oregano&basilika

*Z*

Miksi taimeni tekevät hiljaista kuolemaa?

Ostin thaibasilikan, kanelibasilikan ja kreikkalaisen oreganon taimet. Kaikki on samalla lailla ostettu, istutettu ja kasteltu mutta thaibasilika ja oregano kituvat. Kanelibasilika on sen sijaan kolminkertaistunut n.kahdessa viikossa ja on jo aikamoinen puska. Nämä toiset vaan näivettyvät pikkuhiljaa...

Kasvavat ruukuissa parvekkeella suht aurinkoisessa paikassa tuulelta suojassa. Netistä löysin tietoa että basilika olisi jotenkin ronkelimpi kasvi ja oregano jotenkin helpompi mutta nyt näyttää olevan ihan toisin päin.

Mikä vikana vai oliko nämä kaksi taimea vaan "huonoja".

5

1046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mansikki`´

      Basilika on kylmänarka,muuten vähään tyytyväinen.Sitä ei tarvitse lannoitella, eikä kasvattaa liian vahvassa maassa.Kuivumista ei myöskään siedä.

      Kasvatan omat basilikat sisällä, ulkona juroivat, eivätkä kasvaneet kunnolla.Nyt kasvupaikka ikkunalla, johon aika kuumastikkin paistaa aurinko osan päivää.

      Oreganoa kasvattelen kukkapenkissä ja puska senkun kasvaa ja laajenee, ovat jo 3kesää jaksaneet kasvaa hyvin.

      Tiesitkö että basilikaa voi lisätä oksia juurruttamalla,juurtuvat vesilasissa aika nopeasti.

      • metsän kulkija

        Kerrohan lisää meille yrtti istutuksista!!
        Monta on viherpeukalotonta ja tahtoo neuvoja vaikka ei kehtaa kysyä!
        Itse tosin kysyn tyhmiä useinkin johtunee siitä kun olen tuossa hyötykasvien kasvatuksessa aivan vihreä.


      • Mansikki`´
        metsän kulkija kirjoitti:

        Kerrohan lisää meille yrtti istutuksista!!
        Monta on viherpeukalotonta ja tahtoo neuvoja vaikka ei kehtaa kysyä!
        Itse tosin kysyn tyhmiä useinkin johtunee siitä kun olen tuossa hyötykasvien kasvatuksessa aivan vihreä.

        Minä olen enemmänkin "hullu puutarhuri", kokeillen kaikkea mahdollista...en siis todellakaan ole mikään asiantuntija puutarha- tai yrttiasioissa.

        Tuo basilika tuli tutuksi joitakin vuosia sitten, kun tökkäsin kaupasta ostetun basilikan ruukkuun ja se alkoi kasvaa niinettä saksin oksia vesilasiin ja taas ihme-nehän juurtuivat silmissä.Viime kesänä yritin kasvatella ulkona basilikaa, terassin pöydällä-ei kasvanut oikein, joten vein takaisin sisälle, aurinkoiselle ikkunalle.

        Salaatin jämät laitan myös isompiin ruukkuihin,parvekelaatikko ois parempi ehkä...salaatit kasvaa aika piankin taas syötävään kokoon.

        Valkosipulin kynnet tietenkin tökin multaan, niistä saa hyviä versoja salaattiin tai kastikkeen sekaan ym.Saman homman olen tehnyt ylikukkineelle sipulille.

        Kaapissa oli vanhoja unikonsiemeniä,siis maustepurikissa-roiskautin ne kukkapenkkiin ja nehän alkoi tehdä hentoja kukkasia!!

        Lukekaapas täältä tarinoita maustekasveista:
        http://www.yrttitarha.com/tietopankki/kansanperinne/tarinat.html


    • mausteyrtti

      Taimistoilla niihin on saattanut pesiytyä tuholaisia, tai tautejakin. Siksi itse käytän siemenkylvöä niiden myrkyttäminen on tosi ikävää puuhaa varsinkaan kun ei halua syödä kaikenlaisia myrkkyjäämiä.

      Siemenetkin ovat nykyään aika epävarmoja ne kannattaa ostaa suomalaisilta tuottajilta. Monta pettymystä jää silloin pois.

      • metsän kulkija

        Jonkin verran kun tässä olen alkanu kasvatella itse.. Tulee usein kysymyksiä mitkä askarruttaa.. Ja sit kuitenkin kokeilen meni syteen tai saveen.
        Laitoin jopa perunaakin ekan kerran aivan itse maahan pellolleni.
        ja kaupan paprikoista kaivellu siemeniä.. Nyt jopa kukkii muutama niistä.. Tosin laitoin kyllä ihan sellasistakin siemenistä mistä varmemmin pitäisi tulla satoa. Ja niin näyttää tulevan. Ja pari chili lajikettakin löytyy.. =)
        Mut lähinnä näin kesän puolessa välissä pitäisi varmaan enemmänkin tiedustella että mitkä yrtit viihtyisi sit syksyllä purkeissa ja ikkunalaudalla..?
        Ainoat yrtit mitä minulta löytyy on sitruunamelissa, basilika (ja se yllätti minut), tilli, persilja, ruohosipuli... Olikohan muuta...
        Nuo nyt kuitenkin siemenistä..
        Olen kyllä taimistolla kuolannut vaikka mitä mutta... Muutaman kerran olen saanu niistä elukoita ja kun yrttini oli silloin sisällä niin ötökät levisivät muihin kasveihin ja lopputulos oli se et kaikki kasvit heitin terassille.
        Muutama selvisi ruiskutuksiin asti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2281
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      121
      1673
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      13
      743
    Aihe