Tappohelle Alanyassa heinä-elokuussa?

el-le

Hei, voisitteko te kokeneet Alanyan kävijät kertoa kokemuksistanne onko heinä-elokuun vaihteessa Alanyassa "tappohelle". Olen varannut perheellemme siellä viikon loman (lapsiperhe), mutta olin jo aikeissa perua sen, koska kuulin että tuohon aikaan Turkin sää voi olla todella kuuma. Nouseeko siellä yleisesti lämpötila yli 30C? Käykö yleensä edes vilvoittava tuuli? (vrt. Rodoksen "tuulinen ranta". Olen tässä kahden vaiheilla, peruako vaiko riskeerata, sillä meidän porukka on huonosti kovaa hellettä kestävää (Kreikat sun muut Välimeren kohteet kyllä kierretty, mutta Turkissa ei vielä käyty). Kiitos jos viitsitte kertoa omista "sääkokemuksistanne"!

14

3574

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dilara

Kyllä olet valinnut kuumimman ajankohdan lähteä Turkkiin. Heinä-Elokuun aikaan siellä lämpötila saattaa nousta jopa 50 asteeseen, joten jos ette siedä noin lämmintä niin neuvoisin harkitsemaan lähtöä sinne uudelleen :)

• heinä-elokuussa

Yleensä on päivälla noin 40 astetta, joskus yli joskus vähän alle. Illalla on ehkä 30. Toivon että olette varanneet hotellin jossa on kunnon ilmastoini, muuten tulee kovin hikinen loma. Olemme olleet monta heinä-elokuu lomaa perheellä Alanyassa ja pari päivää se vie ennenkuin tottuu helteeseen.
      Mitään tuulta ei juuri ole. Päivät rannalla tai altaalla ja illalla ostoksille.

• Kezban

Heina/elokuun vaihde on kuumaa.Jos tulette niin viettakaa paiva Dim joella jossa lapsille liukumakea ja voi viettaa koko paivan siella.Monta hyvaa paikkaa.Yksi katettu kabiini, jossa voi ottaa myös ruokalevot ja uida aina valilla mielihalujen mukaan.Siella tuulee aina ja lampotila on liki 10 c viileampi kuin kaupungissa. Muistakaa juoda tarpeeksi mineraalivetta.Ei pelkkää vettä.Samoin lasten kanssa menee yksi pva vesipuistossa.

• TRH / 22. krt. Alanyassa sy...
        Kezban kirjoitti:

Heina/elokuun vaihde on kuumaa.Jos tulette niin viettakaa paiva Dim joella jossa lapsille liukumakea ja voi viettaa koko paivan siella.Monta hyvaa paikkaa.Yksi katettu kabiini, jossa voi ottaa myös ruokalevot ja uida aina valilla mielihalujen mukaan.Siella tuulee aina ja lampotila on liki 10 c viileampi kuin kaupungissa. Muistakaa juoda tarpeeksi mineraalivetta.Ei pelkkää vettä.Samoin lasten kanssa menee yksi pva vesipuistossa.

Kyllä te olette valinnut kaikkein kuumimman ajan Alanyassa. Normaali päivälämpötila on 35-45 astetta ja yötkin kuumina päivinä saattavat olla 35 asteen tienoilla. Jo hieman iäkkäämpinä kulkijoina me käymme siellä toukokuun ja syyskuun puolivälissä. Toukokuussa päivälämpötilat ovat noin 25-30 astetta ja syyskuussa 30-35 astetta. Kyllä mereltä käy päivällä heikko tuuli, mutta meriveden lämpötila on 25-28 astetta, joten se ei paljoa viilennä.. Pienenä vihjeenä "alkuasukkailta": säätäkää ilmastointi 25-26 asteeseen, niin aamulla ei ole kurkku kipeä ja ääni kateissa. Lapsia varten pitää olla kunnon aurinkosuojat ja silloinkin ensimmäisinä päivinä on oltava varovainen. Jos on mahdollista muuttaa matka-aika myöhemmäksi niin sitä suosittelen. Hyvää kesää.

• Nimetön
        TRH / 22. krt. Alanyassa sy... kirjoitti:

Kyllä te olette valinnut kaikkein kuumimman ajan Alanyassa. Normaali päivälämpötila on 35-45 astetta ja yötkin kuumina päivinä saattavat olla 35 asteen tienoilla. Jo hieman iäkkäämpinä kulkijoina me käymme siellä toukokuun ja syyskuun puolivälissä. Toukokuussa päivälämpötilat ovat noin 25-30 astetta ja syyskuussa 30-35 astetta. Kyllä mereltä käy päivällä heikko tuuli, mutta meriveden lämpötila on 25-28 astetta, joten se ei paljoa viilennä.. Pienenä vihjeenä "alkuasukkailta": säätäkää ilmastointi 25-26 asteeseen, niin aamulla ei ole kurkku kipeä ja ääni kateissa. Lapsia varten pitää olla kunnon aurinkosuojat ja silloinkin ensimmäisinä päivinä on oltava varovainen. Jos on mahdollista muuttaa matka-aika myöhemmäksi niin sitä suosittelen. Hyvää kesää.

Itse asiassa kävin Turkissa Toukokuun alussa ja olin viikon Alanyassa. Silloin oli monena päivänä Alanyassa yli 30 astetta. Ei muuta kuin rohkeasti sinne. Se helle tuntuu mielestäni samanlaiselta kuin Suomessa kun on 30 astetta lämmintä Suomessa.

• fly*
        Nimetön kirjoitti:

Itse asiassa kävin Turkissa Toukokuun alussa ja olin viikon Alanyassa. Silloin oli monena päivänä Alanyassa yli 30 astetta. Ei muuta kuin rohkeasti sinne. Se helle tuntuu mielestäni samanlaiselta kuin Suomessa kun on 30 astetta lämmintä Suomessa.

Mielestäni taas ei ole yhtään verrattavissa suomen lämpöön.. Kosteus on aivan toista siellä.

Toukokuussa ei olekaan niin kuuma kuin tuolloin heinä-elokuussa jolloin aloittaja ehkä aikoo lomailla. Heinä-elokuu on välillä tuskaisen kuumaa. Alanyassa asuneena siihen tietenkin tottui mutta eri asian täältä mentäessä parin viikon lomalle.

• el-le

Kiitos vastauksista! Vielä lisäkysymys, onko Turkin helle verrattavissa esim. Kreikan saariin samaan aikaan kesästä? Olen kuullut niin monenlaista kommenttia, lähinnä pelottelua aiheesta, että Turkissa on huomattavasti kuumepi kuin Kreikan saarilla. Esim. Marmaris on kuulemma oikea Hornankattila. Tämän vuoksi alkoi koko lomamatka sinne suuntaan arveluttamaan. Kreikkaa on samaan aikaan kyllä kierrelty, mutta Turkki..

• Petillant

Hei!

Olin vuonna 2002 alanyassa heinä-elokuun vaihteessa ja vuonna 2005 Kreetalla samaan aikaan.

Alanyassa kuumempi. Kreetalla tuulee, Alanyassa ei aina edes tuule.

Kreikassa aallot suuret, Alanyassa ei välttämättä ollenkaan.

Näin silloin kun itse kävin. tottakai ilmat ja tuulet muuttuu.. Sanoisin silti että Turkissa on kuumempaa.

En menisi kuitenkaan matkaa perumaan, mahtava paikka ja jäisitte paljosta paitsi. Tarpeeksi vettä ja vilvottavat vaatteet niin hyvin pärjäätte. Pysykää keskipäivällä pois auringosta.

:)

• Josa1
        Petillant kirjoitti:

Hei!

Olin vuonna 2002 alanyassa heinä-elokuun vaihteessa ja vuonna 2005 Kreetalla samaan aikaan.

Näin silloin kun itse kävin. tottakai ilmat ja tuulet muuttuu.. Sanoisin silti että Turkissa on kuumempaa.

En menisi kuitenkaan matkaa perumaan, mahtava paikka ja jäisitte paljosta paitsi. Tarpeeksi vettä ja vilvottavat vaatteet niin hyvin pärjäätte. Pysykää keskipäivällä pois auringosta.

Itse olen ollut Alanyassa elokuussa ja kyllä silloin oli tosi kuuma, yli 40 joka päivä viikon aikana. Rannan hiekka oli niin kuumaa, että poltti jalkoja. Mutta en valita, kiva loma oli, vaikkakin sain matkalta tuliaisena shigelloosin eli veriripulin. Olin tosi kipeä ja kovassa kuumeessa muutaman päivän.

• aallot^^
        Petillant kirjoitti:

Hei!

ne aallot alanyassakin melko suuret ovat! itse 3 kertaa olin siellä ja ne yllättivät minut..olen paljon meressä uinut, mutta aallokko kaappasi tälläkertaa minut mukaani..

• hmmm..
        aallot^^ kirjoitti:

ne aallot alanyassakin melko suuret ovat! itse 3 kertaa olin siellä ja ne yllättivät minut..olen paljon meressä uinut, mutta aallokko kaappasi tälläkertaa minut mukaani..

"Näin silloin kun itse kävin. tottakai ilmat ja tuulet muuttuu.."

• ....
        hmmm.. kirjoitti:

"Näin silloin kun itse kävin. tottakai ilmat ja tuulet muuttuu.."

Viime vuonna heinä-elokuun vaihteessa oltiin 2 viikkoa ja ilman ilmastointia :D ! Hyvin pärjättiin, vaikka asteet kävi yli 40 asteen :) Tosin jos uudestaan menisin se ilmastointi on ihan välttämätön. Pienten lasten kanssa siellä pärjäsi monikin perhe, joten älä anna asteiden hämätä :) Mukava loma siitä tulee !

• äiti ja muu perhe

olin viime vuonna 3,5v pojan ja kaverini kanssa turkissa elokuussa.
      poika ei kertaakaan matkan aikana valittanut kuumuutta vaikka asteita oli monena päivänä viikon ajan yli 40. uitiin paljon ja siitähän ainakin lapset tykkää.
      ilmastoitu hotelli oli aika ehdoton. :)

nyt ollaan lähdössä koko perhe 2 viikoksi taas elokuussa turkin alanyaan (lapset 2,5v ja 4,5v) ja matkaa odotetaan tosi paljon. :)

onhan siellä kuumaa,mutta ei musta tappavaa!

• Viime elokuussa Alanyassa

Olin viime elokuussa Alanyassa kaksi viikkoa ja kuumuus oli hurja. En koskaan enää mene sinne elokuussa, vaan esim.kesäkuussa tai syyskuussa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      2905
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1195
    3. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      941
    4. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      937
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      905
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      877
    7. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      834
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      830
    9. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      157
      811
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      764
    Aihe