tietääkö

joku

mikä vois olla syynä kun mun lehtikalan kiduksen alle on ilmestynyt nyt parin päivän sisään punainen pyöreä läikkä.näyttää niinku suomut ois lähteny.onko tämä jotain tautia?muuten kyllä on terve mut tuo läiskä rupes pelottamaan et mikä se on..

7

403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING
      • tietoa-

        1. AKVAARION TILAVUUS, IKÄ, JOS UUSI, KYPSYTYS TAPA (milloin kypsytetty ja miten, kauanko kypsytykseen kului aikaa, mitä käytit ymppinä jne...)

        160litraa,ollu mulla vajaan vuoden

        2. VESIARVOT, pH, KOVUUSMITAT = dh, NITRIITTI NO2 JA NITRAATTI NO3 (mg/l) MITATTUNA ENNEN JA JÄLKEEN VEDEN VAIHDON, LÄMPÖTILA (nää pitäis nyky päivänä olla jokaisen alkavan akvaristin hallinnassa!)

        en oo ite mittaillu,oon käyny aina viemässä näytteen eläinkauppaan ja ovat sanoneet et kaikki on kunnossa.


        3. KALASTO, KUKIN LAJI MÄÄRÄLLISESTI, KALOJEN IKÄ

        partamonni,kaks lehtikalaa,10 neontetraa,5 miljoonakalaa,ikää en tiedä,monni aika nuori ku on niin pieni vielä

        4. HIEMAN HOITORUTIINEISTASI, VIIKOTTAISET TEHTÄVÄT, KUUKAUDEN VÄLEIN HOITAMASI TOIMENPITEET JNE.
        KALOJEN RUOKA TOTTUMUKSET.

        vaihdan joka viikko noin puolet vedestä ja ruokaa annan kaks kertaa päivässä

        5.TEKNIIKKA, SUODATTIMEN MERKKI MALLI JOPA VIRTAUS TEHO TUNNISSA VALAISIMIEN MERKKI JA MALLI (lukee putkessa) JA KÄYTTÖ AIKA VUOROKAUDESSA SEKÄ IKÄ.

        suodattimen laatikko ei ollut enää tallessa niin en muista ulkoa sitä mallia ja ei lukenut tossa suodattimessa itsessäänkään mitään.mut se on ostettu viime syksynä ja sopii tuohon akvaarioon. lampussa luki näin:
        oy airam ab finland L 30 W-642 kirkas valkea, on yhteensä semmosen 8-10 tuntia päällä päivässä,illalla pitempään ja päivällä vähemmän

        MITÄ AKVAARIOSSA ON TAPAHTUNUT VIIMEISTEN VIIKKOJEN AIKANA
        eipä muuta kuin että ostin nuo lehtikalat ja sit pain päivän päästä huomasin et sillä toisella on se punainen läiskä siinä kiduksen alla.oiskohan tuo toinen voinu näykkiä sitä,jos näin ois niin paraneeko kala??

        MIKÄ ON NYT HÄTÄ JA ASIA JOSTA HALUAT LISÄ TIETOA
        juuri tuosta yllämainitusta ja sitten vielä kun mun miljoonakala teki poikasia ja nyt niistä on neljä kuollu parin päivän aikana et mikäs se niillä voipi olla? vesi on samaa kuin tossa isossa altaassa ja ovat siis 20 litraisessa poikasaltaassa ja siinä on noin 40 litraisen akvaarion suodatin kun muuta ei ole,tästäkään en mallia tiiä mut on noin pari vuotta vanha. sain vinkin et laittaa sukkahousua niihin reikien päälle et poikaset ei mene niihin reikiin.


      • fish KING
        tietoa- kirjoitti:

        1. AKVAARION TILAVUUS, IKÄ, JOS UUSI, KYPSYTYS TAPA (milloin kypsytetty ja miten, kauanko kypsytykseen kului aikaa, mitä käytit ymppinä jne...)

        160litraa,ollu mulla vajaan vuoden

        2. VESIARVOT, pH, KOVUUSMITAT = dh, NITRIITTI NO2 JA NITRAATTI NO3 (mg/l) MITATTUNA ENNEN JA JÄLKEEN VEDEN VAIHDON, LÄMPÖTILA (nää pitäis nyky päivänä olla jokaisen alkavan akvaristin hallinnassa!)

        en oo ite mittaillu,oon käyny aina viemässä näytteen eläinkauppaan ja ovat sanoneet et kaikki on kunnossa.


        3. KALASTO, KUKIN LAJI MÄÄRÄLLISESTI, KALOJEN IKÄ

        partamonni,kaks lehtikalaa,10 neontetraa,5 miljoonakalaa,ikää en tiedä,monni aika nuori ku on niin pieni vielä

        4. HIEMAN HOITORUTIINEISTASI, VIIKOTTAISET TEHTÄVÄT, KUUKAUDEN VÄLEIN HOITAMASI TOIMENPITEET JNE.
        KALOJEN RUOKA TOTTUMUKSET.

        vaihdan joka viikko noin puolet vedestä ja ruokaa annan kaks kertaa päivässä

        5.TEKNIIKKA, SUODATTIMEN MERKKI MALLI JOPA VIRTAUS TEHO TUNNISSA VALAISIMIEN MERKKI JA MALLI (lukee putkessa) JA KÄYTTÖ AIKA VUOROKAUDESSA SEKÄ IKÄ.

        suodattimen laatikko ei ollut enää tallessa niin en muista ulkoa sitä mallia ja ei lukenut tossa suodattimessa itsessäänkään mitään.mut se on ostettu viime syksynä ja sopii tuohon akvaarioon. lampussa luki näin:
        oy airam ab finland L 30 W-642 kirkas valkea, on yhteensä semmosen 8-10 tuntia päällä päivässä,illalla pitempään ja päivällä vähemmän

        MITÄ AKVAARIOSSA ON TAPAHTUNUT VIIMEISTEN VIIKKOJEN AIKANA
        eipä muuta kuin että ostin nuo lehtikalat ja sit pain päivän päästä huomasin et sillä toisella on se punainen läiskä siinä kiduksen alla.oiskohan tuo toinen voinu näykkiä sitä,jos näin ois niin paraneeko kala??

        MIKÄ ON NYT HÄTÄ JA ASIA JOSTA HALUAT LISÄ TIETOA
        juuri tuosta yllämainitusta ja sitten vielä kun mun miljoonakala teki poikasia ja nyt niistä on neljä kuollu parin päivän aikana et mikäs se niillä voipi olla? vesi on samaa kuin tossa isossa altaassa ja ovat siis 20 litraisessa poikasaltaassa ja siinä on noin 40 litraisen akvaarion suodatin kun muuta ei ole,tästäkään en mallia tiiä mut on noin pari vuotta vanha. sain vinkin et laittaa sukkahousua niihin reikien päälle et poikaset ei mene niihin reikiin.

        Hieman on korjauksen sanaa, eivätkö ole tuosta kalastosta sulle liikkeessä mitään maininneet?

        160l on ehdottomasti lehtikaloille liian pieni akvaario, tuplasti lisää tilaa!

        Neontetrat ovat lehtikaloille ilmeistä ruokaa! Toisaalta ne ovat toisen ääripään lämpötila vaatimuksiltaan lehtikaloihin verrattuna.

        Akvan lämpötila?

        Miljoonakalojen pitäisi saada elää kovassa vedessä.

        Suodattimen teho pitäis saada tietää... litraa/tunnissa (l/h).

        Lehtikalat ovat siis vielä nuoria, ne luultavasti pitävät huolen miljoonakala poikas kannastasi syömällä niitä, petokaloja kun ovat.
        Katsopas onko molemmilla kaloilla ko. läiskää ja vielä molemmilla puolilla samassa kohtaa?!!

        Jatketaan taas...


      • ----
        fish KING kirjoitti:

        Hieman on korjauksen sanaa, eivätkö ole tuosta kalastosta sulle liikkeessä mitään maininneet?

        160l on ehdottomasti lehtikaloille liian pieni akvaario, tuplasti lisää tilaa!

        Neontetrat ovat lehtikaloille ilmeistä ruokaa! Toisaalta ne ovat toisen ääripään lämpötila vaatimuksiltaan lehtikaloihin verrattuna.

        Akvan lämpötila?

        Miljoonakalojen pitäisi saada elää kovassa vedessä.

        Suodattimen teho pitäis saada tietää... litraa/tunnissa (l/h).

        Lehtikalat ovat siis vielä nuoria, ne luultavasti pitävät huolen miljoonakala poikas kannastasi syömällä niitä, petokaloja kun ovat.
        Katsopas onko molemmilla kaloilla ko. läiskää ja vielä molemmilla puolilla samassa kohtaa?!!

        Jatketaan taas...

        eivät sanoneet mitään eläinkaupassa etteivät voisi olla samassa akvaariossa.ite se myyjä vielä kysyi et mitä kaloja mulla on niin sit ehdotti neontetroja koska itelläsäki on.kyllä mä aion hankkia isomman akvaarion sit ku nuo lehtikalat kasvaa,myyjä sanoi et voi olla tossa 160l,neuvoi sit varmaan väärin.akvaarion lämpötila on 25 astetta.pitää antaa nuitten miljoonakalapoikasten kasvaa ensin rauhassa isoiksi ennen kuin uskallan laittaa ne tuonne muiden joukkoon.

        ei tuolla toisella lehtikalalla näy mitään läiskää, se on vaan tolla toisella.oon nyt seuraillu aika paljon nuita kaloja niin tuo toinen lehtikala ajaa aina välillä tota toista takaa ja yrittää näykkiä.oiskohan se tuo sit saanu ton läiskän purtua tolle toiselle..


      • Rihma
        ---- kirjoitti:

        eivät sanoneet mitään eläinkaupassa etteivät voisi olla samassa akvaariossa.ite se myyjä vielä kysyi et mitä kaloja mulla on niin sit ehdotti neontetroja koska itelläsäki on.kyllä mä aion hankkia isomman akvaarion sit ku nuo lehtikalat kasvaa,myyjä sanoi et voi olla tossa 160l,neuvoi sit varmaan väärin.akvaarion lämpötila on 25 astetta.pitää antaa nuitten miljoonakalapoikasten kasvaa ensin rauhassa isoiksi ennen kuin uskallan laittaa ne tuonne muiden joukkoon.

        ei tuolla toisella lehtikalalla näy mitään läiskää, se on vaan tolla toisella.oon nyt seuraillu aika paljon nuita kaloja niin tuo toinen lehtikala ajaa aina välillä tota toista takaa ja yrittää näykkiä.oiskohan se tuo sit saanu ton läiskän purtua tolle toiselle..

        Suosittelen sinua että alat jo suunnittelemaan isompaa allasta niille lehtikaloille.
        250-litraa olis jo passelimpi ja tietysti altaan korkeus yli 50 cm.

        Kasvavat nopeasti!

        Neontetrat eivät käy siis lehtikalojen kanssa samaan altaaseen, mutta jos hankit suuremman altaan lehtikaloille pian, neontetrat voivat jäädä tuohon nykyiseen altaaseen.


      • ihan
        Rihma kirjoitti:

        Suosittelen sinua että alat jo suunnittelemaan isompaa allasta niille lehtikaloille.
        250-litraa olis jo passelimpi ja tietysti altaan korkeus yli 50 cm.

        Kasvavat nopeasti!

        Neontetrat eivät käy siis lehtikalojen kanssa samaan altaaseen, mutta jos hankit suuremman altaan lehtikaloille pian, neontetrat voivat jäädä tuohon nykyiseen altaaseen.

        tosissaan ruveta etsimään jostain isompaa allasta.uutena ei oo varaa ostaa mut jos sais jostain käytettynä halvalla.:)


      • Rihma

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe