KARHUISTA?!?

Hmm....

Niin mietityttää vähän kun olen lähdössä lappiin samoilemaan aivan yksin kauas pois ihmisitä yhdeksi kuukaudeksi, niin miten kannattisi oikeasti käyttäytyä kohdatessaan karhun?? Olisikohan järkeevämpää veistää tukeva keihäs taijotain kun tuo mennä paikoilleen makaamaan ohje tuntuu niin kovin avuttomalta..mutta toisaalta olisiko tukevasta keihaaästä vastusta karhulle jos päälle yrittää? Entä miten eväät kannattaisi pakata

37

7141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • John_

      Ensinnäkään, on äärimmäisen epätodennäköistä että kohtaat karhun. Se haistaa sinut ja pakenee. Jos kuitenkin kohtaat sen niin

      -älä pakene
      -älä katso sitä silmiin

      Kannattaa lähteä rauhallisesti peruuttamaan ja jättää vaivihkaa vaikka takki maahan, se jää haistelemaan sitä (karhut ovat hyvin uteliaita).

      Jos kiire tulee niin juoksu ei auta. Älä kiipeä puuhun. Tarina kertoo että joskus joku on juossut karhua pakoon kiertämällä paksua puuta. Karhu on sen verran isompi, ettei siltä suju käännös puunrungon ympärillä niin helposti kuin ihmiseltä.

      Itse olen kuitenkin sitä mieltä että karhuista ei ole sinulle vaaraa. Olen ikäni asunut karhualueella ja liikun aktiivisesti luonnossa iltaisin ja öisin. Siitä on viimeksi kaksi vuotta kun karhun kohtasin, se ei tullut lähelle mutta uteliaana kierteli kauempana.

      Muistampa kakarana vielä kun meni pupu pöksyyn kun karhu karjui minulle. Silloin ei kestänyt kantti vaan potkaisin mopon käyntiin ja ajoin "henkeni edestä". Nyt tuo tapaus jo naurattaa.

      Kannattaa vielä muistaa sekin että jos kohtaat karhun ja se karjuu sinulle ja nousee takajaloille, niin se vaan varoittelee. Kun karhu hyökkää, se ei karju, vaan vetää korvat taakse ja "pörhistää" päänsä karvoja niin että pää näyttää pallomaiselta ja se on suunnattuna suoraan eteen. Silloin on tosi kyseessä.

      Keihäästä ei ole apua juurikaan, karhu on todella vahva eläin. Ehkä haulikko on paras ase, jos aseista aletaan puhumaan. Toki kiväärikin menee pitkällä matkalla, mutta aina on se haavakko-riski. Haulikolla kun ampuu läheltä niin se osuma on yleensä niin valtava shokki että siinä on jo henki pois.

      Pakkaa eväät tiiviisti, äläkä jätä ruokajätteitä maastoon.

      • ..ll

        kun vaivauduit noinkin pitkät ohjeet selvittämään:) no oikeita aseita mulla ei ole ja toivottavasti en törmääkään metsänherraan;-)


      • on nyt tässä

        oma mieli piteeni.
        kannattaa etsiä joku retki kaveri, (esim. ETSIÄ) kun lähdet erämaahan.
        miksi? no siksi ettei sinua pelota niin hirveästi se retkeily, ja toisekseen voit puhua kaverillesi, jollain karhut pysyy kaukan.
        karhut nimittäin voivat haistaa ruuan tms. ja tulla lähelle.
        jos karhun ampuu, saat syytteet.
        muistaakseni karhu on rauhoitettu eläin.
        mitä kuvittelet käyvän, jos jjät karhun ja sen pentujen väliin?
        jos peruutat, voi tulla toinen karhu takaa ja luulla että hyökkäät sen kimppuun, jolloin se hyökkää.
        jos jäät maahan, ja olet pentujen välissä, se hyökkää.
        ja mitä teet jos vaikka on pissa tai muu hätä?
        esim. astma?
        kaikkiin näihin auttaa kaveri, voitte vaikka paeta ja toinen jää henkiin.
        kaverin kanssa voi jakaa kokemukset, auttaa, puhua ymm.
        siitä on paljon hyötyä, on on!
        kaverin/ kavereita vaan bongaat sinne mukaan.
        vaikka ihan vastaisen sukupuolen =).


      • James

        Olen jostain ohjelmasta kuullut että haulikko on oikeastaan huonoin vaihtoehto kun puhutaan puolustautumisesta karhulta. Se ei tapa karhun kokoista eläintä vaan haavoittaa. Ja silloin voi käydä kyllä tosi huonosti.


      • Karhunkin
        James kirjoitti:

        Olen jostain ohjelmasta kuullut että haulikko on oikeastaan huonoin vaihtoehto kun puhutaan puolustautumisesta karhulta. Se ei tapa karhun kokoista eläintä vaan haavoittaa. Ja silloin voi käydä kyllä tosi huonosti.

        Haulikko todella tappaa karhunkin kokoisen eläimen, mutta juju on siinä että se pitää ampua läheltä.

        Jos ammut karhua haulikolla 15-20 metrin päästä niin voi olla että haavoittuu, mutta kun karhu hyökkää sinua kohti, sinun pitää kohdistaa haulikko siihen ja vasta muutamaa metriä ennen kontaktia laukaista ja heittäytyä sivulle. Haulisuihku muutaman metrin päästä on niin valtava pommi että yleensä sitä seuraava shokki tappaa välittömästi kohteen, eli karhun.

        Jos hirvi (joka on isompi eläin kuin karhu) eksyy kaupunkiin ja se pitää lopettaa niin ei sielä kivääreillä aleta räiskiin, vaan haulikolla.


      • ///;D

        Kaverilta kuulin ja yhdessä pohdimme että auttaako jos jokin petoeläin tulee vastaan (susia,karhu jne) niin ampua jonkin moinen hätäraketti/ilotulite tai jonkin muun lainen rjkähde vaikka se ei olisikaan tappavaa vaan ääni ja valo säikäyttäisivat eläimen pois?!?!??
        Itse vaikka olenkin vielä nuori(16) niin olen samoillut jo jonkin aikaa lähimetsissä ja myös lapin erämaissa yksikseni ja eläimiä suunnilleen lähtenyt seuraaamaan enkä karkuun lähtemään:) Ne on osa suurta vihätystä ;D


      • vaeeltaja 1
        ///;D kirjoitti:

        Kaverilta kuulin ja yhdessä pohdimme että auttaako jos jokin petoeläin tulee vastaan (susia,karhu jne) niin ampua jonkin moinen hätäraketti/ilotulite tai jonkin muun lainen rjkähde vaikka se ei olisikaan tappavaa vaan ääni ja valo säikäyttäisivat eläimen pois?!?!??
        Itse vaikka olenkin vielä nuori(16) niin olen samoillut jo jonkin aikaa lähimetsissä ja myös lapin erämaissa yksikseni ja eläimiä suunnilleen lähtenyt seuraaamaan enkä karkuun lähtemään:) Ne on osa suurta vihätystä ;D

        olis armottoman kova tuijotus ja joitakin hypnoottisia eleitä. Luulis tuon karhunkin alkavan vähä epäröimään ja miettiin missä mennään.


      • Anonyymi
        James kirjoitti:

        Olen jostain ohjelmasta kuullut että haulikko on oikeastaan huonoin vaihtoehto kun puhutaan puolustautumisesta karhulta. Se ei tapa karhun kokoista eläintä vaan haavoittaa. Ja silloin voi käydä kyllä tosi huonosti.

        kun haulikossa on 8-9 mm haulilataus niin kohtihyökkäävä karhu pysähtyy kuin seinään! ampuma matka muutama metri. kanadassa on isommat karhut kuin meillä ja siellä esimerkiksi poliisi käyttää turva aseena haulikkoa petotehtävissä. metsästys on sitten asia erikseen.


      • Anonyymi

        Minulle sama karhu karjui timissä joka oli nähty turkkilassa.Tuuli puhalsi minusta metsään päin ja kaksi kovaa karjaisua sai minut kääntymään kotiin lenkiltä.Karhu varotteli kun oli kai kyttäämässä Ahrolan lampaita.Tämä oli vuonna 2019 kesäkuussa.Siis samana vuonna kun se oli turkkilassa.Ruppee mietityttään koska on se viimeinen lenkki metsässä. Itse kullakin.


      • Anonyymi
        ..ll kirjoitti:

        kun vaivauduit noinkin pitkät ohjeet selvittämään:) no oikeita aseita mulla ei ole ja toivottavasti en törmääkään metsänherraan;-)

        Kun vähän pitää ääntä kulkiessaan,eläimet kuulevat ja väistyvät.
        Myös nalle. T: itäsuomessa metsissä käyvä. Kyllä olen viime kesänäkin ollut karhualueella,sai pitääkin ääntä,semmoista vaikeakulkuisempaa,korpea. Oli kusiaispesiä verottanut,ja kyntänyt suorastaan marjamättään,ja ampiaispesän avannut ja syönyt valtaosan amppareista.
        Monena kesänä mietin miksi yhdellä alueella säilyy mustikoita,ettei kukaan kerää.
        Ja syksymyöhään puolukkkaa,kallioille soilta noustessa.
        Paitsi,nallekin kyllä syö niitä. Se ei aina niin lajittele,mäneekö pelkkää marjaa vai varpujakin. Puolukkamätäskin voi olla syöty ihan että varvut on katkottu,sitten vielä ksivaa mättäästä toukkia tms.
        Sulje sapuskat tiiviisti astioihin. Älä jätä tähteitä maastoon,äläkä teltan viereen.


    • benedi=siunattu

      , siinä ratkaisu!
      10.09.09 aamulla Nurmeksessa, karhu söi kaurapellossa , riipi komealla kämmenellään
      jyviä suihinsa!
      Kaverini Pauli meni hakemaan kameraa, mutta karhu oli ehtinyt lähteä.
      Mukana ollut Ulsteri niminen kaukasianpaimenkoira Isä: Severnye L´vy Lomo Edinstvenny
      ja emä: Zlata ot Fippovoy,...oli mukana , ja ampaisi karhun hajujäljelle!
      Koira saavutti karhun läheisestä metsiköstä, jossa se 12 kk:n ikäinen pentu (uros)
      piti karhua paikoillaan.
      Karhun yrittäessä lähteä, se tarrasi karhun housunpunttiin kiinni, joten karhu istuutui paikoilleen.
      Aikansa tätä seuratessa, Pauli kutsui Ulsterin kotiin.
      Karhun kaatolupa oli taskussa, mutta " Enhän minä nyt kotinallea ammu" Pauli tuumaili

      Kertomus on tosi ja sen selitys luotettava. www.eroonsusista.com

      • jautsi

        Jos karhu on niin pieni, että antaa koiran retuuttaa niin ei se käy ihmisen kimppuun :)
        AIkuiselle karhulle on ihan sama millainen koira kiinni käy niin menee rekulta henki. Oikeastaan mitä pienempi koira niin sitä parempi, ketteryydellä voi väistellä. Parhaita karhukoiria ovat sitä nimeä kantavat ja sen lähisukulaiset laikat. Karhun saa liikkeele parhaiten koiran haukkuminen joka ärsyttää joskus nalleakin. Siis jos koira pystyy häiritsemään karhua haukkumalla ja näykkimällä niin karhu voi paeta, mutta jos koira käy oikeasti puremaan niin ei ehdi leukoja avata kun on selkäranka poikki.
        Susille kaukasialainen on varmasti todella hyvä pelote, hankkisin itsekin jos olisi vaikka lampaita.


      • Anonyymi

        kaukaasianpaimenkoira on niin hidas että agressiivinen karhu tappaa sen saman sekunnin sisällä. karhun kynsistä johtuen sen pito kynsissä ja räjähtävä lähtönopeus on sitä luokkaa että koira häviää. kun olen haukuttanut koirilla karhua niin harvoin karhu pyrkii koiraa tosissaan vahingoittamaan. hirvirotuisista koirista esimerkiksi norjanharmaissa hirvikoirissa on innokkaita ja pelottomia karhun haukkujia mutta niiden hitaudesta johtuen muutaman koiran on karhu tappanut. tehokkaimmat ja oikeasti karhun pysäyttävät koirat olivat kaksi yhdessä työskentelevää länsisiperian laikaa jotka minä olen vuosikymmenten aikana tavannut.


    • omaa tietoa

      Olen yli 20v liikuskellut eri puolilla lappia niin autolla pikkuteitä ajellen kuin patikoidenkin.
      Lisäksi olen vuosittain kavunnut n 10 tunturin tai vaaran päälle( joista näkee pikälle ja kauas).
      Ja yksin.
      Kuitenkaan en ole, vielä,nähnyt ainuttakaan karhua tai sutta!
      Voiko se olla vain hyvää tuuria(minulle se on huono tuuri,koska toivoisin näkeväni kakki mahdolliset elikot, en pelkää niitä).
      Sen tiedän varmasti,että vaikka en ole nähnyt yhtään karhua,niin usea karhu on havainnut minut.

    • Lihaa ja Hunajaa

      Sivele itsesi hunajalla ja ota siihen keihään kärkeen parin kilon lihakimpale !!!!!

      • Kaapenaar

        Mä pidän tuosta edellisestä ehdotuksesta!
        Olen retkikaupoissa nähnyt karhukelloja
        Siis pieni kello missä on magneettinen hiljaisija, karhu sen kuulee ja ei tule lähelle

        toinen on vaihtoehto on ostaa karhu pippuri kaasua
        googlaa "bear pepper spray", ja "bear bell"


      • Lapinnauris
        Kaapenaar kirjoitti:

        Mä pidän tuosta edellisestä ehdotuksesta!
        Olen retkikaupoissa nähnyt karhukelloja
        Siis pieni kello missä on magneettinen hiljaisija, karhu sen kuulee ja ei tule lähelle

        toinen on vaihtoehto on ostaa karhu pippuri kaasua
        googlaa "bear pepper spray", ja "bear bell"

        Nyt järki käteen. Unohda se karhu. Et tule sitä tällä reissullasi koskaan kohtaamaan. Enemmän sulle on harmia ketuista, supeista ja myyräläisistä jotka tulee yöllä penkomaan sun eväitä ja joudut niitä hätistelemään tiehensä.


    • eräkulkija

      Oliskohan se aika paljon todennäköisempää, ettet yhden kuukauden reissun aikana pääse Lapissa näkemään karhua edes kaukaa, ellet sitten ole menossa johonkin eläintarhaan tai petokeskukseen.

      Karhuongelma taitaa keskittyä enemmän Etelä-Suomeen ja Itä-rajan pintaan. Itse en onnistunut näkemään Kuusamossa kuuden vuoden aikana yhtään karhua tai sutta edes itärajan pinnassa. Selkosilla villieläimillä on tilaa väistää ja sen ne myös tekevät mielellään. Jälkiä kylläkin kuuden vuoden aikana tuli nähtyä ja niiden perusteella niin karhut kun sudetkin enemmän olivat väistelleet meitä kulkijoita kuin olisivat tunkeneet tekemään tuttavuutta.

      Eli todennäköisyys on todella pieni. Samalla logiikalla vois tietysti yrittää varautua kaikkeen muuhunkin. Miten pitäis toimia jos taivas tippuu niskaan tai vaikka lentokone. Meteoriittikin voi osua just kohdalle vaikka liikkuis missä ja avaruusromuakin on taivas pullollaan. Entä jos joku mötikkä ei palakkaan ilmakehässä poroksi ja tippuu just omaan otsaan.

      Eli käytännössä karhuvaara on enemmän julkisuuspeloittelua kuin todellisuutta. Tämä ei tietenkään sulje pois sitä asiaa, etteikö Itärajan karhuemot pentuineen kaupunkien liepeillä olisi vaarallisia. Tottakai niissä on riski, koska reviirit menevät ihmisten kanssa lomittain ja ahdasta on, jolloin kohtaamistodennäköisyys on aikalailla suurempi kuin erämaissa.

      • pattikoija

        eräkirjoissa suositellaan naisten laskevan housut kinttuun ja näyttävän karhulle tuheron. Se kuulema saa karhun pakokauhunsekaisen kunnioituksen valtaan ja kääntymään suinpäin pakomatkalle.


      • ierikka nyt

        Kaveri kyseli parivuotta sitten asiaa johon vastaat. Lieneekö vastaaja perushämäläinen(hitaanpuoleinen?)
        No,parempi myöhään kun ei milloinkaan.Toivotaan kuitenkin että kysyjä kykenee vielä lukemaan tämän tekstin.


      • WaakkuWanha
        ierikka nyt kirjoitti:

        Kaveri kyseli parivuotta sitten asiaa johon vastaat. Lieneekö vastaaja perushämäläinen(hitaanpuoleinen?)
        No,parempi myöhään kun ei milloinkaan.Toivotaan kuitenkin että kysyjä kykenee vielä lukemaan tämän tekstin.

        Mulla on ollut emokarhu naapurina vuodesta 1989.
        Pentuja tekee muutaman vuoden välein, ne ovat rohkeampia, emo ei juuri näyttäydy.
        Paikka eteäisessä lapissa korvessa kaukana asutuksesta, Natura naapurina 65 k länteen.
        Joskus yksikseni syksyllä paikkoja laitoin kuntoon, marjakuoppaa kaivoin, tuli tuttu 12 poron lauma siihekupan viereen, tuhinaa kuului kauempaa. Aamulla kun teltasta heräsin, oli sama tokka ympärillä.
        Sitten iltatulilla pari erausta huvikseen tokkaa hätyyttelivät, alueeni on puolisen kilometriä pitkä ja auraamaton. Porot tulivat keskiyöllä hätäännyksissän pareittan läheltä tulta, eraukset perässä.
        Karjahdin pari kertaa, tilanne kai siitä rauhoittui.
        Aamukahveja keitellessäni tunsin itseni jo porotilalliseksi, kun poroja oli leiri täysi.

        Karhu on fiksu otus, ei se pahaa tee varsinkaan naiselle. Havaintoja on siitäkin, että jos kaksi naista menee mustikkaan, voi karhu tulla syömään ämpäristä, mutta ei näyttäydykään, jos mies on mukana.

        :8)


    • turippo

      Aika paljon Karhu alueilla vaeltanut eikä tosiaan pyssyä le tarvinnut.
      Yksin kun lähtee ja tulee hiljaa oltua, vanha kikka (esim . juuri tuon emo / poikaset) siihen että et karhua tule koskaan näkemään on pitää esim. aterimet roikkumassa sidottuna rinkasta.
      noi kun pakkia vasten kolisevat metalisesti, niin kyllä emo ottaa ja korjaa pentunsa pois jo kilometrien päästä.

      Eli ääntä kun vähän lähtee niin ei tarvitse pelätä.

    • alallalalallalalalal

      ihan vain tuolle nimim.lapin nauriille että täällä Lapissa EI ole supi koiria ja ketut on sen verran arkoja täällä että ne ei uskalla tulla lähellekään ihmistä ja se on äärimmäisen epätoden näköistä että karhu tulisi päälle...toden näköisempää on että päällesi tippuu meteoriitti...asun lapissa ja olen metsästänyt n.15 vuotta ja kertaakaan en ole täällä muoniossa nähnyt karhua tai kettua ilveksen ja ahman olen kyllä nähnyt mutta en muuta.

    • Kannattaa ottaa retkeillessä & marjastamassa ottaa hunajapurkki mukaan taskuun. Jos karhu yllättää, avaa vain hunajapurkki ja aseta se maahan. Sen jälkeen itse poistuu rauhallisesti kauemmas, niin karhu haistaa hunajan ja jää syömään hunajaa, joka on aika perso sille :)

    • Anonyymi

      Hämeenkyrössä oli jossain suurlavan maastossa nähty karhu.Minä keksin idean mennä timin tielle linkkimaston lähelle siinä menee vesi puro vieressä.Vein piruuttani kalaa siihen lähelle.No ei aikaa mennyt kun olin metsässä kuului neljä kertaa pelottava karjaisu aivan läheltä minua.Siis muutaman viikon päästä ja kalat oli syöty ja isot jäljet vieressä.Kun yskäisin huuto loppui ja jotakin ruskeaa vilahti pakoon.

    • Anonyymi

      yleensä karhu väistää ihmistä. poikkeuksiakin on. joskus koira saa karhun ärsyyntymään ja hyökkäämään, pentujaan ja saalistaan vahtiva voi joskus olla arvaamaton. tyynellä säällä karhu kuulee aina ihmisen ja väistää, tuulisella säällä voi joskus tulla molemmin puolinen yllätys. yleensä karhu liikkuu öisin, päivämakuu sillä on tiheiköissä tai vaikeakulkuisissa puronvarsissa. turistien kuvauspaikoilla kesytetyt karhut voivat olla pelottavia koska niiltä on ihmisarkuus hävinnyt. yleensä nämä yksilöt kuitenkin menettävät ensimmäisenä henkensä metsästyskauden alkaessa.

    • Anonyymi

      Olen kulkenut Lappia ristiin rastiin yli 50 vuoden ajan. Marjastanut, metsästänyt, kalastanut, vaeltanut sekä ajanut autolla tuhansia kilometrejä metsäautoteillä. Yhtään karhua en ole nähnyt. Kaksi kertaa olen törmännyt tuoreeseen karhunpaskaan. Eli karhun näkeminen Lapissa on todella harvinaista ja karhu todellakin väistää ihmistä.

      • Anonyymi

        Tämähän johtuu siitä että lapissa petoeläimiä todella vähän koska luonto tarkoitettu porojen kasvatukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämähän johtuu siitä että lapissa petoeläimiä todella vähän koska luonto tarkoitettu porojen kasvatukseen.

        Juu ja lapissa osana luontoa ovat nämä poromiehet. Heillähän on oikeus kantaa asetta moottorikelkassa moottoripyörässä ja mönkijässä. Samoin heillä kuulemma on oikeus mennä turistiravintolan asiakkaaksi iltakaljoille puuko vyöllä. He hoitavat myös nämä petoeläimet pois häiritsemästä poronhoitotyötä. Tuo hoituu ilman turhaa paperityötä koska alkuperäiskansojen suojelusopimus ei velvoita alkuperäiskansoja paperitöihin.


    • Anonyymi

      Edelliseen kommentti:
      Älä höpise joutavia. Poromiehissä on samanlaisia kusipäitä kuten sinä ja todella hienoja herrasmiehiä kuten minä.

    • Anonyymi

      Pienkone lentäjät kertovat, että ovat nähneet välillä aukeilla marjastajia ja karhu on voinut olla toisessa päässä aukeata. karhu väistää parhaimmillaan muutaman sata metriä, kun sitä ei häiritä. Eli varmaan monella on karhu voinut olla aika lähelläkin, mutta ihmisillä ei ole ollut siitä mitään hajua, toisin kuin karhulla.

    • Anonyymi

      Osuin Hämeenkyrössä Timissä lähellä Ahrolaa 2019 karhun alueelle kun se kyttäsi alueella olevia lampaita.Yhtäkkiä jostain aika läheltä kuului kaksi karjaisua ja säikähdin ensin,totesin rauhallisella äänellä ei vaaraa nallella ja lähdin hitaan rauhallisesti pois päin en juossut.Se lähti toiseen suuntaan samalla tavalla.
      Seuraavana päivänä oli hunajat syöty ja kuului outo huokaus.Kuin joku olisi haukotellut syvään metsässä,ja sitten risut rapisi.Mitään ei näkynyt.
      Päälle sain ison jätöksen kukkapenkin lannoitteeksi.Olin liikuttunut ja ihmeissäni kauan näkemästäni tai paremminkin kuulemastani karjunnasta.Mene pois se sanoi.
      Mutta kyllä katosi Ahrolasta lampaatkin kun sana levisi.

      • Anonyymi

        Mistä tiesit, että se oli karhu?


    • Anonyymi

      Sivistys on huippua karhuilla.

    • Anonyymi

      Hmm.. mitähän jos pysyisit sittenkin kotona.

    • Anonyymi

      Paras tapa pitää karhut kaukana on laulaa kailottaa koko ajan isoon ääneen. On melkein sama mitä laulaa. Kokemukseni mukaan parhaiten toimivat kuitenkin virret ja puhemusiikki. Karhu pelkää myös ihmisen hajuja, joten hygienia kannattaa unohtaa muutamaksi päiväksi ennen luontoretkeä. Eli kun haisee, älisee ja kulkee vielä myötätuuleen koko reissun niin on yli 95 % varmaa ettei joudu retkellä karhun kynsiin.

    • Anonyymi

      kannattaa ottaa lihaa kalaa ja hedelmiä mukaan hävikkiruuista saa halvalla.
      Ja viedä ne esim. mäntyrinteen kappelin lähelle metsään.Ja itse mennä kyttään kappelin vessaan.Ja pian on karhuhavaintojuttua lehdessä.Näin homma skipaa.Sitten timissä Ahrolassa oli lampaita karhulle heiveröisessä aitauksessa.Kas kas Karhu haistoi lampaat ja murisi huokaili ja tuhisi kun kuljin Timissä tiellä.2019 keväällä alkukesällä.Ja taas oli kalat syöty mitä vein.Itse eläimestä en nähnyt kuin vilauksen takapuolesta kun se juoksi lujaa pakoon.Näin kannattaa toimia.
      Se alkaa tottuun ihmiseen näes.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      400
      1607
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1308
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1245
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1208
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      997
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      836
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      834
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      830
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      183
      746
    Aihe