opettajan työ on....

ÄLYTTÖMÄN RASKASTA

Ärsyttää ihmiset, jotka eivät tiedä opettajan työstä mitään ja valittavat kadehtien pitkistä kesälomista. Tässä tieto kaikille heille: Opettajilla ei ole iltoja eikä viikonloppuja. Työaika on 24 t vuorokaudessa. Aina pitää suunnitella tunteja ja etsiä uutta tietoa, joka pitää opetella ensin itse kunnolla, että sen voi opettaa muille. Sitten on vielä mietittävä kuinka mikäkin asia on hyvä opettaa.. Yhdelle oppilaalle näin ja toiselle näin. Huh huh taidanpa vaihtaa alaa...ja lopettaa tämän valituksen tähän =)

38

3826

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä juttua

No kyllä tuolla yleistyksellä jokaisella asiantuntijatehtävässä toimivalla on työaika 24h/vrk. Ihan yhtä lailla sitä stressataan ja mietitään työasioita kotona. Keksihän nyt paremmat perustelut, tai älä avaudu...

• PÄ!

Niinpä mutta siinäpä se juuri onkin kuten sanoit: "stressataan ja mietitään työasioita kotona". Mutta kun opettajan ammatissa se kotona miettiminen ei ihan riitä, joutuu myös tekemään. Kahlaamaan aineistoja läpi, käymään kirjastossa hakemassa jonkin opuksen, nauhoittamaan videolle materiaalia ja kelaamaan ja katsomaan siitä sopivat kohdat, valmistelemaan kysymykset videon katsomisen jälkeen jne. jne. Voi kunpa minäkin vain voisin MIETTIÄ työasioita kotona! HEh!

• provoilu
        PÄ! kirjoitti:

Niinpä mutta siinäpä se juuri onkin kuten sanoit: "stressataan ja mietitään työasioita kotona". Mutta kun opettajan ammatissa se kotona miettiminen ei ihan riitä, joutuu myös tekemään. Kahlaamaan aineistoja läpi, käymään kirjastossa hakemassa jonkin opuksen, nauhoittamaan videolle materiaalia ja kelaamaan ja katsomaan siitä sopivat kohdat, valmistelemaan kysymykset videon katsomisen jälkeen jne. jne. Voi kunpa minäkin vain voisin MIETTIÄ työasioita kotona! HEh!

päiväkotiin.

• ihmetellyt

Olen pistänyt merkille, että hyvin usein opettajiin, ja heidän ajatuksiinsa suhtaudutaan jotenkin vihamielisesti näillä palstoilla. Aivan kuin se ammattiryhmä olisi joku erillinen rotu.Jotenkin tuntuu, että jos minkä tahansa muun ammatin edustaja kirjoittaisi työnsä rankoista puolista, hän saisi osakseen myötätuntoa ja sympatiaa. Kaikissa töissä on rankkoja puolia, ja niistä pitää saada puhua ja on mukava jakaa kokemuksia. Ei se tarkoita sitä että vain opettajat narisevat.

• näin?
        ihmetellyt kirjoitti:

Olen pistänyt merkille, että hyvin usein opettajiin, ja heidän ajatuksiinsa suhtaudutaan jotenkin vihamielisesti näillä palstoilla. Aivan kuin se ammattiryhmä olisi joku erillinen rotu.Jotenkin tuntuu, että jos minkä tahansa muun ammatin edustaja kirjoittaisi työnsä rankoista puolista, hän saisi osakseen myötätuntoa ja sympatiaa. Kaikissa töissä on rankkoja puolia, ja niistä pitää saada puhua ja on mukava jakaa kokemuksia. Ei se tarkoita sitä että vain opettajat narisevat.

Kielteinen asenne saattaa johtua siitä, että kaikki ovat käyneet koulua ja sitä kautta luulevat myös tietävänsä, millaista on olla opettaja. Asetutaan siis ikään kuin asiantuntijan rooliin, jolla on oikeutettu asema kertoa "totuuksia" opettajan ammatista.

Kouluahan kuuluu puheissa ja muisteluissa vihata, vanhoja opettajia muistellaan juuri ikävinä, hulluina, kummallisina ja outoina ihmisinä. Harvapa kertoo pitäneensä koulunkäynnistä. On niin cool kertoa, että oli villi ja kuriton koulussa ja että opettaja ei "ymmärtänyt".

Kaikissa ammateissa on omat huonot puolensa, niistä saa ja pitääkin keskustella. Muiden mielipiteiden vastaanottaminen voi virkistää myös omaa katsantokantaa.

• jonne
        ihmetellyt kirjoitti:

Oliskos ihan niin, että opettajat täällä yrittävät suurennella asioita ja näin puolustella mm. lyhyitä työpäiviä ja pitkiä lomia? Ei opettajat teet töitä 24/7, kuten täällä joku väittää. Äitini oli opettaja ja siskoni on edelleen. Eivät he selitä miten kaikki illat menevät ala-asteen matematiikantuntien suunnittelussa. Yllättäen täällä netissä näitä selittäjiä löytyy.

Opettajan työ on omalla tavallansa rankka. Olen tehnyt nuorempana sijaisuuksia paljonkin. Mutta en pidä opettajan työtä silti raskaimpana mitä tässä on elämän varrella tullut tehtyä. Eikä tässä mielestäni tarvitse edes alkaa heittämään esimerkkejä, menee liikaa yksityiskohtiin. Kaikki tietänevät mistä on kyse.

• niin!
        jonne kirjoitti:

Oliskos ihan niin, että opettajat täällä yrittävät suurennella asioita ja näin puolustella mm. lyhyitä työpäiviä ja pitkiä lomia? Ei opettajat teet töitä 24/7, kuten täällä joku väittää. Äitini oli opettaja ja siskoni on edelleen. Eivät he selitä miten kaikki illat menevät ala-asteen matematiikantuntien suunnittelussa. Yllättäen täällä netissä näitä selittäjiä löytyy.

Opettajan työ on omalla tavallansa rankka. Olen tehnyt nuorempana sijaisuuksia paljonkin. Mutta en pidä opettajan työtä silti raskaimpana mitä tässä on elämän varrella tullut tehtyä. Eikä tässä mielestäni tarvitse edes alkaa heittämään esimerkkejä, menee liikaa yksityiskohtiin. Kaikki tietänevät mistä on kyse.

Ja sinäkö sitten parin päivän sijaisuuden perusteella ala-asteella olet luotettava taho arvioimaan open työn raskautta?

Kuten täällä joku jo totesikin, työ ala-asteella ja esim lukiossa on aivan erilaista kotitöiden osalta.

Niin että vastoin parempaa tietoa kantsii pitää suukki kiinni. Eikös sun äitis ja siskos sitä o sulle opettanu?

• jonne
        niin! kirjoitti:

Ja sinäkö sitten parin päivän sijaisuuden perusteella ala-asteella olet luotettava taho arvioimaan open työn raskautta?

Kuten täällä joku jo totesikin, työ ala-asteella ja esim lukiossa on aivan erilaista kotitöiden osalta.

Niin että vastoin parempaa tietoa kantsii pitää suukki kiinni. Eikös sun äitis ja siskos sitä o sulle opettanu?

Missä on sisälukutaito? Onko sinusta "paljon" synonyymi parille päivälle? Olin koko lukuvuoden sijaisena, joten siinä sinulle pari päivää. Kyllä opettajien päivät kuluvat tuhottoman hitaasti, jos näin on.

Toinen asia mihin olisit voinut kiinnittää huomioni, oli kommenttini äidistäni ja siskostani. Eivät he ikinä ole ruikuttaneet kuinka ei ehdi edes nukkumaan kun töitä vaan pitää tehdä illat ja yöt. Päinvastoin he ovat olleet tyytyväisiä että opettajan työssä jää mukavasti myös vapaa-aikaa.

Ja sinä pelle voisit tajuta sen että minä en ole täällä irvailemassa opettajille. Arvostan sitä työtä, liittyen seikkoihin joita yllä mainitsin. Mutta turha lässytys 120h viikkotyöstä on turhaa provoilua. Kyllä tässä on teidän työnne tunnit tullut elämäni opettajan lapsena nähtyä. Edelleenkin opettajan työ ei ole raskainta mitä olen tehnyt. Ja jos välttämättä vaadit, niin tule kokeilemaan EMEA-tason myyntipäällikön tehtävää. Saat matkustaa yli 200 päivää vuodessa TYÖTÄ. Vapaa-ajan voit viettää hotellissa telkkaria katsellen. Tämän lisäksi kuukausiraportointi, tulosennusteet, budjetointi, laskutuksen seuranta yms. Tämän lisäksi tulostavoitteiden mukainen myynti ja esimiestoiminta. Tehtävää jaksoin itse 3 vuotta ja hermoromahduksen partaalla ymmärsin lopettaa ennen burn outtia. Olisin milloin tahansa vaihtanut sen siskoni kanssa ja mennyt opettamaan kakkosluokkalaisille kuvista... varsinkin jos palkka olisi opettajilla kohdallaan. Te olette tosiaan alipalkattuja.

• sulle
        jonne kirjoitti:

Missä on sisälukutaito? Onko sinusta "paljon" synonyymi parille päivälle? Olin koko lukuvuoden sijaisena, joten siinä sinulle pari päivää. Kyllä opettajien päivät kuluvat tuhottoman hitaasti, jos näin on.

Toinen asia mihin olisit voinut kiinnittää huomioni, oli kommenttini äidistäni ja siskostani. Eivät he ikinä ole ruikuttaneet kuinka ei ehdi edes nukkumaan kun töitä vaan pitää tehdä illat ja yöt. Päinvastoin he ovat olleet tyytyväisiä että opettajan työssä jää mukavasti myös vapaa-aikaa.

Ja sinä pelle voisit tajuta sen että minä en ole täällä irvailemassa opettajille. Arvostan sitä työtä, liittyen seikkoihin joita yllä mainitsin. Mutta turha lässytys 120h viikkotyöstä on turhaa provoilua. Kyllä tässä on teidän työnne tunnit tullut elämäni opettajan lapsena nähtyä. Edelleenkin opettajan työ ei ole raskainta mitä olen tehnyt. Ja jos välttämättä vaadit, niin tule kokeilemaan EMEA-tason myyntipäällikön tehtävää. Saat matkustaa yli 200 päivää vuodessa TYÖTÄ. Vapaa-ajan voit viettää hotellissa telkkaria katsellen. Tämän lisäksi kuukausiraportointi, tulosennusteet, budjetointi, laskutuksen seuranta yms. Tämän lisäksi tulostavoitteiden mukainen myynti ja esimiestoiminta. Tehtävää jaksoin itse 3 vuotta ja hermoromahduksen partaalla ymmärsin lopettaa ennen burn outtia. Olisin milloin tahansa vaihtanut sen siskoni kanssa ja mennyt opettamaan kakkosluokkalaisille kuvista... varsinkin jos palkka olisi opettajilla kohdallaan. Te olette tosiaan alipalkattuja.

maksetaan palkkaakin enemmän tosta reissaamisen määrästä ja muusta raskaasta työstä.

• sulle....
        jonne kirjoitti:

Et vieläkään läpäissyt luetunymmärtämistehtävääsi. Kaikki opettajat eivät nimittäin valitettavasti opeta kuvista ala-asteella. Oletko ollut koskaan lukiossa aineenopettajana? No niin. Asetuhan nyt aloillesi sinne naisväkesi helmoihin, herra Myyntipäällikkö.

• Ala-asteen ope
        sulle.... kirjoitti:

Et vieläkään läpäissyt luetunymmärtämistehtävääsi. Kaikki opettajat eivät nimittäin valitettavasti opeta kuvista ala-asteella. Oletko ollut koskaan lukiossa aineenopettajana? No niin. Asetuhan nyt aloillesi sinne naisväkesi helmoihin, herra Myyntipäällikkö.

Kylläpäs sinulla on kärkkäät mielipiteet. Ala-asteen opettajan työ on aivan yhtä vaativaa kuin lukionkin. Miten noin ajatteleva ihminen voi ylipäänsä olla opettaja? Vaativuuden käsite kun ei ole yksiselitteinen, eikä mene mitenkään lineaarisesti opetettavan tiedon määrän mukaan. Haasteet ovat erilaisia, mutta älä vähättele sitä mistä et itse tiedä. Tuollainen kommentti antaa sinusta valitettavan ylimielisen ja jopa asiantuntemattoman vaikutelman.

• on....
        Ala-asteen ope kirjoitti:

Kylläpäs sinulla on kärkkäät mielipiteet. Ala-asteen opettajan työ on aivan yhtä vaativaa kuin lukionkin. Miten noin ajatteleva ihminen voi ylipäänsä olla opettaja? Vaativuuden käsite kun ei ole yksiselitteinen, eikä mene mitenkään lineaarisesti opetettavan tiedon määrän mukaan. Haasteet ovat erilaisia, mutta älä vähättele sitä mistä et itse tiedä. Tuollainen kommentti antaa sinusta valitettavan ylimielisen ja jopa asiantuntemattoman vaikutelman.

En tarkoittanut vähätellä. Yritin vain osoittaa tuolle sijaisuuksia tehneelle, että hän ei oikein ole asiantuntija arvioimaan työn vaativuutta, jollei hänellä ole siihen koulutusta ja jollei monipuolista kokemusta.

Sekä ala-asteen että esim lukion puolella työ on taatusti kovaa ja vaativaa, mutta eri tavalla.

• kirjoitettu!
        jonne kirjoitti:

Hyvää tekstiä ja aivan uskottavaa - näin se menee yksityisellä puolella. Töitä tehdään paljon ja aivan erilailla kuin meillä opettajilla. Olen itse erityispuolen ope ja teen kyllä tosi rankasti töitä vuoden mittaan (täytyy jopa jatkaa rästejä vähän lomankin puolella), mutta kyllä yksityisellä puolella olevat tuttuni tekevät vieläkin enemmän. Tässä tietysti voi vain verrata tehtyjä tuntimääriä. Oman työni tekee kovin raskaaksi tuo loppumaton ihmisen kohtaaminen jatkuvan asiantuntija-aseman lisäksi.

Palkan eroista en kyllä tiedä. Itse tienaan hyvin, kun olen jo niin vanha ja teen paljon tunteja. Taitaa tuota hilloa tienata muissakin töissä.

Entä jos sovitaan, että raskaita töitä löytyy monelta sektorilta ja joitakin töitä ei vain voi vertailla toisiinsa ;-)

• varmaan
        kirjoitettu! kirjoitti:

Hyvää tekstiä ja aivan uskottavaa - näin se menee yksityisellä puolella. Töitä tehdään paljon ja aivan erilailla kuin meillä opettajilla. Olen itse erityispuolen ope ja teen kyllä tosi rankasti töitä vuoden mittaan (täytyy jopa jatkaa rästejä vähän lomankin puolella), mutta kyllä yksityisellä puolella olevat tuttuni tekevät vieläkin enemmän. Tässä tietysti voi vain verrata tehtyjä tuntimääriä. Oman työni tekee kovin raskaaksi tuo loppumaton ihmisen kohtaaminen jatkuvan asiantuntija-aseman lisäksi.

Palkan eroista en kyllä tiedä. Itse tienaan hyvin, kun olen jo niin vanha ja teen paljon tunteja. Taitaa tuota hilloa tienata muissakin töissä.

Entä jos sovitaan, että raskaita töitä löytyy monelta sektorilta ja joitakin töitä ei vain voi vertailla toisiinsa ;-)

myös sopia, että opettajan työ on ehkä laadullisesti raskasta, mutta harvemmin määrällisesti. Eli työtunteja ei kerry paljoa, mutta ne vähäisetkin työtunnit ovat usein kovin hektisiä ja välillä tuntu siltä, että silmät pitäisi olla selässäkin. Usein myös hankalat lapset ja myös vanhemmat aiheuttavat ongelmia. Aika harva muun alan työntekijä kuitenkaan joutuu kuuntelemaan homottelua ja huorittelua tai kuulee olevansa "vitulta haiseva lesbo", niin kuin minä kerran sain kuulla olevani...

• vuorottelija

opettajan työssä kuin myös muissa ihmissuhdetöissä on jatkuva oman persoonan käyttö työvälineenä. Sanon kymmenien vuosien kokemuksella. Aina nuo rutiinit hoituu.

On tosi raskasta työtä pitää aistit herkkänä kymmenien oppilaiden tarpeille, tekemisille, kaikkien välisille suhteille ja samalla ylläpitää järjestys ja hallita aineensa niin että ajatukset pysyvät kasassa opetettaessa.

Luin juuri kirjan Tia Isokorpi, Napit vastakkain. Ristiriidat, rajat ja ratkaisut. Hyvin valaiseva kirja näistä vuorovaikutusongelmista ja tunneälytaidoista. Kirjoitettu mm. työnohajuksen tueksi tuo opus.

• lomailija

Rankkaahan se on juu.. Onneksi kukaan ei pakota tälle alalle. Suomi on täynnä työpaikkoja myös alaa vaihtaville!

• toiselta opelta

Hanki elämä! Tuo ei ole tervettä. Toivottavasti olet vain provo.

• jo kauas

Tämä on trolli ;-) älkää nyt hyvät ihmiset uskoko tuota alkuperäisen kirjoittajan höpötystä. Siellä hän naureskelee partaansa, kun väki menee halpaan.

• siementä siinä on
        jo kauas kirjoitti:

Tämä on trolli ;-) älkää nyt hyvät ihmiset uskoko tuota alkuperäisen kirjoittajan höpötystä. Siellä hän naureskelee partaansa, kun väki menee halpaan.

No enpä tiedä onko täysin provoilua. Opettajan työ on tosiaan kuvatun kaltaista esim. lukiossa. Ala-asteen opettajan kotityöt ovat taas puolestaan ehkä kevyempiä.
        Itse ainakin tunnistan ongelman apn tekstistä. Opetan lukiossa, ja juuri tuollaistahan se kotona tehtävä valmistelutyö on. Kun opiskelijat ovat täysi-ikäisiä ja vähän alle, tunneilla tosiaan pitää opettaa asiaa. Ei voi vain marssia kirja kourassa luokkaan ja alkaa vääntää a-kirjainta kolmen sivun verran!

• nytkin lomailet ja muut pai...

hirveän raskasta toi opettajan työ varsinkin näin kesäisin. Ja jouluisinkin vaan kahden viikon loma, puhumattakaan syys ja hiihtolomista. Huh heijaa, kuinka raskasta lomailla harva se päivä ja kun työpäivätkin ovat vaan 4-6 tuntisia, niin ihan kauheata, jos joutuu kotonakin sen neljän tunnin päälle jotain tekemään. Hui!

• nyppii?

Opettajan ammattihan on ihan kaikille avoin, ja jokainen joka tahtoo, hakeutukoot alalle. En ymmärrä tuota katkeruutta opettajia kohtaan. Aivan kuin vain muilla olisi lupa väsyä työssään. Opettajat ovat jatkuvan tarkkailun alla. Vanhemmat kyllä pitävät huolen siitä ettei opettajan itsetunto pääse liikaa nousemaan. Onkohan ihmisillä jotenkin katkeria muistoja lapsuuden kouluajoista, kun niin moni sättii tuota opettajien ammattiryhmää.Surullista.

• vapaa ammatti
        nyppii? kirjoitti:

Opettajan ammattihan on ihan kaikille avoin, ja jokainen joka tahtoo, hakeutukoot alalle. En ymmärrä tuota katkeruutta opettajia kohtaan. Aivan kuin vain muilla olisi lupa väsyä työssään. Opettajat ovat jatkuvan tarkkailun alla. Vanhemmat kyllä pitävät huolen siitä ettei opettajan itsetunto pääse liikaa nousemaan. Onkohan ihmisillä jotenkin katkeria muistoja lapsuuden kouluajoista, kun niin moni sättii tuota opettajien ammattiryhmää.Surullista.

jos opettajia noin nyppii ammattinsa, niin vaihtakoon alaa. Ei jaksa enää kuunnella ainaista valitusta opettajilta, kuinka raskasta työ on. Joka työ on raskasta, mutta harva saa silti lomailla noin paljon. Millä oikeudella vain opettajat tarvitsevat paljon palautumisaikaa ja muut eivät???? Valitus opettajat seis, itse olette ammattinne valinneet.

• ¤.¤
        vapaa ammatti kirjoitti:

jos opettajia noin nyppii ammattinsa, niin vaihtakoon alaa. Ei jaksa enää kuunnella ainaista valitusta opettajilta, kuinka raskasta työ on. Joka työ on raskasta, mutta harva saa silti lomailla noin paljon. Millä oikeudella vain opettajat tarvitsevat paljon palautumisaikaa ja muut eivät???? Valitus opettajat seis, itse olette ammattinne valinneet.

ellet halua lukea ammattiin olennaisesti liittyvistä piirteistä. Kai täällä ainakin saa puhua asiasta kun otsikkona on nimenomaan 'opetustyö'.

Et kyselisi tyhmiä jos olisit ollut vuosikausia opettajana :)

• opettajat valittavat kaikki...
        ¤.¤ kirjoitti:

ellet halua lukea ammattiin olennaisesti liittyvistä piirteistä. Kai täällä ainakin saa puhua asiasta kun otsikkona on nimenomaan 'opetustyö'.

Tuttavapiirissäni on niin paljon opettajia, että pitääkö vaihtaa tuttavapiirikin, jotta välttyy valitukselta??? Opettajat valittavat myös yleisönosastoilla, lehdissä, tv:ssä, julkisissa kulkuvälineissä ym. Tässä maailmassa ei voi liikkua missään kuulematta opettajien valituksia. Siksi suosittelen alanvaihtoa niille opettajille, jotka jatkuvasti valittavat työstään. Opettajien ammattitauti???

• ¤.¤
        opettajat valittavat kaikki... kirjoitti:

Tuttavapiirissäni on niin paljon opettajia, että pitääkö vaihtaa tuttavapiirikin, jotta välttyy valitukselta??? Opettajat valittavat myös yleisönosastoilla, lehdissä, tv:ssä, julkisissa kulkuvälineissä ym. Tässä maailmassa ei voi liikkua missään kuulematta opettajien valituksia. Siksi suosittelen alanvaihtoa niille opettajille, jotka jatkuvasti valittavat työstään. Opettajien ammattitauti???

Työ on maailman tärkeintä ja antoisaa. Valituksen aiheita ovat työolosuhteet, joista päättävät aivan muut, yleensä asiantuntemattomat. Samoin huono johtaminen torpedoi hyvänkin työyhteisön. Työnantajan suhtautuminen yksi syy myös.
        Samoin yleinen asenne, että opettajat ovat kuin joku sylkykuppi, joita saa moittia kuka tahansa.

Emme useinkaan valita itse työstä. Kun saisikin tehdä sitä niin kuin haluaisi ja olisi riittävät ulkoiset resurssit.

• ammattitautiko??
        opettajat valittavat kaikki... kirjoitti:

Sehän on tietysti homepölykeuhko tai homeastma, niin huonossa kunnossa on maamme koulukiinteistöt.

• juuri niin
        ¤.¤ kirjoitti:

Minäkin ihmettelen, kuinka ihmiset jotka ovat haljeta kiukusta kuullessaan opettajien valitusta, kiusaavat itseään lukemalla vielä keskustelupalstaa, jonka nimi on opetustyö...

• Yhteiskunta ei suojele tyhmiä
        juuri niin kirjoitti:

Minäkin ihmettelen, kuinka ihmiset jotka ovat haljeta kiukusta kuullessaan opettajien valitusta, kiusaavat itseään lukemalla vielä keskustelupalstaa, jonka nimi on opetustyö...

ei oo ikinä joutunu pelkäämään että raivopäiset ysiluokkalaiset paiskaa tikan ottaan, ei tajua koko hommasta vittujakaan, joten voi pitää turpansa kiinni

• ammattiope

ehtii taas valmistella ensi talven opetusta ja tutustua uusiin ohjelmistoihin. Onneksi olen perheetön, voi vain kuvitella...

• ...

Kyllä opettajilla on aihetta valittaa. Ei tipahda tilille projektipalkkioita sun muita tulospalkkioita kuten ihan perusamk-tasoista hommaa yrityksissä tekeville (joilla työpäivä päättyy kun työpaikan oven paiskaa kiinni). Ei ole kesäjuhlia, kuntosaleja, liukumia, puhelimia, kannettavia, matkoja, ylityökorvauksia, kahviautomaatteja, rauhallista työhuonetta/taukohuonetta, mahdollisuutta neuvotella loma-ajoista eikä tiimiä tukena. Aineenopettaja on pienessä koulussa varsin yksin. Palkkakaan ei vastaa uhrausta, joka opintoihin pitää käyttää.

• ny pomppas
        ... kirjoitti:

Kyllä opettajilla on aihetta valittaa. Ei tipahda tilille projektipalkkioita sun muita tulospalkkioita kuten ihan perusamk-tasoista hommaa yrityksissä tekeville (joilla työpäivä päättyy kun työpaikan oven paiskaa kiinni). Ei ole kesäjuhlia, kuntosaleja, liukumia, puhelimia, kannettavia, matkoja, ylityökorvauksia, kahviautomaatteja, rauhallista työhuonetta/taukohuonetta, mahdollisuutta neuvotella loma-ajoista eikä tiimiä tukena. Aineenopettaja on pienessä koulussa varsin yksin. Palkkakaan ei vastaa uhrausta, joka opintoihin pitää käyttää.

johan pomppasi, pari faktaa perus-amk tasoisista töistä:

-perus-amk tasoisista töisä maksetaan palkkaa noin 1500-2000€/kk. Alaraja tuntuu tippuvan yhä.
        -ei makseta palkkioita
        -ei makseta kuntosalia tms.
        -ei ole annettu kannettavaa
        -ei ole annettu firman puhelinta
        -ei ole omaa työhuonetta
        -ei ole mahdollisuutta neuvotella loma-aikoja, työnantajalle voi esittää toiveen

Molemmilla on kuitenkin rauhallinen taukohuone sekä edes jonkinlainen tiimi tukena (työkaverit). Ja kahvia/teetä ym teillä siellä opettajanhuoneessa voi juoda

Monellakaan opettajalla ei ole 8h opetustyötä. Työpäivä on kuitenkin 8h eli jos opetat 4h niin tottakait opettajan on tehtävä loput 4h niitä opettajan töitä. Tee ne työpaikkalasi, ei niitä tarvitse kotiin viedä.

Eli lopeta tuo paskapuhe, tule töihin vaikkapa tänne tuotantohalliin tekemään oikeita töitä.

Normaali opettajan työ on vuodesta toiseen saman kaavan toistamista; samojen asioiden luetuttamista, samojen asioiden kertomista, samojen asioiden kirjoittamista taululle/heittimelle, samojen kokeiden pitämistä. Ja kaikki tehdään sen saman opettajan aineiston mukaan.

Jos jokin muuttuu, joillekin opettajille se on hirveä shokki. Myös innostuneita opettajia, jotka itse hankkivat lisämateriaali tms. löytyy mutta ovat tosi harvassa.

nimimerkillä " kaikkihan me ollaan kouluja käyty ja koettu mitä opetus on ja osa meistä on jopa saattanut opettaa vuoden tai kaksi ; ) "

• organisaattori

Siis, suunnittele paremmin. Käytä hyväksitodettua oppimateriaalia, seuraa yleistä linjaa..VÄHÄN INTUITIOTA. Ei pakkopullaa, vaan iloa olemisesta. Siihen rinnalle pysyvä runko asioista, jotka eivät muutu ja täydennät tarvittaessa. Säästät itseäsi ja oppilaatkin pitävät, kun hommaan on sekä varmuus, että uusi tieto.

• raskasta työ

niin voihan sitä aina vuorotteluvapaalle jäädä, niin päästään me työttömät ja huilinnet opettajat innolla työtä tekemään ja opettamaan. Kunnon huilimisen jälkeen jaksaa taas sitä raskasta työtä tehdä innolla.

• täyttä paskapuhetta

Mitäs tässä nyt olen käynyt kouluja viimeiset 23-vuotta, peruskoulusta tällä hetkellä kesken oleviin tekniikan opintoihin yliopistossa niin aika ei oikein pidä paikkaansa kertomasi.

Työaika ei todellakaan ole 24h. Monellakaan ei ole opetusta edes 8h/päivä missään koulussa. Usein opettaja on kehunut vapaalla viikolla.

Varsinkaan peruskouluissa ei opettajan tarvitse suunnitella yhtään mitään. Varsinkaan jos on opettanut samaa asiaa jo vuosia. Kovin harvaa opettajaa kiinnostaa etsiä uuttaa asiaa, opetella se ensin itse ja sitten opettaa se oppilaille/opiskelijoille.

Vielä harvemmmissa kouluissa asioita opetetaan henkilökohtaisesesti;yhdelle näin ja toiselle noin. Olisi kyllä ehkä aiheellista toimia noin, jolloin vähenisi ne ns. väliinputoajat.

Vaihda vaan alaa, tule esimerkiksi tänne teollisuuden pariin, varsinki tutkimuksen ja tuotekehityksen pariin, niin ihan varmasti saat tehdä töitä palkkasi eteen (ja vähän päällekin). Palkan joka ei todellakaan monesti ole enemmän kuin esimerkiksi ammattikorkeakoulun lehtorilla.

• kummallista,

että tälle keskustelupalstalle ilmestyy vähän väliä tilittäjiä, jotka kokevat tarpeelliseksi oikaista virheellisiä käsityksiä opetustyön vaativuudesta. Kuten edellisissä viesteissä onkin jo todettu, tällä palstalla keskustellaan opetustyöstä. Jos opetustyöstä käytävä keskustelu on jonkun mielestä turhanpäiväistä kitinää, on syytä vaihtaa palstaa. Jokainen omaa työtään arvostava ammattilainen on oman alansa erityisosaaja, eikä insinöörin koulumuistoja voi verrata millään muotoa ammattilaisten näkemyksiin opetustyöstä. Opetusalan "tuntijoita" näyttää tässä maassa riittävän muutenkin aivan tarpeeksi.

• Jaska1234

a) Kaikki jotka ovat kateellisia opettajien lomista, voivat itse hankkia itselleen aivan yhtä pitkät lomat. Näemmä kukaan ei satu muistamaan sitä faktaa, että opettajan lomat ovat *palkattomia*! Opettajan tekee kymmenisen kuukautta vuodessa palkallista työtä ja tästä työstä saatu palkka jaetaan tasaisesti koko vuodelle.

b) Itse toimin lehtorina AMK:ssa ja täytyy sanoa, että tämä työpaikka on löysin missä ikinä olen ollut. Työ on parhaimmillaan puolipäivä hommaa, lomaa on virallisesti 12 viikkoa vuodessa, epävirallisesti 16 viikkoa. Palkkakin on kohtuullinen, itse vähän päälle kolmikymppisen ikäisenä saan kaikkine lisineen n. 4000e/kk.

• ..............

a) No niinhän ne on palkattomia oikeastaan kaikilla aloilla. Eikä niitä lomia niin vain oteta, monesti saa ilkeät katseet pomolta jos lähdet lomia pyytelemään kesällä, ja yleensä vastaus on kielteinen. Siis ainakin teollisuudessa. En ymmärtänyt tuon viestin pointtia.

• Jaska1234
        .............. kirjoitti:

a) No niinhän ne on palkattomia oikeastaan kaikilla aloilla. Eikä niitä lomia niin vain oteta, monesti saa ilkeät katseet pomolta jos lähdet lomia pyytelemään kesällä, ja yleensä vastaus on kielteinen. Siis ainakin teollisuudessa. En ymmärtänyt tuon viestin pointtia.

>No niinhän ne on palkattomia oikeastaan kaikilla aloilla

Väärin.

>En ymmärtänyt tuon viestin pointtia.

Et niin, koska lähtöolettamasi oli väärin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2338
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2213
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1534
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1447
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1093
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      984
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      954
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe