Eli vene menee keula pystyssä ja vesi tulee takaa sisään.
Tavallinen soutuvene ja 5hv moottori.
Millä saisi helpoiten suoraan eihän tolla aja kukaan
Mietin jos vettä keulaan penkin sisään mut onko muita vaihto ehtoja..........
keula pystyssä ei hyvä
11
3853
Vastaukset
- .....
Vaimo keulaan..
- olla airoille
tarkoitettu soutuveneet ja moottoritehoksikin riittää puolet tuosta. Eli tehoa vain vähän ja nokka ei aivan niin paljon nouse.
Vähän apua saa myös ajamalla keskipenkiltä jatko-ohjauksen avulla. Näitä saa venetarvikeliikkeistä tai esim clas olssonilta.
jos nämä ei auta/riitä, pitää vene vaihtaa tasaperäiseen joka tarkoitettu moottorilla ajoon. - Ajo Keppi
Meillä oli tietenkin sama ongelma, kaikillahan se on jotka yrittävät soutuvenettä koneella kulettaa.
Tein puusta ajokepin eli kaukohallintalaitteen. Puolentoista metrin kepakkoon laitoin vesijohtoputkesta holkin joka sopi nasakasti ohjauskahvaan. Kepistä voi kierrellä kaasuakin.
Samaa kepakkoa käytettiin myöhemmin pullopohjaisessa tasaperäveneessäkin kun haluttiin istua pitemmillä reissuilla keskipenkillä rinnakkain. Silloin pystyi huutamatta keskustelemaan ja juomaan viinaa samasta pullosta ojentelematta. Turvallisuuskysymys sekin.
Tuommoisia ajokeppejä olen nähnyt ihan tehastekoisenakin jossain kaupassa mutta helppohan tuo on itekkin tehä. Käyt vaan ensin sopivan vaaksanmittaisen muoviputkenpätkän ja puuta sekä yhen ruuvin. Kepukkaanhan voi vaikka laittaa muovisen venehaankoukun toiseen päähän.
Lapin uistelumiehillä on jokiveneissä jo valmistusvaiheessa tehty perään iso kantotaso. Se kannattelee ajettaessa mutta ei haittaa soutamista. Heillä on vaan paljon pitemmät veneet joissa on 10-20 hv. koneet.ja usein ainakin se kaksi ihmistä kyydissä.
Jos kokeilet painoa niin laita etupenkin alle veden sijasta hiekkaa. Se painaa monin verroin enemmän. Laita hiekka vaikka jossain vahvassa pussissa tai säkissä niin saat sen helposti poiskin. - aurinkotähystelijä
Itse ajelen joskus hyvällä ilmalla siten, että kiristän moottorin kääntymisakselin ja menen lojumaan keulaan. Kallistamalla venettä ulkokaarteeseen kääntyy alus ihan kohtuu kivasti.
Turvallista?
Ihan varmasti! - on semmoinen
Lain miesten läystäke kiinni perässä. Ja kulkee kuin unelma 10 hv moottorikka. Ilman sitä ei voi ajaa edes puolella kaasulla.
- ...
kantotaso. Itselläni n.250 kiloinen vene ja 6 hv kone ja yksin ajaessa tason kanssa menee n. 18 km/h.
Älä vaan laita enää lisäpainoa, siitä on vaan haittaa.
Hyvin suunniteltu kantotaso on tosi hyvä ja voit vaikka istua koneen päällä ajaessasi.(älä tee sitä).
Vene kulkee ylempänäkin ja on siis märkäpintaa vähemmän, voi ajaa yksin kovassakin aallokossa kastumatta ym.- ei hyvä .....
Mistä tollasia kantotasoja saa vai pitääkö tehdä itse onko missään kuvaa sellaisesta?
- tasokas taneli
ei hyvä ..... kirjoitti:
Mistä tollasia kantotasoja saa vai pitääkö tehdä itse onko missään kuvaa sellaisesta?
Vilkaiseppa tuolta kuvaa.
www.veto5.com/
Jos teet itse tason esim. 11 mm filmivanerista niin kiinnitä se kunnolla. Esim. rosterisilla kulmapaloilla läpipulttaamalla ja takapuolelta vielä kunnon tuet ylemmäs. Tasoon tulee melko kova kantorasite ja siksi kunnon kiinnitys.
Kaikki poratut reiät pitää tietenkin tiivistää kunnolla ettei lasikuituun pääse kosteutta. Tiivistämiseen sopii Sikaflex 291 joka on hyväksytty vedenalaisiin tiivistyksiin.
Tason vois suunnitella sitenkin että se olisi edestä kiinni pulteilla molemmin puolin. Takatuet olis tehty kahdesta vanttiruuvista jolloin asentoa vois säätää sopivaksi. Vanttiruuveja saa Biltemasta halvalla ja muualtakin kohtuuhintaan sekä veneliikkeistä kalliilla. - iisko niila
tasokas taneli kirjoitti:
Vilkaiseppa tuolta kuvaa.
www.veto5.com/
Jos teet itse tason esim. 11 mm filmivanerista niin kiinnitä se kunnolla. Esim. rosterisilla kulmapaloilla läpipulttaamalla ja takapuolelta vielä kunnon tuet ylemmäs. Tasoon tulee melko kova kantorasite ja siksi kunnon kiinnitys.
Kaikki poratut reiät pitää tietenkin tiivistää kunnolla ettei lasikuituun pääse kosteutta. Tiivistämiseen sopii Sikaflex 291 joka on hyväksytty vedenalaisiin tiivistyksiin.
Tason vois suunnitella sitenkin että se olisi edestä kiinni pulteilla molemmin puolin. Takatuet olis tehty kahdesta vanttiruuvista jolloin asentoa vois säätää sopivaksi. Vanttiruuveja saa Biltemasta halvalla ja muualtakin kohtuuhintaan sekä veneliikkeistä kalliilla.Pienehköltä tuo taso näyttää mutta kai se on kokkeiltu ja sopivaksi havaittu.
Meillä tosin on suuremmat konhet kun tuo pikkupirri.
Totta on että kiinnitys on oltava kunnollinen.
Konnen kavitaatiolevyyn kiinnitetävät kaupalliset levyt on humpuukkia.
- tuli tehtyy
Sama ongelma oli. Levyllä ylös. vantti ruuvit taakse. http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=55645868
Pari vuotta sitten ostin Motonetistä
4 heppaseen kavitaatiolevyyn kiinni-
tettävät evät. Nyt voi suippoperäisellä
soutuveneellä ajaa kahva auki perän
uppoamatta ja ilman, että vesi tulee
sisään. Varjopuolena on jäykempi ohjail-
tavuus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022126- 991537
- 1211263
- 771232
- 1121207
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘571024- 51997
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58986- 36912
- 33804