Kaksosäideille

"kaksikko"

Heippa! Onko teillä ollut käytössä valjaita esim. ulkoillessa? Vai, mitenkä äidit ovat pysyneet meidän n. 1,6v. täynnä seikkailumieltä olevien taaperoiden perässä? Kertokaapas rohkeesti kokemuksianne niin oltaisiin niistä kiitollisia.

10

3319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siiri.71

      Vaikka tuosta ajasta on jo kulunut vuosikausia, muistan se edelleen :) Kyllä, meillä kokeiltiin myös valjaita talutushihnoineen, mutta lapset eivät niissä suostuneet olemaan, vaan röhnöttivät maassa mahallaan ja kiljuivat... Jos lapset saa niihin totutetuksi, niin ovat varmasti hyvä apukeino.
      Lopputulos meillä oli se, että kun olin kerran hätäisen pohdinnan jälkeen noukkinut ensimmäisen ylös pellonreunan vesiojasta (syvä), ja rynnännyt sen jälkeen tielle pelastamaan toista, niin aloin pysymään lasten kanssa joko sisällä päivisin tai sitten liikuttiin vain rattailla. Pihaleikit toteutetiin sitten iltaisin, kun mieheni oli apuna vahtimassa, ellen saanut ketään kaverikseni päivisin. Ankeaa se oli, mutta onneksi sitä ei kestänyt kauaa, oikeastaan sen yhden kesän vain (lapset tuolloin n. 2v). Seuraavana talvena lumi ja talvivarustus vaikeutti lapsen juoksua ja seuraavana kesänä pojat olivat jo sen verran isompia, että ainakaan leikkikentältä he eivät karkailleet.
      Lisäksi kannattaa hyödyntää ulkoiluihin kaikki mahdolliset apuvoimat, minäkin muistan, kun pyysin aina joskus naapurin mukavaa rouvaa (eläkkeellä n. 65v) samaan aikaan ulos "kuulumisten vaihtoon" :)

    • ja tuplariiviöitä =)

      Meillä ei myöskään kovin paljon ulkoilla yksin lasten kanssa (nyt 4v.). Rattailla käydään lenkkejä ja ehkä leikkipuistossa, jossa hyvät aidat ympärillä, mutta sielläkin hankalaa jos juoksevat eri suuntiin.... Rattailla kun liikutaan, lapset itse kävelevät ja pitävät rattaista kiinni. Tällä tavoin voi käydä myös kaupassa =) Valjaita en edes ole harkinnut, tuntuisi hullunkuriselta minusta... Korkeat tiiliaidat vaan talon ympärille ;)

    • hyvin toimi

      eli; siirtymät AIDATTUIHIN puistoihin tai klo 17 jälkeen päiväkodin pihalle rattaissa. muistaakseni sinne parin vuoden ikään asti olivat tuplat rattaissa aina valjaissa. mielellään pukivat jopa itse ne päälleen. valjaat oli pakko olla lasten oman turvallisuuden vuoksi, muuten kiipesivät kilvan seisomaan rattaissa.kävelyllä emme valjaiden kanssa käyneet, lapset purkivat energiansa sitten puistossa ulkoillessaan. hieman vanhempana kävimme kävelyllä niin, että kumpikin lapsi piti yksösten rattaiden eri sivuilta kiinni kävellessään rattaiden vieressä.

    • Nimetön

      En sitoisi lapsia, koiria kyllä. Äitinä meidän on vaan juostava lasten perässä tai toimittava niin ettei tarvitse. Itse tulen hyötymään kahdesta vanhemmasta lapsesta, 3 ja 5-vuotiaista jotka vuoden päästä kirmaavat kaksosteni perässä. Tai juoksevat puolestaan eri suuntiin=) Älä sido lapisa, minusta se ei ole oikein... Näin kerran kaupassa yhden lapsen valjaissa, kaksi aikuista mukana. Sydämestä riipi luonnoton näky.

      • KEH

        Olin ennen samaa mieltä, että valjaat ovat koiria varten, mutta muutin mieleni. Kyllä paljon tärkeämpää on lasten turvallisuus, jos sen valjailla pystyy takaamaan, niin miksei!
        Kuka tahtoo omalletunnolleen lapsen auton alle juoksemisen, ja vain siksi, ettei laittanut lapselle valjaita!?


      • Laissa säädettäväksi!
        KEH kirjoitti:

        Olin ennen samaa mieltä, että valjaat ovat koiria varten, mutta muutin mieleni. Kyllä paljon tärkeämpää on lasten turvallisuus, jos sen valjailla pystyy takaamaan, niin miksei!
        Kuka tahtoo omalletunnolleen lapsen auton alle juoksemisen, ja vain siksi, ettei laittanut lapselle valjaita!?

        Kyllä minustakin on paljon tärkeämpää lasten turvallisuus. Meidän kaksosille on hankittu valjaat, kävelykypärät, teräskärkisetkengät, luotiliivit ja nahkahanskat jottei tulisi vaan mitään iljettäviä pikkuhaavereita ulkoillessa.

        Näin me aikuiset päästään hieman helpommalla ettei tarvitse olla ulkoillessa niin skarppina lasten kanssa ja elämä voidaan pitää suojassa kaikelta pahalta.

        Kukapa tahtoisi omalletunnolleen lapsen tapaturman vain siksi, ettei laittanut lapselle tarvittavia turvavarusteita?


      • KEH
        Laissa säädettäväksi! kirjoitti:

        Kyllä minustakin on paljon tärkeämpää lasten turvallisuus. Meidän kaksosille on hankittu valjaat, kävelykypärät, teräskärkisetkengät, luotiliivit ja nahkahanskat jottei tulisi vaan mitään iljettäviä pikkuhaavereita ulkoillessa.

        Näin me aikuiset päästään hieman helpommalla ettei tarvitse olla ulkoillessa niin skarppina lasten kanssa ja elämä voidaan pitää suojassa kaikelta pahalta.

        Kukapa tahtoisi omalletunnolleen lapsen tapaturman vain siksi, ettei laittanut lapselle tarvittavia turvavarusteita?

        Olipa asiallinen kommentti, pelle!


      • KN

        Minulla on kaksi ihanaa tytärtä (2v 3kk) sekä vastasyntynyt, ja istun itse pyörätuolissa. Aina ei vain voi juosta/pysyä lastensa perässä. Ei kai niitä valjaita ole turhaan keksitty, jos ei niitä joku OIKEASTI tarvitsisi.
        Turvallisuus ennen kaikkea!!!

        -kahden lapsen äiti ja sellaisena myös tahdon pysyä!!


    • Nimetön

      Esikoistyttö oli tosiaan valjaissa n. 1 vuotiaana. Ei siksi et karkais, vaan oli helpompi kävelyttää innokasta kävelemään opettelijaa, kun ei tarvinnut kumarrella ja roikkua hupussa tms. Neiti käveli itse, minä pidin valjaita kädessä selkä suorana ja jos meinas kaatua, sen kun pitää vaan vähän vastaan. Aion tosiaan taluttaa nyt 11kk kaksospoikia valjaissa samaan tyyliin sitten kun rupee toi kävely luonnistumaan. Jos (kun) ovat karkailevaa sorttia isompana, saavat viihtyä pidempäänkin valjaissa.
      Mieheni ja hänen kaksoisveljensä ovat olleet lapsena valjailla kiinni hiekkalaatikossa, rattaissa ja syöttötuolissa. Mielestäni ovat ihan normaaleja, että tuskin tulee mitään traumoja. Eihan nyt kukaan köytä lapsiaan aina kiinni, lähinnä se on lapsen oman turvallisuuden vuoksi!!
      Äkkiä vaan valjaat käyttöön, eikä saa heti luovuttaa jos aluksi protestoidaan. Pitää vaan olla ehdoton,eihän muksu saa sitäkään itse valita, että istutaanko turvaistuimessa vai ei. nimim. tästäkin joskus kinattu!!

    • Nonna-84

      Meillä ulkoillaan omassa pihassa, johon tehtiin portti, kun pojat (nyt 1v9kk) oppivat kävelemään.. Ei tarvitse pelätä, että pääsisivät juoksemaan auton alle! Jos liikutaan muualla, niin pojat aina rattaissa.
      Toki laittaisin pojat valjaisiin, jos turvallisuuden takia olis pakko.. (vaikka ne niin kammottavan näköisiä ovatkin! Lasten turvallisuus tärkeintä!).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4673
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe