Oksasilppu

Hortonomioppilas

Oksasilppurin tuotosta on tarkoitus käyttää esim. lehtikompostin mukana, mutta minkä kasvien juurille sitä voi laittaa. Käykö esim. sireeneille, ruusuille, angervolle, tuoksuvatuille?

6

4432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jasmike

      voit laittaa mainitsemillesi kasveille.
      Havupuuoksien silppua olen laittanut vain ns.
      kalkinkarttajakasvien juurille kuten esim.alppiruusu,hortensia,pensasmustikka.

      • kyselen vaan

        Jos jauhaa pajua silpuksi ja levittää pihaan tätä silppua, voiko siitä lähteä paju kasvamaan? Ainakin jos pajusta katkaisee tikun ja jättää sen maahan, siitä saattaa lähteä kasvamaan paju. En haluaisi pihaan pajuja kun olen yrittänyt niitä hävittää ja nitä tunkee joka paikasta vaikka olen myrkyttänyt. Voiko pajusilpustakin lähteä kasvamaan uusia pajuja? Olen ostanut itseni kipeäksi näitä myrkkyjä. Ne auttavat kyllä mutta jostain aina tulee uutta pajua nurmikolle jos ei ole heti repimässä niitä pieniä alkuja pois.


      • Hortonomioppilas

        Tarkoitatko, ettei esim. koivusilppua tule laittaa alppiruusulle? Entä vuorimännylle?


      • juha123
        kyselen vaan kirjoitti:

        Jos jauhaa pajua silpuksi ja levittää pihaan tätä silppua, voiko siitä lähteä paju kasvamaan? Ainakin jos pajusta katkaisee tikun ja jättää sen maahan, siitä saattaa lähteä kasvamaan paju. En haluaisi pihaan pajuja kun olen yrittänyt niitä hävittää ja nitä tunkee joka paikasta vaikka olen myrkyttänyt. Voiko pajusilpustakin lähteä kasvamaan uusia pajuja? Olen ostanut itseni kipeäksi näitä myrkkyjä. Ne auttavat kyllä mutta jostain aina tulee uutta pajua nurmikolle jos ei ole heti repimässä niitä pieniä alkuja pois.

        Pajun varren pätkistä saa kasvamaan, mutta sama ei toimi silpussa.

        Käytännössä se silppu on maan pinnalla ja kuivassa -- juurrutettavan pitää olla kosteassa. Varmasti siitä pienestä silpusta saa uusia pajuja, mutta vaativaa se on. Silppu kuivahtaa äkkiä & siinä menee heti pienet kasvun alut.

        Silpulla saa rikkaruohot tehokkaammin estettyä, kun pistää alle paperia tai pahvia. Ei taatusti kasva pajuja kuivana.


      • Jasmike
        Hortonomioppilas kirjoitti:

        Tarkoitatko, ettei esim. koivusilppua tule laittaa alppiruusulle? Entä vuorimännylle?

        koivusilppua voi laittaa,eräässä puutarhakirjassa sanottiin havusilpun hapattavan lievästi maata ja siksi sopivan erinomaisesti kalkinkarttajakasveille!


      • käytän katteenakin
        Jasmike kirjoitti:

        koivusilppua voi laittaa,eräässä puutarhakirjassa sanottiin havusilpun hapattavan lievästi maata ja siksi sopivan erinomaisesti kalkinkarttajakasveille!

        Käytän oksasilppua kasvimaalla ojissa. Ei tartte niin paljon kitkeä. Jos rikkaruohoa meinaa tulla niin haraan vähän silppuja.
        Tein kukkapenkeissä niin, että istutin kukat ja niiden ympärille levitin sanomalehteä ja lehden päälle silppua. Kolme vuotta on mennyt ja kitkeä ei ole tarvinnut kuin kukan ympäriltä.
        pihkaa sisältävä silppu estää paremmin rikkaruohon kasvamisen kuin lehtipuusta tehty silppu. Minulla on kaikkien pensaiden ja puiden ympärillä silppua ja ei nuo ole mitenkään kärsineet siitä. Lisään silppua aina silloin tällöin riippuu kerroksen paksuudesta. Välillä menee vuosia etten lisää mitään. Yhtään pajua ei ole lähtenyt kasvamaan minun silpuistani, joten se mahdollisuus on aika pieni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2810
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2030
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      42
      1543
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      989
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe