tottuuko tinnitukseen?

hätääntynyt

Nyt on sirissyt konsertin jälkeen korvat noin kaksi kuukautta ja kun joka ilta olen ääntä joutunut kuuntelemaan ja siihen nukahtamaan tuntuu kuin uusia ääniä kuuluisi sirinän läpi...voiko tinnitus ääni muuttua voimakkaammaksi ilman uusia meluvammoja?

pelottaa että ääni muuttuu ja voimistuu!
ja käyttääkö kukaan elokuvissa korvatulppia?

10

3581

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5v:n kokemus

Tinnitukseen tottuu kyllä! Aluksi kyllä pelottaa.. Mutta aluksi yöksi vain vaikka radio päälle ja odottelemaan unta, päivisin toivottavasti on muutenkin taustaääniä. :)
      Yöt oli kyllä pahinta tinnituksen alussa..

Ja voi olla että tinnitus heikkeneekin ajan myötä, mutta tietysti on tärkeää suojata korvia kun vauriota on jo ilmennyt. Normaalisti voimistumista ilmenee vain jos altistat korvat koville äänille. N. alle 80 desibelissä kannattaa pysyä, sitä korkeammat voi vaurioittaa korvia suht nopeasti lääkäreiden mukaan,omaan tinnitukseeni ei ole melu tosin vaikuttanut.. :)

Leffassa tuskin kannattaa ihan kajarin vieree istua, mutta itse en ainakaan ole korvatulppia käyttänyt juurikaan missään.. (omaa tyhmyyttä)

• peke2

Kyllä tottuu kun on pakko. Tosin aina välillä on huonoja aikoja. Ja välillä unohtuu koko homma. Ei siihen kuole, elämässä tulee kolhuja. Muuten siihen leffakysymykseen; mielestäni elokuvissa on aivan liian kova meteli. Minä käytän tulppia aina, kun on meteliä, myös elokuvissa. Koita kestää ja mene vaikka kalaan! Nyt on kesä!

• -.,-.,-.,

Korvatulppia kannattaa kyllä käyttää. Ns. perinteiset ovat melko kurjia tunkea korviin, mutta jos haluaa panostaa kuulonsa suojeluun, niin kannattaa teettää oman korvan mukaan valetut tulpat, joita mm. muusikot käyttävät.

Ne ovat huippuluokkaa, eikä heikennä kuuluvuutta väärällä lailla, vaikka korvia suojaavatkin.

Suosittelen, omistani köyhdyin 170 e, mutta se on pieni hinta kuulon suojelemiseen.

• ylikaksitoistavuotias

Kyllä tinnitukseen tottuu. Tosin ei ehkä täysin kokonaan. Sen häiritsevyys vaihtelee. Joskus se on pois mielestä kokonaan. Joskus se harmittaa. Sitä ei liene mahdollista parantaa, jollei se ota ja parane itse, mitä kai on syytä epäillä. Se lienee jollain äänialueella herkin heräämään henkiin uudestaan ärsytyksestä. Korvassa toisin sanoen on vaurio, joka johtuu jonkin äänitaajuusalueen liian voimakkaasta pääsystä korvaan. Omasta kokemuksesta tuntuu kuin samantaajuinen ääni olisi omiaan herättämään tinnituksen. Mutta voiko se esiintyä vain toisessa korvassa, en tiedä. On se vähän salaperäinen vaiva, mutta mahdollisen kuulovaurion taajuusalueen voi lääkäri kyllä mitata ja todeta. Oikeastaan nuo konserttijutut ovat sellaisia, että niissä vaarannetaan kuulo, ja järjestäjän tulisi olla korvausvelvollinen syntyneistä vaurioista kuin mistä tahansa ruumiinvamman tuottamisesta. Terveen kannattaisi hankkia kuulotutkimuksella terveen paperit, ja jos jotain sattuu, sen jälkeen kohdistaa korvausvaatimus vamman aiheuttajaan. Konsertinjärjestäjä tuskin voi väittää, että tapahtui tahaton virhe, vaan kyllä tahallaan soitettiin kovaa. Nähdäkseni tinnitus on usein elinikäinen ruumiinvamma, ja siihen pitäisi sellaisena suhtautua. Niin että sen aiheuttaminen toiselle olisi saatettava jonkinlaisen säätelyn piiriin sekin.

• Ringtone

Samantaajuinen kova ääni aktivoi minullakin tinnitusta. Vastuukysymys on monimutkaisempi. Lippupalvelun konserttilipuissa suositellaan jo kuulosuojainten käyttöä. Ei ole konserttijärjestäjien vika jos ihmiset eivät suojaa itseään. Minä ainakin joudun katsomaan peiliin kun etsin syyllistä omaan tinniin.

Kuitenkin vielä konserttejakin pahempana pidän nappikuulokkeilla kuuntelua. Ne ovat salakavalia koska äänentaso nousee helposti yli turvallisen rajan. Niillä tulee moni hankkimaan itselleen kuulovamman.

• Havahdutettu

Kirjoittamastasi havahduin itse tinnitusta jo pitkään - nyt jo tottuneesti - podettuani lueskelemaan näitä juttuja aiheesta. Tuli esiin että tinnitus voisi liittyä tulehdustyyppisiin asioihin eli olla akuutin tulehduksen oireita, milloin tulehdus on poskionteloissa jne. Tulehdus ei välttämättä mene molempiin korviin mutta voisi tehdä senkin. Tulehdus voisi olla hoidettavissa, ja jos tinnitus sillä poistuu, niin sehän on hieno asia.
      Eli ei kannata ilman muuta ajatella, että tinnitus olisi aina meluperäinen. Onko ollut jokin sopiva sairaus niihin aikoihin, kun tinnitus ilmaantui? Mietipä siltä kannalta. Jos se on muuten vähäoireista laatua, niin siihen ei kiinnitä huomiota, jos tuo tinnitus tulee tulkituksi melun aiheuttamaksi ja on ikään kuin se pääasiallinen vaiva.

• ripe

Ei kannata masentua, sillä tinnin kanssa oppii elämään. Melusta saatu ei edes pahene, jos et tyhmästi laske melurajan ylittävää ääntä korvaan. Käytä hyviä korvatulppia aina, kun tuntuu, että tarvitset niitä. Itse olen käyttänyt elokuvissakin, jos leffa on meluisaa räiskintää. Konsertteihin aina korvatulpat eikä lujaa musankuuntelua kuulokkeilla!
      Jos heti alussa syö lääkärin määrämän Betaserc-kuurin, voi tinnivaivat vähentyä. Muista: tinnitus on harmi, joka on joskus isompi, joskus pienempi, mutta kuukausien kuluessa yhä useammin se ei ole harmi ollenkaan! Tärkeintä on, että ei kuulostele koko ajan "kuuluuko se" vaan pyrkii tekemään kaikenlaista, johon on keskityttävä.
      Selaile tätä palstaa;täällä on paljon tukea ja helpottavia kirjoituksia.
      TULET PÄRJÄÄMÄÄN! :)

• Näinnnse

Mä kuuntelen aika liikaakin itteäni joka asias joka saa asiat vaan pelottavammiksi, esim täs tinnitykses mua, Mua ei se oo ennen tietääkseni pelottanut mutta kun aloin kuuntelemaan itseäni liikaa kävi niin että tinnityksestäkin säikähdän:P
      Se on mun mielestä ihan normaalia, ja vaaratonta.

• Anonyymi

Minulla tinnitus ollut 25 vuotta,ei siihen totu,päin vastoin alkaa olemaan paniikkikohauksia.pahenee joka kerta.vaikka lääkärit väittää että siihen tottuj

• Anonyymi

Tuohon asiaan en osaa vastata, mutta kerronpan millä saatat päästä tinnityksestä eroon. Elikkä itselläni alkoi viisauden hampaan poistosta noin 4 vuotta sitten oikea korva tinnittämään. Tai oikeastaan korva rahisi ja rämisi, kun tuli sopiva äänitaajuus. Eli varsinaista jatkuvaa soimista ei ollut. Tämä rahina/räminä vaikeutti kuulemista ja oli todellakin ärsyttävää. 4 vuoden aikana kävin kahteenkin otteeseen hammaslääkärissä, korvalääkärillä, työterveydessä, hierojalla, jäsenkorjaajalla, kansaparantajalla jne. Mistään ei vain ollut apua. Sitten törmäsin netissä keskusteluun kuivaneulauksesta (dry-needling). Tämä on vähän kuin akupunktio, mutta tässä tapauksessa neulat työnnetään paljon syvemmälle. Ihan lihaksen sisään asti.

Siispä varasin ajan ko. operaatioon. Hieman nihkeän tuntuista omasta mielestäni oli neulojen laitto, mutta olen tosin aika herkkä kylmälle, kuumalle jne. eli tuntoaistini ovat aika virittyneitä. Lisäksi niskan/purentalihasten jumit olivat aivan maksimaalisia. Ensimmäisen kerran siis neulattiin kaulat, purentalihas, korvan takaosat jne. lihakset. Huomasin jo ensimmäisellä kerralla pientä parannusta. Toisen kerran kävin operaatiossa muutama viikko sitten. Siihen pöydälle jäivät rahinta ja ininät korvasta. Tosiaan hieroja laittoi vähän neuloja reilummin tuonne niskan ja korvan alapuoliselle alueelle ja helpotti heti operaation jälkeen. Eli suosittelen lämpimästi kokeilemaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      153
      9019
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2709
    3. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2491
    4. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      29
      2491
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1875
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1837
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1763
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      46
      1295
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1207
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1146
    Aihe