka-akselin aurauskulmia?
      "Takarenkaat kuluvat sisäreunasta ???" Maksimi paineet renkaisiin niin kuluu keskemmältä.

    • Terho2

      Kyllä aurauskulmat ovat säädettävissä, mutta kysymys kuuluukin, miten se tehdään ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4849
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4413
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2871
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1675
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1603
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe