Fokaalinen epilepsia?

mitä käytännössä

Minulla todettiin muutaman viikon ikäinen ollessani, jokin selvästi fokaaliseen epilepsiaan viittaava löydös aivoissa. Mitä tämä fokaalinen epilepsia käytännössä tarkoittaa? Tarkoittaako puheeseen vaikuttaavaa epilepsiaa tai jotakin, joka saattaa puhjeta vanhemmalla iällä?

Olen 24-vuotias, eikä minulla ollut vielä ensimmäistäkään epilepsiakohtausta, tosin olen alkanut änkyttää n.vuosi sitten, mutta änkytyskin on alkanut vähentyä vaikkakin hitaasti. Tajuton olen ollut n.3 min 16-vuotiaana pyörryttyäni.

Suvustani isälläni on epilepsia, tosin hän sairastui siihen alle 20 vuotiaana ja oli ennen sairastumistaan ollut nuorempana yhteensä neljä tuntia tajuttomana, minkä lisäksi oli kahdesti lyönyt päänsä. Minä en ole kertaakaan lyönyt päätäni pahasti.

Mutta siis mitä tämä fokaalinen epilepsia tarkoittaa? Voiko ihminen sairastaa piilevää epilepsiaa ilman kohtauksia, voidaanko myöhemmin alkava epilepsia ennustaa jo vastasyntyneestä vai aiheuttaako fokaalinen epilepsia pelkästään puheen häiriötä ja sitäkin vasta jossakin tietyssä iässä?

5

6285

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykopatologia

Heitä nyt aluksi Gooleen hakusana "fokaalinen epilepsia".

• paikallisalkuinen

epilepsia. Paikallisalkuinen epilepsia aiheuttaa oireita vain alueelle, jossa sähköhäiriö tapahtuu, tyypillisiä muutoksia. Yleistyvä kohtaus on sitten se, joka aihauttaa tajuttomuus- kouristuskohtauksen, fokaalinen ei välttämättä koskaan "yleisty". Sinulla änkytys saattaa olla yksi kohtausoire, luultavasti siis sähköpurkaus tapahtuu vasemmalla aivopuoliskolla. Nykiikö oikea kätesi koskaan? Onko sinulla ollut poissaolokohtauksia?

• Nimetön

Vastasyntyneenä minulla oli ollut 20 min kestoinen vasemman puolen voittoinen kohtaus, jolloin käteni ja jalkani olivat nykineet rytmisesti. Tämän kerran jälkeen minulla ei ole ollut mitään nykimistä. Ainoastaan änkytyksen yhteydessä perinteiset käsien "pyörittelyt" ym. jotka kuitenkin lukemani perusteella liittyisi nimenomaan änkytykseen. Ainut poissaolokohtaus oli 16 -vuotiaana, jolloin pyörryin, muuten ei mitään.

Änklytyksestä vielä sen verran, että änkytystä on lähestulkoon koko ajan, vaikkakin enemmän silloin, kun hermostun tai stressaannun.

• siis sinulla
        Nimetön kirjoitti:

Vastasyntyneenä minulla oli ollut 20 min kestoinen vasemman puolen voittoinen kohtaus, jolloin käteni ja jalkani olivat nykineet rytmisesti. Tämän kerran jälkeen minulla ei ole ollut mitään nykimistä. Ainoastaan änkytyksen yhteydessä perinteiset käsien "pyörittelyt" ym. jotka kuitenkin lukemani perusteella liittyisi nimenomaan änkytykseen. Ainut poissaolokohtaus oli 16 -vuotiaana, jolloin pyörryin, muuten ei mitään.

Änklytyksestä vielä sen verran, että änkytystä on lähestulkoon koko ajan, vaikkakin enemmän silloin, kun hermostun tai stressaannun.

on epänormaalia sähköistä toimintaa vasemmalla aivopuoliskolla, joka aiheuttaa änkytystä ja epikohtauksia. Vasemmalta ohimolohkolta alkaville kohtauksille on tyypillistä juuri poissaolokohtaukset. Änkytykseen ei suoraan muuten liity käsien pyörittelytm jos nyt et sitten puhu siitä, että yrität saada puheen kulkemaan paremmin aktiivisesti käsiäsi pyörittämällä.

• Alkup.kirjoittaja
        siis sinulla kirjoitti:

on epänormaalia sähköistä toimintaa vasemmalla aivopuoliskolla, joka aiheuttaa änkytystä ja epikohtauksia. Vasemmalta ohimolohkolta alkaville kohtauksille on tyypillistä juuri poissaolokohtaukset. Änkytykseen ei suoraan muuten liity käsien pyörittelytm jos nyt et sitten puhu siitä, että yrität saada puheen kulkemaan paremmin aktiivisesti käsiäsi pyörittämällä.

Änkytykseen liittyvällä käsien pyörittelyllä tarkoitan nimenomaan sitä, että yritän saada puheen kulkemaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      176
      3407
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2171
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      54
      2117
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      42
      1998
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1481
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1241
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1203
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      409
      1114
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      117
      1029
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      47
      903
    Aihe