Optipar 20mg

kokemuksia*

Oletteko saaneet apua kyseisestä mielialalääkkeestä? Miten olette päässeet siitä irti?
Resepti on, mutta alottaminen mietityttää, jos lääkkeestä tulee vielä paha olokin.

16

8904

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selviytyjä

      Aloita annos 10mg:llä ja syö sillä annoksella viikko, ja sitten nostat 20mg ja syöt sitä 2viikkoa. Alussa voi tulla paniikin pahentumistakin mutta menee ohi noin 3-4 viikossa, sitten olo on parempi.

      • oletko

        olet ilmeisesti lääkäri ammatiltasi kun ihan alat ohjeita antamaan. Häpeäisit.


      • Minna85
        oletko kirjoitti:

        olet ilmeisesti lääkäri ammatiltasi kun ihan alat ohjeita antamaan. Häpeäisit.

        Ehkäpä lääkkeitä oikein käyttävät ihmiset osaavat neuvoa muita, jotka neuvuo kysyvät JULKISELLA PALSTALLA! Itse, olen käyttänyt erilaisia mielialalääkkeitä usean vuoden ajan, osaan kertoa millasia sivuvaikutuksia saattaa tulla.. tiedän myös miten lääkkeiden tiputus ja aloitus tehdään.

        Itse olen käyttänyt kyseistä lääkettä pitkän ajanjakson ajan. Alussa tuli pieniä sivuvaikutuksia, mutta ne eivät pahemmin haitanneet joka päiväisiä toimia...mm. väsynyt olo jne. Mielestäni paras käyttämistäni mielialalääkkeistä. Lääkkeen lopetus/pudotus aikana ei minulle tullut mitään vieroitusoireita.


    • ...

      Käytin sitä reilun vuoden verran voimakkaaseen ahdistuneisuus häiriöön. Yhden lähisukulaisen kuolema ja muita hankaluuksia laukaisi sen. Aluksi oli lääkkeenä Remeron joka ei auttanut ja sen jälkeen Optipar. Aluksi paljon sivuvaikutuksia. Maha sekaisin pari päivää. Sitten koko ajan kylmä parin viikon ajan (lämpö alle 36) ja sormet ja jalat puutuneet. Ahdistus oireet alkoivat vähentyä noin kymmenen päivän jälkeen aloituksesta samaan aikaan sivuvaikutusten kanssa. Kuukauden kuluttua olin kokonaan parantunut eikä sivuvaikutuksia enää ollut. Aloitin muuten täydellä (20mg) annoksella. Olisin ehkä päässyt vähemmällä jos aluksi olisi ollut 10mg.
      Yllätti positiivisesti kun aikaisemmin minullakin oli yleinen väärä käsitys, että mielialalääkkeet vain turruttavat niin ettei tunne mitään. Ei pitänyt lainkaan paikkaansa paitsi kolmannella viikolla oli vähän sellaista zombie oloa. Käytin yli vuoden kun siitä ei ollut mitään haittaa.
      Lopettaessa vähän ongelmia kun yritin liian nopeasti lopettaa. 20mg:n puolitus ei aiheuttanut mitään oireita, mutta siitä lopetus aiheutti pyörrytystä kävellessä ja niitä kuuluisia "sähköisku" tuntemuksia päässä. Aloitin uudelleen 10mg ja aloin siitä pillereitä viilaamalla vähentämääm parin viikon kuluessa. Onnistui hyvin. Käyttäisin uudestaan jos joskus tulee tarvetta.

      • alkuperäinen*

        Kiitos tiedoista. Tämä auttaa minuakin.
        Mimmi


    • optiparr

      Olen 24v nainen jolla optipar 20mg ahdistukseen.
      Aloitin 9/2008 ja lopetin nyt 4/2009.
      Aloituksessa kannattaa käyttää varmuudeksi rauhoittavaa ns . lääkkeen sisäänajon aikana. Minä söin 2,5mg diapamin 3 ekana aamuna tueksi lääkkeen aloitukselle. Aloitus aiheutti vapinaa, pientä päänsärkyä. Myöhemmin hävisi orgasmikyky noin pariksi viikoksi ja palasi takaisin. Tuli myös lihasnykäyksiä tai että lihas säpsähtää ikäänkuin. Sekin meni ohi. Ainoa haittavaikutus mikä on ollut pysyvä on ollut yöhikoilu, joka ei sinänsä ole minua haitannut. Olen myös lihonnut 5kg. En osaa sanoa aiheuttiko lääke sitä vai ruokahalun lisääntyminen vai mikä. Lääkäri kuitenkin päätti kokeilla nyt vaihtoa Sertraliin 50mg. Optiparin käytöstä sen verran, että alkoholia pystyin käyttämään hyvin ja krapuloista en kärsinyt, kiitos optiparin. Mitään muistinmenetyksiä tms. ei ole ollut vaikka niitä pelkäsin lukemieni nettikeskustelujen pohjalta. Itse ahdistukseen on auttanut enkä ole saanut rankkoja paniikkikohtauksiakaan. Pelkäsin tosi paljon optiparin lopettamistakin, koska siitäkin kirjoitetaan paljon pahaa. Vähensin ensin 10mg.. söin sitä 4 pvä ja sitten jätin kokonaan pois. Kahtena iltana olen ottanut diapamin puolikkaan ahdistukseen ja käsien tärinään. Tärinää oli vain yhtenä päivänä Jonkinverran myös väsyttää, tosin olen aloittanut hiilihydraattitoman ruokavalion joka sekin saattaa aluksi viedä voimia. Kirjoitan siksi, koska haluat lievittää muiden epäilyksiä ja pelkoja, koska itse pelkäsin optiparin aloittamista että lopettamista. Hengissä ollaan ja lopettaminen oli helpompaa kuin ajattelin! ( nyt kuitenkin kun hehkutan ilmestyy kuin tyhjästä kauheat oireet :D ) Tsemppiä kaikille :)

      • -

        Luin jostain lääkeinfosta, että Optimarin kanssa ei saisi käyttää alkoholia... Mietin vasta aloittamista, resepti on määrätty. Mitä oireita tulee alkoholin kanssa? Tuleeko oireita jo ihan lasillisesta/kahdesta vai vasta isommsita määristä?


      • trittirii
        - kirjoitti:

        Luin jostain lääkeinfosta, että Optimarin kanssa ei saisi käyttää alkoholia... Mietin vasta aloittamista, resepti on määrätty. Mitä oireita tulee alkoholin kanssa? Tuleeko oireita jo ihan lasillisesta/kahdesta vai vasta isommsita määristä?

        tuli lisää tuon lääkkeen takia. Eli kannattaa tarkkailla,minä huomasin liian myöhään ja lihominen jatkui
        lääkkeen lopetuksenkin jälkeen.
        Eli olin alle 50kg ennen ja parhaimmillaan yli 70kg jälkeen....painonnousu oli todella nopeaa,puolessa vuodessa jo 10kg.
        Ei varmaan tapahdu kaikille mutta,näin minulla.


      • winter,,,

        olen myös syönyt optiparia, parahaimmillaan sitä meni 60mg päivässä. luin jostain jotta pakkoneuroosi oireisiin pitää annokset olla suurempia, optipar lihotti minua aika paljonkin, toisaalta se oli turvotusta, kun lopetin lääkkeen, paino laski nopeasti, mutta tätä älä pelkää, minulla annos oli 60mg, jos otat sen vakio 20 mg niin lihomista ei välttämättä tapahdu, ainakaan paljon, mutta muistan jotta kun sain lääkkeen lääkäri sanoi että saattaa jonkin verran lihottaa, ja sanoi jotta lisää liikuntaa, eikä puhuttu silloin kun tuosta 20mg määrästä. ihan ok lääke, toisaalta en ollut masentunut vaan hain apua, pakkoneuroosiin/sos.tilanteiden pelkoon, auttoi näihinkin hyvin. lopetin lääkkeen kuin seinään, lihomisen takia, tuli mukavat sähkärit päässä (käyttäjät tietävät) ja se oli siinä, kun lopettaa kannattaa lopettaa hitaasti annosta pienentämällä, itse en välittänyt sivuvaikutuksista.
        ja tuosta alkoholista, kyllä se optipar vaikutti minulla alkoholin kanssa, sitä eihuomaa välttämättä itse, mutta kyllä se teki minusta sekavan, ja aika pulaankin jouduin sen takia!, mutta siinä on se ero jotta otin alkoa aika reippaalla kädellä, eli jos todella pysyy kohtuudessa, mikä se nyt kellekkin on,ei välttämättä ongelmia synny!

        sittemmin olen löytänyt paremman lääkkeen joka sopii parhaiten omiin vaivoihin , ja ei lihota, mutta en syö sitäkään enää.


      • -------
        winter,,, kirjoitti:

        olen myös syönyt optiparia, parahaimmillaan sitä meni 60mg päivässä. luin jostain jotta pakkoneuroosi oireisiin pitää annokset olla suurempia, optipar lihotti minua aika paljonkin, toisaalta se oli turvotusta, kun lopetin lääkkeen, paino laski nopeasti, mutta tätä älä pelkää, minulla annos oli 60mg, jos otat sen vakio 20 mg niin lihomista ei välttämättä tapahdu, ainakaan paljon, mutta muistan jotta kun sain lääkkeen lääkäri sanoi että saattaa jonkin verran lihottaa, ja sanoi jotta lisää liikuntaa, eikä puhuttu silloin kun tuosta 20mg määrästä. ihan ok lääke, toisaalta en ollut masentunut vaan hain apua, pakkoneuroosiin/sos.tilanteiden pelkoon, auttoi näihinkin hyvin. lopetin lääkkeen kuin seinään, lihomisen takia, tuli mukavat sähkärit päässä (käyttäjät tietävät) ja se oli siinä, kun lopettaa kannattaa lopettaa hitaasti annosta pienentämällä, itse en välittänyt sivuvaikutuksista.
        ja tuosta alkoholista, kyllä se optipar vaikutti minulla alkoholin kanssa, sitä eihuomaa välttämättä itse, mutta kyllä se teki minusta sekavan, ja aika pulaankin jouduin sen takia!, mutta siinä on se ero jotta otin alkoa aika reippaalla kädellä, eli jos todella pysyy kohtuudessa, mikä se nyt kellekkin on,ei välttämättä ongelmia synny!

        sittemmin olen löytänyt paremman lääkkeen joka sopii parhaiten omiin vaivoihin , ja ei lihota, mutta en syö sitäkään enää.

        Minä en ainakaan lihonnut optiparin aikana, mutta jouduin lopettamaan lääkityksen, koska sain neurologisia ongelmia. Lisäksi lääke vei seksihalut ja kyvyn kokonaan. Söin tosin suurta annosta pakko-oireisiin. Lopetin liian äkkiä jolloin sain tajunnan hämärtymiskohtauksia. Mielialaan ja oireisiin optipar auttoi, joskus hihitytti ilman syytä. :) Ehkä söisin sitä vieläkin jollei sivuvaikutukset olisi olleet niin rajuja minulla.


      • xirca
        ------- kirjoitti:

        Minä en ainakaan lihonnut optiparin aikana, mutta jouduin lopettamaan lääkityksen, koska sain neurologisia ongelmia. Lisäksi lääke vei seksihalut ja kyvyn kokonaan. Söin tosin suurta annosta pakko-oireisiin. Lopetin liian äkkiä jolloin sain tajunnan hämärtymiskohtauksia. Mielialaan ja oireisiin optipar auttoi, joskus hihitytti ilman syytä. :) Ehkä söisin sitä vieläkin jollei sivuvaikutukset olisi olleet niin rajuja minulla.

        ...laihduin sertraliinilla aika reippaastikin, kun ylimääräiset ja turhat (ruoka)mieliteot jäivät pois, ja mieliala alkoi tasaantua. Aloitus hitaasti titraamalla, ja lopetus samalla tavalla, niin hyvin menee.


      • xirca
        xirca kirjoitti:

        ...laihduin sertraliinilla aika reippaastikin, kun ylimääräiset ja turhat (ruoka)mieliteot jäivät pois, ja mieliala alkoi tasaantua. Aloitus hitaasti titraamalla, ja lopetus samalla tavalla, niin hyvin menee.

        ...eikä sertraliinilla.

        Optipar on paroksetiinia, sori virhe.


      • samilainen
        xirca kirjoitti:

        ...eikä sertraliinilla.

        Optipar on paroksetiinia, sori virhe.

        Itse olen syönyt kolmea eri masennus lääkettä : Sertralin hexal, Cipralex ja nyt optipar 20mg ja syönyt puolivuotta ja en ole huomannut mitään sivuvaikutuksia tai apuja lääkkeestä kuten en noista kahdesta aikaisemmastakaan. Ahdistaa ihan yhtälailla vaikka mitä söisi ja jos tulee todella psyykettä repivä päivä niin samalla tavalla tulee sekoamisen tunnetta, itkua, äärimmäisen voimakasta stressi/ahdistus puuroa. Ainoia mikä on minulla auttanut on melatoniini lääkkeet koska parempi uni parempi päivä.

        eli sanoisin toimii varmasti niin hyvin kuin USKOT SEN TOIMIVAN! Placebohan se parasta lääkettä on.auttaa kaikkeen. Eli yhteen vetona ei mitään tapahtunut kun olen 6kk syönyt ja ainoa syy miksen ole lopettanut on että se on todella halpa.


      • bipolar
        samilainen kirjoitti:

        Itse olen syönyt kolmea eri masennus lääkettä : Sertralin hexal, Cipralex ja nyt optipar 20mg ja syönyt puolivuotta ja en ole huomannut mitään sivuvaikutuksia tai apuja lääkkeestä kuten en noista kahdesta aikaisemmastakaan. Ahdistaa ihan yhtälailla vaikka mitä söisi ja jos tulee todella psyykettä repivä päivä niin samalla tavalla tulee sekoamisen tunnetta, itkua, äärimmäisen voimakasta stressi/ahdistus puuroa. Ainoia mikä on minulla auttanut on melatoniini lääkkeet koska parempi uni parempi päivä.

        eli sanoisin toimii varmasti niin hyvin kuin USKOT SEN TOIMIVAN! Placebohan se parasta lääkettä on.auttaa kaikkeen. Eli yhteen vetona ei mitään tapahtunut kun olen 6kk syönyt ja ainoa syy miksen ole lopettanut on että se on todella halpa.

        Samilainen: Mikäli masennuslääkkeet vain pahentavat oloa, saattaa diagnoosi kallistua kaksisuuntaisen mielialahäiriön puolelle. Itselläni oli pitkään masennusdiagnoosi, ja masennuslääkkeet saivat lähes itsarin partaalle. Masennuslääkkeet (ainakaan useimmat) eivät auta kaksisuuntaiseen, ja olon paheneminen antaa aihetta epäilyyn. En toki tiedä oireitasi, mutta mikäli välillä on "vauhti päällä", tuhlailua tai muuten holtitonta käytöstä, tai jos mieliala vaihtelee rankasti, kannattaa jutella lekurille myös kaksisuuntaisen mahdollisuudesta. Masennuslääkkeitä käytetään kyllä kaksisuuntaisenkin hoidossa, mutta jonku mielialaa tasaavan rinnalla. Kaksisuuntainen (ent. maanis-depressisyys) on monesti vaikea diagnosoida siksi että ihmiset hakevat useimmiten apua vain masennusoireisiin.


    • Anonyymi

      "Oletteko saaneet apua kyseisestä mielialalääkkeestä?"
      Olen. Se tappoi tunteeni ja seksuaalisuuteni. Keskittyminen tärkeämpiin asioihin (esim. työ) onnistuu nyt paremmin.

      "Miten olette päässeet siitä irti?"
      Lopetus oli varsin helppoa asiantuntevan lääkärin ohjeistuksessa. Psykoottisen toistuvanmasennuksen diagnoosin kautta osastolle lepäämään ja lääke takaisin käyttöön neuroleptin kera. Se oli siinä.

      "Resepti on, mutta alottaminen mietityttää, jos lääkkeestä tulee vielä paha olokin."
      Aloita ihmeessä, jos haluat yllätyksiä ja nopeita käänteitä elämääsi.

    • Anonyymi

      Ssri lääkepakkaus kannattaa heittää nuotioon, jos sellaisen saa käsiinsä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe