Kotimainen akvaario?

en keksi nimimerkkiä

Elikkä olen ajatellut perustaa kotimaisen akvaarion,johon pistäisin kaksi pienen pientä särkeä.Akvaario on n.160 l,riittääkö se? Ajattelin ottaa kalat ihan pienenä,(minkä kokoisia ne nyt ovat)ja minulla on varma kalapaikkakin,jossa on ollut joka vuosisärjen poikasia samassa paikassa.Uskon,että akvaario on muutaman vuoden päästä liian pieni,eivätkä vanhempani suostu suurenpaa hankkimaan,joten en tiedä mitä kaloille sitten kävisi.

Akvaariossa on trooppisia kaloja,vaivaiset kaksi miekka pyrstöä ja partamonni.Minä voisin pistää miekka pyrstöt elelemään 20 litraiseenmuovialtaaseen,ja sen akvaarion pienen suodattimen sinne,ja järvikaloille tehokkaapi suodatin.Partamonnista en kuotenkkan tiedä (n.4cm eikä varmaan viihtyisi niin pienessä altaassa)

Jättäisin akvaarioon samat kasvit,samat hiekat ym.Kävisikö niin että akvaariosta olisi ensin puolet järvivettä,ja puolet tavallista vesijohtovettä?Ruokavaliosta olen lukenut,että niille käyvät survarit ja hyttysentoukat ja ne voisi varmaan opettaa syömään tavallista hiutaleruokaa?

Uskon,että poikaset pärjäisivät ilman "kunnollista" talvikautta,kun eivät ole sitä koskaan kokeneet.Mitä mieltä te olette?Jäähdytintä en aio ostaa mutta minulla on konstini.

Ja miksi haluan ottaa särjet ne pienenä, johtuu siitä,että ne voisivat oppia akvaarion tavoille.(Tavalliseen ruokaan,hanaveteen ym.)

Kun kävin katsomassa sillä kalapaikallani,en ihmetyksekseni huomannut yhtään poikasta.Ei,vaan ne oliva vielä niin pieniä että uivat kauempana paikasta kuin yleensä.Päätin,että en ota niitä vielä silloin kiinni koska olivat liian pieniä odotan noin kuukauden,ja sitten käyn hakemassa.

AUTTAKAA MINUA PIAN JA VASTATKAA.EN KAIPAA MYÖSKÄÄN SITTEN MITÄÄN RIITELYÄ ELÄINSUOJELULAISTA...

16

2863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moona

      Ei kahta särkeä noin pieneen akvaarioon!
      Pienin mahdollinen kahdelle särjelle taitaa olla joku 400 - 600l, koska järvikalat tarvitsevat aivan mahdottoman tilan liikkua vedessä. Mutta jos tosiaan haluat itsellesi kaksi särkeä, hanki niille tosiaan ensiksi paljon isompi akvaario asuinpaikaksi. Olisi varmaan hyvä, jos akvaarioon voisit laittaa myös joitain järvikasveja, jotta kalat tuntisivat paikan kotoisaksi. Kannattaa tosiaan laittaa akvaarioon puolet järvivettä ja puolet sähköjohtovettä, mutta koskaan ei kannata laittaa järvikalalle kokonaan sähköjohtovettä, vaikka olisikin kuinka kauan seissyt ja kypsynyt.

      En itse kyllä laittaisi kahta miekkapyrstöä 20l akvaarioon. Pienin mahdollinen näillekin taitaa olla se 40l, ja mitä suurempi, sitä parempi. Yksi parvi on tietääkseni 3 miekkapyrstöä, mutta sulla on vain 2, mutta silti 20l on liian pieni.

      • aloittaja

        Miekkapyrstöjä on ollut kolme,mutta yksi niistä kuoli hiljattain.Jä niistä särjistä...Olen käynyt läpi kakenlaisia keskusteluja,ja monet ovat sanoneet,että niillä oli 3-5 cm ahven 60l akvaariossa,ja hyvin pärjännyt!Tarkoitus olisi ottaa särkiä poikasina,ja kun ne kasvavat liian isoiksi voisin joko viedä ne takaisin järveen,tai hankkia isomman akvaarion.


      • fish KING
        aloittaja kirjoitti:

        Miekkapyrstöjä on ollut kolme,mutta yksi niistä kuoli hiljattain.Jä niistä särjistä...Olen käynyt läpi kakenlaisia keskusteluja,ja monet ovat sanoneet,että niillä oli 3-5 cm ahven 60l akvaariossa,ja hyvin pärjännyt!Tarkoitus olisi ottaa särkiä poikasina,ja kun ne kasvavat liian isoiksi voisin joko viedä ne takaisin järveen,tai hankkia isomman akvaarion.

        Onko niille kala kertonut että pienessä purkissa on hyvä olla ja elää, no sardiinit tomaatti kastikkeessa ainakin tykkää. Miettikääs nyt vähän.


      • hoitaja
        aloittaja kirjoitti:

        Miekkapyrstöjä on ollut kolme,mutta yksi niistä kuoli hiljattain.Jä niistä särjistä...Olen käynyt läpi kakenlaisia keskusteluja,ja monet ovat sanoneet,että niillä oli 3-5 cm ahven 60l akvaariossa,ja hyvin pärjännyt!Tarkoitus olisi ottaa särkiä poikasina,ja kun ne kasvavat liian isoiksi voisin joko viedä ne takaisin järveen,tai hankkia isomman akvaarion.

        Ei saa viedä akvaariosta luontoon. Mutta oletko ajatellut näitä ns. rautakaloja (kolmi-/kymmenpiikki, vai mitä ne nyt olikaan..), menee pienehkössäkin altaassa. Kotimaisessa altaassa on tietenkin hankala tuo jäähdytys puoli, varsinkin talvella pitäis lähemmäs nollaa saada.


      • aloittaja
        hoitaja kirjoitti:

        Ei saa viedä akvaariosta luontoon. Mutta oletko ajatellut näitä ns. rautakaloja (kolmi-/kymmenpiikki, vai mitä ne nyt olikaan..), menee pienehkössäkin altaassa. Kotimaisessa altaassa on tietenkin hankala tuo jäähdytys puoli, varsinkin talvella pitäis lähemmäs nollaa saada.

        En ole niitä ajatellut,olen kyllä joltakin kysellyt mutta eivät edes tiedä mikä kyseinen kalalaji on!En tiedä myskään paljoa niiden hoitamisesta,saatika mistä niitä saa.


      • järvikala
        aloittaja kirjoitti:

        En ole niitä ajatellut,olen kyllä joltakin kysellyt mutta eivät edes tiedä mikä kyseinen kalalaji on!En tiedä myskään paljoa niiden hoitamisesta,saatika mistä niitä saa.

        kysäiseppä sellaiselta henkilöltä joka oikeesti tietää järvikaloista jotakin. annetaan noiden villien kalojen polskia tuolla suomen järvissä, kun niillä on siellä varmasti paljon mukavammat olot kun jossakin lasilaatikon sisällä. hankitaan vaan näitä sopivia trooppisia kaloja, jotka on viljelty vankeudessa.

        missään nimessä sitä kalaa joka on pyydetty vankeuteen, ei saa päästää enää luontoon takaisin vaan se on lopetettava tai pitää hamaan loppuun saakka!!


      • fish KING
        järvikala kirjoitti:

        kysäiseppä sellaiselta henkilöltä joka oikeesti tietää järvikaloista jotakin. annetaan noiden villien kalojen polskia tuolla suomen järvissä, kun niillä on siellä varmasti paljon mukavammat olot kun jossakin lasilaatikon sisällä. hankitaan vaan näitä sopivia trooppisia kaloja, jotka on viljelty vankeudessa.

        missään nimessä sitä kalaa joka on pyydetty vankeuteen, ei saa päästää enää luontoon takaisin vaan se on lopetettava tai pitää hamaan loppuun saakka!!

        Kuitenkin 40% trooppisen akvaarion kaloista tuodaan suoraan luonnosta.

        Meriakvarioihin vielä suurempi määrä suoraan luonnosta.

        Ja tuo vankeudessa kasvatettu termi, nehän kasvatetaan lähes luonnon oloja vastaavissa suurissa kasvatus altaissa joten "vankeuteen" ne joutunevat vasta tukkureilla ja jälleen myyjien kautta harrastajien akvaarioihin.

        Itse olen sitä mieltä että tuota roskakalojen karsintaakin tehdään siinä määrin että miksei jonkun niin halutessa hän voisi ottaa muutaman lemmikin kotiinsa näistä lajeista.
        Eri asia sitten onkin kuinka syvällisesti aikoo perehtyä hoitamisen laatuun sillä tiedettävästi järvivesi kalat eivät kovin hyvin selviä vankeudessa juurikin heikkojen vesi olosuhteiden takia. Riittävä veden viileys, altaan syvyys vaatimukset sekä oikeanlainen bakukannan luominen on todella hankalaa sillä mikään tavallinen seuraakva baku kanta ei viileän veden akvaariossa elä kauaa kun vesi alkaa olla alle 20 asteista ja sen ylläpitäminen maksaa rahaa!


      • fibigummai
        järvikala kirjoitti:

        kysäiseppä sellaiselta henkilöltä joka oikeesti tietää järvikaloista jotakin. annetaan noiden villien kalojen polskia tuolla suomen järvissä, kun niillä on siellä varmasti paljon mukavammat olot kun jossakin lasilaatikon sisällä. hankitaan vaan näitä sopivia trooppisia kaloja, jotka on viljelty vankeudessa.

        missään nimessä sitä kalaa joka on pyydetty vankeuteen, ei saa päästää enää luontoon takaisin vaan se on lopetettava tai pitää hamaan loppuun saakka!!

        Järvikalan kutua otin siinä akvaarioon.Tulipahan kunnon saalis.sata ei varmaan mitään.
        Tarvittiin kaksi kalaa uros ja naaras ahven.Siitä se lähti.Ja tottuivat akvaariokalaksi.


    • Rihma
      • aloittaja

        Kiitos paljon,mutta olen käynyt jo katsomassa tuon foorumin :( Olen nyt näiden viestien perusteella ajatellut ottaa järkalan/kaloja nykyisten joukkoon,ja katsoa miten ne pärjäilevät keskenään.


      • Ms.x
        aloittaja kirjoitti:

        Kiitos paljon,mutta olen käynyt jo katsomassa tuon foorumin :( Olen nyt näiden viestien perusteella ajatellut ottaa järkalan/kaloja nykyisten joukkoon,ja katsoa miten ne pärjäilevät keskenään.

        Tänään tipahti postilaatikosta uusi Akvaario Maailma, jossa mm. iso juttu "kotimaiset kalat akvaariossa". Käypä lehti ostamassa, jos ei sulle tule tota :)


      • Ms.x
        Ms.x kirjoitti:

        Tänään tipahti postilaatikosta uusi Akvaario Maailma, jossa mm. iso juttu "kotimaiset kalat akvaariossa". Käypä lehti ostamassa, jos ei sulle tule tota :)

        Meni lehtien nimet sekaisin, sorry.


      • fish KING
        Ms.x kirjoitti:

        Meni lehtien nimet sekaisin, sorry.

        Taitaa vaan käydä niin että tulee troopiset kalat syötyä jos järvikalat alkavat viihtyä niinkin lämpimässä vedessä kuin missä nuo kalasi tällä hetkellä ovat mutta epäilenpä kuitenkin toisaalta että, järvivesi kalat tulevat menehtymään liian lämpimässä vedessä.


      • xytrewqx
        fish KING kirjoitti:

        Taitaa vaan käydä niin että tulee troopiset kalat syötyä jos järvikalat alkavat viihtyä niinkin lämpimässä vedessä kuin missä nuo kalasi tällä hetkellä ovat mutta epäilenpä kuitenkin toisaalta että, järvivesi kalat tulevat menehtymään liian lämpimässä vedessä.

        kokeile perustaa akvaario, johon laitat ruutanoita. Ne ovat sitkeitä eivätkä lampiruutanat kasva isoiksi. Ne ovat myös varsin vilkkaita.


      • fish KING
        xytrewqx kirjoitti:

        kokeile perustaa akvaario, johon laitat ruutanoita. Ne ovat sitkeitä eivätkä lampiruutanat kasva isoiksi. Ne ovat myös varsin vilkkaita.

        meillä oli ruutanoita viimekesänä parisataa litraisessa akvaariossa muutama, akva levätty ja kalat kuoli ennen syksyä, ei ollut kokeilemisen arvoinen juttu :(


      • aloittelia
        fish KING kirjoitti:

        meillä oli ruutanoita viimekesänä parisataa litraisessa akvaariossa muutama, akva levätty ja kalat kuoli ennen syksyä, ei ollut kokeilemisen arvoinen juttu :(

        mä olen aikomassa ostaa akvaariota johon tulee ahvenia mikä on sopiva lämpötila ahvenille ja kuika suuri akvaario tarvitaan ja mitä ne syööööööö vastatkaa pliisi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6618
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2652
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2233
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1894
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe