Olen muutaman vuoden asunut ulkomailla eri maissa ja Suomessa piipahtaessa hommannut aina matkavakuutuksen ulkomailla oleskelun ajaksi. Nama matkavakuutukset (henki- ja tapaturmavakuutukset) ovat vaan niin kovin kalliita ja mietinkin nyt edullisempaa ratkaisua. Miten muut ulkosuomalaiset ovat vastaavan asian hoitaneet? Kotivakuutus Suomessa kattaa kylla "matkatavarani" ja nykyisen tyopaikkani etuihin kuuluu ilmainen terveydenhuolto mutta pahemman tapaturman ja mahdollisen kuoleman varalle varmaankin olisi hyva olla vakuutus. Nykyisessa oleskelumaassani ei vakuutuksia ole kenellakaan paikallisilla mutta omaiset Suomessa huolestuttavat. Kertokaapa vinkkeja!
Ulkosuomalaisen vakuutukset??
11
7378
Vastaukset
- Annu_
Olen nyt asunut vuoden ulkomailla, ja jos paatan jatkaa oleskeluani taalla toisen vuoden verran (ja siis ilmoitan siita Kelalle), menetan ilmeisesti Suomen sosiaaliturvan. Onko nain? Suomalaisesta vakuutusyhtiostani minulle on kerrottu, etta myoskaan vakuutuksia ei Suomesta saa, jos sosiaaliturvaa ei ole. Miten ja mista yhtiosta, edellinen kirjoittaja, olet saanut matkavakuutukset Suomesta hoidettua?
Olisi hyodyllista kuulla myos muiden ulkosuomalaisten kokemuksia vakuutus- ja sosiaaliturva-asioista!- Sossu kiven takana
Olen törmännyt samaan. Ei Kelaa, ei sossua, ei matkavakuutusta. Mistä saisin vakuutuksen matkalle, itselleni ja ulkomaalaiselle puolisolleni? Joka maassa myydään matkavakuutuksia mutta kalliita ovat. Onko Suomessa yhtään vakuutusyhtiötä joka myöntää vakuutuksia Kelattomille Suomen kansalaisille ja ulkomaalaisille?
- ///
...jouduin jo palauttamaan mutta jostain syysta vakuustusyhtioni (IF) ei sita kysele. Ovat valmiita antamaan matkavakutuuksen ja myoskin jatkamaan sita ihan tuosta vain. Minulla on tietenkin vuosimatkavakuutus mutta sehan on voimassa kerrallaan vain 90vrk joten ylimenevasta ajasta olen aina maksanut pitkan pennin kun en ole Suomessa ehtinyt kaymaan niin usein. Ja tosiaan nykyisen oleskelumaan vakuutuksista en tieda.
- entfende
Itselläni on vuosimatkavakuutus, mikä on tietysti paljon halvempi kuin että ottaa joka matkaa varten erikseen. Maksaa 95 euroa/vuosi. Toisaalta kun asun eu-maassa, saisin välttämättömän sairaanhoidon kyllä Suomessakin mutta tietysti ylimääräinen matkavakuutus on hyvä jos vaikka ei pääsisikään varatulle lennolle, tai myöhästyy tai jos jotain arvokasta katoaa. Ja matkavakuutus korvaa myös täällä kotimaassa tehtävillä matkoilla. No jaa, enpä ole onneksi tähän mennessä tuota vakuutusta tarvinnut.
- ...
Minulla on nykyään kaikki vakuutukset uudesta kotimaasta. Eipä siinä vaihtoehtoja ollut, kun kela heitti pihalle...
Matkavakuutukseni sisältyy kultaisen visakortin vuosimaksuun (70 e). Olen maksanut kortilla Suomessa lääkärimaksut Mehiläisessä, kun en lähtenyt minnekään arvauskeskukseen jonottamaan. Siis kuitit matkasta hakemuksen mukaan ja korvaus oli parin viikon päästä tilillä.
Ylipäänsä en enää harmittele, etten ole kelan piirissä, sillä monissa maissa on paljon toimivampia palveluja...- matkustan usein
enimmäkseen Italiaan ja maksan lentoni ruotsalaisella Visa pankkikortilla. Jos maksan vähntään puolet matkasta visa pankkikortillani niin siihen sisältyy täysi matkavakuutus joka korvaa lyhysesti sanottuna kaiken mahdollisen eikä tarvitse maksaa penniäkään maksuja, siis täydellinen matkavakatuus ilmaiseksi. Minun ei tarvitse tehdä minkäänalaista ilmoitusta mihinkään kun lähden matkalle. Vakuutus koskee niin hävinneitä matkalaukkuja, myöhästyneitä lentoja tai junia, sairaala krovaukset, lääkekorvaukset, kotiinkuljetus jos onnettomuus sattuu, kuolintapauksessa myös. Vakuutus kattaa myös jos joku varastaa minulta jotain ja myös omanriskin jos vuokraan auton ulkomailla. Vakuutus kattaa myös puolisoni ja kaikki alle 23 vuotiaat lapseni ja vakutus on voimassa myös perheenjäsenilleni jos he matkustavat ilman minua jos matka on matkettu minun visa pankkikortillani.
Ainoa ehto on että olen maksanut vähintään puolet matkastani visakortillani. Tarvittaessa vaan näytän kuitin tai tositteen siitä että olen maksanut vähintään puolet matkastani visakortillani. Minulla ei ole mitään kustannuksia tai vuosimaksuja siitä vakuutuksesta vaan se on ilmainen kaikille joilla on ruotsalainen visakortti.
Tässä infoa ruotsiksi:
http://www.nordea.se/sitemod/default/index.aspx?pid=776832
Lisätietoa vakuutuksesta löytyy klikkamalla tuosta "Fullständiga försäkringsvillkor (pdf, 52 KB)".
Uskoisin että Visakortit toimivat samoilla ehdoilla muissakin Euroopan maissa, paitsi ei ehkä suomalaiset kortit, sillä Suomi on ainoa maa jolla on Luottokantasysteemi joka vaan sotkee asioita. Muissa maissa visa kortit saa suoraan pankilta, ei siis ole olemassakaan minkäänlaista Luotokuntaa siinä välissä. - Docomo
matkustan usein kirjoitti:
enimmäkseen Italiaan ja maksan lentoni ruotsalaisella Visa pankkikortilla. Jos maksan vähntään puolet matkasta visa pankkikortillani niin siihen sisältyy täysi matkavakuutus joka korvaa lyhysesti sanottuna kaiken mahdollisen eikä tarvitse maksaa penniäkään maksuja, siis täydellinen matkavakatuus ilmaiseksi. Minun ei tarvitse tehdä minkäänalaista ilmoitusta mihinkään kun lähden matkalle. Vakuutus koskee niin hävinneitä matkalaukkuja, myöhästyneitä lentoja tai junia, sairaala krovaukset, lääkekorvaukset, kotiinkuljetus jos onnettomuus sattuu, kuolintapauksessa myös. Vakuutus kattaa myös jos joku varastaa minulta jotain ja myös omanriskin jos vuokraan auton ulkomailla. Vakuutus kattaa myös puolisoni ja kaikki alle 23 vuotiaat lapseni ja vakutus on voimassa myös perheenjäsenilleni jos he matkustavat ilman minua jos matka on matkettu minun visa pankkikortillani.
Ainoa ehto on että olen maksanut vähintään puolet matkastani visakortillani. Tarvittaessa vaan näytän kuitin tai tositteen siitä että olen maksanut vähintään puolet matkastani visakortillani. Minulla ei ole mitään kustannuksia tai vuosimaksuja siitä vakuutuksesta vaan se on ilmainen kaikille joilla on ruotsalainen visakortti.
Tässä infoa ruotsiksi:
http://www.nordea.se/sitemod/default/index.aspx?pid=776832
Lisätietoa vakuutuksesta löytyy klikkamalla tuosta "Fullständiga försäkringsvillkor (pdf, 52 KB)".
Uskoisin että Visakortit toimivat samoilla ehdoilla muissakin Euroopan maissa, paitsi ei ehkä suomalaiset kortit, sillä Suomi on ainoa maa jolla on Luottokantasysteemi joka vaan sotkee asioita. Muissa maissa visa kortit saa suoraan pankilta, ei siis ole olemassakaan minkäänlaista Luotokuntaa siinä välissä.Juu Visa toimii Suomessa samalla lailla. Itsella on Mastercard cold joka korvaa myos kaikki mahdolliset matkalla, vaikkei silla maksaisi matkasta euroakaan.
Ainoa ongelma on siina etta se on voimassa ainoastaan max. 90 paivaa, joten se ei juuri auta ymparivuotisesti ulkomailla asuvia. - ruotsissa asuva
Docomo kirjoitti:
Juu Visa toimii Suomessa samalla lailla. Itsella on Mastercard cold joka korvaa myos kaikki mahdolliset matkalla, vaikkei silla maksaisi matkasta euroakaan.
Ainoa ongelma on siina etta se on voimassa ainoastaan max. 90 paivaa, joten se ei juuri auta ymparivuotisesti ulkomailla asuvia.Ruotsalaisen visan vakuutus on voimassa aivan niin kauan kuin kortti on voimassa, ei siinä ole mitään aikarajaa. Se astuu voimaan heti kun hommaat ruotsalaisen visan ja on voimassa ennkuin sanot irti korttisi.
Ulkomailla kai saa asua kolme kuukautta ennenkuin on poistuttava maasta ja saa taas uudet kolme kuukautta oleskella, muussa tapauksessa on muutettava kirjansa siihen uuteen maahan ja silloin alkaa kaikki asiat toimia kuten siinä uudessa maassa. - Docomo
ruotsissa asuva kirjoitti:
Ruotsalaisen visan vakuutus on voimassa aivan niin kauan kuin kortti on voimassa, ei siinä ole mitään aikarajaa. Se astuu voimaan heti kun hommaat ruotsalaisen visan ja on voimassa ennkuin sanot irti korttisi.
Ulkomailla kai saa asua kolme kuukautta ennenkuin on poistuttava maasta ja saa taas uudet kolme kuukautta oleskella, muussa tapauksessa on muutettava kirjansa siihen uuteen maahan ja silloin alkaa kaikki asiat toimia kuten siinä uudessa maassa.Aivan samat ehdot on Suomalaisen Visan/Masterin vakuutuksessa. Vakuutushan on toki voimassa niin kauan kun kortti on voimassa. Tarkoitin etta matkavakuutus raukeaa kun on ollut ulkomailla yhtajaksoisesti yli 90 pv.
Eli tulee turhan kalliiksi ymparivuotiseksi vakuutukseksi ulkomailla asuvalle, ainakin taalla Japanissa. No onneksi taalla on halpaa sairastaa ;)
- mie vaan!
Joku kyseli ketjussa että saako suomalaisesta vakuutusyhtiöstä matkavakuutuksen jos asuu ulkomailla. Ei saa, sen edellytyksenä on että asut Suomessa. Vastaavasti kun muutat ulkomaille, suomalainen matkavakuutus on voimassa vain kolme kuukautta muuton jälkeen. Eli kyllä se pitää ottaa asuinmaassa tai sitten tosiaan luottokorttifirman kautta. Minulla on vuosivakuutus eurooppalaisen kautta koska yksittäisiä matkoja vartenhan ne on tosi kalliita..
- kuponki
olen opiskellut kolme vuotta ulkomailla ja saman verran olis vielä jäljellä. Suomen kela-kortin sain pitää kun tein jonkun anomuksen. Vakuuttelin että on siteitä Suomeen(perhe yms.)ja että palaan opintojen jälkeen takaisin. Kelan listalla pysyin ja sain myös Euroopalaisen sairaanhoitokortin. Kannattaa siis kysellä Kelalta.
Vakuutuksen sain suomalaiselta vakuutusyhtiöltä koska olen kirjoilla Suomessa äiteen luona.
Kikkailemalla onnistuu ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462771Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201539Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151016Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57987Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82913Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898- 80898
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839