4 veneen väliltä

Maakrapu

Jälleen uusi veneharrastaja, tai aloittava sellainen.
Olen hankkimassa 16000-18000e hintaluokkaista venettä, mahdollisesti hieman yli 20000euron venettä riippuen mihin merkkiin päädyn ja ostanko uuden vai käytetyn.
Olen päätynyt neljään vaihtoehtoon. Amerikkalainen vene kiinnostaisi, mutta niistä kun on kuulunut huonoa sekä hyvääkin.
Kaipaisin laidasta laitaan kokemuksen kovaa ääntä seuraavista merkeistä ja malleista:
1. Baylinerin retkiveneet
2. Sea Ray 21
3. Finnsport 650 AC
4. Galia 600 WA
Kiitos kovasti jos jaksatte antaa kommenttia ja neuvoja veneen ostajalle!

12

2444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osta sama kuin minä

      Mitäs mietit , osta Buster xl , vähän kalliimpi, mutta onpa sitten venettä muutamaksi vuodeksi.

      • PenttiPirjo

        ...Suomessa on syntiä jos:
        -Vene on hyvän näköinen
        -Siinä on pehmeät penkit
        -Sillä voi tehdä muutakin kuin kalastaa

        Muista käyttää märkäpukua, pelastusliivejä ja villapipoa. Aja mieluiten vain silloin kun sataa ja tuulee.


    • Jiniz

      Amerikkalaiset veneet ovat yleensä mainettaan parempia, mutta suuret laadulliset vaihtelut ja kateellisten panettelut ovat laskeneet niiden uskottavuutta.

      Jenkkiveneet ovat yleensä parempia ajettavia syvän v-pojan ja suuremman massansa ansiosta kuin suomalaiset sisarensa. Jenkkiveneiden huonoja puolia ovat yleensä naurettavan kokoiset knaapit, rantautumisen mahdottomuus keulan kautta ja varustelu lähinnä päiväristeilyjä varten. Käytetyssä jenkissä kannattaa kiinnittää huomiota myös mahdollisiin homevaurioihin, lattiavanereiden kuntoon sekä vanhaan merivedessä uineen sisäperäkoneen kuntoon.

      Vaihtoehdoistasi Finnsport 650 AC on taas loivapohjainen pienelle koneteholle tarkoitettu aallokossa paukuttava vene. Katettua ahdasta tilaa riittää, mutta avointa tilaa mitä hellepäivinä kaipaisi ei liiemmin ole. Varmasti oiva valinta suojaisille vesille ja yöretkeilyyn. Nykyaikaisella nelitahtikoneella myös huomattavasti taloudellisempi kuin jenkki v-6 tai v-8:lla.

      Omat käyttötarpeet ratkaisevat...

    • mieltä

      jenkit ovat ihan ok kulkuominaisuuksiltaan jos pitää vauhdista, ovat suuriruokaisia ja hiukan hutiloiden tehty (on kokemusta), finnsportissa muutaman kerran reissussa olleena jäi mieleen huonosti toteutetut tilat

    • keijo kotkasta

      Edelläkin jo kerrottiin jenkkien huonoista puolista. Niitä ei oikein voi olla ohittamatta.
      Keulakansi on liian kupera kulkemiseen, sivukansia ei käytännössä ole. Jenkillä pitää ajaa laiturista laituriin ja kiinnittyä perä kohti laituria jotta pääsee kulkemaan. Lepuuttimien käyttö on erittäin hankalaa kun niihin ei pääse käsiksi. Mikäli niiden antaa roikkua ulkona ne saattavat irrota ja hävitä. Se on myös vastoin hyvää merimiestapaakin. Ennen sanottiin että aluksessa on tarjolla olevia huoria mikäli lepuuttajat ovat ulkona merkkinä ajon aikana. Sama kuin saaristossa laiturilla oleva punainen sanko.
      Omassa Beikussani kaipasin myös parempia istuinjärjestelyjä ohjaamoon. Apumiehelle ei ollut kunnon istuinta eteenpäin. Karttaa ei saa mihinkään. Koelautaan ei saa mitään ylimääräistä kiinni (kaiku, plotteri) tai sitten ne töröttää näkökentässä. Sama vika on kyllä useimmissa muissakin veneissä. Koetaulut on matkittu autoista. Kaikki paikat natisivat ja helisivät kovassa kelissä vaikka vene olisi muutoin ollut hyvä ajaa myrskyssä pohjansa takia. Bensaa kului aika tavalla. Yksi hankala homma oli avotilan kuomuratkaisu. Sitä on käytännössä pidettävä paikoillaan ainakin katon osalta. Laiturissa lokit paskantavat sinne mielellään sillä jenkin kuomu on usein korkeammalla kuin muiden veneitten ja näin ollen lokeille mieluinen tähystyspaikka. Kuomun pesu on melkein mahdotonta sillä sehän ei kestä kävellä kuten kovakattoinen. Sivulaidoille ei voi mennä jotta voisi kurkoitella... Usein pidinkin kuomun päällä pientä ylimääräistä pressua joka oli sitten helppo ottaa pesuun eikä kangas vettynyt paskaliejusta.
      Kyllähän jenkilläkin ajelee mutta itselleni en enää huolisi.

    • sellaisia jotta

      Ostaisin amerikkalaisen. On kyllä totta että pienemmissä retkiveneissä ei ole partaita, ja keulasta veneeseen kiipeäminen on monissa malleissa hankalaa. Että sivulaituria saisi olla, tai sitten opetella ajamaan perä edellä aisojen väliin. Ei pitäisi olla vaikea juttu suomalaiselle, kun tyhmät amerikkalaisetkin sen osaavat.
      Mutta itselle ostaisinkin vähän isomman Baylinerin tai Searayn tai vastaavan. Niissä on partaat ja monesti vielä se ankannokka, että on helppo kiipeillä kyytiin vaikka mistä suunnasta.
      Tykkään myös että vene saa sisätiloista olla kaunis ja verhoiltu mukavasti, jos siellä kerran aiotaan aikaa viettää tuntitolkulla. Ja kunnollinen vessa ja suihku pitää olla, etenkin jos naisia on tarkoitus ottaa mukaan. Suomalaisissa veneissä sisustus on aina sitä samaa karua meininkiä. Penkki on vaneria, ja siinä päällä joku irtotyyny missä sitten istuskellaan. Seinät lasikuitua, tai sitten sitä valkoista saniteettimuovimattoa. Todella ankean näköistä. Että en tosiaankaan lähtisi juhannusta istumaan jonnekin Finnsporttiin.
      Ajamisen kuluista, suurin osa veneilijöistä ajaa sisävesillä noin 30 - 40 tuntia kesässä. Jos moottori kuluttaa polttoainetta 10 litraa tunnissa enemmän kuin joku toinen, niin eihän se ole noilla tunneilla kuin 300 - 400 euroa rahaa. Jenkin kone on halpa ja helppo huoltaa, varaosat ja suodattimet autopuolelta ostettuna edullisia, ja oikein huollettu kone kestää vuositolkulla. Että jos laskee viidelle vuodelle käyttö- ja korjauskuluja, niin ei se V8 kone ole yhtään kalliimpi ajella kuin peräprutkutkaan. Ja kaikkein kalleinta ajoahan tulee niille jotka ovat juuri ostaneet uuden Volvo dieselin harmikseen.
      Eli siis valintani on jenkki alkuperäisellä V8 koneella.

      • mutta.......

        Ajetaanko bensajenkeillä todellakin noin vähän kesässä. Jos niin polttoainekuluilla ei todellakaan ole merkitystä.
        Itse ajan dieselilläni 150-200 tuntia ja mielestäni se ei ole paljon. Sekin vie sen litran mailille. Nyt siis n. puolet halvempaa kuin bensaveneellä ajo mutta valtiovaltahan on 'korjaamassa' asiaa tasapuolisemmaksi.


    • opelixi40

      Noista vaihtoehdoista päätyisin itse tod. näk. jenkkiin. Henkilökohtaisesti pidän Sea Rayta laadullisesti Beikkua parempana. Kannattaa ehkä vielä tutkia mahtuisiko budjettiisi pykälää isompi malli esim. hiukan käytettynä. Jenkit on pääsääntöisesti asiallisia ajaa ja suurina sarjoina tehtynä hinta-laatusuhde on kohdallaan.

      Noista vaihtoehdoista unohtaisin ehdottomasti Finnsportin! Yhtä ankeaa, heikkolaatuista ja huonoa ajettavaa venettä saa hakea... Galiasta en osaa sanoa mitään, mutta ovat testeissä pärjäänneet ihan asiallisesti.

      Käyttökuluista olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Tyypillisen veneilijän ajotunneilla edes bensa V8:n polttoainelasku ei useimmille muodostu ylivoimaiseksi. Tyypillisesti pikkujenkeissä Mercruiserin 4.3 V6, joka kuluttaa sen reilun litran maililla kevyehkössä veneessä matkavauhdilla. V8:lla menovettä palaa 1,3-1,5 litraa maililla. Mercruiserin koneet ovat erittäin varmoja ja huollettuina pitkäikäisiä. Parilla kaverilla on 89 ja 90 vuosimallin veneet, joissa on yhä alkuperäiset 5 litraiset cruiserin V8-koneet. Molemmat toimivat "kuin junan vessa" vaikka ovat merivesijäähdytteisiä.

      • jeppejuo

        Ehdottomasti paras vaihtoehto on Sea Ray. Unohda Finnsportit ja kaikki muutkin suomalaiset. Suomiveneitä valmistetaan vain suomessa siksi että vain täällä on kansaa joka haluaa vapaaehtoisesti aiheuttaa itselleen masokistista kärsimystä viettämällä vapaa-aikaansa kovapenkkisessä peltiveneessä tai rumassa ja huonosti tehdyssä lasikuitukipossa. Jenkit ovat ymmärtäneet nautinnon merkityksen elämässä ja se näkyy niiden tekemien veneiden kaikissa yksityiskohdissa (paitsi ehkä niissä beikuissa joiden päälle lokitkin paskantaa...).


      • jenkki

        tokihan haluat "laadukkaan" jenkkiveneen, jossa
        rahaa palaa ja eristeenä käytetty uretaani litisee
        märkyyttään.
        toki tuleehan siitä ihan kelpo paatti kun ensin
        katselee ja korjailee.
        eiköhän nuo amerikanosatkin kuitenkin euroja maksele, joten se siitä halpuudesta.
        todellakin noissa jenkkiveneissä täytyy olla
        mahdollisimman isokokoinen kone, koska tuo
        liukkuunsaaminen tuntuu jotenkin työläältä.
        suoraansanoen vitu..aa pyytää porukkaa siirtymään
        keulaanpäin, jotta lähtö olisi kivuttompi,
        vaikka takana jytisee v 8 280 hv teräspotkurilla.
        no mutta kaikki harrastushan maksaa, veneily vaan
        helvetin paljon enemmän..


      • liukuun
        jenkki kirjoitti:

        tokihan haluat "laadukkaan" jenkkiveneen, jossa
        rahaa palaa ja eristeenä käytetty uretaani litisee
        märkyyttään.
        toki tuleehan siitä ihan kelpo paatti kun ensin
        katselee ja korjailee.
        eiköhän nuo amerikanosatkin kuitenkin euroja maksele, joten se siitä halpuudesta.
        todellakin noissa jenkkiveneissä täytyy olla
        mahdollisimman isokokoinen kone, koska tuo
        liukkuunsaaminen tuntuu jotenkin työläältä.
        suoraansanoen vitu..aa pyytää porukkaa siirtymään
        keulaanpäin, jotta lähtö olisi kivuttompi,
        vaikka takana jytisee v 8 280 hv teräspotkurilla.
        no mutta kaikki harrastushan maksaa, veneily vaan
        helvetin paljon enemmän..

        Siis ilmeisesti joku 5,7 litrainen kone. En ole kyllä tuolla koneella tavannut jenkkiä, joka ei suorastaan loikkaa siihen liukuunsa. Tuossa viime kesänä yhdeltä hepulta oli mennyt tulppa pimeäksi, mutta hän vaan ajeli koko kesän seitsemällä pytyllä. Syksyllä tuli puheeksi että nousee vähän hitaammin liukuun, mutta muuten oli ollut ihan tyytyväinen.
        Olisiko mitenkään mahdollista että sinunkin koneestasi olisi vaan vähän tehot hukassa? Koska viimeksi huollettu sytkävehkeet ja kaasari? Kaikki muuten eivät edes tiedä että siellä kaasarissakin on yksi suodatin, joka pitäisi vaihtaa. Imuputken tuuman kokoinen mutteri auki, niin sieltä löytyy sellainen pieni suodatin, joka yleensä jää vaihtamatta.
        Jenkin kaikki huoltokamppeet, eli suodattimet ja öljyt, saa alle satasella. Ja homman pystyy kuka tahansa tekemään itse. Että siinä mielessä jenkki on halpa. Vertailun vuoksi, merkkihuollossa 50 heppaisen perämoottorin huolto maksaa satasen, ja Volvon dieselkoneisiin menee mallista riippuen helposti 300 - 400 euroa pelkkiin suodattimiin ja öljyihin, ja vesipumpun siipipyöräkin pitää vaihtaa joka kesä.


    • Anonyymi

      Mootoriveneessä on tärkeintä iso kone, kova ääni ja korkea hytti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe