Puisen soutuveneen korjaus

Nimetön

Minulla on puinen soutuvene sitä on huollettu vuosittain hyvin. Nyt on pulma kun veneeseen pn tekovaiheessa tullut kaksi huonoa lautaa joissa on halkeamia. Toisen laudan halkeamasta näkyy läpi se on 0.4 mm rako N. metrin pituinen.
Ennen paikattiin pellisuikaleella, mutta vene lahosi paikan kohdalta. Olen kuullut että
"Sikaflksi" joustavana silikonituotteena olisi hyvää??? Onko Sinulla hyvää konstia veneen paikaamiseen. Lautojen vaihto on sellainen ettei minun taitoni riitä.

7

3048

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vietävä
    • ...

      vaan laita mitään siihen saumaan, vaan upota viikoksi pariksi laitoja myöten kiviä pohjalla ja tukeva köysi rantapuuhun, ettei aallokko vie sitä.
      Se on luomu tapa hoitaa venettä ja on paras. Menee millin halkeamat kiinni helposti.

    • Caaleppi

      Itse käyttäisin ruskeaa sikaflexiä, helppo ja pysyy hyvin, tätä ainetta olen käyttänyt limilautaveneiden teossa lautojen välissä jo toistakymmentä vuotta sitten, en ole huomanniut lahoamista..vene muuten kannattaa kyllästää jka vuosi, ei pääse halkeilemaan, veteenupottaminen laitoja myöden on viimmeinen konsti.

      Itse pidän kaikki puuveneeni aina rannallevedettyinä, ei halkeilua eikä vuotamista, riittää että kyllästää joka vuosi pellavaöljy-terva seoksella joka pitää kosteustasapainon hyvissä rajoissa.Vedellä turvottaminen rikkoo paikat.

      • Masavaan2

        Kiitos kaikille hyvistä neuvoista.
        Kun ostin soutuveneen N 15 v sitten se oli käsitelty "Pinotek klasik" lahonestoaineella.
        samaa käsittelyä olen jatkanut vuodesta toiseen. Välillä poistanut kaiken ja taasen sutinut uuden kerroksen lahosuojaa.
        Vika on veneessä siinä että siihen on laitettu kaksi lautaa joiden rakenne ei sovi veneeseen.
        Muut laudat ovat tiheäsyisiä ja kestävät halkeamatta. Niittausta täytyy piakkoin kiristää koska puun eläminen on venyttänyt kupariniittejä.


      • Caaleppi
        Masavaan2 kirjoitti:

        Kiitos kaikille hyvistä neuvoista.
        Kun ostin soutuveneen N 15 v sitten se oli käsitelty "Pinotek klasik" lahonestoaineella.
        samaa käsittelyä olen jatkanut vuodesta toiseen. Välillä poistanut kaiken ja taasen sutinut uuden kerroksen lahosuojaa.
        Vika on veneessä siinä että siihen on laitettu kaksi lautaa joiden rakenne ei sovi veneeseen.
        Muut laudat ovat tiheäsyisiä ja kestävät halkeamatta. Niittausta täytyy piakkoin kiristää koska puun eläminen on venyttänyt kupariniittejä.

        Yleensä niittien päät uppoavat puuhun sen turvotessa, jos niitit väljistyvät niin olettaisi että puu on kutistunut, oire joka ilmenee jos ei käytä öljyä tai tervaa kyllästyksessä...


    • kokkoon

      puuveneiden aika on OHI lopullisesti sillä ei suomenmaassa kasva enään sellaista puuta josta voisi veneen tehdä

      • ...

        paras materiaali kasvaa vaneritehtaassa ja vanerilaudasta tehty vene on paras soutuvene.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1874
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1731
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1725
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 103
      1676
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1487
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe