Bob Ross -tekniikasta kysymys (wet on wet)

Mrs. Väri

8 vuoden haaveksinnan jälkeen aion kokeilla ihastuttavan, edesmenneen Bob Rossin tekniikaa. En ole kuunaan maalannut, mitä nyt amiksessa kymmenisen vuotta sitten kokeilin öljyjä, joten en ajattele itsestäni suuria enkä oleta osaavani heti. Kunhan viihdyttelisin itseäni ja katsoisin että miltä tuntuu. "Joy of painting" :)

Bob käyttää wet on wet -tekniikkaa eli ilmeisesti se on suomennettu muotoon märkää märälle. Mitä se "liquid white" on mitä Bob käyttää siellä alla?

Kiitos paljon jo etukäteen :)

12

3390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BARE

      Bob Ross on paskaa

      Se käyttää "Wet on Wet tekniikkaa" mutta siis noi sen opit vaan yleisesti ottaen on aivan paskaa... Se ei opeta mitään perusteita, selittää läpi vaan kasan jotain idioottimaisia kikkoja joita yhdistelemällä sitten syntyy jotain, jota joku TeroTorsti voi luulla sitten maalaukseks...

      Oikeesti jos haluat ruveta maalaamaan niin osta:
      Harold Speed - Practice of oil painting
      Harold Speed - Practice and science of drawing
      http://www.gutenberg.org/etext/14264 (ilmais versio)
      Gerald M. Ackerman - Charles bargue drawing course
      Richard Schmid - Alla prima
      Burton Silverman - Painting people

      Solomon J Solomon - The Practice of Oil painting
      http://www.painting-technique.com/

      Daniel Parkhurst - The painter in oil
      http://www.artrenewal.org/articles/2002/Parkhurst/parkhurst1.asp

      Andrew Loomis - Figure Drawing for all its worth
      http://acid.noobgrinder.com/Loomis/

      Ei tietenkään ehkä järkevää lähteä ostamaan kaikkea kerralla... mutta siis ainakin ensiksi kannattaa treenata pelkkää piirtämistä jonkun aikaa sen jälkeen lähteä maalaamaan. Parhaita piirustus oppaita, mitä saa ilmaseks netistä on just Harold Speed - Practice and science of drawing ja Andrew loomis - Figure drawing for all its worth. Maalauksen hyviä perustekirjoja on noi kummatkin ilmaiset netistä saatavat (Solomon ja Daniel Parkhurst) ja sitten Harold Speedin - Practice of oil painting ja Richard Schmidin - Alla Prima.

      Oikeesti maalaus sisältää tärkeitä periaatteita, eikä vaan hauskoja pikku kikkoja.

      Jos videot kiinostaa niin:
      http://www.madisonartshop.com/busipoofyogi.html
      http://www.richardschmid.com/video.html
      http://www.academyofrealistart.com/learntodrawvideo.asp

      • Mrs. Väri

        Siis kysyin Bob Ross -tekniikasta siksi, koska tykkään että hänen tekniikkansa on tarpeeksi yksinkertaista ja kaunista minulle. EN ole kiinnostunut muusta. Bob oli hieno mies, ja minä nyt olen niin monta vuotta halunnut kokeilla hänen tapaansa tehdä.

        Ihan turha alkaa huudella että Bob Ross on paskaa, kun en sitä kysynyt.

        Onko sillä tekniikalla muka jotain väliä? Jos lopputulos on kuitenkin nätti? Taidat olla joku tosi nuori ja angstinen kun et näe kuin oman suppean katsantokantasi. Sait ainoastaan minut kiukustumaan, kiitos vaan.

        En aio ostaa mitään Bob Ross (TM) -tuotteita, mutta aion kokeilla hänen oppejaan. Enkä halua alkaa piirtelemään ja nyhräämään tms. vaan todellakin kokeilla värejä, siveltimiä, suteja, kaikenlaisia tavaroita millä voi siirtää väriä pintaan. Ja katsoa mitä sieltä tulee.

        MIelestäni Bob Rossin työt ovat kauniita, yksinkertaisia ja hänen opetuksensa on just sellaista mistä on hyvä alkaa. Ei kai sitä ole tarkoituskaan jäädä siihen mistä aloitti?? Jos haluan, voin edetä rauhassa muunlaisiin tyyleihin, mutta just NYT haluan Bob Rossin oppien mukaan ja sillä hyvä.

        Voisiko joku nyt kertoa että MITÄ se wet on wet oikein sisältää? Mikä se Liquid white (tms.) on minkä päälle hän maalaa? MItä ainetta? Mnä en muuta nyt kysynyt ja toivon saavani tähän vastauksen, kiitos.


      • BARE
        Mrs. Väri kirjoitti:

        Siis kysyin Bob Ross -tekniikasta siksi, koska tykkään että hänen tekniikkansa on tarpeeksi yksinkertaista ja kaunista minulle. EN ole kiinnostunut muusta. Bob oli hieno mies, ja minä nyt olen niin monta vuotta halunnut kokeilla hänen tapaansa tehdä.

        Ihan turha alkaa huudella että Bob Ross on paskaa, kun en sitä kysynyt.

        Onko sillä tekniikalla muka jotain väliä? Jos lopputulos on kuitenkin nätti? Taidat olla joku tosi nuori ja angstinen kun et näe kuin oman suppean katsantokantasi. Sait ainoastaan minut kiukustumaan, kiitos vaan.

        En aio ostaa mitään Bob Ross (TM) -tuotteita, mutta aion kokeilla hänen oppejaan. Enkä halua alkaa piirtelemään ja nyhräämään tms. vaan todellakin kokeilla värejä, siveltimiä, suteja, kaikenlaisia tavaroita millä voi siirtää väriä pintaan. Ja katsoa mitä sieltä tulee.

        MIelestäni Bob Rossin työt ovat kauniita, yksinkertaisia ja hänen opetuksensa on just sellaista mistä on hyvä alkaa. Ei kai sitä ole tarkoituskaan jäädä siihen mistä aloitti?? Jos haluan, voin edetä rauhassa muunlaisiin tyyleihin, mutta just NYT haluan Bob Rossin oppien mukaan ja sillä hyvä.

        Voisiko joku nyt kertoa että MITÄ se wet on wet oikein sisältää? Mikä se Liquid white (tms.) on minkä päälle hän maalaa? MItä ainetta? Mnä en muuta nyt kysynyt ja toivon saavani tähän vastauksen, kiitos.

        Et pääse siitä yli etkä ympäri että Bob Ross on paskaa. Tajuatko koko taiteen tekemisestä edes mitään?

        Lopputulos on aivan roskaa... siis oletko edes katsonut tämän päivän mestarien töitä? Sinä näet suppeasti, kun et viitsi edes ottaa selvää mikä on oikeasti hyvää ja mikä huonoa.


      • Mrs. Väri
        BARE kirjoitti:

        Et pääse siitä yli etkä ympäri että Bob Ross on paskaa. Tajuatko koko taiteen tekemisestä edes mitään?

        Lopputulos on aivan roskaa... siis oletko edes katsonut tämän päivän mestarien töitä? Sinä näet suppeasti, kun et viitsi edes ottaa selvää mikä on oikeasti hyvää ja mikä huonoa.

        MItä väliä sillä sinulle on jos tykkään Bobista ja hänen tyylistään? Eikö ole tärkeämpää että itsellä on kivaa ja saa toteuttaa itseään?
        Sinun mielipiteesi on sinun, pointti tuli selväksi, mutta älä sinä ala selittämään minulle sitä että mistä muka "saa" tykätä.
        Esimerkiksi Van Gogh on mielstäni ihan silkkaa silmiäsärkevää paskaa, mutta jostain syystä se on arvossaan - asia joka ei mahdu kaaliini yhtään. Kukin tykkää mistä tykkää.

        En todellakaan ala keskustelemaan enempää tykkäämisistäni, haluan vain tietää mitä se Liquid White on eli mikä märkää märälle -tekniikan alusta on.

        Kiitos.


      • öö-aapinen

        sellaista sievää näperrystä. Tuon tyylinen 'taide' valitettavasti uppoaa tosi moneen.
        Kerran tein tilausmuotokuvaa eräälle kotirouvalle. Hakiessaan maalausta oli hirveän tohkeissaan...hänestäkin tulee nyt taidemaalari! On kuulemma niin helppoa ettei uskoisi! Oli katsonut Rossin ohjelmaa...Ajattelin että voi f**k mille tyypille pitikin tilaus tehdä!


      • BARE
        Mrs. Väri kirjoitti:

        MItä väliä sillä sinulle on jos tykkään Bobista ja hänen tyylistään? Eikö ole tärkeämpää että itsellä on kivaa ja saa toteuttaa itseään?
        Sinun mielipiteesi on sinun, pointti tuli selväksi, mutta älä sinä ala selittämään minulle sitä että mistä muka "saa" tykätä.
        Esimerkiksi Van Gogh on mielstäni ihan silkkaa silmiäsärkevää paskaa, mutta jostain syystä se on arvossaan - asia joka ei mahdu kaaliini yhtään. Kukin tykkää mistä tykkää.

        En todellakaan ala keskustelemaan enempää tykkäämisistäni, haluan vain tietää mitä se Liquid White on eli mikä märkää märälle -tekniikan alusta on.

        Kiitos.

        Bob Ross myrkyttää kuvataidetaidemaailmaa omalla roskallaan. Kaikki jotka siitä pitävät, antavat oman tippansa myrkkyä soppaan mukaan... Ota maalaus tosissasi ja unohda tollanen roska.


      • Mrs. Väri
        öö-aapinen kirjoitti:

        sellaista sievää näperrystä. Tuon tyylinen 'taide' valitettavasti uppoaa tosi moneen.
        Kerran tein tilausmuotokuvaa eräälle kotirouvalle. Hakiessaan maalausta oli hirveän tohkeissaan...hänestäkin tulee nyt taidemaalari! On kuulemma niin helppoa ettei uskoisi! Oli katsonut Rossin ohjelmaa...Ajattelin että voi f**k mille tyypille pitikin tilaus tehdä!

        Miten musta tuntuu että kaikki muut paitsi minä ovat oikein syntyneet taiteilijoiksi ja osaavat tehdä kaiken heti ilman mitään harjottelua.
        Miksi se kaikertaa nyt yhtäkkiä kauheasti jos minä omassa kotona haluan tehdä jotain mikä minua itseäni kiinnostaa ja johon voin purkaa omaa oloani? En aio taidemaalariksi enkä mitään muutakaan famea, vaan haluan hitto vie KOKEILLA samaa!
        Minkä sille voin että Bob maalasi/teki/whatever tauluja jotka näyttävät MINUN mielestäni hyviltä. Ei kaikkia voi miellyttää, mutta minua ne teokset miellyttävä.
        Bob opetti, että ei kannata aloittaa vaikeasta, ja että kaikki kehittyvät. Minusta hänen videonsa ovat todella rentouttavia pelkästään kuunnella ja katsella, ja nyt näin monen vuoden jälkeen ajattelin kokeilla itsekin. OMAKSI ILOKSENI.

        Nyt kun joku vaan kertoisi vastauksen tähän yhteen ainoaan kysymykseen mikä on vielä jäänyt minulta hämärän peittoon.


      • Mrs. Väri
        BARE kirjoitti:

        Bob Ross myrkyttää kuvataidetaidemaailmaa omalla roskallaan. Kaikki jotka siitä pitävät, antavat oman tippansa myrkkyä soppaan mukaan... Ota maalaus tosissasi ja unohda tollanen roska.

        Älä viitsi tuputtaa minulle näkemyksiäsi kun et näemmä osaa vastata kysymykseeni asiallisesti.

        Toivottavasti sulle tuli hyvä mieli siitä että sait minulle pahan mielen ja kiukun nousemaan. Tuliko?

        Pidän Bobin tyylistä vaikka kuinka vittuilisit.


      • puuleani
        BARE kirjoitti:

        Bob Ross myrkyttää kuvataidetaidemaailmaa omalla roskallaan. Kaikki jotka siitä pitävät, antavat oman tippansa myrkkyä soppaan mukaan... Ota maalaus tosissasi ja unohda tollanen roska.

        Ei helvetti, tyyppi on ihan hitusen taidenatsi! Sä annat loistavan kuvan taiteilijoista.... Pidä ny pääs kiinni ja lue hienoja kirjojas tai jotain ja anna toisten toteuttaa itteensä miten itte haluu. Ittekkö et muka o ollu alottelija koskaan? Tympee tyyppi.


      • Taiteilija.
        Mrs. Väri kirjoitti:

        Miten musta tuntuu että kaikki muut paitsi minä ovat oikein syntyneet taiteilijoiksi ja osaavat tehdä kaiken heti ilman mitään harjottelua.
        Miksi se kaikertaa nyt yhtäkkiä kauheasti jos minä omassa kotona haluan tehdä jotain mikä minua itseäni kiinnostaa ja johon voin purkaa omaa oloani? En aio taidemaalariksi enkä mitään muutakaan famea, vaan haluan hitto vie KOKEILLA samaa!
        Minkä sille voin että Bob maalasi/teki/whatever tauluja jotka näyttävät MINUN mielestäni hyviltä. Ei kaikkia voi miellyttää, mutta minua ne teokset miellyttävä.
        Bob opetti, että ei kannata aloittaa vaikeasta, ja että kaikki kehittyvät. Minusta hänen videonsa ovat todella rentouttavia pelkästään kuunnella ja katsella, ja nyt näin monen vuoden jälkeen ajattelin kokeilla itsekin. OMAKSI ILOKSENI.

        Nyt kun joku vaan kertoisi vastauksen tähän yhteen ainoaan kysymykseen mikä on vielä jäänyt minulta hämärän peittoon.

        ...mutta voin kyllä myydä liquid whiteä sinulle. Mikäli olet halukas ostamaan sitä. Ton Baren jutuista on ihan turha välittää, tuskin se itse edes osaa maalata.


      • Anonyymi
        BARE kirjoitti:

        Et pääse siitä yli etkä ympäri että Bob Ross on paskaa. Tajuatko koko taiteen tekemisestä edes mitään?

        Lopputulos on aivan roskaa... siis oletko edes katsonut tämän päivän mestarien töitä? Sinä näet suppeasti, kun et viitsi edes ottaa selvää mikä on oikeasti hyvää ja mikä huonoa.

        Bare, ensimmäiseksi opettelisit viestintää jottet huutelisi sitä mitä sisälläsi tunnet. Opettele vastaamaan siihen mitä sinulta kysytään/ mihin haluat vastata. Sivistymätöntä ja ala-arvoista käytöstä sinulta.


    • Felis artistis

      Liquid white on erittäin juokseva öljyväri, niin kuin Bob Ross-värit muutenkin. Niitä myydään Suomessa Farbe Oy:ssä Helsingin Kaapelitehtaalla, kuten myös Bob Ross-siveltimiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      87
      3704
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      583
      3483
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3382
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      52
      2177
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2121
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      319
      1935
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1895
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      157
      1636
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1351
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1332
    Aihe