finnairille CA:ksi?

uusi CA:)

Moi kaikki lentoemännän työstä kiinnostuneet:). Itse aloitin työt nyt kesäkuun alussa ja olen tykännyt tosi paljon! Eli tervetuloa alalle muutkin. Työtilanteesta sen verran että uskoisin että meidänkin viime talven kurssit saavat jatkotöitä elokuun jälkeen (jolloin ainakin minun työsopimus menee umpeen) melko pian ja uusia kaivataan alalle koko ajan enemmän ja enemmän. Nähdään lennolla!!

17

4681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jummu

      Joo täällä yksi tulossa. Ihan mielenkiinnosta kyselen, että millainen koulutus sinulla on? Oletko käynyt mitään koulua lukion/amiksen jälkeen?
      Minulla hirveä kiire ja hyvä kun en lomakkeita jo täyttele. Tässä on kumminkin vielä muutama vuosi ennenkuin töihin voin pyrkiä. Itse järkevänä vaihtoehtona pitäisin jonkun ammatin hankkimista pohjalle ja sitten vasta rupeamista lentoemoksi. Jos vaikka sattuu jotain että ei voi enään lentää. Mikä oli muuten lentoemojen alaikäraja?

      • 9vuotta

        Lisätietoja valintakriteereistä löydät Finnairin nettisivuilta/rekrytointi. Alaikäraja on ollut tähän asti Finnairilla 22v., muilla yhtiöillä voi olla omia ikärajoja. 9 vuotta alalla työskennelleenä suosittelen, että hankit myös jonkin muun koulutuksen, koska työuran alussa on odotettavissa ainakin joitakin määräaikaisuuksia ennen vakinaistamista ja ala on hyvin suhdanneherkkä (sars, terrori-iskut ym. vaikuttaa työtilanteeseen herkästi)ja silloin kilometritehtaalle joutuu nuorimmista alkaen. Ja ehkäpä ko.työtä kokeiltuasi huomaatkin, ettei se sittenkään ollut sun juttu, jolloin on hyvä olla jokin muu ammatti. Kurssille pyrkiessä on etua ainakin seuraavien alojen ja ammattien koulutuksesta ja/tai työkokemuksesta: hotelli-ja ravintola-ala, matkailuala (matkatoimisto, matkaopas,laivatyöt), sairaanhoitaja, kieliopinnot. Kannattaa myös hankkia työkokemusta vuorotyöstä, sillä jos se tuntuu hankalalta, ei tämä työ ole sua varten (yötyötä paljon ja usein illat, viikonloput, juhlapyhät menee töissä).Lisäksi lisäpisteitä saa, jos olet opiskellut/työskennellyt ulkomailla. Tällä hetkellä terveysvaatimukset ovat myös aika tiukat eli mitään pitkäaikaissairauksia ei saa olla (esim. astma, vaikea allergia, diabetes, selkävaivat). Eikä näissä hommissa "vaivaisena" jaksaisikaan. Toivottavasti näistä tiedoista oli sulle hyötyä! Mukavaa kesää ja ehkä tavataan taivaalla!


      • Jummu
        9vuotta kirjoitti:

        Lisätietoja valintakriteereistä löydät Finnairin nettisivuilta/rekrytointi. Alaikäraja on ollut tähän asti Finnairilla 22v., muilla yhtiöillä voi olla omia ikärajoja. 9 vuotta alalla työskennelleenä suosittelen, että hankit myös jonkin muun koulutuksen, koska työuran alussa on odotettavissa ainakin joitakin määräaikaisuuksia ennen vakinaistamista ja ala on hyvin suhdanneherkkä (sars, terrori-iskut ym. vaikuttaa työtilanteeseen herkästi)ja silloin kilometritehtaalle joutuu nuorimmista alkaen. Ja ehkäpä ko.työtä kokeiltuasi huomaatkin, ettei se sittenkään ollut sun juttu, jolloin on hyvä olla jokin muu ammatti. Kurssille pyrkiessä on etua ainakin seuraavien alojen ja ammattien koulutuksesta ja/tai työkokemuksesta: hotelli-ja ravintola-ala, matkailuala (matkatoimisto, matkaopas,laivatyöt), sairaanhoitaja, kieliopinnot. Kannattaa myös hankkia työkokemusta vuorotyöstä, sillä jos se tuntuu hankalalta, ei tämä työ ole sua varten (yötyötä paljon ja usein illat, viikonloput, juhlapyhät menee töissä).Lisäksi lisäpisteitä saa, jos olet opiskellut/työskennellyt ulkomailla. Tällä hetkellä terveysvaatimukset ovat myös aika tiukat eli mitään pitkäaikaissairauksia ei saa olla (esim. astma, vaikea allergia, diabetes, selkävaivat). Eikä näissä hommissa "vaivaisena" jaksaisikaan. Toivottavasti näistä tiedoista oli sulle hyötyä! Mukavaa kesää ja ehkä tavataan taivaalla!

        Joo kiitos. Toivottavasti tavataan :)


      • CA73
        Jummu kirjoitti:

        Joo kiitos. Toivottavasti tavataan :)

        ...juuri nyt lentoemäntäkursseille! Eli käväisepä katsomassa www.finnair.fi ja valitse sitten "Finnair-konserni" ja edelleen "työpaikat ja koulutus". Sieltä löytyy paljon tietoa ilmailualan töistä, myös töistä lentokentällä.


    • lentoemoksi

      Mä laitan kanssa hakupaperit menemään lentoemoksi. Mä haluun myös nähdä maailmaa, onko teidän Euroopan yöpyvät kuinka pitkiä, ehtiikö Pariisiin ja Lontooseen hyvin shoppaileen, entä ehtiikö kaukomailla shoppailla? Ja jaksaako sitä työtä tehdä, jos ei asiakaspalvelu kiinnosta pätkääkään, vaan työtä tekis vaan sen takia, että näkee maailmaa ja kun lentoemopuku on niin makee.. Ja tietty on makeeta sanoo miehille, että on lentoemo.
      Mä osaan kyl haastattelussa hyvin feikata, että oikeesti oon palvelualtis, joustava ym ym. Kyllähän noista Finskinki emoista näkee, ettei niitä oikeesti kiinnosta matkustajien palvelu, se on niille vaan välttämätön paha. Ainakin niin vihaista naamaa on, jos uskaltaa pyytää lisää juomaa. Onko työporukka kiva? Ainakin emot mielellään juoruilee takakeittiössä paljon, kun oon niitä seuraillu.

      • hbnoukl

        ... ei kannata vaivautua. Sun näyttelijän taitos menis ihan hukkaan. Ehkäpä teatteriala sopis sulle?


      • vierestä

        Ton on pakko olla provo...Ei kai tollasia voi oikeesti olla olemassa? Eihän.


      • *huokaus*
        vierestä kirjoitti:

        Ton on pakko olla provo...Ei kai tollasia voi oikeesti olla olemassa? Eihän.

        Tää on niin tätä. Lentoemännät ja sellaiseksi haluavat tuntuvat ärsyttävät yllättävän monia. Ei ole vaikea arvata miksi... Jos työ ei kerran yhtään kiinnosta niin miksihän on tyyppi eksynyt tänne keskusteluun? Ja vielä sellainen pointti et kyllä ne AIRHEAD -tapaukset karsiutuu haussa aivan varmasti, vaikka nimitys tähän yhteyteen nyt sopisikin loistavasti. Tsemppiä kaikille hakijoille!


      • Tuore stuertti
        *huokaus* kirjoitti:

        Tää on niin tätä. Lentoemännät ja sellaiseksi haluavat tuntuvat ärsyttävät yllättävän monia. Ei ole vaikea arvata miksi... Jos työ ei kerran yhtään kiinnosta niin miksihän on tyyppi eksynyt tänne keskusteluun? Ja vielä sellainen pointti et kyllä ne AIRHEAD -tapaukset karsiutuu haussa aivan varmasti, vaikka nimitys tähän yhteyteen nyt sopisikin loistavasti. Tsemppiä kaikille hakijoille!

        Oli aiempi viesti provo tai ei, jonkin aikaa Finnairilla lentäneenä stuerttina täytyy kyllä todeta, että shoppailu- tai matkailuvietin tai minkään muunkaan tuollaisen ulkoisen syyn takia ei kannata hakea lentoemännäksi tahi stuertiksi. Tulee paha pettymys.

        50 minuutin "käännön" aikana Pariisissa tai Milanossa ei kyllä shoppailla (kun ei lähdetä koneestakaan ulos). Paitsi jos koneen myyntivalikoimasta haluat ostaa. Ehtiihän siinä toki näin kesällä matkustajasillan päässä lehtiä telineelle laittaessa vilkaista ikkunasta paikallisen lentoaseman maisemia, ja samalla tuntee, kuinka raikas kerosiinin tuoksuinen ilma hivelee kasvoilla... :-)

        Työ on oikeasti mielenkiintoista ja sopivan haastavaa monipuolista asiakaspalvelua ja asiakkaista huolehtimista.

        Älkää siis käsittäkö lentoyhtiötä matkatoimistona, jonka kyydissä pääsee ympäri maailmaa ja vielä palkan ja päivärahojen kera. Työ on työtä. Suurin osa lennoista on kuitenkin edestakaisia (50 min kohdeasemalla).


      • mitä niillä ehtii
        Tuore stuertti kirjoitti:

        Oli aiempi viesti provo tai ei, jonkin aikaa Finnairilla lentäneenä stuerttina täytyy kyllä todeta, että shoppailu- tai matkailuvietin tai minkään muunkaan tuollaisen ulkoisen syyn takia ei kannata hakea lentoemännäksi tahi stuertiksi. Tulee paha pettymys.

        50 minuutin "käännön" aikana Pariisissa tai Milanossa ei kyllä shoppailla (kun ei lähdetä koneestakaan ulos). Paitsi jos koneen myyntivalikoimasta haluat ostaa. Ehtiihän siinä toki näin kesällä matkustajasillan päässä lehtiä telineelle laittaessa vilkaista ikkunasta paikallisen lentoaseman maisemia, ja samalla tuntee, kuinka raikas kerosiinin tuoksuinen ilma hivelee kasvoilla... :-)

        Työ on oikeasti mielenkiintoista ja sopivan haastavaa monipuolista asiakaspalvelua ja asiakkaista huolehtimista.

        Älkää siis käsittäkö lentoyhtiötä matkatoimistona, jonka kyydissä pääsee ympäri maailmaa ja vielä palkan ja päivärahojen kera. Työ on työtä. Suurin osa lennoista on kuitenkin edestakaisia (50 min kohdeasemalla).

        Finskillä on kuitenki yöpyviä Euroopassa, ehtiikö muuta kun nukkua siellä? Entä kaukomaiden yöpyvät? Oon ainaki joskus nähnyt muistaakseni Barcelonan kentällä, että jonku yhtiön miehistö juoksi kentälle shoppaamaan lentojen välissä, että ehtii sitä sitten kai pienemmässäkin ajassa ;)


      • Ca73
        mitä niillä ehtii kirjoitti:

        Finskillä on kuitenki yöpyviä Euroopassa, ehtiikö muuta kun nukkua siellä? Entä kaukomaiden yöpyvät? Oon ainaki joskus nähnyt muistaakseni Barcelonan kentällä, että jonku yhtiön miehistö juoksi kentälle shoppaamaan lentojen välissä, että ehtii sitä sitten kai pienemmässäkin ajassa ;)

        Euroopan yöpyvillä ei tällä hetkellä ehdi juuri muuta kuin käydä suihkussa ja nukkua -illan viimeisellä koneella mennään kohteeseen ja aamun ensimmäisellä tullaan takaisin eli työvuorojen väli on noin 12tuntia (sis. kulkemiset kentällä ja kulku hotelliin/hotellista). Ja ennen ja jälkeen yöpymisen voi olla vielä suhausta edestakaisin kotimaan lennoilla.

        Jos välilaskun aikana (n.50min) mielit shoppaamaan tai tupakalle on sinun suostuteltava joku kollega tekemään osuutesi välilaskun aikaisista hommista (sanomalehtien esillepano, koneen turvatarkastus, paluumatkan tarjoilun valmistelu jne).

        Kaukoreiteillä ollaan tällä hetkellä kohteessa noin vuorokauden verran perillä, joten shoppaamaan ja ruokailemaan kyllä ehtii. Aikaerosta (perillä yleensä aamuyöstä Suomen aikaa ja kotiinlähtö siitä edelleen n.24h kuluttua) johtuen se kyllä vaatii hieman suunnittelua nukkumisen ja valvomisen suhteen, että jaksaa taas paluumatkalla paiskia hommia 10-12 tuntia. Itse yritän nukkua näillä reissuilla vähintään 10tuntia parissa erässä. Lisäksi käyn yleensä kävelemässä kaupungilla, ehkä katsastamassa jonkin nähtävyyden tai museon sekä syömässä. Olen huono shoppailija... ;)


      • lennän...
        Ca73 kirjoitti:

        Euroopan yöpyvillä ei tällä hetkellä ehdi juuri muuta kuin käydä suihkussa ja nukkua -illan viimeisellä koneella mennään kohteeseen ja aamun ensimmäisellä tullaan takaisin eli työvuorojen väli on noin 12tuntia (sis. kulkemiset kentällä ja kulku hotelliin/hotellista). Ja ennen ja jälkeen yöpymisen voi olla vielä suhausta edestakaisin kotimaan lennoilla.

        Jos välilaskun aikana (n.50min) mielit shoppaamaan tai tupakalle on sinun suostuteltava joku kollega tekemään osuutesi välilaskun aikaisista hommista (sanomalehtien esillepano, koneen turvatarkastus, paluumatkan tarjoilun valmistelu jne).

        Kaukoreiteillä ollaan tällä hetkellä kohteessa noin vuorokauden verran perillä, joten shoppaamaan ja ruokailemaan kyllä ehtii. Aikaerosta (perillä yleensä aamuyöstä Suomen aikaa ja kotiinlähtö siitä edelleen n.24h kuluttua) johtuen se kyllä vaatii hieman suunnittelua nukkumisen ja valvomisen suhteen, että jaksaa taas paluumatkalla paiskia hommia 10-12 tuntia. Itse yritän nukkua näillä reissuilla vähintään 10tuntia parissa erässä. Lisäksi käyn yleensä kävelemässä kaupungilla, ehkä katsastamassa jonkin nähtävyyden tai museon sekä syömässä. Olen huono shoppailija... ;)

        myös Finnairilla ja kyllä niillä euroopan pidemillä yöpyvillä, esim. Lissabon, Manchester, Madrid ehtii oikein hyvin ostoksille ja syömään. Varmasti muuttuvat yöpyvätkin yhtiön reittistrategian muuttuessa koko ajan verkostoyhtiön suuntaan. Eli suutan millaisia yöpyvät ovat esim. BA:lla: ensin pari lentoa sitten esim. n. 16 aikaan perillä ja seuraavan päivänä aamulla lentoja, tai vaihtoehtoisesti perillä illalla ja seuraavana iltapäivänä sitten taas lentoja.

        Itse olen kaukokohteissa yöpynyt viimevuonna esim. Nykissä 1-2 yötä, Japanissa 1-3 yötä, Kiinassa 1-4 yötä, Intiassa 1-2 yötä, Bangkokissa 1-3 yötä. Lentojen frekvenssi on erilainen talvella ja kesällä. Lomalentoja lentävät tekevät pitkiä jopa viikokin peringejä.

        Mutta työtä ei tehdä yöpymisten takia. Minusta 2-3 yöpyvää kuussa on juuri sopiva. On kiva päästä kotiinkin illalla ja lentää edestakaisia lentoja.


    • kurssista ja muusta...

      Tietääkö kukaan mihin konetyyppiin nyt kouluttaudutaan? Onkohan taas niin, että kurssi syksyllä/talvella ja töitä vasta kesäksi? Haluaisin niin hakea, mutta en tiedä uskallanko irrottautua vakityöstäni, jos kutsu kurssille kohdalleni tulisi. Haluaisin kuulla jos jollakin alalla jo olevalla on joitakin "selviytymistarinoita", kuinka tulla taloudellisesti toimeen jos töitä on alkuun vain pätkissä. Toisaalta viime aikoina on kuulemnan mukaan vakinaistettu nopeammin kuin aiemmin, joten...Mitenkähän työnantajat suhtautuu, jos pyytäisi palkatonta kurssin ajaksi, ja irtisanoutuisi vasta kun töitä olisi tarjolla? Miten olette tehneet?

      • Tuore stuertti

        Konetyypit annetaan aina kulloisenkin tarpeen mukaan, mutta kyllä Finnairilla Aasian kaukoreitit vetää niin kovaa, että henk.koht. veikkauksena heittäisin, että tuleville uusille annetaan peruskurssilla Airbus 340 ja/tai MD-11. Muun muassa juuri tuli lehdistötiedote, että kesällä 2008 alkaa suorat lennot Souliin ja ne tultaisiin lentämään A340:lla. Varmaankin ennen töiden alkua tai jossain vaiheessa pian sen jälkeen sitten toiseksi (tai kolmanneksi) konetyypiksi koulutettaneen Embraer taikka Airbus 320 -sarja kotimaata ja Eurooppaa varten.

        Töiden alkamisesta kurssin jälkeen ei kukaan vielä tiedä mitään ja parempi olla veikkailemattakaan; jos kohta vielä tiedetään edes milloin kurssit alkavat. Ajoitus riippuu mm. siitä, kuinka paljon jengiä kursseille saadaan rekrytoitua eli montako kurssia ylipäänsä järjestetään. Yhdellä kurssilla oli viime syksynä aina 24 oppijaa.

        Mää henkilökohtaisesti jouduin irtisanoutumaan entisestä työstä ennen kurssin alkua, ja kun sitten 6 kk odoteltiin töitä... se olikin mielenkiintoista aikaa. Mutta hengissä selvittiin. :-) Nykyiseltä työnantajalta kannattaa _ehdottomasti_ kysyä kauniisti virkavapaan mahdollisuutta kurssin ajalle eli 7-8 viikkoa. (Peruskurssin aikana on sitten turha ajatella käyvänsä töissä - se kannattaa muistaa. Kirjoitin tästä pitkän pätkän toiseen kohtaan.)

        Sitten kun lentotyöt aikanaan alkaa, kannattaa edelleen yrittää pitää ovi auki entiseen duuniin! Nimittäin jos ensimmäisen työsuhteen alku voi olla pidemmällä, myös ekan työsuhteen _jälkeen_ voi tulla enemmän tai vähemmän taukoa.

        Huhuja, puheita ja veikkauksia liikkuu töiden jatkumisesta ja lisääntymisestä jne jne, mutta pitää muistaa, että 1.10.2007 astuu voimaan myös uusi TES, joka saattaa vaikuttaa rekrytointitarpeeseen vähentävästi, kun jollain tavalla miehistönkäyttöä joka tapauksessa tehostetaan (= käytännössä 1 CA lentää kk:n aikana enemmän). Ja uusi SARS ja muu megapöpö tms. odottamaton tapaus voi muuttaa aivan kaiken.

        Muistakaa siis ennen kurssia ja kurssin aikana, että _mikään_ ei ole "kirkossa kuulutettua" ennen kuin on nimi paperissa! Puheet on puheita.


      • uudesta...
        Tuore stuertti kirjoitti:

        Konetyypit annetaan aina kulloisenkin tarpeen mukaan, mutta kyllä Finnairilla Aasian kaukoreitit vetää niin kovaa, että henk.koht. veikkauksena heittäisin, että tuleville uusille annetaan peruskurssilla Airbus 340 ja/tai MD-11. Muun muassa juuri tuli lehdistötiedote, että kesällä 2008 alkaa suorat lennot Souliin ja ne tultaisiin lentämään A340:lla. Varmaankin ennen töiden alkua tai jossain vaiheessa pian sen jälkeen sitten toiseksi (tai kolmanneksi) konetyypiksi koulutettaneen Embraer taikka Airbus 320 -sarja kotimaata ja Eurooppaa varten.

        Töiden alkamisesta kurssin jälkeen ei kukaan vielä tiedä mitään ja parempi olla veikkailemattakaan; jos kohta vielä tiedetään edes milloin kurssit alkavat. Ajoitus riippuu mm. siitä, kuinka paljon jengiä kursseille saadaan rekrytoitua eli montako kurssia ylipäänsä järjestetään. Yhdellä kurssilla oli viime syksynä aina 24 oppijaa.

        Mää henkilökohtaisesti jouduin irtisanoutumaan entisestä työstä ennen kurssin alkua, ja kun sitten 6 kk odoteltiin töitä... se olikin mielenkiintoista aikaa. Mutta hengissä selvittiin. :-) Nykyiseltä työnantajalta kannattaa _ehdottomasti_ kysyä kauniisti virkavapaan mahdollisuutta kurssin ajalle eli 7-8 viikkoa. (Peruskurssin aikana on sitten turha ajatella käyvänsä töissä - se kannattaa muistaa. Kirjoitin tästä pitkän pätkän toiseen kohtaan.)

        Sitten kun lentotyöt aikanaan alkaa, kannattaa edelleen yrittää pitää ovi auki entiseen duuniin! Nimittäin jos ensimmäisen työsuhteen alku voi olla pidemmällä, myös ekan työsuhteen _jälkeen_ voi tulla enemmän tai vähemmän taukoa.

        Huhuja, puheita ja veikkauksia liikkuu töiden jatkumisesta ja lisääntymisestä jne jne, mutta pitää muistaa, että 1.10.2007 astuu voimaan myös uusi TES, joka saattaa vaikuttaa rekrytointitarpeeseen vähentävästi, kun jollain tavalla miehistönkäyttöä joka tapauksessa tehostetaan (= käytännössä 1 CA lentää kk:n aikana enemmän). Ja uusi SARS ja muu megapöpö tms. odottamaton tapaus voi muuttaa aivan kaiken.

        Muistakaa siis ennen kurssia ja kurssin aikana, että _mikään_ ei ole "kirkossa kuulutettua" ennen kuin on nimi paperissa! Puheet on puheita.

        TES:sistä ei kannata kenenkään vajaan kuukauden lentäneen selitellä yhtään mitään kun ei siitä tiedä mitään.


      • Eipäs
        uudesta... kirjoitti:

        TES:sistä ei kannata kenenkään vajaan kuukauden lentäneen selitellä yhtään mitään kun ei siitä tiedä mitään.

        Ja kuinkas paljon enemmän sä itse tiedät uudesta TESsistä kuin kuukauden lentänyt? Eiköhän tuo uusi TES ole aika hepreaa ihan kaikille...


      • Tuore stuertti
        uudesta... kirjoitti:

        TES:sistä ei kannata kenenkään vajaan kuukauden lentäneen selitellä yhtään mitään kun ei siitä tiedä mitään.

        Kuvitteletko ihan oikeasti, ettei tulevassa TES:ssä puututtaisi mitenkään miehistönkäytön tehokkuuteen verrattuna nykyiseen? Mitään muuta en "selitellyt" siitä.

        En tiedä missä sfääreissä lennät, mutta kyllä tietyt arjen realiteetit selviää uudessa työpaikassa jo kuukaudessa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3762
    2. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3017
    3. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2894
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      40
      2231
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      80
      1153
    6. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1019
    7. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      355
      950
    8. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      47
      935
    9. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      211
      866
    10. Alex ja Sanna taas Bilderberg-kokoukseen

      Kansainvälinen parivaljakkomme on taas yhdessä siellä missä tapahtuu. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/09eda060-635e
      Maailman menoa
      135
      833
    Aihe