ostaako vai ei

pupuliiini

Joo, elikkäs olemme miettineet poikaystäväni kanssa ostavamme kanin kun muutamme yhteen, pieniä kysymyksiä tässä jos joku kehtaisi vastata :)

Kannattaako ottaa ennemmin kääpiökani vai ihan "tavallinen"? Mitä hintaluokkaa ne ovat? kannattaako ostaa eläinkaupasta vai kasvattajalta? voiko pitää parvekkeella kuinka suuren osan vuodesta? onko kanit pieninä hirveän villiä, esim. purevatko, rimpuilevatko jos yritää esim. leikata kynsiä..? kuinka kauan päivästä niiden kanssa pitäisi viettää aikaa?

Olisi kiva jos joku asiasta tietävä vastaisi niin ei tarvitsisi lukea noihin kaikkiin kysymyksiin erikseen eri sivuilta vastauksia.. :) Kiitos etukäteen!

8

1179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bunnies81

      Eka kaniksi ostaisin pienen rodun eli kääpiöluppa tai leijonaharja myös pikkurotujen risteytykset ok. Kanit on luonteeltaan erilaisia joten en voi kertoa miten juuri sinun kanisi käyttäytyisi. Kynsien leikkuuta pitää ruveta harjoittelemaan heti pienestä pitäen, samoin kanin totuttamista ihmisiin.
      Kasvattajalta voit saada kesymmän kanin, mutta ei eläinkaupan kaneissakaan mitään vikaa ole, no on aina yleensä vaan risteytyksiä, vaikka ne sielä muuta väittävät.
      Jos ottaa vain yhden kanin se tarvitsee ihmiseuraa todella paljon (aina mieluiten kaksi kania, 2*naaras tai leikattu uros ja naaras, uroksen saa leikata puolen vuoden iässä ja sitten odetettava vielä 1 kk, että voi päästä naaraan kanssa yhteen). Pientä kania ei saa pitää ulkona kun on alle 10 astetta, jos ei ole rakennettu lämmitetyt kopit ym. Eli parveke ei voi olla ympärivuorokautinen asuintila. Ja miksi hankkia kani jos sitä vaan parvekkeella meinaa pitää. Kani ei ole häkkieläin, vaan niinkuin koira tai kissa, kani haluaa olla ihmisten tekemisissä ja menoissa mukana.
      Siihen pitää varautua, että kani voi syödä johtoja, huonekasveja ym. Myös ylltättävät eläinlääkärikulut voi tulla kalliiksi.
      Yhdelle kanille häkin on oltava vähintään 100 cm pitkä (kahdelle isompi jos kanit joutuvat häkissä lukituna olemaan, häkit maksaa 60-150 €)) ja kanin on voitava jalotella monta tuntia päivässä, mieluiten tietysti vapaana koko ajan.
      Kanit maksaa 30-60 €. Riippuu onko risteytys, vai rotukani ym ym.
      Eli paljon asioita, joista kannattaa ottaa selvää ennen kanin hankintaa, ettei siitä heti olla ekojen vastoinkäymisien jälkeen luopumassa.

      • pupuliii

        kiitos paljon vastauksista! niin tarkoitin vain sitä sillä parvekehommalla että se voisi olla siellä vapaana paljon, tottakai nyt sisällä voi olla, tai pitää olla. hienoa että sinä toit tuon eläinlääkärijutun esille, kukaan ei ole oikein sitä tuonut esille kun on kysytty, pitäisikö hankkia kania, niin saa sellaisen kuvan, ettei sitä tarvitsisi käyttää juuri ollenkaan missään lääkäreissä tms..


      • pupuliii

        kun sanoit tuon että kannattaa hankkia mieluummin kaksi kania, niin onko siitä haitaksi jos ostaakin vain yhden. monilla tutuillani/sukulaisillani on vain yksi kani, mutta he tietysti pitävät sille seuraa, ettei pupu pääse tylsistymään.


      • Bunnies81
        pupuliii kirjoitti:

        kun sanoit tuon että kannattaa hankkia mieluummin kaksi kania, niin onko siitä haitaksi jos ostaakin vain yhden. monilla tutuillani/sukulaisillani on vain yksi kani, mutta he tietysti pitävät sille seuraa, ettei pupu pääse tylsistymään.

        Ei siitä varsinaista haittaa ole jos on vaan yksi kani, mutta sille on pidettävä sitten paljon seuraa. Kani on nimittäin laumaeläin, mutta voithan ensin ottaa vaikka poikakanin ja sitten puolen vuoden iässä katsoa leikkaatko sen ja hankit tyttökaverin. Niin minä tein koska oma kanini näytti niin surulliselta ilman kanikaveria. Mutta jokainen tavallaan.

        Välttämättä et joudu koskaan käyttämään kania eläinlääkärissä, mutta jos joutuu niin halpaa lystiä se ei ole.

        Tarkista ostamalta kaniltasi, että silmät ei rähmi ja purenta on ok, koska purentavikaiselta kanilta joutuu leikkaaman hampaat kerran kuussa ja jos ei itse osaa/uskalla (vaikeaa puuhaa) maksaa joka kerta eläinlääkäril useita kymppejä.

        Onnea kanin hankintaan jos sellaisen päätätte ottaa, omat kanini on, varsinkin tyttö erittäin seurallinen, aina kerjää namuja, silityksiä ja juoksee perässä paikasta toiseen. Poika taas on vähän arempi, mutta niinkuin sanoin jokainen kani on erilainen.


      • pupuliii
        Bunnies81 kirjoitti:

        Ei siitä varsinaista haittaa ole jos on vaan yksi kani, mutta sille on pidettävä sitten paljon seuraa. Kani on nimittäin laumaeläin, mutta voithan ensin ottaa vaikka poikakanin ja sitten puolen vuoden iässä katsoa leikkaatko sen ja hankit tyttökaverin. Niin minä tein koska oma kanini näytti niin surulliselta ilman kanikaveria. Mutta jokainen tavallaan.

        Välttämättä et joudu koskaan käyttämään kania eläinlääkärissä, mutta jos joutuu niin halpaa lystiä se ei ole.

        Tarkista ostamalta kaniltasi, että silmät ei rähmi ja purenta on ok, koska purentavikaiselta kanilta joutuu leikkaaman hampaat kerran kuussa ja jos ei itse osaa/uskalla (vaikeaa puuhaa) maksaa joka kerta eläinlääkäril useita kymppejä.

        Onnea kanin hankintaan jos sellaisen päätätte ottaa, omat kanini on, varsinkin tyttö erittäin seurallinen, aina kerjää namuja, silityksiä ja juoksee perässä paikasta toiseen. Poika taas on vähän arempi, mutta niinkuin sanoin jokainen kani on erilainen.

        kiitti sulle Bunnies81 tosi paljon näistä vastauksista! saatii ny hyvää tietoo alustavasti jos päätetää ostaa se. :) ei muuta ku hyvät jatkot siulle ja pupuliineille! :)


      • täältä olen löytänyt

    • suski87

      Jos suinkin mahdollista, kannattaa tosiaan hankkia se kaksi kania. Ei se yksikään välttämättä masentuneelta näytä, etenkään silloin kun sillä on omistajat seuranaan, mutta etenkin jos käytte koulussa/töissä/harrastuksissa yms., niin kanikaverista olisi sille seuraa silloinkin. Ja tokihan toinen kani ymmärtää kanin viestintää paremmin mitä ihminen, ja pystyy paremmin olemaan koko ajan läsnä.

      Ellei kanin ole välttämätöntä olla poikanen, kannattaa ottaa yhteyttä myös eläinsuojeluyhdistyksiin tai harkita tarjoavansa koti jollekin aikuiselle kodinvaihtajalle tai parillekin. Etenkin jos kani on ollut hyvinpidetty ja rakastettu lemmikki aiemmassa kodissaan, voi se olla parempikin ensikani mitä poikanen olisi. Aikuinen kani kun monesti paremmin tottunut hoitotoimenpiteisiin, luonne ja tavat ovat paremmin selvillä ja on sitten se aiempi omistaja jolta kysellä juuri tämän kyseisen yksilön tavoista ja tottumuksista. Vähän samoista syistä jos hankkii poikasen, kannattaa se hankkia enemmin kasvattajalta kuin eläinkaupasta; kasvattajalla on useimmiten enemmän kanikokemusta ja silmää, joten hän osaa monesti paremmin neuvoa ja auttaa sen teille sopivan kanin valinnassa.

      Vapaana kania kannattaa tosiaan pitää niin paljon kuin mahdollista ja etenkin jos kyseessä on ihmistä kohtaan sosiaalinen yksilö, se kyllä osaa ottaa sen huomionsa silloin. Meilläkin tuo uusin tulokas Mörkö tulee monesti tökkimään kuonolla tai nykäisemään puntista, jos se ei ole mielestään saanut kylliksi silityksiä. Samoin jos tv:tä katsoo, se monesti hyppää viereen. Nuo muut eivät sitten niin paljoa ihmisen huomiota tunnu edes kaipaavan.

      Meillä nuo kaikki kanit ovat kääpiöitä (kolme paperillista hermeliiniä ja yksi paperiton luppa). Hekla on ainut poikasena tullut ja täysin lemmikkitasoisena (ylisuuri ja jänismäinen) maksoi 25€, Goshi vuoden vanhana meille tullessaan 30€, samoin Nana-neiti parivuotiaana. Möröstä maksoin myös tuon 25€ tarvikkeineen, kun se saapui meille vähän reilu kolmivuotiaana. Poikaset ja rotumääritelmän mukaiset ovat sitten kalliimpia, useimmiten 50-80€

      Hoidoltaan kääpiörotuiset eivät juuri poikkea muista, mutta ainakin jos kanin meinaa osittain häkkiin asuttaa, on niille helpompi tarjota tilava asumus mitä isommalle kanille. Kaneilla on myös yllättävän paljon voimaa takajaloissa, joten etenkin tottumattomalle käsittelijälle kääpiö voisi sikäli olla helpompi. Tosin on tuossa parikiloisessakin välillä pitelemistä, jos se oikein päättää lähteä.

    • Anonyymi

      Mun omalla kummilla on ollu jo pitkään kaneja ja se suositteli mulle kääpiöluppa kania ensimmäiseksi kaniksi koska se on yleensä rauhallinen jne... Kannattaa ostaa kani ihan suoraan kasvattajalta ja kasvattajia löy Googlesta etsimällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2763
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1480
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      42
      1446
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1161
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1161
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe