oregano&basilika

*Z*

Miksi taimeni tekevät hiljaista kuolemaa?

Ostin thaibasilikan, kanelibasilikan ja kreikkalaisen oreganon taimet. Kaikki on samalla lailla ostettu, istutettu ja kasteltu mutta thaibasilika ja oregano kituvat. Kanelibasilika on sen sijaan kolminkertaistunut n.kahdessa viikossa ja on jo aikamoinen puska. Nämä toiset vaan näivettyvät pikkuhiljaa...

Kasvavat ruukuissa parvekkeella suht aurinkoisessa paikassa tuulelta suojassa. Netistä löysin tietoa että basilika olisi jotenkin ronkelimpi kasvi ja oregano jotenkin helpompi mutta nyt näyttää olevan ihan toisin päin.

Mikä vikana vai oliko nämä kaksi taimea vaan "huonoja".

5

1084

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mansikki`´

Basilika on kylmänarka,muuten vähään tyytyväinen.Sitä ei tarvitse lannoitella, eikä kasvattaa liian vahvassa maassa.Kuivumista ei myöskään siedä.

Kasvatan omat basilikat sisällä, ulkona juroivat, eivätkä kasvaneet kunnolla.Nyt kasvupaikka ikkunalla, johon aika kuumastikkin paistaa aurinko osan päivää.

Oreganoa kasvattelen kukkapenkissä ja puska senkun kasvaa ja laajenee, ovat jo 3kesää jaksaneet kasvaa hyvin.

Tiesitkö että basilikaa voi lisätä oksia juurruttamalla,juurtuvat vesilasissa aika nopeasti.

• metsän kulkija

Kerrohan lisää meille yrtti istutuksista!!
        Monta on viherpeukalotonta ja tahtoo neuvoja vaikka ei kehtaa kysyä!
        Itse tosin kysyn tyhmiä useinkin johtunee siitä kun olen tuossa hyötykasvien kasvatuksessa aivan vihreä.

• Mansikki`´
        metsän kulkija kirjoitti:

Kerrohan lisää meille yrtti istutuksista!!
        Monta on viherpeukalotonta ja tahtoo neuvoja vaikka ei kehtaa kysyä!
        Itse tosin kysyn tyhmiä useinkin johtunee siitä kun olen tuossa hyötykasvien kasvatuksessa aivan vihreä.

Minä olen enemmänkin "hullu puutarhuri", kokeillen kaikkea mahdollista...en siis todellakaan ole mikään asiantuntija puutarha- tai yrttiasioissa.

Tuo basilika tuli tutuksi joitakin vuosia sitten, kun tökkäsin kaupasta ostetun basilikan ruukkuun ja se alkoi kasvaa niinettä saksin oksia vesilasiin ja taas ihme-nehän juurtuivat silmissä.Viime kesänä yritin kasvatella ulkona basilikaa, terassin pöydällä-ei kasvanut oikein, joten vein takaisin sisälle, aurinkoiselle ikkunalle.

Salaatin jämät laitan myös isompiin ruukkuihin,parvekelaatikko ois parempi ehkä...salaatit kasvaa aika piankin taas syötävään kokoon.

Valkosipulin kynnet tietenkin tökin multaan, niistä saa hyviä versoja salaattiin tai kastikkeen sekaan ym.Saman homman olen tehnyt ylikukkineelle sipulille.

Kaapissa oli vanhoja unikonsiemeniä,siis maustepurikissa-roiskautin ne kukkapenkkiin ja nehän alkoi tehdä hentoja kukkasia!!

Lukekaapas täältä tarinoita maustekasveista:
        http://www.yrttitarha.com/tietopankki/kansanperinne/tarinat.html

• mausteyrtti

Taimistoilla niihin on saattanut pesiytyä tuholaisia, tai tautejakin. Siksi itse käytän siemenkylvöä niiden myrkyttäminen on tosi ikävää puuhaa varsinkaan kun ei halua syödä kaikenlaisia myrkkyjäämiä.

Siemenetkin ovat nykyään aika epävarmoja ne kannattaa ostaa suomalaisilta tuottajilta. Monta pettymystä jää silloin pois.

• metsän kulkija

Jonkin verran kun tässä olen alkanu kasvatella itse.. Tulee usein kysymyksiä mitkä askarruttaa.. Ja sit kuitenkin kokeilen meni syteen tai saveen.
        Laitoin jopa perunaakin ekan kerran aivan itse maahan pellolleni.
        ja kaupan paprikoista kaivellu siemeniä.. Nyt jopa kukkii muutama niistä.. Tosin laitoin kyllä ihan sellasistakin siemenistä mistä varmemmin pitäisi tulla satoa. Ja niin näyttää tulevan. Ja pari chili lajikettakin löytyy.. =)
        Mut lähinnä näin kesän puolessa välissä pitäisi varmaan enemmänkin tiedustella että mitkä yrtit viihtyisi sit syksyllä purkeissa ja ikkunalaudalla..?
        Ainoat yrtit mitä minulta löytyy on sitruunamelissa, basilika (ja se yllätti minut), tilli, persilja, ruohosipuli... Olikohan muuta...
        Nuo nyt kuitenkin siemenistä..
        Olen kyllä taimistolla kuolannut vaikka mitä mutta... Muutaman kerran olen saanu niistä elukoita ja kun yrttini oli silloin sisällä niin ötökät levisivät muihin kasveihin ja lopputulos oli se et kaikki kasvit heitin terassille.
        Muutama selvisi ruiskutuksiin asti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      182
      2128
    2. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      164
      1846
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      46
      1816
    4. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      123
      1523
    5. Liian paljon hylättyjä ääniä

Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      171
      1341
    6. Ikäero suhteessa

Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      62
      1338
    7. Tiedän kyllä sen

Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      76
      1166
    8. Ärsyttää et olet

Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      71
      1001
    9. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      29
      987
    10. Tämä Kuhmon valtuusto

Pöh, sanon minä.
      Kuhmo
      15
      939
    Aihe