Lääkeriippuvuus

jonkin sortin nisti

Olen saanut ihan laillisesti vaivoihini useammanlaista kolmiolääketä. Käytössä on Panacod poretabletit, Ardinex, Xanor ja Stilnoct. Totta kai lääkäri on määrännyt päivittäiset määrät, joita tulisi noudattaa, mutta minulla ne määrät on menneet jo aikoja sitten huomattavasti suurempaan määrään.

Ensimmäisen koktailini teen aamupäivällä: 2kpl Panacod poretta 2kpl Ardinexia 2kpl Xanoria. Tulee ihana olo. Ajatukset pysyy normaaleina, mutta tuntuu, että joka lihas rentoutuu ja päässä on kevyt olo. Nautin suunnattomasti siitä tunteesta. Sitten alkaa väsyttää ja menen nukkumaan noin pariksi tunniksi. Nukahdan niin nopeasti, että hyvä, kun pää kerkiää tyynylle.

Sitten odotan vain iltaa, jolloin teen suunnilleen samanlaisen koktailin kaksi kertaa, ehkä tunnin välein ja siihen viimeiseen otan vielä Stilnoctin. Olo on taivaallinen, mutta vsyttää.

Jos minun on lähdettävä autolla jonnekin, en ota näitä lääkkeitä, sillä vaikka torvi olenkin, en kuitenkaan ihan pihalla.

Kysymykseni on, kuinka päästä tästä lääkekierteestä eroon? Kroonisen sairauteni vuoksi joudun käyttämääm näitä kolmiosärkylääkkeitä, Xanorin ja Siltnoctin olen saanut psykiatrilta, joka kirjoittaa niitä reippaalla kädellä. Ja jos Xanorit loppuvat terv.keskuslääkäri uusii 30kpl:n reseptin, että näyttäisi kuin psykiatrin määräämät lääkkeet riittäisivät. Eivät tietenkään tiedä toisistaan.

Nyt alkaa pelottaa, että määrät ovat sitä luokkaa, että henki lähtee vahingossa, en todellakaan ole mikään itsemurhakandidaatti. Toleranssi sen kun kasvaa, ja kohta ei nämäkään määrät riitä. Toisaalta haluaisin lopettaa, toisaalta en. Tiedän, ristiriitaista.

Kovin helposti näitä lääkkeitä saa, kun lääkärit eivät tiedä toisistaan. Ihme, ettei Kela puutu asiaan, eikös sinne nämä tiedot kuitenkin mene.

Minun juttuni ei ole alkoholi. En ole koskaan saanut alkoholista samanlaisia fiiliksiä kuin näistä lääkkeistä. Enkä käytä ollenkaan alkoholia.

Onko muita samanlaisia pilleristejä, onko kukaan päässyt eroon ja osaako joku sanoa, ovatko käyttämäni määrät todella isoja?

14

1638

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on kaikista

pahin. Siitä ei saatana pääse kyllä eroon millään... Yritän nykyään rajoitaa noin 10 pilleriin päivässä. Ei tuu enää kicksejä mutta pakko vetää tai tulee hirveet viekkarit. Nauti niin kauan kuin vielä toimii! Lääkäriltä ei enää yleensä jossain vaiheessa heru mutta kyllä kadulta saa sitten hommattua. Jos jpudut päivystykseen yliannostuksen takia niin seuraavat päivät on helvettiä kun et pysty vetään lääkkeitä... kannattaa varoa!

• ja huumeet

Sinänsä muuten hassu juttu, miksi Suomi24:ssa ei ole lääkepalstalla "riippuvuus" osiota ollenkaan.

Jos haluaa keskustella lääke_riippuvuudesta_ niin pitää tulla huume -palstalle.

Ilmeisesti Suomi24:n mukaan mikäli lääkkeestä on tullut riippuvaiseksi, kyseessä on oltava lääkkeen huumekäyttö?

Tietenkin asia vielä monisyisemmäksikin tekee, että englannin sana "Drug" suomennetaan "lääkkeeksi" jos kyseessä on lääke ja "huumeeksi" jos kyseessä on huume. Ja taas suomen sana "lääke" englanninetaan "drug"iksi ja "huume" englanninetaan "drug"iksi.

Kyllä tässä on pilltävä joku suurempi viisaus, mitä en ymmärrä.

• caperucita

Mitäs sä nyt oikee lässytät? Tohon drug-sanaan en nyt puutu, englanninkielessä käytetään varsinaisiin huumeisiin viitatessa ihan yhtä usein termiä narcotics tai sitten spesifisesti sitä aineen nimeä mistä kullonkin on kyse.

Mutta mennäkseni asiaan, tuolle Lääkkeet-osiolla on keskusteltu pilvin pimein vuoskausia eri lääkkeiden riippuvuudesta, aiheuttaaks joku lääke sitä tai miten riippuvuudesta pääsis eroon etc. tai onks riippuvuus niin paha asia etc.

Eli ei tartte tulla tänne huumeet osiolle siinä mielessä. Mistä sellasta oot saanu päähäs? Ja kyllä lääkeriippuvuus tunnetaan ihan yleisesti lääkäreidenki keskuudessa ilmiönä ilman että heti oltais sitä mieltä että kyseessä on huumausaineen käyttö jos jostain esim. kolmiolääkkeestä on riippuvainen.

Päihteilyks jonkun kolmiolääkkeen/lääkkeiden käyttö määritellään vasta siinä vaiheessa kun käyttö on ylittäny huomattavasti alkuperäsen annosteluohjeen tai käytetään lisäks paljon muita pillereitä, mahdollisesti myös laittomia ja/tai sen lisäks alkoholia jollon kyseessä on, usein vaarallinenki, sekakäyttö.

• sun puolesta

Kohtalotovereita nimittäin ollaan. Mä oon jääny vuosii sitten lääkekoukkuun. Nuorempana tuli nautittua ns. oikeita huumeita ilman suurempia vaivoja. Sitten kun hakeuduin hoitoon ni tuloksena on nyt lääkekoukku. Se hankalin juttu on siinä et jos syöt esim xanoria 6mg/pvä ni koitappa huvikses lopettaa. Vierotusoireet alkaa vasta 3-6vrk kuluttua ja sit loppuu naurut. Kirjottamastasi päätellen et ole kuitenkaan vielä tosi pahasti koukussa, koska saat vielä hyviä fiiliksiä kyseisistä lääkkeistä, mutmut. No joo mut lopetus aina lääkärin valvonassa!

• jonkin sortin nisti

Kiitos vastauksista! En siis ole yksin asiani kanssa, jos se nyt mikään lohdutus on.

"Oikeita" huumeita en ole koskaan kokeillut, mutta pakko myöntää, että joskus on tullut mieleen kokeilla cannabista, kun säryt on välillä ihan hirveet. Mulla on nimittäin reuma ja tiedän, että ainakin USA:ssa cannabista voi saada koviin kipuihin.

Panacodhan ei muutenkaan ole sieltä turvallisemmasta päästä, koska siinä oleva parasetamoli, on maksamyrkky. Kummallista kuitenkin, että kun koktailiaan tekee, ei sekään tieto auta.

• enolelääkäri
        jonkin sortin nisti kirjoitti:

Kiitos vastauksista! En siis ole yksin asiani kanssa, jos se nyt mikään lohdutus on.

"Oikeita" huumeita en ole koskaan kokeillut, mutta pakko myöntää, että joskus on tullut mieleen kokeilla cannabista, kun säryt on välillä ihan hirveet. Mulla on nimittäin reuma ja tiedän, että ainakin USA:ssa cannabista voi saada koviin kipuihin.

Panacodhan ei muutenkaan ole sieltä turvallisemmasta päästä, koska siinä oleva parasetamoli, on maksamyrkky. Kummallista kuitenkin, että kun koktailiaan tekee, ei sekään tieto auta.

Varmaan helpoin ratkaisu - tai ainakin itse sen tekisin - olisi myöntää lääkkeitä määränneelle lääkärille, että tuli otettua liikaa.

Kerrot oikeat määrät mitä otat ja ymmärtääkseni olit myös halukas lopettamaan? Tällöin lääkäri hyvässä tapauksessa tekee sopivan pudotussuunnitelman eli lääkkeiden määrää tiputetaan varovasti viikosta toiseen ja lopulta päästään kuiville. Mitä vähemmän ja pitemmällä ajalla pudotetaan, sen varmempi irrottautuminen.

Mutta ole varovainen - jos saat lopetussuunnitelman lääkärissä läpi ja lähdet uudelleen ottelemaan isompia määriä, voipi seuraavalla kerralla olla apu sieltä suunnalta niukassa.

En ole varma onko kyseessä hoitovirhe, mikäli lääkäri päättää katkaista lääkityksen seinään mutta siihen vetoiaisin jos näin tekee. Se kun on jopa vaarallista lopettaa seinään.

Meanwhile - yleensä pamipäät vetelevät annoksensa kahvin seassa ja kuulemma ehkäisee mukavasti lääkeiden tuomaa väsymystä.

• jonkin sortin nisti
        enolelääkäri kirjoitti:

Varmaan helpoin ratkaisu - tai ainakin itse sen tekisin - olisi myöntää lääkkeitä määränneelle lääkärille, että tuli otettua liikaa.

Kerrot oikeat määrät mitä otat ja ymmärtääkseni olit myös halukas lopettamaan? Tällöin lääkäri hyvässä tapauksessa tekee sopivan pudotussuunnitelman eli lääkkeiden määrää tiputetaan varovasti viikosta toiseen ja lopulta päästään kuiville. Mitä vähemmän ja pitemmällä ajalla pudotetaan, sen varmempi irrottautuminen.

Mutta ole varovainen - jos saat lopetussuunnitelman lääkärissä läpi ja lähdet uudelleen ottelemaan isompia määriä, voipi seuraavalla kerralla olla apu sieltä suunnalta niukassa.

En ole varma onko kyseessä hoitovirhe, mikäli lääkäri päättää katkaista lääkityksen seinään mutta siihen vetoiaisin jos näin tekee. Se kun on jopa vaarallista lopettaa seinään.

Meanwhile - yleensä pamipäät vetelevät annoksensa kahvin seassa ja kuulemma ehkäisee mukavasti lääkeiden tuomaa väsymystä.

Joo, tiedän ton kahvijutun. Minulle lääkäri (psykiatri) oikein mainitsi, että älä ota kahvin kanssa, ei vaikuta silloin. Xanoria on määrätty paniikkihäiriöön.

Psykiatrini kanssa kerran juteltiin lopetuksesta ja kuinka silloin lopetetaan, eli pikkuhiljaa. En usko, että sillä suunnalla on vaikeuksia. Jotenkin vain hävettää myöntää, että käytän niitä rentoutumiseen. Ja toisaalta en edes haluaisi lopettaa ja toisaalta haluaisin. Kunhan saisin itselleni selväksi, mitä haluan, niin on helpompi jatkaa.

• kahvista vaan
        enolelääkäri kirjoitti:

kofeiinillä hoidettiin ennen bentsodiatsepiinien yliannostusta, (sitoutuu todennäköisesti samoihin reseptoreihin).

nykyään flumatseniili ajaa tuon asian.

lainaus:
        Flumatseniili voi olla käyttökelpoinen antidoottina. Flumatseniilin bentsodiatsepiini-antagonisti-vaikutukset voivat kuitenkin aiheuttaa neurologisia häiriöitä (kouristuksia).

• enolelääkäri
        jonkin sortin nisti kirjoitti:

Joo, tiedän ton kahvijutun. Minulle lääkäri (psykiatri) oikein mainitsi, että älä ota kahvin kanssa, ei vaikuta silloin. Xanoria on määrätty paniikkihäiriöön.

Psykiatrini kanssa kerran juteltiin lopetuksesta ja kuinka silloin lopetetaan, eli pikkuhiljaa. En usko, että sillä suunnalla on vaikeuksia. Jotenkin vain hävettää myöntää, että käytän niitä rentoutumiseen. Ja toisaalta en edes haluaisi lopettaa ja toisaalta haluaisin. Kunhan saisin itselleni selväksi, mitä haluan, niin on helpompi jatkaa.

Juu ehkä se kahvijuttu voisi olla parempi jättää sittenkin väliin. Kahvihan (kuten nikotinikin) saattaa laukaista paniikkihäiriön tai ainakin vahvasti altistaa sille. Ja muutenkin parempi kuunnella asian suhteen psykiatriasi, kuin minua :)

Itse en ole yksittäistä diapamia enempää (hammaslääkärissä) koskaan bentsoja ottanut, vaikka paniikkihäiriöstä aikoinaan kärsinkin. Itse hoidatin häiriötä SSRI-lääkkeillä, jotka eivät ole koukuttavia eikä niistä mitään "olojakaan" irronnut. Veivät pois ahdistuksen, mutta samalla turruttivat muitankin tunteita joten ei sekään kovin kiva lääke ollut.

Suosittelisin kuitenkin miettimään tosissaan, mitä haluat asian suhteen tehdä. Hyvä, jos lääkkeet auttavat paniikkihäiriöön. Tai no eliminoivat ainakin oireet, mutta eivät mitään kyllä paranna.

Toivottavasti kuitenkaan et kovin tykästy tuohon nappien avulla rentoutumiseen.

• nähty_on

Moi!

Ihan oman kokemuksen perusteella sanoisin sulla olevan jo vähän pidemmälle kehittynyt lääkekoukku, jossa hoidat psyykkisen riippuvuuden lisäksi myös jo orastavaa fyysistäkin koukkua, josta mm. kärsimäsi paniikkihäiriö voi olla ihan konkreettinen merkki. Xanorin vieroitusoireet ovat käytännössä yksi yhteen alkuperäisen vaivan kanssa -mutta oireet voivat vaan olla moninkertaisia vieroitusoireina.

Panacodien sisältämä parasetamoli on suurina annoksina vakava terveyshaitta, jo 2000mg:n vuorokausiannos voi rikkoa maksasi pysyvästi.

Olen itse vieroittautunut kertalaakista vakavasta lääkekoukusta, ja siinä meinasi henki lähteä, koska tajuttomuuskohtaukset kramppeineen olivat sen verta kovia. Sitä en suosittele, pikemminkin lääkityksesi pikaista alasajoa ja uudelleenarviointia.

Oman lääkekierteeni katkaisi eräs psykiatri erittäin osuneella kommentillaan:

"Ei ole olemassa yhtäkään lääkettä, joka sun elämäsi korjaisi. Se sun on itse tehtävä"

Omat krooniset selkä -ja nivelkivut ovat lopettamisen jälkeen pysyneet hyvin aisoissa käsikauppatavara-kipulääkkeiden ja kotikasvatetun marihuanan kombolla -tarvittaessa otettuna. Samalla mahdolliset rentoutumistarpeet tulevat huomioiduksi. Huomaa marihuanan kuitenkin olevan tässä maassa laitonta, siitä voi joutua putkaan ja käräjille asti. Niin idioottimaista kun se onkin...

• MadameX**

Mulle määrättiin Ardinexejä selkäkipuun n 5v sitten. Nappailin lääkkeitä n 5-7 kpl päivässä tämän 5v, kunnes pari kk sitten päätin, että nyt riittää. Lopetin eka käytön "seinään", ja ekat päivät oli kammottavat. Järkyttäviä särkyjä koko kropassa, ei pystynyt edes kunnolla kävelemään, oli huono olo ja kuumekin nousi. Ihan kun olis vierottanut itsensä pollesta ( kokemusta on myös tästä). Mut sitten alkoi jo helpottamaan, siis vain pari päivää meni huonosti, ja sit päätin, että en ihan kylmiltäni lopeta, vaan otin aluksi puolitettuna yhden lääkkeen per pvä, sit puolikkaan, ja nyt olen mennyt jo pari viikkoa pelkällä Buranalla.
      Mun annostus ei tietty ollut mikään järkyn iso, mutta olin kuitenkin vetänyt niitä ardeja jo yli 5v päivittäin.
      Nyt on pää selkeä, uniin ei tule painajaisia, ja homma toimii mahtavasti.
      Sit kun vielä pääsis eroon paukuista ja suklaasta. Niissä on takuulla enemmän tekemistä kun näissä kodeiinessä.

• Ecuador

Paukut ja suklaati ei sun maailmaa kaada kunhan muistat seuraavat seikat: älä blaadaa päivittäin äläkä välttämättä enempää ku pari kertaa viikossa, mieluummin vaan kerran, pidä joskus parin kuukauden tai pidempikin tauko. Eli vähennä käyttökertoja.

Suklaa ei oo epäterveellistä jos ei syö hirveitä määriä kerralla. Eikä ihan joka päivä kannata syödä, siit menee fiilis jo ihan psyykkisistäkin syistä johtuen. Suklaanhimoon auttaa myös se jos syö pari kertaa päivässä pienehkön mut täyspainosen aterian tai välipalan koska suklaanhimo tulee eniten just sillo jos verensokeri on alhanen.

Ja kannattaa mieluiten aina syödä sitä kaikkein tumminta suklaata jossa on eniten niit terveysvaikutteisia flavonoideja sun muita. Siis ei mitään maitosuklaamössöjä tai toffeesuklaapatukoita jois on enemmän kaikkee muuta lisäaineet ku itseään ehtaa perussuklaata.

• MadameX**
        Ecuador kirjoitti:

Paukut ja suklaati ei sun maailmaa kaada kunhan muistat seuraavat seikat: älä blaadaa päivittäin äläkä välttämättä enempää ku pari kertaa viikossa, mieluummin vaan kerran, pidä joskus parin kuukauden tai pidempikin tauko. Eli vähennä käyttökertoja.

Suklaa ei oo epäterveellistä jos ei syö hirveitä määriä kerralla. Eikä ihan joka päivä kannata syödä, siit menee fiilis jo ihan psyykkisistäkin syistä johtuen. Suklaanhimoon auttaa myös se jos syö pari kertaa päivässä pienehkön mut täyspainosen aterian tai välipalan koska suklaanhimo tulee eniten just sillo jos verensokeri on alhanen.

Ja kannattaa mieluiten aina syödä sitä kaikkein tumminta suklaata jossa on eniten niit terveysvaikutteisia flavonoideja sun muita. Siis ei mitään maitosuklaamössöjä tai toffeesuklaapatukoita jois on enemmän kaikkee muuta lisäaineet ku itseään ehtaa perussuklaata.

hih, jospa se olisikin niin helppoa...
        Paukkuja polttelen päivittäin, olen polttanut jo n 10v. Ja suklaata menee puolisen levyä illassa.
        Poltan vain iltaisin ja vkl, ja itse voin hyvin olla päiviä ilman, mutta kyllä siitä reflat tulee.
        Syön normaalisti, mutta mässyt iskee polteltuani. Ja sit menee suklaata kuin leipää. Mikään muu makea ei tuota samaa euforista lopputulosta. Ja syön vain fasun sinistä-muita karkkeja/suklaata/makeea en käytä.

Ja paukkuja polttelen kaiketi vain tottumuksesta, päivällä teen tarmokkaasti töitä, ja viina ei maistu. Eikä krapulassa duunikaan tulisi tehtyä.
        Nyt kun särkylääke-addiktioni on aisoissa, olis tarkoitus myös vähentää muita addiktioita. Mutta itse en vaan koe, että paukkujen polttelu olisi mitenkään paha asia, mutta suklaa sen sijaan on. Pitää urheilla rankasti ja muutenkin tarkkailla normisyömistä, muuten pullahtaa mitoistaan pahasti ulos. Naisille se on vähän eri juttu kuin miehille....
        Nuorenpana tuli vedettyä ihan kaikkea. Silloin en poltellut paukkuja ollenkaan, vaan käytin vahvoja aineita, mm piriä meni vuosia, sitten polle tuli tutuksi. Mutta näistä pääsin eroon omin avuin. Kuten myös särkylääkkeistä. Se suklaa on näistä vaikein. Paha huume-fazerin sininen.=)

• Ecuador
        MadameX** kirjoitti:

hih, jospa se olisikin niin helppoa...
        Paukkuja polttelen päivittäin, olen polttanut jo n 10v. Ja suklaata menee puolisen levyä illassa.
        Poltan vain iltaisin ja vkl, ja itse voin hyvin olla päiviä ilman, mutta kyllä siitä reflat tulee.
        Syön normaalisti, mutta mässyt iskee polteltuani. Ja sit menee suklaata kuin leipää. Mikään muu makea ei tuota samaa euforista lopputulosta. Ja syön vain fasun sinistä-muita karkkeja/suklaata/makeea en käytä.

Ja paukkuja polttelen kaiketi vain tottumuksesta, päivällä teen tarmokkaasti töitä, ja viina ei maistu. Eikä krapulassa duunikaan tulisi tehtyä.
        Nyt kun särkylääke-addiktioni on aisoissa, olis tarkoitus myös vähentää muita addiktioita. Mutta itse en vaan koe, että paukkujen polttelu olisi mitenkään paha asia, mutta suklaa sen sijaan on. Pitää urheilla rankasti ja muutenkin tarkkailla normisyömistä, muuten pullahtaa mitoistaan pahasti ulos. Naisille se on vähän eri juttu kuin miehille....
        Nuorenpana tuli vedettyä ihan kaikkea. Silloin en poltellut paukkuja ollenkaan, vaan käytin vahvoja aineita, mm piriä meni vuosia, sitten polle tuli tutuksi. Mutta näistä pääsin eroon omin avuin. Kuten myös särkylääkkeistä. Se suklaa on näistä vaikein. Paha huume-fazerin sininen.=)

No buenas tardes sulle vaan Madame X, ja onhan se suklaa hyvää, itsekin oon tänä iltana vetäny tota tosi tummaa 75 % suklaata, maitosuklaasta en niin kauheesti perusta (olen itsekin nainen).

Vai että oikeen pollelinjalle lähdit aikoinaan ja pirinisti, no jos niistä pääsit eroon ja jostain syystä haluat lopetta ton fazerin sinisen mussuttamisen niin enpä nyt usko että mitkään sietämättömät vierotusoireet on tiedossa. Tosin mistäs sen tietää, ehkä olo ilman suklaata on sitte niin SAATANAN nihkeetä ettei sitä kestä Erkkikään,

mut nytte mul on tällanen tilanne: tupakkaa jäljellä enää 2 savuketta, unohdin ostaa ku muistin et ois vielä puol askia enkä viitti enää lähtee bensikselle, joten: menenpä jääkaapille ja mussutan suklaata! Se nimittäin helpottaa ja säästän noi tupakat aamuks, jee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      979
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      78
      888
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe