Onko kellään kokemusta äidistä, joka on "tosi hyvä äiti", kun lapsella menee hyvin, mutta muuttuu aivan täysin silloin, kun tukea ja sanoja eniten kaipaisi eli kun elämä potkii päähän?? Kamalaa.
Tätä on jatkunut ilmeisesti koko elämäni ajan. Jo nuoruudestani muistan tällaista käytöstä hänen puoleltaan, kun jotain ongelmiani/murheitani hänelle kerroin. Hän tulee vihaiseksi, ilme vääristyy, puhuminen lakkaa, ääni nousee... ja syynä on minun paha mieli! Olen koko elämäni ajan ajoittain yrittänyt ymmärtää, miksi näin tapahtuu enkä tiedä vastausta. Vakiovastauksena on aina: "minä en voi ongelmiasi ratkaista". Tottakai tiedän, että ratkaisen "ongelmani" itse, olenhan jo 27-vuotias, mutta eikö enää ole mahdollista saada tukea edes äidiltään?? Vai onko surussa tukeminen jotenkin epänormaalia? Naurettavinta (tai kamalinta) on minusta se, että hän sanoo minun tekevän ratkaisun, mutta minun ratkaisuille nyrpistelee nokkaansa ja näyttää eleillään todella hyvin mitä on niistä mieltä.
Ja jos ongelmani koskevat mitenkään miestäni, olen aina automaattisesti syyllinen kaikkeen. En siis todellakaan kerro mitään yksityiskohtaista suhteestamme, vaan yleismalkaisesti tyyliin "on ollut raskasta kun x sai töitä sieltä toisesta kaupungista". Minun pitäisi ilmeisesti masennuksessakin vain palvoa miestäni ja unohtaa minä itse. Välillä tuntuu, että hän on kaikkien muiden "puolella".
Eikö äidille sitten pitäisi puhua tässä iässä enää mitään? Pitäisi puhua vaan säästä sun muusta tyhjänpäiväisestä niin ei mitään tapahtuisi? Pitääkö äidille alkaa esittää tämän ikäisenä? Olenko minä se epänormaali?
P.S Äidilleni puhuminen on satunnaista, ei jokapäiväistä valittamista.
Kylmä & tunteeton äiti
15
5070
Vastaukset
- inhimillinen käyttäytyminen
Onkohan niin, että äitisi (ehkä tiedostamattaan) ahdistuu kovasti, jos sinulla on ongelmia? Hän tuntee itsensä kyvyttömäksi, koska ehkä omat ongelmanratkaisu- ja elämäntaitonsa ovat vaatimattomat ja on sinun puheestasi "kuulevinaan", että odotat hänen keksivän ratkaisun tai tekevän jotain hyväksesi, vaikka itse et ehkä sitä tarkoita vaan haluat vain puhua? Ja tietysti saada näkemystä asiaasi.
Tietysti voi olla niinkin, että hän - omassa inhimillisessä vajavaisuudessaan - yksinkertaisesti kykenee hyväksymään sinut (ja muut ihmiset?) vain täydellisinä ja ehjinä. Joidenkin ihmisten nimittäin on vaikea hyväksyä heikkoutta ja puuteellisuutta itsessään eikä siksi kykene niitä toisissakaan ihmisissä näkemään ja hyväksymään. - sama homma,
hän on selvinnyt elämästä sellaisella "keskity kivoihin asioihin, unohda ikävät tai jätä ne huomioimatta" -taktiikalla. Hän on onnellinen kun olen onnellinen, mutta ei osaa suhtautua mitenkään jos olen onneton. Koska hänelle tulee paha mieli ja hän haluaa että hänellä ei ole paha mieli. Ja sitten hän suuttuu tai mitätöi minun tunteeni ihan täysin, jotta hänellä ei olisi ikävä olo. En muista että äitini olisi esimerkiksi koskaan halannut minua lohdutukseksi silloin kun minulla on paha olla, vain silloin kun hänellä on paha olla ja hänen pitää lohduttaa itselleen hyvä olo.
Eipä tuolle voi oikein mitään tehdä: se ei johdu kuitenkaan siitä, että äitisi olisi kylmä ja tunteeton, vaan siitä, että hän ei pysty ottamaan vastuuta omista tunteistaan tai antaa itselleen lupaa tuntea niitä omasta henkilöhistoriastaan johtuen.
Minä olen viimeisen parin vuoden aikana yrittänyt muuttaa meidän keskinäistä suhdetta monella tapaa, mutta tämä on ollut vaan asia, joka pitää hyväksyä. Äiti jossain vaiheessa valitti, että en enää puhu hänelle asioitani, ja sanoin takaisin, että mulle tulee vaan pahempi mieli, jos on jo paha mieli, koska hän ei pysty tukemaan mitenkään, lyttää vaan vielä pahemmin. Sen jälkeen hän on alkanut yrittämään olla kannustavampi, ja se tuntuu mukavalta. Valitettavasti kaikki lapset eivät saa sellaisia vanhempia, jotka tarvitsisivat. Jos kuitenkin kerrot äidillesi mitä tarvitsisit, hän saattaa yllättää positiivisesti ja edes yrittää. - kohtalotoveri
Pelkkää satuilua se, kuinka äidit ja tyttäret ovat toistensa uskottuja ja parhaita ystäviä.
Varmasti on harvassa, usein on ikäero suurin este.
Ja sitten on tuo äiti-tytär-suhde, joka on juuri sitä, että kaikki on tyttären syytä.
Huolia ei pidä äidille kertoa, hän kysyy heti, mitä teit, kun tuollaista pääsi tapahtumaan.
Tai hän sanoo, että onneksi hänellä itsellään ei ole koskaan ollut noita murheita.
Tai hän sanoo, että niinhän se on, että et voi hyvin, jollei sinulla ole valittamista.
Tai hän sanoo, että hän on jo sen ikäinen, että hän ei jaksa enää tuollaisia asioita miettiä.
Hän sanoo muka lohdutukseksi, että tuotahan hän pelkäsi jo silloin kun...mutta kun noin on tapahtunut, ei auta kuin kestää vaan.
Vain pari kertaa eläissäni ole todella yrittänyt hädässänija tuskaisena kertoa jonkun raskaan koettelemuksen. Tuon tapaisella vastauksella asia on kuitattu, joten olen kyllä oppinut.
Mistään en puhu, vaikka nykyisin ihan kyselee. En vastaa.- slfkjslkfjs
Joo, peruskyynistä suomi-äippä meininkiä...!
- eräsN1
Minun lapsuudessa sattui eräs hyvin ikävä tapaus, jonka seurauksena minusta tuli 6 –vuotiaana mahdollisimman näkymätön lapsi äidilleni. Olin vuosikaudet ”äidin ahkera pikkuapulainen”. Vitsaa ei säästetty. Selkäsaunoja tuli pienimmistäkin rikkeistä. Mutta kiitosta tai kannustusta ei juuri koskaan.
Pikemminkin hänellä oli tapana mitätöidä kaikki tekemäni asiat. Tyyliin, kuinka jos hän itse olisi tehnyt tuon saman työn, niin hän olisi tehnyt sen paljon paremmin, kuin minä. Vaikkei hänellä ollut mitään aikomusta tehdä kyseistä työtä lainkaan. Koska, hän rakastaa sitä, että muut tekevät työt ja hän ainoastaan kantaa niistä kiitoksen.
Hän myös saattaa todeta jollekin sukulaiselleni, että on se hyvä tyttö, kun tekee tuon ja tuon työn. Ja ihan ilman kiitosta. Eli hän kyllä tiedostaa sen itse, että hän ei pahemmin kiittele minua. Ja nyt jo useamman vuosikymmenen mentyä. Huomaan edelleen olevani tuo sama arvoton ”näkymätön” lapsi äidilleni. Ei hän muista syntymäpäiviäni. Tai hän jopa heittää lähettämäni postikortin roskiin ja sanoo, että sellaista ei ole tullut. Vaikka hänen naapurinsa on saanut samaan aikaan lähetetyn kortin myös. Näin taaksepäin katsottuna huomaan, että äitini arvomaailma on jotenkin päälaillaan. Enkä koskaan tule saamaan selitystä siihen. Miksi hän käyttäytyy näin? Kaikkeni olen yrittänyt ja nyt olen tullut siihen lopputulokseen, että tyhjän saa pyytämättäkin.- noista äideistä
Olen aikuisten lasten äiti ja tunnistan itseni hyvin... en tiedä oletteko noita lapsiani?
On mahdotonta olla enää äiti, äiti. Tarkoitan tällä sitä etten ole enää LAPSEN äiti jolle voisi silitystä ja paijaamista suorittaa, se tuntuu, ehkä jotenkin kääntyneen nurin päin. Olen kasvanut pois ajasta jolloin olin äiti. Yritän tässä selittää jotain omista tunteistani, naisena, joka oli kerran äiti...
Olette rakkaat edelleen, vaan se suhde on muuttunut. Äidillänne on oma elämä, joka jatkuu edelleen. Olen edelleen töissä ja edelleen elän parisuhteessa. Olen vanhennut ja on tullut vaivoja, joiden kanssa kamppailen. Yritän pitää huolen rapistuvasta kunnostani. Kaipaan lepoa enemmän ja kaipaan rauhaa, kaipaan myös rakkautta, jota en aina tunne saavani, ne rakkaat lapseni tuntuu, että vain he haluavat huomiotani ja tukeani, myös minä olen vailla huomiontunnetta onhan minullakin yksinäisyyttä ja pelkoa, etten ole enää kenellekkään tärkeä, lapsilleni. Miehenikin huomioi minut itsestään selvyytenä. Haluaisin olla rakastettu.
Rakkaat "lapset" aikuiset... olen ihminen omanlaiseni, en täydellinen vaikka haluaisin olla... - tietää.
"Enkä koskaan tule saamaan selitystä siihen. Miksi hän käyttäytyy näin?"
SYY: Äitisi oma äiti. Eli kyynisyys siirtyy suoraan "alenevassa polvessa". - tähän pähkäilyyn
noista äideistä kirjoitti:
Olen aikuisten lasten äiti ja tunnistan itseni hyvin... en tiedä oletteko noita lapsiani?
On mahdotonta olla enää äiti, äiti. Tarkoitan tällä sitä etten ole enää LAPSEN äiti jolle voisi silitystä ja paijaamista suorittaa, se tuntuu, ehkä jotenkin kääntyneen nurin päin. Olen kasvanut pois ajasta jolloin olin äiti. Yritän tässä selittää jotain omista tunteistani, naisena, joka oli kerran äiti...
Olette rakkaat edelleen, vaan se suhde on muuttunut. Äidillänne on oma elämä, joka jatkuu edelleen. Olen edelleen töissä ja edelleen elän parisuhteessa. Olen vanhennut ja on tullut vaivoja, joiden kanssa kamppailen. Yritän pitää huolen rapistuvasta kunnostani. Kaipaan lepoa enemmän ja kaipaan rauhaa, kaipaan myös rakkautta, jota en aina tunne saavani, ne rakkaat lapseni tuntuu, että vain he haluavat huomiotani ja tukeani, myös minä olen vailla huomiontunnetta onhan minullakin yksinäisyyttä ja pelkoa, etten ole enää kenellekkään tärkeä, lapsilleni. Miehenikin huomioi minut itsestään selvyytenä. Haluaisin olla rakastettu.
Rakkaat "lapset" aikuiset... olen ihminen omanlaiseni, en täydellinen vaikka haluaisin olla...Olemme poikani kanssa (15v.)"filosofoineet" asiaa
Tämä kuuluu ns. EVOLUUTIOON. Sukupolvet vaihtuvat ja ero kuuluu asiaan. Eikä eroa tule jos välit pysyvät liian lämpimänä. Eri sukupolvet joutuvat kamppailemaan eri elämänvaiheissa, erilaisissa olosuhteissa. Tämä taas tarkoittaa sitä, että esim. minun mummoni taisteli vielä sitä aikaa, kun naitettiin nainen jollekkin "rikkaalle" vanhalle ukolle jolla oli kaikenlaisia omituisuuksia. Ja parisuhteessa oli vaikka mitä kauheuksia. Mutta eroa ei otettu, perhe tavallaan myi tyttärensä jollekkin mistä oli hyötyä myös tytön perhelle...
Sen jälkeen tuli aika, jotta tytär, joka oli äitini lähti pois kotoa tehtyään ensin töitä hullun isossa navetassa käsilypsynä 10 lehmää siat päälle ilman palkkaa, rakentamaan omaa perhettä, jospa heillä tulisi olemaan paremmin. Vaan eipä äiti ollut tukena silloinkaan, yksin oli pärjättävä. 7 lasta, käsin oli avannossa pestävä pyykit ja karja hoivattavavana, peltotyöt tehtävä, isä haki elantonsa työllistämis töistä. Eikä ollut leipä leveä.
Minä olen myös joutunut kotoa lähtemään. Kun ei ollut tulevaisuutta pikku mökissä 30M2 ja 9 henkeä asumassa. Yksin lähdin Hesaan yksi laukku kainalossa... Oli tiedossa vain työpaikka asunnosta ei tietoa. Työkavereiden ja myöhemmin ystävien nurkissa pyörin 2 vuotta (asuntopula) ja niillä palkoilla ei pystynyt silloin vuokraamaan asuntoa yksin ollenkaan. Ei äiti kertaakaan edes kysellyt miten pärjään... olisin kyllä kaivannut tukea ja lohdutusta, mutta minun elämäni oli minun ja äidin elämä oli äidin.
Tämä kyynisyys on elämässä selviämistä ja uuteen aikakauteen sopeutumista. Näin se jatkuu emme mahda sille mitään, minun rakkaillani on myös ollut vaikka mitä hankaluutta, on heillä ollut ruokaa riittämiin ja asunnot on ollut kun kotoa lähtivät, sosiaaliturva on ollut hyvä jo siihen aikaan ei ole "pakotettu edes töihin" opiskeluhalut on itsestä kiinni. Nykypäivän nuorilla äideillä on lähinnä "masennus" ongelmia, mistä ne sitten tulee ???? voitte itse niihin pähkäillä vastauksia, minun aikana ei pähkäilty semmoisia, varmaan olisi ollut aihetta masentua, mutta työ vei ajan ei ehtinyt moisia ajattelemaan. Niin myös teidän lapsillanne, ei tule olemaan helppoa, aika on taas erilainen...
NAISET olkaa vahvoja elämä on taistelua...
- äitityttäriä
lienee paljon..
jostain syystä kuulee.
Onko ihka suomalainen juttu,
joku meidän historiallinen rasite,
vaiko oikein ihan speciaalia muuten vaan?
Äidittömiä tyttäriä,
äidit muuttuvat kylmiksi tyttärilleen
heidän tullessaan puberteettiin ---
jättävät nämä yksin, syyllistävät tyttäriään..
isät vetäytyvät tai kannustavat enemmmän, riippuen isästä tietenkin - ollaksemme tieteellisiä.
Joo.
Äititytärsuhteet on aika huonoja keskimäärin,
mututuntuma sanoo näin. Kun ikää tulee vielä enemmän, kontaktit voivat katketa kokonaan, mikäli koko suhde on perustunut pelkkiin perustarpeiden (ainakin ruuan ja sähkölämmityksen vaatetuksen osilta) tyydytykseen, eikä aitoa jakamisen halua, rakastamista siis ole esiintynyt alusta asti suhteessa...
Miksi tytär kääntyisi myöskään enää äitinsä puoleen välittäen, saati kokien rakkkautta, jos ei ole sitä osakseen saanut - lähinnä suuren lastin pelkkää syyllisyyttä, huonommuuden kokemuksia suhteessa esimerkiksi miespuolisiin sisaruksiin, joita nämä tytärvihaajat suosii näyttävästi enemmän.
Mielenkiintoinen aihe jollekin naistutkijalle avata, jos vain uskaltaa pandoran lippaaseen koskea.
Äidit kuitenkin ovat edelleen rauhoitettuja.- jeps(N)
Totta. Niin olisikin hyvä tutkimuksen aihe!
- sara.
Joo. TIEDÄN tuon ihmistyypin. Suomi on näemmä "täynnä" näitä äitejä!
Se on tuollainen peruskyynikko tuo äitisi, joka "syyttää" sinua siitä, että pahoitat hänen fiiliksensä omilla pahoilla fiiliksilläsi. Ei tule empatiaa, ei...! Sinähän "kidutat" häntä tuollaisilla negatiivisilla jutuilla.
Siihen kyynisyyteen vielä vaihdevuodet päälle, niin AVOT!
Otan osaa. - asdasda
Tsekkaas www.narsistienuhrientuki.info .
Äitisi saattaa olla narsisti. Luonnevikainen.
Olen etenevästi sitä mieltä ettei yhtäkään stressaavaa tai mitätöivää ihmissuhdetta kannata pitää yllä. Antaa paskojen muhia omissa liemissään.- Anonyymi00014UUSI
Amen!
- lapsukainen täällä
parjaa äitiään netissä kaikelle kansalle.
(äiti kun on se kommunikaatiotaidoton.....hehhehh)
Vastaan kysymykseesi, -kyllä, Sinä olet se epänormaali. - Anonyymi00015UUSI
Oma äitini ei ole ollut "tosi hyvä äiti" edes silloin, kun hänen lapsillaan on mennyt hyvin. Muuten tuo kyllä kuulostaa tutulta. En ole itse ainakaan voinut uskoutua omista asioistani hänelle ilman, että hän olisi jotenkin kääntänyt sitä koskemaan itseään eli uhriutunut. Uhriutumista tai sitten täysin tunteetonta suhtautumista. En tunne koko ihmistä. Hänellä on ollut lämpimät välit ikäiseeni serkkuuni, jota onkin joskus leikkisästi tituleerannut tyttärekseen. Että sellainen synnyttäjä minulla oli/on. En ole enää ottanut yhteyttä, koska tyhjän saa pyytämättäkin eikä ole enää mitään sanottavaa. Vuodet ovat vieraannuttaneet.
Aloitus on vanha mutta päätin kommentoida, kun sattui silmään. Näin viisikymppisenä sitä alkaa kelaileen menneisyyttään ja elämänsä tärkeimpiä ihmissuhteita ja sitä, millaisia vaikutuksia niillä on tai ei ole ollut. Onnellisia ne, joilla on lämpimät välit lähimpiin sukulaisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa
Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site515876Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.
Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers714605Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia
SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto464362SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta
"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun564141SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt933753Tytti Tuppurainen ollut aivan sekaisin viime päivinä
Pitäis varmaan tehdä huumetesti sille. "– SDP:n Tytti Tuppurainen väittää kirkkain silmin ja Antti Lindtman vierellään623303SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het502463Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?
Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?352369Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa
Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat422089En uskalla ees ajatella muru
Miten mulle ois käynyt näiden raskaiden vuosien aikana jos sua ei ois ollut 🥺😧❤️ Sä oot ollut mun henkisenä tukena iha131229