laudesuojaa - kylllä vai ei?

mielipiteitä...

Kannattaako käsitellä täysin uudet lauteet laudesuojalla vai ei? Muuttuuko väri paljonkin käsittelyn jälkeen? Pärjääkö täysin ilman mitään aineita uusissa lauteissa?

Joku haukkui parafiiniöljyn. Siihenkö ei kannata sekaantua?

Näin sanotaan Supi Laudesuojasta: Kosteudelta ja likaantumiselta suojaava öljy. Käyttökohteet: Käsittelemättömät puupinnat esim. saunan lauteet. Värit: Väritön, syventää käsiteltävän puun sävyä.

12

10644

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öljyä

tottakai laita parafiini öljyä, se estää veden ja hien ja muiden epäpuhtauksien pääsyn puun huokosiin. eli pitää puun puhtaampana ja myös pidentää puun kestoa, koska kosteus ei pääse puun sisään niin syvälle --> haihtuu nopeammin

• Laudeduunari

Näinhän se menee teknisesti.

• turhaa

hommaa, jokainen tekee mitä parhaaks näkee, mutta mitää varsinaista hyötyä, tai säästöä et siitä hommasta saa.

• Laudeduunari

"Kannattaako käsitellä täysin uudet lauteet laudesuojalla vai ei? Pärjääkö täysin ilman mitään aineita uusissa lauteissa?"

Makukysymys. Suojaamattomia lauteita pitää pestä enemmän jos haluaa carjella lauteet värjäytymiltä ja halkeamiselta. Saunan hoidossa pitää olla jonkinverran säntillisempi. Suojaus siis helpottaa elämää jonkin verran, ei sinänsä muuta tiettyjä perusasioita (sauna pitää kuivattaa hyvin ja pestä riittävän usein että se pysyy siistinä).

"Muuttuuko väri paljonkin käsittelyn jälkeen?"

Väri tummenee/syvenee. Tulee sama sävy pysyväksi kuin mikä on kastellulla puulla...

"Joku haukkui parafiiniöljyn. Siihenkö ei kannata sekaantua?"

Lauteissa se on oikeastaan ainoa johon kannattaa sekaantua. 500 saunan kokemuksella valittajia on ollut ehkä kaksi tai kolme... Useimmiten ongelmaksi koetaan se että valmistuksesta tullut puupöly parafiiniöljy=ärsyttävää mönjää joka tahmaa lattiaa jonkin aikaa.

"Näin sanotaan Supi Laudesuojasta: Kosteudelta ja likaantumiselta suojaava öljy."

Parafiiniöljyä suositellaan samoilla argumenteilla... Saattaa olla jotain lisäainetta yms. Varmasti toimii mutta antaako oikeasti jotain lisäarvoa verrattuna parafiiniöljyyn... jaa. En osaa sanoa.

• Tervalepälle

Alla olevan mukaan suositus on:
      "erityisen hyvä se on lämpökäsitellylle puulle ja tervalepälle".
      http://www.envion.fi/?gclid=CLP3kaXm5IwCFRROQwodpDZZ6w

• ....

Koin itse melkoisen hajun ja silmien kirvelyn ollessani vieraana yhdessä saunassa. Oli kuulemma hiljattain käsitelty parafiiniöljyllä ja saunottu sen jälkeen kerran tai kasi ennen sitä kertaa kuin itse koin silmien kirvelyn.

Ei mikään miellyttävä kokemus enkä ole sen jälkeen lämmennyt idealle itse joskus käyttää parafiiniöljyä. Onko kellään kokemuksia vastaavasta?

• parafiinistä

"Koin itse melkoisen hajun ja silmien kirvelyn ollessani vieraana yhdessä saunassa. Oli kuulemma hiljattain käsitelty parafiiniöljyllä ja saunottu sen jälkeen kerran tai kasi ennen sitä kertaa kuin itse koin silmien kirvelyn."

Sulla kirvely on johtunut jostakin muusta, ei parafiinistä. 2 krt vuodessa käsittelen omani (saunotaan vain 1krt/vko)siten että lämmitän saunan kuumaksi ja vedän nukkaantumattomalla vanhalla urheilusukalla parafiiniä (apteekista) lauteiden pintaan. Toimii ja toimi jo parissa edellisessä asunnossa.

Jusa

• valmis.

Kuukausi sitten valmistui saunaremonttimme. Laitoimme lauteet tervalepästä. Olin lukenut täältä kommentteja parafiiniöljy-käsittelystä.
      Päätin käsitellä parafiinillä juuri sen vettä ja likaa hylkivän ominaisuuden vuoksi. Ensin hirvitti miten lauteet tummuivat huomattavasti ja kaunis vaalea punaruskea sävy tummeni. Mutta väri muuttui hieman vaaleammaksi kun öljy imeytyi ja olen erittäin tyytyväinen käsittelyyn. Mitään hajuhaittaa en ole huomannut eikä kukaan saunojista ole sellaista valittanut.
      Suosittelen että kokeilet vaikka jakkaraan niin näet värimuutoksen, niin minä tein. Vaikka alapintaan niin ei jää näkyviin jos väri ei miellytä.

• tervaleppä

lauteisiin Supi saunasuoja- öljyn ja tuli myös todella kaunis pinta, nyt vielä pitää miettiä mitä pitäisi laittaa seiniin, ovat myös samaa puuta, ja tarvitsevatko mitää, jos tekee "selkänojan" ja vetää siihen tuon saman öljyn, olisi helpompi pitää puhtaana, minulla on jo toisessa saunassa sama käsittely ollut 3v ja on ollut helppo pitää puhtaana...

• parafiiniöljyä

Jos nyt en ihan väärässä ole, niin Supikin on parafiiniöljyä.
      Just suojasin supilla tervaleppälauteet ja kyllä väri muuttuu todella paljon. Vaan eipä nuo lauteet punertavina mitenkään pahalta näytä ja mieluummin ne kyllästää parafiinilla kuin ihon rasvoilla ja eritteillä.
      Huono puoli noissa laudesuojissa on ainoastaan kestävyys. Lauteet pitäis periaatteessa käsitellä uudelleen aina perusteellisen pesun jälkeen..

• suojasin

tervaleppä lauteet Supi-laudesuojalla, mutta eivät muuttaneet väriä...

• vävypoika1

Itsellä on kerrostalo- ja mökkisauna.
      Sähköisessä kerrostalosaunassa on aina käytetty isoja laudeliinoja takapuolen alla, ja pientä laudeliinaa hikisen selän suojana seinää vasten. koska ed. omistaja oli vetänyt vähän turhan paksulti saunasuojaa seinään (polttaa selkää). Lauteet on molemmissa käsittelemättömät.
      Kerrostalosaunassa vielä 15v jälkeen lauteet "kuin uudet" ihan pientä likaantumista lukuun ottamatta.

Puulämmitteinen mökkisauna nokeentuukin välillä, jos kiuas joskus vähän savuttaa. Samassa tilassa pestään, joten ongelmana on lähinnä kolmannen, eli alimmaisen lauteen kestävyys.

ylin on apashia ja muut kuusta. Muutaman kerran kannettu ulos ja perusteellisesti pesty. Eikä edes joka vuosi muutenkaan.

ei minusta mitenkään erityisen likaisen näköiset ollakseen käsittelemättömät.

Kuten sanottu ongelma on lähinnä kestävyys. Alalaude mökillä jouduttu jo kolme kertaa uusimaan 25v aikana ja keskilaude pitäisi kohta uusia piilonaulauksen ruostumisen takia.

Mielestäni kestää siistinä käsittelemättömänä ihan riittävästi, varsinkin jos viitsii käyttää laudeliinaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      203
      3812
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      60
      2406
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2286
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2203
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1521
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      513
      1287
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1261
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1247
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      70
      1147
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      124
      1117
    Aihe