Joensuun

yliopisto

Kerrotteko minkälainen paikka Joensuu on asua ja onko vaikea päästä sisälle?

9

1543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siiri.

      Olen sieltä idästä kotoisin, mutta opiskelen Tampereella. Joensuu on kyllä paikkana paaaljon parempi kuin Tampere, vaikka tietysti pienempi. Ihmiset ovat siellä mukavampia, välittömämpiä, puheliaampia kuin täällä. Siellä ei katsota kieroon, jos erehdyt sanomaan jotain vaikka bussissa vierustoverille. Siellä on kunnon talvi, että ehtii hiihtääkin monta kuukautta ja IlosaariRock. Talvella voipi olla hiljaista, mutta silti asuisin Joensuussa monta kertaa mieluummin kuin Tampereella. Yliopistosta en tiedä mitään, kun en siellä ole opiskellut, mutta haukkujakaan en ole kuullut. Minulla on kyllä ystäviä, jotka opiskelevat siellä mm. matematiikkaa, kieliä ja julkisoikeutta ja he ovat olleet ihan tyytyväisiä.

      • kokenut

        Hei, itse en ole "jönssistä" vaan eräästä suuremmasta kaupungista. Kaupungissa nyt opiskelleena ja asuneena sanoisin, että on ollut aikamoinen pettymys tämä joensuu. Ihmiset eivät mielestäni ole kovinkaan ystävällisiä (ainakaan tuolla asioidessa), ja kaupunki on kovin ankea ja pieni. Tosin kovasti yritetään nyt rakentaa ja kehittää, mutta siinä kaupunki ottaa vasta ensi askeliaan. Yliopisto on, noh, se on ihan ok, ihan mukavan kokoinen ja yhteen paikkaan keskittynyt. Kannattaa varmaan harkita sen mukaan, minne kaupunkiin oikeasti haluaa. Kyllä täällä vuoden tai pari viettää jos pakko on..Mutta älä odota liikoja!


      • Anonyymi

        Kyllä on porukan käytös muuttunut sitten vuoden
        2007. Kaikki kävelevät kaduilla kuin p#s#aa haukanneina. Naamat nyrpällään. Bussissa ei tod kannata puhella vierus- eikä muillekaan tovereille sanaakaan. Jos jtk sanoo, niin kyllä katsotaan vihaisesti. Etenkään kirjakieltä ei kannata puhua missään. Paitsi jos sattuu olemaan joku julkisuuden henkilö tms yleisesti suvaittu persoona.
        Tavallinen ihminen ei saa erottua joukosta.
        Köytöstavat puuttuvat lähes jokaiselta Joensuussa asuvalta henkilöltä.
        Tylyä käytöstä. Mulkoilua. Tuhahtelua. Piilovittuilua jne.... Kiteytettynä; joensuulainen on erittäin itsekäs joustamaton ja kylmä ihminen, joka ei näe ketään muuta kuin itsensä.
        Minä, minä on etusialla.


    • .shanti.

      Olen asunut Joensuussa nyt pari vuotta, olen alunperin Savosta lähtöisin ja olen kyllä viihtynyt tosi hyvin. Mielestäni ihmiset todella ovat ystävällisiä, on ollut todella helppo tutustua uusiin ihmisiin ja saada ystäviä...
      Yliopisto on sopivan kokoinen, ei liian pieni eikä liian suuri.
      Kapunkina Joensuu on toki suppeampi esimerkiksi palveluiltaan kuin vaikkapa Tampere, mutta esimerkiksi asuminen on huomattavasti halvemaa kuin isommissa kaupungeissa. Opiskelijan kukkarolle Joensuu onkin varmasti sopivampi kuin Helsinki, Tampere tai Turku.
      Ja kyllä palveluita on ainakin minun tarpeisiini enemmän kuin tarpeeksi :)
      Yliopistoon sisäänpääsy riippuu ihan alasta jolle olet hakemassa, esimerkiksi luonnontieteisiin taitaa olla aika helppo päästä sisään. Kannattaa katsoa yliopiston sivuilta, sieltä muistaakseni löytyy hakijamäärät ja sisäänpäässeet.
      Mutta hae ihmeessä Joensuuhun, harvan ihmisen suusta olen kuullut pahaa sanottavaa :)

      • duunit?

        Halpaa on asua ja pari vuotta kestää kyllä..? Mutta mites on opiskelujen ohessa työskentely? Tuskin löytyy töitä ulkopaikkakuntalaisille, vai? Vai onko asuminen NIIN halpaa, että opintotuella elelee kivasti ilman duuniakin? Mä en ainakaan suostu köyhäilemään vuosikausia. Mielummin teen töitä.


      • Anonyymi

        Asiaa.


    • joensuulainen..

      Joensuu on pienikokoinen, mutta varsin mukava ja kiva paikkakunta sekä asua että opiskella. Yliopistoon on joitakin aloja lukuunottamatta (esim. biologia) helpohkoa päästä, asuminen on suht edullista ja omasta mielestäni Joensuu on tosi kaunis kaupunki! Itse kuitenkin haluan suurempaan kaupunkiin opinnot suorittamaan.. :D

      • Anonyymi

        Varmasti opiskelijoiden näkökulmasta kaikki näyttää erilaiselta .
        Etenkin , kun on aikeissa muutta opintojen jälkeen muualle. Se onkin suositeltavaa.


      • Anonyymi

        Hyvä kaupunki on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3487
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2109
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1805
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1716
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      285
      1071
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      939
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe