löytyykö terhi 15hp perämoottoriin manuaalia ym. muuta dokumenttia mistään .
terhi 15hp
16
4361
Vastaukset
- Terhi Fun club
Terhin veneet ja koneet olivat aikoinaan pitkään Oy Korpivaara Ab:n hallussa. Koneiden valmistaminen lopetettiin vanhanaikaisen tekniikan ja kovan kilpailun takia jo 80-luvun puolivälissä, eikä syyttä. Mikäli et ole perämoottorikeräilijä, suosittelen siirtymistä samanikäiseen japanilaiseen tai jenkkiin. Oman kokemukseni mukaan (alitehoisia, vaikeita käyttää ja jopa käyttäjälleen vaarallisia)Terhin moottoreiden mäntien voi aivan rauhassa antaa ruostua pyttyihinsä. Ellet sitten keräile käyttöohjekirjoja....;)
- tumazzi
Meillä löytyy toimintakuntoinen 9.9 terhi valmet, myös alkuperäinen käyttöohjekirja löytyy. Sama kirja pätee e20-malliin asti. Korjauskirjan ostin keltaisen pörssin kautta saamaiskylästä joltain mieheltä, joka oli ostanut terhin varaosat kun tehdas lopetettiin. Meidän kone on toiminut moitteettomasti suolaisissa vesissä jo 20 vuotta.
- amd63
tumazzi kirjoitti:
Meillä löytyy toimintakuntoinen 9.9 terhi valmet, myös alkuperäinen käyttöohjekirja löytyy. Sama kirja pätee e20-malliin asti. Korjauskirjan ostin keltaisen pörssin kautta saamaiskylästä joltain mieheltä, joka oli ostanut terhin varaosat kun tehdas lopetettiin. Meidän kone on toiminut moitteettomasti suolaisissa vesissä jo 20 vuotta.
olisko mahdollista saada räjähdyskuvia moottorista ja mitäs sähkön ulosotto etupuolella palvelee,onkohan ko.moottorini 15hp ilmajäähytteinen.olis kiva tietää ettei turhaan tarttis availla.
- Tumassii
amd63 kirjoitti:
olisko mahdollista saada räjähdyskuvia moottorista ja mitäs sähkön ulosotto etupuolella palvelee,onkohan ko.moottorini 15hp ilmajäähytteinen.olis kiva tietää ettei turhaan tarttis availla.
Vesijäähy,25w/12v keskimmäisestä ja vasemmasta nastasta.
- amd63
Tumassii kirjoitti:
Vesijäähy,25w/12v keskimmäisestä ja vasemmasta nastasta.
Ihme ja kumma edellinen omistaja vannoi koneeni olevan ilmajäähdytteinen.Onkohan ko.koneita ilma/vesi jäähdytteisiä,koneeni on valkokoppainen.
- ilmajäähytyksellä
amd63 kirjoitti:
Ihme ja kumma edellinen omistaja vannoi koneeni olevan ilmajäähdytteinen.Onkohan ko.koneita ilma/vesi jäähdytteisiä,koneeni on valkokoppainen.
Vilkaiseppa koneen sisään. Ilmajäähytteisessä on jäähytysrivat ilmanohjainlevyjen sisällä. Semmoista tiheää metallilamellikkoa niinkuin vanhojen moottoripyörien pytyissä oli.
Terhejä tehtiin ilmajäähytyksellä vain nelosia ja viitosia. Viitosissakin oli myöhemmissä malleissa vesijäähytys. Se ilmajäähytteinen oli ihan paska, itselläni oli.
Tarkennus vielä tuohon sähköpistokkeeseen. Laitimmaiset nastat yhdistämällä saadaan kone sammumaan käytettäessä kaukohallintalaitetta. Samat nastat oikosulkeutuu siinä yläpuolella olevaa punaista sammutusnappia painamalla... vai oliko tuossa vuosimallissa jo turvakytkin. Sekin tekee saman toiminnon. - tumassi
ilmajäähytyksellä kirjoitti:
Vilkaiseppa koneen sisään. Ilmajäähytteisessä on jäähytysrivat ilmanohjainlevyjen sisällä. Semmoista tiheää metallilamellikkoa niinkuin vanhojen moottoripyörien pytyissä oli.
Terhejä tehtiin ilmajäähytyksellä vain nelosia ja viitosia. Viitosissakin oli myöhemmissä malleissa vesijäähytys. Se ilmajäähytteinen oli ihan paska, itselläni oli.
Tarkennus vielä tuohon sähköpistokkeeseen. Laitimmaiset nastat yhdistämällä saadaan kone sammumaan käytettäessä kaukohallintalaitetta. Samat nastat oikosulkeutuu siinä yläpuolella olevaa punaista sammutusnappia painamalla... vai oliko tuossa vuosimallissa jo turvakytkin. Sekin tekee saman toiminnon.Noista sähkönastoista vielä: käyttöohjekirjan mukaan siihen voi laittaa 3 lamppua 12voltin jännitteellä tai yksi lamppu 24voltin jännitteellä. Keskimmäiseen toinen lampun johto kiinni ja sitten koitat kummankinpuoleisesta miten pelaa. AIka vaatimattomasti se lataa mutta voihan siihen jonkun pikkuakun kiinni laittaa.
JA olisin melko varma tuosta vesijäähystä, vois tietty purkaa perää vähän irti siitä kavitaatiolevyn yläpuolelta ja katsoa näkyykö vesipumpun kotelo. Oma ohjekirjani on vihreäkoppaiseen mutta on yhteneväinen suurimmilta osin valkokoppaisiinkin. - amd63
tumassi kirjoitti:
Noista sähkönastoista vielä: käyttöohjekirjan mukaan siihen voi laittaa 3 lamppua 12voltin jännitteellä tai yksi lamppu 24voltin jännitteellä. Keskimmäiseen toinen lampun johto kiinni ja sitten koitat kummankinpuoleisesta miten pelaa. AIka vaatimattomasti se lataa mutta voihan siihen jonkun pikkuakun kiinni laittaa.
JA olisin melko varma tuosta vesijäähystä, vois tietty purkaa perää vähän irti siitä kavitaatiolevyn yläpuolelta ja katsoa näkyykö vesipumpun kotelo. Oma ohjekirjani on vihreäkoppaiseen mutta on yhteneväinen suurimmilta osin valkokoppaisiinkin.Voi kiitos,täytyy vissin purkaa perää ja katsella missä vesipumppu on ,peräöljyä vaihtaessa meni enemmän kun nykyajan koneisiin,lmausruuvi oli ainakin sen verran korkealla.Ei ole jäähytyslamellikkoa pytyissä ja sammutus on vaan turvakytkin jossa muoviklipsi joka vedetään irti,saakohan niihin nastoihin liitettyä pilssipumppua,kyllä omaa ohjekirjaa tarvis.
- purkajapoika
amd63 kirjoitti:
Voi kiitos,täytyy vissin purkaa perää ja katsella missä vesipumppu on ,peräöljyä vaihtaessa meni enemmän kun nykyajan koneisiin,lmausruuvi oli ainakin sen verran korkealla.Ei ole jäähytyslamellikkoa pytyissä ja sammutus on vaan turvakytkin jossa muoviklipsi joka vedetään irti,saakohan niihin nastoihin liitettyä pilssipumppua,kyllä omaa ohjekirjaa tarvis.
Sähkö on todennäköisesti vaihtovirtaa jolla lamput kyllä toimivat, mutta akku ei lataannu ilman tasasuuntaajaa ja pilssipumppukin saattaa ottaa liikaa sähköä.
- tumazzi
purkajapoika kirjoitti:
Sähkö on todennäköisesti vaihtovirtaa jolla lamput kyllä toimivat, mutta akku ei lataannu ilman tasasuuntaajaa ja pilssipumppukin saattaa ottaa liikaa sähköä.
Pilssipumpulle ei tuosta missään nimessä riitä virtaa, lampuille ehkä yhteensä 35w. Itsellä on samanverran lataava yamaha, käytän latausta ajovaloon mutta muut sähköt 55A akusta.
Kun irrotat perää se tulee vain muutaman sentin alaspäin, pitää vaihdetanko yläpäästä irroittaa vaihteensiirron vivustoa että tappi irtoaa yhdystangosta (koneen alla, näkee lampulla). SIipipyöriä saa vielä uustuotantonakin terhi-liikkeistä voi kysellä, mm. Kone-Ketola Porissa. Tai se heppu sieltä Saamaiskylästä. - tumazzi
tumazzi kirjoitti:
Pilssipumpulle ei tuosta missään nimessä riitä virtaa, lampuille ehkä yhteensä 35w. Itsellä on samanverran lataava yamaha, käytän latausta ajovaloon mutta muut sähköt 55A akusta.
Kun irrotat perää se tulee vain muutaman sentin alaspäin, pitää vaihdetanko yläpäästä irroittaa vaihteensiirron vivustoa että tappi irtoaa yhdystangosta (koneen alla, näkee lampulla). SIipipyöriä saa vielä uustuotantonakin terhi-liikkeistä voi kysellä, mm. Kone-Ketola Porissa. Tai se heppu sieltä Saamaiskylästä.Täältä varaosaa ja terhitietoutta:
0400 578033 H.Urkonen - tuossa
ilmajäähytyksellä kirjoitti:
Vilkaiseppa koneen sisään. Ilmajäähytteisessä on jäähytysrivat ilmanohjainlevyjen sisällä. Semmoista tiheää metallilamellikkoa niinkuin vanhojen moottoripyörien pytyissä oli.
Terhejä tehtiin ilmajäähytyksellä vain nelosia ja viitosia. Viitosissakin oli myöhemmissä malleissa vesijäähytys. Se ilmajäähytteinen oli ihan paska, itselläni oli.
Tarkennus vielä tuohon sähköpistokkeeseen. Laitimmaiset nastat yhdistämällä saadaan kone sammumaan käytettäessä kaukohallintalaitetta. Samat nastat oikosulkeutuu siinä yläpuolella olevaa punaista sammutusnappia painamalla... vai oliko tuossa vuosimallissa jo turvakytkin. Sekin tekee saman toiminnon.ilmajäähdytteisessäkin on vesipumppu ja se jäähdyttää/vaimentaa pakoputkea lohkoa alapuolelta/ääntä ja tämä saa monen koneen käymään kuumana!
Nytkin on tuolla yksi ilmajäähdytteinen myynnissä, joka käy omistajan mukaan kuumana ja särkee sytystulpan helposti, joka on syy/seuraus kuumuudesta! - suomalaista laatua
tuossa kirjoitti:
ilmajäähdytteisessäkin on vesipumppu ja se jäähdyttää/vaimentaa pakoputkea lohkoa alapuolelta/ääntä ja tämä saa monen koneen käymään kuumana!
Nytkin on tuolla yksi ilmajäähdytteinen myynnissä, joka käy omistajan mukaan kuumana ja särkee sytystulpan helposti, joka on syy/seuraus kuumuudesta!Meillä oli aikoinaan ilmajäähytteinen viitosterhi. Siinäkin oli vesipumppu mutta ensimäisissä sarjoissa ei oltu porattu vedenmenoreikää sihdin takaa pumpulle.
Kone kuumeni niin ettei jaksanut käydä ja ohjainlaakerista nousi käry.
Se oli sitä kotimaisen työn laatua.
Kerran näin 15 hv.neuvostoliittolaisen perämoottorin jonka nimi oli Ahti. Se oli ilmiselvä Terhin kopio. Vain kaasari oli pelkistetympi, ei ollut mitään imuilman vaimennusta. Se oli ihan korkkaamaton kone jota myytiin nokialaisille vastakauppana.
Oliskohan Terhikit olleetkin kopsattu idästä. - tumassi
suomalaista laatua kirjoitti:
Meillä oli aikoinaan ilmajäähytteinen viitosterhi. Siinäkin oli vesipumppu mutta ensimäisissä sarjoissa ei oltu porattu vedenmenoreikää sihdin takaa pumpulle.
Kone kuumeni niin ettei jaksanut käydä ja ohjainlaakerista nousi käry.
Se oli sitä kotimaisen työn laatua.
Kerran näin 15 hv.neuvostoliittolaisen perämoottorin jonka nimi oli Ahti. Se oli ilmiselvä Terhin kopio. Vain kaasari oli pelkistetympi, ei ollut mitään imuilman vaimennusta. Se oli ihan korkkaamaton kone jota myytiin nokialaisille vastakauppana.
Oliskohan Terhikit olleetkin kopsattu idästä.Terhin 5heppainen poikkeaa oleellisesti malliston isommista koneista juuri ilmajäähdytteisyytensä vuoksi. 9,9hp on ensimmäinen jossa vesipumpun avulla on lohkossakin vesikierto.9,9hp on lohkoltaan 260cm3 ja 15hp, 20hp ja 23hp ovat lohkoltaan 340cm3. Näin ollen 9,9 ei pysty virittämään tehokkaammaksi kuten esim. yamahat pystyy. Meillä on ollut tuo oma terhi vuodesta -81, ainoat huollot tulpan vaihdot, käynnistysrattaan vaihto, siipipyörän vaihto (3kertaa). Selvittämättömiä käyntihäiriöitäkin on ollut, pääosin syynä roskat kaasarissa. Tankki ruostui puhki 1998. Ei oo kyllä motilla paljoa ajeltukaan, verkoilla käyty. Ikinä ei ole huuhdeltu makeella kesän jälkeen. Jos ei tokalla niin kolmannella joka kevät käyntiin, tiedä sitten monenako vuotena vielä...
- Anonyymi
tumassi kirjoitti:
Terhin 5heppainen poikkeaa oleellisesti malliston isommista koneista juuri ilmajäähdytteisyytensä vuoksi. 9,9hp on ensimmäinen jossa vesipumpun avulla on lohkossakin vesikierto.9,9hp on lohkoltaan 260cm3 ja 15hp, 20hp ja 23hp ovat lohkoltaan 340cm3. Näin ollen 9,9 ei pysty virittämään tehokkaammaksi kuten esim. yamahat pystyy. Meillä on ollut tuo oma terhi vuodesta -81, ainoat huollot tulpan vaihdot, käynnistysrattaan vaihto, siipipyörän vaihto (3kertaa). Selvittämättömiä käyntihäiriöitäkin on ollut, pääosin syynä roskat kaasarissa. Tankki ruostui puhki 1998. Ei oo kyllä motilla paljoa ajeltukaan, verkoilla käyty. Ikinä ei ole huuhdeltu makeella kesän jälkeen. Jos ei tokalla niin kolmannella joka kevät käyntiin, tiedä sitten monenako vuotena vielä...
Pitääkö Terhin 15hp valkokoppaisessa moottorissa irrottaa kone silloin kun vaihtaa vesipumpun siipipyörän ? entiedä onko se vain ruosteella kiinni vai miksi ei inahdakkaan alaspäin se alaosa perämoottorista minkä sisällä öljyt on kaikki mutterit ja muut luullakseni on irti mitkä siihen pitäs vaikuttaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitääkö Terhin 15hp valkokoppaisessa moottorissa irrottaa kone silloin kun vaihtaa vesipumpun siipipyörän ? entiedä onko se vain ruosteella kiinni vai miksi ei inahdakkaan alaspäin se alaosa perämoottorista minkä sisällä öljyt on kaikki mutterit ja muut luullakseni on irti mitkä siihen pitäs vaikuttaa
itse huollin 15hp valkokopaisen terhin muutama vuos sitten ja moottori piti irrottaa kun vaihtoi vesipumpun siipupyörän.
joku siinä vielä on pielessä kun bensaletkuissa näkyy ilmakuplia kun ajaa ja moottori ei jaksa vääntää tehot sama luokkaa kuin vanhassa 7.5 hp jonssonissa
ehkä käytössä liian iso bensaletku sitä kun lyhennettiin vähän parani tehot ja bensatankki täynnä toimi paremmin
pitää tänäkesänä kokeilla eripaksusia bensaletkuja ja ja katsoa onko sytytys oikein yms yms
kokeilemalla selviää.
perseestä on kun ei ole ohjekirjaa ja ensimmäine perämoottori mitä huoltaa on niin vanha että ei löydy tietoa mistään.
niin ja painokin on samaa luokkaa kuin siinä 7.5hp jonssonissa liekkö sitten terhi vain mainostettu 15hp. laiska moottori se ainakin on mukavaa arpomista kun ei tiedä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä722419Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721782Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461457Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2561429- 841259
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3871232Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421225- 1281185
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3481176