Hajusteallergikko

noidankehässä!!

Kerroin aiemmassa ketjussa, että olen hankkimassa maksusitoumusta toisen sairaanhoitopiirin alueelle hajusteallergia tutkimusta varten.
Olen siis kulkenut erilaisissa tutkimuksissa kohta vuoden , alueen keskussairaalassa.

On tutkittu keuhkot, sydän, pyrstö ja suoli, sekä nuppi.
Kiitos siitä, mutta kaiken takana on hajusteyliherkkyys.

Sain ohjeet sen maksusitoumuksen hankkimisesta oman sair.hoit.piirin talousvastaavalta.
Marssin kysymään tarkempia neuvoja ko. henkilöltä.

Selitettyäni asiani hänelle, tämä kirstunvartija sanoi minulle että:
"-en minä voi sinulle mitään sitoumusta kirjoittaa ennenkuin saan sitovat lausunnot keskussairaalan lääkäriltä , että sinulla todellakin on jokin hajusteyliherkkyys"

Siis mitä kohtaa minä en ymmärrä tästä asiasta?

Koska keskussairaalan lääkärit eivät pysty tutkimaan minua ja tekemään sitä diagnoosia, joten just se tutkimus pitäisi ostaa, mutta tämä Ylipäällikkö ei anna lupaa, kun ei ole diagnoosia ko. asiasta!

Miten tämä voi olla näin hankalaa, minä en suoraan sanottuna ymmärrä tätä !!!!!

19

2291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä nähdä

      sen keskussairaalan lääkärin joka suostuu kirjoittamaan lähetteen, että sairaanhoitopiirin rahoilla pääsee johonkin hömppähajusteyliherkkyys-tutkimuksiin. Ei sellaista sairautta ole olemassakaan, se on itse keksittyä hömpötystä ja kuuluu samaan kastiin hiivasyndrooman ja sähköyliherkkyyden kanssa.

      • -kiinnostunut-

        Sinäkö olet tutkinut, ettei kyseisiä sairauksia ole olemassa?

        Olen kiinnostunut tutkimuksistasi, joten voisitko laittaa tänne niistä faktaa?


      • tässä asiassa
        -kiinnostunut- kirjoitti:

        Sinäkö olet tutkinut, ettei kyseisiä sairauksia ole olemassa?

        Olen kiinnostunut tutkimuksistasi, joten voisitko laittaa tänne niistä faktaa?

        on kylläkin sinulla. Jos väität, että jotain on olemassa, niin sinun pitää itse se todistaa. Väitteesi on muuten aivan samanlainen kuin nämä: A: "Jumala on olemassa." B: "Ei ole." A: "No todista sitten, että Jumalaa ei ole olemassa!" Mitenkäs sellaisen todistat?
        Tai voisin väittää, että minulla on päässä mato, joka saa ihoni kutisemaan, mutta kukaan (paitsi ehkä psykiatri) ei varmasti olisi kiinnostunut väitteestäni ellen pystyisi todistamaan sen olevan totta. Jos joku yrittäisi todistaa olettamukseni vääräksi ja tekisi minulle vaikkapa pään magneettitutkimuksen, voisin sen osoittautuessa normaaliksi väittää, että mato onkin rakenteeltaan sellainen ettei se erotu aivokudoksesta magneetilla. Kaikenlaista voi siis aina väittää.


      • olet kyllä

        hömppä jos et usko asiaan.Mulla on erittäin paha hajusteyliherkkyys ja välillä kyllä tuntuu yleisillä paikoilla et tukehtuu kaikkiin hajuvesien hajuun.Terkkarin seinässäki lukee potilaille;"tulethan tuoksutta" Sitten kun menee ajanvarauskopin aukolle hoitsujen kaikki hajuste sekamelska hyökkää vastaan,siinä on tosi vaikee sitten asioida saamatta astmakohtausta.


      • Omat panokset
        olet kyllä kirjoitti:

        hömppä jos et usko asiaan.Mulla on erittäin paha hajusteyliherkkyys ja välillä kyllä tuntuu yleisillä paikoilla et tukehtuu kaikkiin hajuvesien hajuun.Terkkarin seinässäki lukee potilaille;"tulethan tuoksutta" Sitten kun menee ajanvarauskopin aukolle hoitsujen kaikki hajuste sekamelska hyökkää vastaan,siinä on tosi vaikee sitten asioida saamatta astmakohtausta.

        Mitäpä olet aikonut asian korjaamiseksi tehdä?
        Noinhan et voi jatkaa. Itselläsi on pelikortit, mitä olet valmis asian eteen tekemään?


    • näin on

      Mistä ihmeestä Sinä tiedät, että Sinulla on hajusteallergia? Oma diagnoosiko? Se että hajutko ärsyttävät ei ole tae siitä.

      Hajut ärsyttävät meitä muitakin, ja on saatavissa kyllä aisoihin, mutta ei sillä tavalla, että piiloutuu oletusdiagnoosin taakse.

      Keho tarvitsee tasapuolisesti toimiakseen riittävsti ravinteita. Aina, läheskään aina niitä ei saada syödystä ravinnosta tarpeeksi. Purkeille on mentävä suosiolla, etteivät hajut ja hajusteet tee oloa kipeäksi.

      • ap.

        Niin kauan , kun virallinen lääketiede ei kumoa omaa diagnoosia hajuste ja kemikalioyliherkkyydestä , väitän ko. vaivan nimeksi hajusteyliherkkyys. Kuulunee se sitten sarjaan sähköallergia tai jokin muu jonkun mielestä selittämätön sairaus, tietenkin minua olisi helpompi hoitaa jos esim. sairauteni olisi vaikka tubi tai alkoholismi, ne sairaudet kun Suomalainenkin lääketiede tuntee. Hajusteyliherkkyys tunnetaan muuten maailmalla, ja osataan toimia senmukaan.

        Juuri tähän tutkimukseen haluaisin päästä, mutta olen joutunut ylimielisen Kirstunvartijan tyhmyyden kohteeksi!!

        Nimenomaan en halua piiloutua minkään taakse, mutta jos ulkopuoliset kieltävät minulta tutkimukset, sille en mitään voi.
        Kuitenkin olen niin invalidisoitunut tämän vaivan kanssa , että en voi toimia entisissä ammateissa ja saadakseni kuntoutusta ja mahdollisesti koulutusta uuteen ammattiin, mikä sekin sitten lienee, tarvitsen jonkinlaisen virallisen paperin jota esim KELAn Jumalaakin viisaammat lääkärit voisivat tutkailla.
        Miten sitten koulutus tai kuntoutus onnistuisikaan, kun kaikki ja jokapaikka haisee, lemuaa, tuoksuu, ja katkuaa.

        Purkkiravinteita ja huuhaa pillereitä olen kokeillut ja tulin niin kipeäksi että en selkää suoraksi saanut, joten jätän nämä ihmeravinnot ja mysteeri pillerit muiden nautittavaksi.


      • Hajusteyliherkkä
        ap. kirjoitti:

        Niin kauan , kun virallinen lääketiede ei kumoa omaa diagnoosia hajuste ja kemikalioyliherkkyydestä , väitän ko. vaivan nimeksi hajusteyliherkkyys. Kuulunee se sitten sarjaan sähköallergia tai jokin muu jonkun mielestä selittämätön sairaus, tietenkin minua olisi helpompi hoitaa jos esim. sairauteni olisi vaikka tubi tai alkoholismi, ne sairaudet kun Suomalainenkin lääketiede tuntee. Hajusteyliherkkyys tunnetaan muuten maailmalla, ja osataan toimia senmukaan.

        Juuri tähän tutkimukseen haluaisin päästä, mutta olen joutunut ylimielisen Kirstunvartijan tyhmyyden kohteeksi!!

        Nimenomaan en halua piiloutua minkään taakse, mutta jos ulkopuoliset kieltävät minulta tutkimukset, sille en mitään voi.
        Kuitenkin olen niin invalidisoitunut tämän vaivan kanssa , että en voi toimia entisissä ammateissa ja saadakseni kuntoutusta ja mahdollisesti koulutusta uuteen ammattiin, mikä sekin sitten lienee, tarvitsen jonkinlaisen virallisen paperin jota esim KELAn Jumalaakin viisaammat lääkärit voisivat tutkailla.
        Miten sitten koulutus tai kuntoutus onnistuisikaan, kun kaikki ja jokapaikka haisee, lemuaa, tuoksuu, ja katkuaa.

        Purkkiravinteita ja huuhaa pillereitä olen kokeillut ja tulin niin kipeäksi että en selkää suoraksi saanut, joten jätän nämä ihmeravinnot ja mysteeri pillerit muiden nautittavaksi.

        Niinpä niin! Ei varmaankaan ollut helppoa aikanaan saada laktoosi-intoleranssi diagnoosiakaan, ennenkuin asiaa tutkittiin ja saatiin selville, että kappas toisilta vaan puuttuu jotain. ja kuinkas vaikeaa oli aidsin kanssa! Uusia sairauksia nyt vaan tulee ja kehityksessä olisi pysyttävä mukana. Ja on totta, että hajustekemikaalit ovat oikeasti olemassa ja niitä myös hengitetään tosin testaukset suoritetaan vain ihoaltistuksin. Että kyllä nyt jotkut laahaavat todellakin jäljessä. Hajustekemikaalit ovat rasvahakuisia samoin kuin hometoksiinit ja itselläni ainakin helpotti yliherkkyysoireita, kun muutin homeisesta asunnosta pois! Eva Millqvist Ruotsissa ainakin tutkii hajusteyliherkkyyttä!


      • Nimetön

        sairaus niin sen kyllä tietää. Voin kokemuksesta kertoa, että hajut ja kaikki käryt kyllä voi ihmisen invalidisoida. Eriasia on miten näitä "kummallisuuksia" hoidetaan. Itse olen allerginen niin hajusteille kun sanomalehdillekin, josta irtoaa pölyä mikä ärsyttää ihoa ja silmiä. Hoitona on älä lue sanomalehtiä. Minulla on myös niin herkät silmäluomet, että jos kyynelnestettä joutuu luomille ja räpyttelen silmiä paljon menee luomet rikki, tilanne on ollut niin paha, että luomet on tulehtuneet ja valuneet märkää hoidoksi annettiin ohjeet olla räpyttelemättä silmiä. No sehän on maailman helpoin juttu se. Kyllä näitä vaivoja on, mutta miten niitä hoidetaan on toinen juttu ja kun ei ole hoitoja niin ei sen kummemmin tutkita koska se on vaan rahan haaskausta ja sitäpaitsi siihen ei ehkä kuole. Näinä tarkan euron aikoina tutkitaan vaan varmat ja helpot tapaukset.

        Nimimerkki näin on voisi kyllä kertoa sen kikka kolmosen millä nämä vaivat saa aisoihin, kun kerran näin rehvakkaasti väitti.


      • perille
        Nimetön kirjoitti:

        sairaus niin sen kyllä tietää. Voin kokemuksesta kertoa, että hajut ja kaikki käryt kyllä voi ihmisen invalidisoida. Eriasia on miten näitä "kummallisuuksia" hoidetaan. Itse olen allerginen niin hajusteille kun sanomalehdillekin, josta irtoaa pölyä mikä ärsyttää ihoa ja silmiä. Hoitona on älä lue sanomalehtiä. Minulla on myös niin herkät silmäluomet, että jos kyynelnestettä joutuu luomille ja räpyttelen silmiä paljon menee luomet rikki, tilanne on ollut niin paha, että luomet on tulehtuneet ja valuneet märkää hoidoksi annettiin ohjeet olla räpyttelemättä silmiä. No sehän on maailman helpoin juttu se. Kyllä näitä vaivoja on, mutta miten niitä hoidetaan on toinen juttu ja kun ei ole hoitoja niin ei sen kummemmin tutkita koska se on vaan rahan haaskausta ja sitäpaitsi siihen ei ehkä kuole. Näinä tarkan euron aikoina tutkitaan vaan varmat ja helpot tapaukset.

        Nimimerkki näin on voisi kyllä kertoa sen kikka kolmosen millä nämä vaivat saa aisoihin, kun kerran näin rehvakkaasti väitti.

        Tajutkaa jo, että hajusteen takana on AINA aine, jota voidaan tutkia, jos halutaan


      • kertoa
        perille kirjoitti:

        Tajutkaa jo, että hajusteen takana on AINA aine, jota voidaan tutkia, jos halutaan

        tämän nasevan huomiosi Suomen hyvin koulutetulle ja viisaalle lääkärikunnalle, jonka edustajat suuressa viisaudessaan kieltävät koko ongelman olmassaolon.

        Lausahduksilla" kun minä en tätä oikein tunne , niin tätä ei oikein ole olemassakaan"
        tai
        "Kun sitä ei ole tutkittu , niin sitä ei ole olemassa"
        tai
        "kun tällä ei ole sitä numeroa , niin sitä on niinku hirveen vaikee koodata sairaudeks"

        Muutama esimerkki lausahduksista , joita olen kuullut vastaanotoilla erikois tai erikoistuvilta valkotakeilta.


      • toimiakseen
        kertoa kirjoitti:

        tämän nasevan huomiosi Suomen hyvin koulutetulle ja viisaalle lääkärikunnalle, jonka edustajat suuressa viisaudessaan kieltävät koko ongelman olmassaolon.

        Lausahduksilla" kun minä en tätä oikein tunne , niin tätä ei oikein ole olemassakaan"
        tai
        "Kun sitä ei ole tutkittu , niin sitä ei ole olemassa"
        tai
        "kun tällä ei ole sitä numeroa , niin sitä on niinku hirveen vaikee koodata sairaudeks"

        Muutama esimerkki lausahduksista , joita olen kuullut vastaanotoilla erikois tai erikoistuvilta valkotakeilta.

        Kun keho kärsii puutostiloista, tai imeytymishäiriöistä, eihän keho voi mitenkään toimia normaalisti.
        Hyvänä hoitona on kunnon ravitsemuksellinen tasapaino. Valitan, siihen ei useankaan meidän kohdalla riitä suomalainen ravinto yksistään.


      • yliherkkä
        toimiakseen kirjoitti:

        Kun keho kärsii puutostiloista, tai imeytymishäiriöistä, eihän keho voi mitenkään toimia normaalisti.
        Hyvänä hoitona on kunnon ravitsemuksellinen tasapaino. Valitan, siihen ei useankaan meidän kohdalla riitä suomalainen ravinto yksistään.

        Kemikaalit ovat aivan yhtä vaarallisia kaikille. Jotkut ihmiset vaan yksinkertaisesti herkistyvät niille helpommin. Ehkä pidemmän altistuksen vuoksi. Kemikaalien vaaroja on kuitenkin aivan turha vähätellä. Koskaan ei tiedä kuka on seuraava, joka saa tämän hajuste- ja kemikaaliyliherkkyyden.


      • oma puolustus
        perille kirjoitti:

        Tajutkaa jo, että hajusteen takana on AINA aine, jota voidaan tutkia, jos halutaan

        Tajutkaa nyt herran jestas, että se oma immuunipuolustus on saatava toimimaan. Annettava sille aineosia, joita se tarvitsee toimiakseen, ei vaan karsia ja karsia niitä pois.


    • kuupeikotar

      itse olen myös hajusteyliherkkä.. tämä ja pitkä liuta muita allergioita selvisi minulle 4-7 vuotta sitten paikallisen keskussairaalan ihotauti poliklinikalla silloisen lääkärini toimesta.
      suosittelen sinullekin kyseistä polia omassa keskussairaalassasi. eiköhän siellä ala ongelmiisi löytyä ratkaisu.. toivottavasti..
      kesät teille kaikille..

      • kuupeikotar

        tällä testillä saat "varmat" allergiasi selville ja siten myös diagnoosit myös niistä...
        unohdin mainita tämän äskeisessä viestissä..


      • Ammattitautinen
        kuupeikotar kirjoitti:

        tällä testillä saat "varmat" allergiasi selville ja siten myös diagnoosit myös niistä...
        unohdin mainita tämän äskeisessä viestissä..

        Kemikaalihajusteitten aiheuttamien oireitten (hengitys) vuoksihan tehdään esim.ammattitautitutkimuksia.


    • R 06.8

      R06.8 Muu tai määrittämätön hengityksen poikkeama

      On Tautiluokitus ICD-10:n mukainen koodi SHR:lle, mitä diagnostisoidaan Ruotsissa (Sahlgrenskan yliopistollinen sairaala, Göteborg).

      Alempana on posteja E. Millqvististä ja hänen tutkimuksistaan.
      Tanskan tutkimustiimi tutkii sairauden patofysiologiaa, tästäkin on tietoa lähetetty.
      Tanskan tiimi on lähettänyt mielenkiintoisen tutkimuksensa julkaistavaksi alan lehdessä (en tiedä missä tullaan julkaisemaan), vielä ei ole julkaistu. Leukosyytteihin kuuluvat basofiilit altistettiin hajustekemikaaleille 6 kertaa. Mitä suurempi altistus, sitä enemmän basofiilit erittivät histamiinia.

      Sekä Jesper Elberlingin että Eva Millqvistin tutkimuksista löytyy myös google-haulla tietoa.
      J. Elberling väitteli tohtoriksi hajusteherkkyyden tiimoilta; nyt hän johtaa 3-vuotista tutkimusprojektia (2005-2008).
      E. Millqvist on Sahlgrenskan sairaalassa apulaisprofessori (allergiat ja astma).
      Millqvist on tutkinut aihetta (astma-tyyppiset oireet) jo vuosia, yhdessä professori Olle Löqhagenin kanssa.
      Millqvistin kotisivu: http://www.tilia.se/

      Elberlingin tutkimuskeskuksen sivu:
      http://www.mcsvidencenter.dk/Default.aspx?ID=1

      Kohdasta Downloads löytyy mm. hänen väitöskirjansa enganniksi.
      ''Ocular and Respiratory Symptoms Elicited by Perfume and Fragrance Products''
      Löytyy myös ryhmän tutkimusraportti/2006 - tanskaksi.

      Altistustestillähän tämän voi diagnosoida, ellei ole anafylaksian vaaraa (on henkilöitä, jotka saavat anafylaksian pienestäkin hajustealtisteesta). Mutta, johtavat 'yksiköt' eivät suostu altistustestiin. Herää kysymys: miksi?

      Millqvist diagnostisoi potilaita naapurimaista, elikkä sieltä diagnoosin saa. Heidän käyttämänsä koodi SHR:ssä on käypä myös Suomessa, mutta on toinen asia, miten KELA siihen suhtautuu.

      Elberlingin tiimi ei diagnostisoi potilaita.
      .....

      P.S. Olen kesät mökillä, ei nettiyhteyttä. En pysty osallistumaan tähän keskusteluun myöhemmin.
      Kotikäynneillä käväisen vilkaisemassa n. kerran kuussa.
      Itselläni on diagnoosi (SHR), diagnoosikoodia tämä ihana suomalainen lääkäri ei tuntenut - kysyin sen itse Olle Löwhagenilta myöhemmin.
      Olen etätyökykyinen.
      Käytännössä siis ilman työtä (ikää kohta 60 v.).

      Tsemppiä, kyllä tämä tästä vielä.
      Millqvist jatkaa tutkimusta (patofysiologiasta hänkin), samoin Elberling.

      Hyvää kesää!

      • edellinen viel

        Allergia & Astma-lehdessä, numerossa 3-4/07, sivulla 24 on kirjoitus (Matti Hannuksela) kemikaaliherkistymästä. Aromaattisiin hiilivetyihin kuuluva bensiini laukaisi miehelle kemikaaliherkkyyden - todettiin altistustestillä.

        Lehteä saa ainakin kirjastoista.

        EU:ssa suurin altistus tehdastyössä bentseenille tapahtuu hajustevalmistuksessa - käytetään liuottimena ja tankkien pesussa. Koneeni kätköissä on tallessa EU:n raportti aiheesta.

        Kun hajustekemikaaleja syntetisoidaan, pääasiallisimmat raaka-aineryhmät ovat aromaattisia hiilivetyjä, ja lisäksi puutärpätti (tärkeä raaka-aine hajusteteollisuudessa).

        Vahvistus asialle löytyy sivulta (FPIN/Betty Bridges - on sairaanhoitaja koulutukseltaan):

        http://www.fpinva.org/Summary/fragrance_materials.htm

        Ruotsin SHENET kirjoittaa sivullaan, että hajusteraaka-aineista n. 15 % on enää ns. luonnon eteerisiä öljyjä; 85 % on synteettisesti valmistettuja. Epäilevät kylläkin 15 %:n olevan yläkanttiin, elikkä liian suuri arvio.
        Löytyy:
        http://www.shenet.se/ravaror/isolat.html

        Sivulla lukee, että 1930 nuo prosentit olivat päinvastoin, tuolloin luonnon raaka-aineiden osuus (eteeriset öljyt ja eläinkunnasta saatavat hajusteaineet) oli n. 85 %.

        Tänäpäivänä käytettävä myski on 'täyssynteettistä', ei mitään yhtymäkohtaa luonnon myskiin (myskihärkä on rauhoitettu ja luonnonmyski on moninverroin kalliimpaa painoonsa nähden kuin kulta). Pari näistä synteettisistä myskeistä (AETT ja Ambrette) on kielletty, koe-eläimille hermostomyrkyllisiä - Ambrette myös fototoksinen.

        Noissa synteettisissä myskeissä raaka-aineet ovat aromaattisia hiilivetyjä. Ympyrä sulkeutuu....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      92
      1918
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      409
      1476
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      90
      1270
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      13
      1059
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      69
      986
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      956
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      953
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      929
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      239
      884
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      827
    Aihe