Kyy

Kyykelö

Miten kyyn saisi hätistettä pihapiiristä? Huomasimme ison uroskyyn tontillamme mökillä ja se paistatteli päivää polulla. Miten saisimme otuksen pois alueeltamme ilman että sitä pitäisi tappaa? Meistä yksi pelkää kuollakseen käärmeitä.

18

2251

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muurahaisia

tontillesi. ne pitävät käärmeet poissa! Testattu on:)!

• Ei auta

Mistään näistä legendoista ei ole apua kyiden karkottamiseen. Kyy ei häiriinny muurahaisista koska muurahaiset eivät kykene vahingoittamaan kyytä. Jos ravintoa ja suojaa on niin muurahaisten tai siilien hankkiminen tai mikään muu legenda ei kyytä karkota.

Eliminoi siis suoja ja ravinto ja selvitä onko alueella kyiden talvehtimispaikkaa. Jotkin luontoharrastajat siirtävät kyitä ja eliminoivat talvehtimispaikkoja vapaaehtoisesti.

• =DD
        Ei auta kirjoitti:

Mistään näistä legendoista ei ole apua kyiden karkottamiseen. Kyy ei häiriinny muurahaisista koska muurahaiset eivät kykene vahingoittamaan kyytä. Jos ravintoa ja suojaa on niin muurahaisten tai siilien hankkiminen tai mikään muu legenda ei kyytä karkota.

Eliminoi siis suoja ja ravinto ja selvitä onko alueella kyiden talvehtimispaikkaa. Jotkin luontoharrastajat siirtävät kyitä ja eliminoivat talvehtimispaikkoja vapaaehtoisesti.

Kyllä auttaa! olet väärässä

• päättelet

sen olevan uros?
      Isot kyyt ovat pääsääntöisesti kyllä naaraita.
      Olisi syytä se joko tappaa tai pyydystää ämpäriin ja sillä kiikuttaa pois pihapiiristä kilometrin päähän ettei synnytä kuukauden-puolentoista kuluttua kymmentä uutta kyytä pihaanne komistamaan.

• liikkuu laajalla alueella

Kilometri ei riitä - ehkä kymmenen. Väittävät, että kyyn reviiri talvipesästä voi olla säteeltään jopa yli kolmekilometriä. Kyy liikkuu aktiivisemmin alku kesästä ja syksyllä. Keskikesän oleileen pienemmällä alueella. Kuitenkin saattaa liikuskella kilometrin säteellä.

Kuivina kesinä hakeutuvat vesistöjen läheisyyteen. Kyy on mestari uimaan. Ja sukeltaa pitkästi.

• pois

ainoo varma konsti. Tosin luulen,että muurahaiset pitää kyyt loitolla, meillä oli kaks-kolme vuosikymmentä sitten usein kesässä kyitä pihassa, mutta sitten muurahaiset alkoivat asuttaa tuota metsää, valtavia kekoja on aivan lähellä ja muurahaisia pihassakin paljon, mutta kyyt hävisivät.

• kuullut

eräoppaalta viimekesänä,että kyyt ja muurahaiset kyllakin voivat elellä rinnakkain samalla tontilla /reviirillä,eli se,että siellä missä on muurahaisia ei olisi kyitä on urbaani legenda.
        Toisekseen olen myös kuullut,mutta en tiedä pitääkö paikkaansa,että mikäli tontilla tms.paikassa havaitaan yksikin kyy,niin niitä on aina enemmänkin,joten kannattaisiko katsella pihapiiriä tarkemmin.

• kyyyyyy
        kuullut kirjoitti:

eräoppaalta viimekesänä,että kyyt ja muurahaiset kyllakin voivat elellä rinnakkain samalla tontilla /reviirillä,eli se,että siellä missä on muurahaisia ei olisi kyitä on urbaani legenda.
        Toisekseen olen myös kuullut,mutta en tiedä pitääkö paikkaansa,että mikäli tontilla tms.paikassa havaitaan yksikin kyy,niin niitä on aina enemmänkin,joten kannattaisiko katsella pihapiiriä tarkemmin.

Myy mökkisi ja pysy kotona. Mökkeilijät ihmettelee taas kesän tultua luonnon ihmeitä. Pysykää lähiöissänne kun ette mökillä tule toimeen luonnon kanssa. Pthyi!

• ja on turhaa
        kuullut kirjoitti:

Mökillämme on paljon murkkuja ja myös kyitä, eli se siitä.

Vaikka murkut kyyn karkottaisivatkin, on pesän siirtäminen lähesmahdotonta. Suurin osa pesästä ja kuningatar ovat maan alla.

• viiskasi

Kotipihalleni myös ilmestyi kyy. Laitoin sen ämpäriin ja työmatkalla jätin sen metsään.

• toimii/ei toimi?

Olen kuullut, että apulannan heittäminen saattaisi karkoittaa kyitä. Vaikutus tosin kestää vain niin kauan kuin rakeet eivät ole täysin liuenneet ja imeytyneet maahan.

Idea perustuu siihen, että kun kyy luikertaa rakeiden yli vahava lannoite polttaa nahkaa ja kyy poistuu.. Tiedä häntä toimiiko ja onko totta.

• Kyitä mökillä

Minäkin pelkäsin kyitä, mutta kun eräs tuttavamme neuvoi että ottaisimme kyyn kiinni ja polttaisimme elävältä!!!! Päätin etten enää pelkää niitä. Meillä ei luontokappaleita poltella elävältä. Nyt on rinnakkain elelty jo neljävuotta ja aina kohdatessamme annamme auliisti tietä toisillemme. Tontillamme viihtyvät hyvin myös kusiaiset, maa-ampiaiset, rupikonnat, sammakot, vaskitsat, valkoselkätikka, sisiliskot ym. mönkijät myyristä lepakoihin. Kiva niitä on seurailla, ei se kyykään huvikseen ihmisiä pureskele, pakoon luikertelee kohdatessa.

• auta

kun ei ne käärmeet mihinkään pakoon mene. Olen kohdannut parina kesänä monta kyytä pihassa sekä pihatiellä ja paikoillaan kököttivät. Pari pienempää poikasta luikerteli karkuun, muut ovat vaan lämmitelleet auringossa pitkin pituuttaan tai kerällä tömistelyistä huolimatta. Itse en siis usko tömistelyn tehoon metsässä liikkuessa. Kanankakan rakeita olen viskonut pitkin tontin reunoja, haju kuulemma karkottaa käärmeet. Alkukesästä kyitä näkyi, muta nyt ovat "kadonneet". Missä lienevät kun hellettäkin on piisannut?

• Evoluussion

Saat kyyt katoamaan kun listit aina kun näet sen. Itse olen asunut metsässä 60 vuotta ja 10 vuotta sitten niitä alkoi nälymään runsaasti.viimekesänä tapoin enää kaksi kun ekakesinä kymmeniä. Ihminen kuuluu luontoon ja saa käyttää samaa vahvemman oikeutta kuin elukatkin.

• Bassoa

Laita bassokaiutin kiven päälle ja soittele vaikka teknopoppia hiljaisella teholla, kyyt katoaa. Niiden tuntoelin on leuan alla ja aistii pienimmänkin tärinän.

• hyvinpelaa

Rautalapiolla poikki, niin häipyy lopullisesti ja nopeasti.

• kyy-koponen

Soita Kyy-Koposelle.
      Tulee siirtäämään kyyt pois pihaltasi.

• Anonyymi

Sukupuuttoon joutas ja tapporahaa pitäs saada.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe