CNC koneistajan tehtävänkuva

mä vaan

Ajattelin lähteä koulutukseen ja vähän pitäisi udella ko. ammatista.
- Onko yksipuolista?
- onko tietokonetöitä? minua itseä kiinnostaa (olen tällä hetkellä konttoritöissä tietokoneiden parissa)
-Kuvaile työskentely tehtaasssa, onko tiukkaa kellon kanssa elämistä (esim. kahvi- ja ruokatauot)
- Pääseekö alalle helposti töihin koulutuksen jälkeen (asun Helsingissä)

Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista

37

7918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rautakoura

      - Onko yksipuolista?

      On ja ei, riippuu firmasta.


      - onko tietokonetöitä?

      Aika vähän yleensä, jos ei itse väännä ohjelmia tietokoneen ääressä. Minä en laske työstökoneella naputtelua tietokonetyöksi.


      -Kuvaile työskentely tehtaasssa, onko tiukkaa kellon kanssa elämistä (esim. kahvi- ja ruokatauot)

      Tuokin on firmakohtaista, jossain nippelipajoissa varmaan pomo hengittää niskaan koko ajan.


      - Pääseekö alalle helposti töihin koulutuksen jälkeen

      Helsingistä en tiedä, mutta työpaikkoja ainakin on hyvin tarjolla. Palkkaus onkin sitten jo toinen asia. Parin vuoden opiskelu ja saat ehkä hyvästä paikasta 10 euroa niin onko kannattavaa?

      • mä vaan

        siis onko palkka 10€/h? eli noin 1600€, tuntuu hiukan hölmöltä kyllä lähteä opiskelemaan ensin ja sitten tienata tuon verran.

        Olen kuullut puhuttavan ohjelmoinnista ko. työssä, jos osaa sitä niin palkka yhtään parempi
        ja mitä se ohjelmointi pitää sisällään?


      • käynyt
        mä vaan kirjoitti:

        siis onko palkka 10€/h? eli noin 1600€, tuntuu hiukan hölmöltä kyllä lähteä opiskelemaan ensin ja sitten tienata tuon verran.

        Olen kuullut puhuttavan ohjelmoinnista ko. työssä, jos osaa sitä niin palkka yhtään parempi
        ja mitä se ohjelmointi pitää sisällään?

        kuten muissakin erikoishommissa,ettei tekijää arvosteta paskanvertaa.Ainoastaan ilmaistyöntekijöistä pulaa.Itse tein noita hommia
        viimeksi 10 vuotta sitten ja silloin alkoi alamäki,
        taitaa nykypäivänä olla yhtä hullunmyllyä.Varmasti pitää jo pyörittää montakin konetta yht.aikaa
        tietysti surkeella liksalla ja se ressi kun painat
        vuorotöitä ja on vieläpä vaativaa työtä.

        Kiitos ei enää meikäläiselle.


      • Rautakoura
        mä vaan kirjoitti:

        siis onko palkka 10€/h? eli noin 1600€, tuntuu hiukan hölmöltä kyllä lähteä opiskelemaan ensin ja sitten tienata tuon verran.

        Olen kuullut puhuttavan ohjelmoinnista ko. työssä, jos osaa sitä niin palkka yhtään parempi
        ja mitä se ohjelmointi pitää sisällään?

        Ei se ohjelmointi mitään autuaaksi tee, kaikki cnc-koneistajat sitä tekevät pääsääntöisesti. Sitten on erikseen cam-ohjelmat joilla tehdään monimutkaisten kappaleiden työstöradat. Se vaatii hieman syventymistä ohjelmaan mutta eipä niitä pikkupajoissa ole käytössäkään.

        Nykyään monessa pajassa on se tyyli, että "koneistaja" on kappaleen vaihtajana koneen vieressä, joku muu tekee ohjelmat ja asetukset.

        Alkupalkka ei varmasti ylitä kymmentä euroa, 10 - 15 vuoden työkokemuksella pääset jo yli 12 euron. Lisäksi työ on 95% vuorotyötä joten palkka on aivan perseestä.


      • mille alalle?
        Rautakoura kirjoitti:

        Ei se ohjelmointi mitään autuaaksi tee, kaikki cnc-koneistajat sitä tekevät pääsääntöisesti. Sitten on erikseen cam-ohjelmat joilla tehdään monimutkaisten kappaleiden työstöradat. Se vaatii hieman syventymistä ohjelmaan mutta eipä niitä pikkupajoissa ole käytössäkään.

        Nykyään monessa pajassa on se tyyli, että "koneistaja" on kappaleen vaihtajana koneen vieressä, joku muu tekee ohjelmat ja asetukset.

        Alkupalkka ei varmasti ylitä kymmentä euroa, 10 - 15 vuoden työkokemuksella pääset jo yli 12 euron. Lisäksi työ on 95% vuorotyötä joten palkka on aivan perseestä.

        No ei oo sitte ihmekään jossei nuoria kiinnosta metalliala!


      • kiinnosta
        mille alalle? kirjoitti:

        No ei oo sitte ihmekään jossei nuoria kiinnosta metalliala!

        räkänokat jotka eivät ole oppineet edes kirjoittamaan peruskoulun aikana. Mutta palkkaa pitäisi perkele saada kuin ammattimiehet. Voi jumalauta teitä kädettömiä tumpeloita.


      • duunari minäkin
        mä vaan kirjoitti:

        siis onko palkka 10€/h? eli noin 1600€, tuntuu hiukan hölmöltä kyllä lähteä opiskelemaan ensin ja sitten tienata tuon verran.

        Olen kuullut puhuttavan ohjelmoinnista ko. työssä, jos osaa sitä niin palkka yhtään parempi
        ja mitä se ohjelmointi pitää sisällään?

        Mulla on työkoemusta nykyisessä firmassa 12 v. Palkka on 2650€ vuorotyölisät. Alottelija saa tietysti vähemmän, noin 1800-2000€ (mun oma arvio, ei ole varma tieto).Paskapuhetta joku 10€/h, voi olla jossain perähikijällä.. Töihin kyllä pääsee koulun jälkeen, aloitat jossakin, opettelet kunnolla ohjelmoinnin ja etsit paremman mestan.


      • perähikiällä
        duunari minäkin kirjoitti:

        Mulla on työkoemusta nykyisessä firmassa 12 v. Palkka on 2650€ vuorotyölisät. Alottelija saa tietysti vähemmän, noin 1800-2000€ (mun oma arvio, ei ole varma tieto).Paskapuhetta joku 10€/h, voi olla jossain perähikijällä.. Töihin kyllä pääsee koulun jälkeen, aloitat jossakin, opettelet kunnolla ohjelmoinnin ja etsit paremman mestan.

        no turku on sit sellanen.uusi kaveri 8e sisään
        jos osaa jotain niin 10-11e, tälläinen paikka on
        esim paraisilla oleva konepaja.siellä on vaihtuvuus
        kova, juuri ennen lomia 4koneistajaa otti loparit
        kun palkka oli mitä oli ja samoin olosuhteet.
        palkkaavat kuulemma ulkomailta uusia, tottakai,
        eivät vaadi mitään ja pitävät turpansa kiinni.
        siinä on metallin tulevaisuus,....


      • app
        duunari minäkin kirjoitti:

        Mulla on työkoemusta nykyisessä firmassa 12 v. Palkka on 2650€ vuorotyölisät. Alottelija saa tietysti vähemmän, noin 1800-2000€ (mun oma arvio, ei ole varma tieto).Paskapuhetta joku 10€/h, voi olla jossain perähikijällä.. Töihin kyllä pääsee koulun jälkeen, aloitat jossakin, opettelet kunnolla ohjelmoinnin ja etsit paremman mestan.

        no kerro , missä olet töissä?


      • kavereita
        perähikiällä kirjoitti:

        no turku on sit sellanen.uusi kaveri 8e sisään
        jos osaa jotain niin 10-11e, tälläinen paikka on
        esim paraisilla oleva konepaja.siellä on vaihtuvuus
        kova, juuri ennen lomia 4koneistajaa otti loparit
        kun palkka oli mitä oli ja samoin olosuhteet.
        palkkaavat kuulemma ulkomailta uusia, tottakai,
        eivät vaadi mitään ja pitävät turpansa kiinni.
        siinä on metallin tulevaisuus,....

        pyörii täällä muitakin :-D Itsekin lähdin sieltä aikoinaan huonon palkan ja huonojen työolojen vuoksi. Puolalaisia kuulemma palkanneet sinne ison lauman....


      • arvasit
        kavereita kirjoitti:

        pyörii täällä muitakin :-D Itsekin lähdin sieltä aikoinaan huonon palkan ja huonojen työolojen vuoksi. Puolalaisia kuulemma palkanneet sinne ison lauman....

        aika hyvin!!!!


      • SAMAA MIELTÄ

        NOIN SE MENEE YLEENSÄ.


    • mä vaan

      No empä sitten taidakkaan harkita koneistajan uraa. Olisiko mitään muuta "metalliammattia" jossa voisi olla lähtöpalkka esim. 12-14€, saisi mielellään sisältää tietokoneita ja kädentaitoja

      • metallissa

        tuollaisia lähtöpalkkoja. Muutenkin paskoja hommia pienellä palkalla, lisäksi terveys menee kun kaikenmaailman käryissä ja metelissä kun teet töitä. Opiskele vaan kunnon ammattiin ja unohda metallityöt.


      • valittamista
        metallissa kirjoitti:

        tuollaisia lähtöpalkkoja. Muutenkin paskoja hommia pienellä palkalla, lisäksi terveys menee kun kaikenmaailman käryissä ja metelissä kun teet töitä. Opiskele vaan kunnon ammattiin ja unohda metallityöt.

        Ei kaikkia metallifirmoja voi niputtaa yhteen kasaan ja sanoa, että paska hommia paska palkalla, koska se ei pidä paikkaansa. Joka ammatissa on hyvät ja huonot puolet, se on henkilöstä kiinni mitä niistä painottaa. Minä en ole ajatellutkaan alan vaihtoa pois cnc-hommista.


      • päs

        on kovia luuloja noista palkoista vai että 12€lähtöpalkka
        ja korvantaustat märät, no voi teitä vaippapeppuja.


    • ohjelmoijaksi

      Siis rehelliseksi nörtiksi. Ei kannata "oikeisiin" metallin hommin yrittääkään, jos haluat tietokoneiden kanssa värkätä. Istä paitsi voi olla melko shokki, toimistosta siirtyä pajalle.

    • hyvä ala tää on

      Itellä 14.50e\h viiden vuoden kokemuksella. Liukuva kokopäivätyö. Teen ohjelmat ja asetukset yms. Kappaleet ovat vaativia ja käytännössä uniikkeja, kun kerran muottihommmista kyse. Tyyliin www.sabriscan.fi Ei kannata noiden vanhojen käyrien juttuja kuunnella, ovat katkeria kun joutuvat niitä kappaleenvaihto hommia tekemään kun nuoret hoitaa tietotekniikkaa vaativat työt.

      • mää vaa

        Nykyaikainen "paja" ei ole musta ja ankea paskaläävä. Se on siisti. Huomaa hyvin kuinka katkeroituneet "ammattilaiset" täällä mesoaa. LOL :)


      • joo...

        eipä voi yleistää että olisi special hommia
        kaikille luvassa,siis yleisesti ne hommat ovat juuri kpl-vaihtamista ja vuorotyötä.Terveisin ent.
        CNC-työstökeskuksella uniikkeja vääntänyt.


      • Rautakoura

        Itsekin olen ollut tuollaisella muottipajalla hommissa ja ei se työ mitenkään poikkeavaa normaali koneistuksesta loppujen lopuksi ole. Siellä oli hommat jaettu niin, että kaksi kaveria väänsi Mastercamilla ohjelmat ja kymmnenkunta ukkoa koneisti. Se hyvä puoli siinä oli, että olivat isoja muotteja, ajo saattoi kestää kymmeniä tunteja. Palkka alle 14 euroa ja kolmivuorotyö, joten perseestä oli. Jos tuo palkkasi on vuorolisien kanssa niin halvalla menee... Kyllä niistä uusistakin koneista ääntä lähtee ja lastuamisnestesumu/käry leijuu hallissa joten se siitä siististä sisätyöstä.


      • Rautakoura
        mää vaa kirjoitti:

        Nykyaikainen "paja" ei ole musta ja ankea paskaläävä. Se on siisti. Huomaa hyvin kuinka katkeroituneet "ammattilaiset" täällä mesoaa. LOL :)

        Mesoa sitten kun olet tehnyt metallihommia 30 vuotta ja puhu "ammattilaisista". Sen myönnän, että cnc-koneistus on kyllä siisteimmästä päästä näitä hommia, tosin paskasiakin pajoja löytyy.


      • ja mitä tarkoitin
        Rautakoura kirjoitti:

        Mesoa sitten kun olet tehnyt metallihommia 30 vuotta ja puhu "ammattilaisista". Sen myönnän, että cnc-koneistus on kyllä siisteimmästä päästä näitä hommia, tosin paskasiakin pajoja löytyy.

        Että toimistot on hiljaisempia ja niitä puunataan joka päivä. Kyllä pajoilla paskaa löytyy ja öljyä lirisee lattioille ja hajukaan ei aina mikään ruokahalua herättävä ole (kun kunnolla rupee vehkeet kirraan)


      • kun tunnut
        mää vaa kirjoitti:

        Nykyaikainen "paja" ei ole musta ja ankea paskaläävä. Se on siisti. Huomaa hyvin kuinka katkeroituneet "ammattilaiset" täällä mesoaa. LOL :)

        hyvin tietävän millaiset olosuhteet ovat.tyypillistä
        asennetta, sitäpaitsi ett sä cnc-koneistajaksi suoraan pääse ja jos pääset koneelle niin vain kappaleen vaihtajaksi.nämä hommat aloitetaan manuaali
        sorvilta ja työstön perusasiat opitaan sieltä.
        pääasiassa kaikki pk alihankkijat toimivat aika
        vanhoissa tiloissa,pikku vinkki puuhun noustaan tyvestä.....


    • öööööööööööööööööö

      Käytännössä kohtuullinen palkka ammattilaisella on 20 euroa tunti mutta suurin osa taitaa saada jotain korkeintaan 13-15 euroa. Onhan niitäkin firmoja jotka maksavat ammattitaitoiselle jotain 10 euron haista paska palkkoja.

    • ammattilainen...

      -onko yksipuolista? on ja ei riippuu tehtävistä.
      -onko tietokonetöitä? on ja ei, on osattava g-koodia,basic tyyppisiä rakenteita ja sovitettava ne koneelle tai sitten toinen tekee ne ja saat huonompaa liksaa.
      -kellon kanssa elämistä? kyllä, koneet on kalliita ja niitä pitää tehokkaasti käyttää ovat verkkovalvonnassa kahvitaukoja ei saa pitää niin, että kone seisoo.
      -pääseekö töihin? jos olet hyvä niin koeajan jälkeen pääset.

      • Ei lennä

        Parikymmentä vuotta alalla koneistajan ollu ja palkka kuukaudessa kolmetonnii kaikkine lisineen .Nyt pitäs alkaa tekee kolmevuoroo eli yötöitä .tähän loppu meikäläisen metalli hommat.Kyllä se on niin ku nuoret sanoo Nää on homojen hommii


      • ---
        Ei lennä kirjoitti:

        Parikymmentä vuotta alalla koneistajan ollu ja palkka kuukaudessa kolmetonnii kaikkine lisineen .Nyt pitäs alkaa tekee kolmevuoroo eli yötöitä .tähän loppu meikäläisen metalli hommat.Kyllä se on niin ku nuoret sanoo Nää on homojen hommii

        Täysin samaa mieltä, itsellä vähän enemmän työuraa samoissa hommissa. Nyt riittää nämä paskahommat, jos metallimiestä ei arvosteta niin mieluummin makaan vaikka kortistossa kuin rikastutan jotain yrittäjää orjapalkalla. Huutakoot mediassa vaan työvoimapulaansa kun ei kerran palkanmaksu kiinnosta.


    • Sorrrvari

      N. 16 ekee. Yhtä konetta pyöritän. 70 % ajasta istun ja plärään kännykkää.

      • TiiminäHei

        No tiedän paikan missä jyrsijät tienaa alle 12 e tunti ja ajaa 2-3 konetta koko ajan mitä sekopää työnjohtaja valvoo ja käy huutamassa jos ei homma toimi. myös kännykän käyttö on kielletty.


      • Tiedänminäkin
        TiiminäHei kirjoitti:

        No tiedän paikan missä jyrsijät tienaa alle 12 e tunti ja ajaa 2-3 konetta koko ajan mitä sekopää työnjohtaja valvoo ja käy huutamassa jos ei homma toimi. myös kännykän käyttö on kielletty.

        Paskat työpaikat ei ole metallialan yksinoikeus. Jos sellaisessa haluaa leipänsä tienata, niin aivan vapaasti. Mikään pakkohan ei ole.


    • Konttorikoneistaja

      Vain silloin jos itse pääsee tekemään CAM-ohjelmalla koneille työstöratoja kannattaa tietokoneihmisen harkita koneistusta, muuten ennenaikainen aivokuolema uhkaa. Niitä konepajoja joissa on käytössä Wincam kannattaa kuitenkin välttää. Monessa alihankintapajassa on nykyään liukumat käytössä kun taas isommissa tuotantolaitoksissa eletään orjallisesti kellon mukaan. Työtä on alalla paljon joten näkymät on hyvät.

    • Nähnytnuohommat

      Paska homma ja cnc koneistjat luulee olevansa jotain, Suurin osa kappaleen vaihtajia eli paina sitä vihreää nappia : )

      • LippooLappoo

        Itse olin niissä hommissa ja ei niissä töissä mitään, luonteelleni hyvin sopivaa työtä. Tuo nokkimisjärjestys on tosiaan iso juttu.


    • konneistaja

      "Niitä konepajoja joissa on käytössä Wincam kannattaa kuitenkin välttää."
      Ja syy oli?

      • Tietokonemölkki

        Syy oli se, että Wincamin kanssa tulee erittäin nopeasti seinä vastaan. Jos on tietokonetaustaa vaikka ohjelmoinnista tai suunnitteluohjelmista, niin huomaa nopeasti, miten rajoittunut työkalu kyseinen softa on. Tietokoneihmisen kannattaa nimenomaan keskittyä 3d-mallinnukseen sekä cämipuoleen ja pyrkiä tekemään työstöratoja haastaville ja monimutkaisille kappaleille moniakselikoneilla, eli keskittyä puhtaaseen ohjelmointiin. Tähän Wincam ei sovellu. En väitä, etteikö Wincamilla voisi rahaa tehdä esim. isoilla aarporilla.


    • konnneistaja

      Aika vähän on perus ali-hankinta pajassa 3d ohjelmia! Varmaan myös sorvaus keskuksilla WinCam ei taida olla hyvä?

      Itellä ainakin toimii normi 2-akseli sorvauksessa ja työstökeskuksella jossa 4-akselia.
      Parhaimpina päivinä väännetään 5-10 ohjelmaa per kone, piensarjatuotanto nääs!
      Näissä WinCam toimii. No onneks toimii kansakoulupohjalta ei pyöritellä mitään 3D kämejä!!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      429
      3023
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      103
      2374
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2112
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1943
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1797
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe